Ewidencja Ludności i USC 

data publikacji: 15-01-2015 | 13:51data ostatniej modyfikacji: 30-04-2020 | 12:26
Zgłaszanie urodzeń, zgonów, zawieranie malżeństw07 marca 2015

Zgłoszenie urodzenia dziecka

Urodzenie dziecka zgłasza się w ciągu 21 dni od dnia sporzadzenia karty urodzenia, a w przypadku martwego urodzenia w terminie 3 dni w USC właściwym dla miejsca urodzenia dziecka. Urodzenie zgłasza matka lub ojciec dziecka (przedstawiają do wglądu dowody osobiste). Czynności można dokonać przez pelnomocnika (wymagane pełnomoctwo szczególne ze wsakazaniem imienia lub imion dziecka).

Urodzenie rejestruje się na podstawie karty urodzenia. Po sporzadzeniu aktu urodzenia  wydawany jest jeden odpis skrócony aktu urodzenia

Sporządzenie aktu zgonu

Zgon zgłasza się w USC właściwym dla miejsca zgonu (należy przedłożyć): kartę zgonu wystawioną przez lekarza,

dowód  osobisty zmarłego (w przyadku cudzoziemca paszport) oraz w przypadku posiadania książeczkę wojskową i paszport

Po sporządzeniu aktu zgonu wydaje się jeden odpis skrócony aktu zgony.

Uprawnionymi do zgłoszenia zgonu są w kolejności: małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni lub powinowaci, osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon, administrator domu, w którym nastąpił zgon, pozostałe osoby po okazaniu pelnomocnistwa szczególnego.

Zawarcie związku  małżeńskiego

Wymagany wiek: 18 lat kobieta, 18 lat mężczyzna.

Zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa można złożyc przed dowolnie wybranym kierownikiem USC. Należy przedstawić dowód osobisty lub paszport. Zaświadczenie o braku przeszkód do zawarcia małżeństwa  konkordatowego kierownik USC wydaje w teriminie 10 dni. Zaświadczenie jest ważne 6 miesięcy.

Zaświadczenie o zawarciu małżeństwa w formie wyznaniowej - konkordatowego (ze skutkami cywilnymi) duchowny przekazuje w ciągu 5 dni od dnia zawarcia do USC w gminie, w której okręgu zawarto mażeństwo przed duchownym. Kierownik USC właściwy do zawarcia małżeństwa sporządza akt małżeństwa i wydaje jeden odpis skrócony aktu małżeństwa. Opłata skarbowa za sporządzenie katu małżeństwa - 84 zł.

Osoba nie posiadająca obywatelstwa polskiego zobowiązana jest dołączyć zaświadczenie o możności zawarcia małżeństwa wg prawa ojczystego wydane przez uprawniony organ w jego kraju lub placówkę konsularną w Polsce wraz z tłumaczeniem dokononanym przez tłumacza przysięgłego.

Małżeństwo cywilne może być zawarte w każdym USC w Polsce.

Obowiązuje miesięczny termin wyczekiwania na zawarcie małżeństwa (od podpisania zapewnień przedślubnych).

Sporządzenie aktu małżeństwa - 84 zł.

Przyjęcie oświadczeń o wstapieniu w związek małżeński  poza lokalem USC wymaga uiszczenia dodatkowej opłaty w kwocie 1000 zł. zgodnie z rozporządzeniem Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 22 stycznia 2015 r. (Dz.U. z 2015, poz. 180)

Zezwolenie na zawarcie małżeństwa przed upływem miesięcznego okresu oczekiwania (wniosek składają osoby zainteresowane - ze wzgledu na konieczność występowania "ważnych przyczyn" , które warunkują wydanie zezwolenia konieczny jest osobisty kontakt ) - opłata 39 zł.

 

UWAGA!

Osoba, której dane zamieszczone w dowodzie osobistym ulegną zmianie w związku z  zawarciem małżeństwa obowiązana jest wystąpić z wnioskiem o  wymianę dowodu osobistego gdyż zostanie on  unieważniony po 4 miesiącach od daty sporządzenia aktu małżeństwa.

Zaświadczenie o zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą

Osoba zainteresowana przedstawia dowód osobisty lub paszport oraz składa zapewnienie o braku przeszkód do zawarcia związku małżeńskiego przed  dowolnie wbranym  kierwonikiem USC oraz przedstawia zaświadczenie o stanie cywilnym przyszłego współmałżonka. Kierownik USC wydaje zaświadczenie w termnie 10 dni. Zaświadczenie jest ważne 6 m-cy.

Opłata od wydania zaświadczenia wynosi  38 zł.       

Z akt stanu cywilnego wydaje się:

Zaświadczenie o zmieszczonych lub nie zamieszczonych danych dotyczącej wskazanej osoby - wniosek składa sie do dowolnie wybranego kierownika USC. Zaświadczenie wydawane jest w teriminie 10 dni. Data ważności 6 m-cy. Opłata skarbowa wynosi 24 zł. 

Zaświadczenie o stanie cywilnym - wniosek składa osoba, której zaświadczenie dotyczy do dowolnie wybranego kierownika USC. Zaświadczenie wydawane jest w teriminie 10 dni. Data ważności 6 m-cy. Opłata skarbowa wynosi 38 zł.

Zaświadczenie o przyjętych sakramentach (wydawane z ksiąg wyznaniowych) wydawanej jest na wniosek osoby, której akt dotyczy. Wniosek składa sie do kierownika USC, ktory przechowuje księge stanu cywilnego. Zaświadczenie zwolnione z opłaty skarbowej.

Odpisy skrócone i zupełne aktów stanu cywilnego - wniosek o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego składa sie w dowolnie wybranym USC. Jeżeli USC do którego zostal złożony wniosek nie posiada księgi stanu cywilnego z której ma być wydany odpis stanu cywilnego, odpis wydaje sie w terminie 10 dni.

Odpisy skrócone i zupełne z ksiąg stanu cywilnego  wydaje się przez okres:

- z księgi urodzeń - 100 lat od daty sporządzenia aktu,

- z księgi małżeństw i zgonów - 80 lat od daty sporządzenia aktu.

Po upływie tych okresów jeżeli księga stanu cywilnego jest w USC udostępnianie danych następuje na zasadach określonych w ustawie z dnia 14 lipca 1983 o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach.

 

Odpisy wydaje sie  na wniosek: sądu lub innego organu państwowego, osoby, której akt dotyczy, jej wstępnego (rodzice, dziadkowie), zstępnego (dzieci), rozdzeństwa, małżonka, przedstawiciela ustawowego oraz innych osób, ktore wykażą interes prawny - art. 45ustawy z dnia 28.11.2014r.  prawa o aktach stanu cywilnego -  Dz.U z 2014, poz. 1741)

Wpłaty należy dokonać w kasie urzędu lub na konto Urzędu Miejskiego w Głogowie Małopolskim ul. Rynek 1 lub na rachunek  10 9159 0000 2001 0000 0114 0001

Zmiana imienia i nazwiska 

Wniosek o zmianę imienia lub nazwiska składa się osobiście do wybranego kierownika USC. Osoby zamieszkałe za granicą wniosek o zmianę nazwiska mogą złożyć za pośrednictwem konsula Rzeczypospolitej Polskiej. Dopuszcza się złożenie wniosku bez zachowania w/w wymogów pod warunkiem dokonania tej czynności w formie pisemnej z podpisem notarialnie poświadczonym.

Opłata skarbowa za wydanie decyzji o zmianie imienia lub nazwiska wynosi - 37 zł.

 

Przed dowolnie wybranym kierownikiem USC można złożyć oświadczenia:

a) o uznaniu ojcostwa - uznanie ojcostwa następuje gdy mężczyzna, od ktorego dziecko pochodzi oświadczy przed kierownikiem urzędu stanu cywilnego, że jest ojcem dziecka, a matka potwierdzi jednocześnie albo w ciągu miesięca od dnia oświadczenia mężczyzny, że ojcem dziecka jest ten mężczyzna. Uznanie ojcostwa może nastapić także przed sądem rodzinnym lub konsulem (poza granicami RP). Można również uznać ojcostwo dziecka poczętego - należy przedłożyć zaświadczenie lekarskie stwierdzające ciążę). Do uznania konieczna obecnośc ojca i matki.

b) o nadaniu dziecku nazwiska męża matki ( wymagana obecność obojga małżonków wraz z dowodami osobistymi).

c) o zmianie imienia dziecka - do 6 miesięcy od sporządzenia aktu urodzenia rodzice mogą zmienić dziecku imię (imiona). Konieczna jest obecność ojca i matki w USC.

d) o powrocie przez osobę rozwiedzioną do nazwiska noszonego przed zawarciem małżeństwa - oświadczenie składane jest przed Kierownikiem USC do 3 miesięcy od uprawomocnienia się wyroku rozwodowego. Należy przedłożyć dowód osobisty.

Opłata skarbowa wynosi - 11 zł.

Transkrypcja zagranicznego aktu stanu cywilnego

Wniosek o wpisanie aktu zagranicznego składa sie do dowolnie wybranego kierowniak USC.Do wniosku należy dołączyć: oryginalny odpis zupełny aktu i jego uwierzytelnione tłumaczenie na język polski dokonane przez tłumacza przysięgłego.

Wniosek składają: w przypadku aktu urodzenia obydwoje rodzice, aktu małżeństwa obydwoje małżonkowie, aktu zgonu - współmałżonek (jeżeli nie żyje to dzieci). Ze względu na złożoność zagadnienia, zbieg przepisów krajowych i zagranicznych oraz róznorodność dokumentacji - konieczny osobisty kontakt z USC.

Opłata - 50 zł.

b) o uzupełnieniu aktu stanu cywilnego ( ze względu na indywidualne cechy aktu konieczny osobisty kontakt z USC).

Opłata 39 zł.

c) o prostowaniu aktu stanu cywilnego ( ze względu na indywidualne cechy aktu konieczny osobisty kontakt z USC).

Opłata 39 zł.

d) o odtworzeniu aktu stanu cywilnego sporządzonego w Polsce lub za granicą (ze względu na skomplikowane stany prawne konieczny osobisty kontakt z USC)

Opłata 39 zł.

Inne zadania wykonywane przez USC

Nanoszenie wzmianek marginesowych o rozowodach orzeczonych w państwach Unii Europejskiej w oparciu o Rozporządzenie Rady (WE) nr 2201/2003 z dnia 27 listopada 2003r. dotycząćc jurysdykcji oraz uznanwania i wykonywania orzeczeń w sprawach dotyczących odpowiedzialności rodzicielskiej, uchylające rozporządzenie (WE) nr 1347/2000.
 

Sporządzanie wniosków o nadanie medalu za 50 - lecie pożycia małżeńskiego:

Zgłoszenie jubileuszu mogą dokonać Jubilaci lub najbliższa rodzina. Warunkiem jest posiadanie przez Jubilatów zameldowania na pobyt stały na terenie miasta lub gminy Głogów Małopolski. 

Druki do pobrania:

Wniosek o odpis aktu stanu cywilnego:usc_wniosek_odpis_aktu1.doc (16.50 Kb)

Wniosek o wpisanie aktu zagranicznego do polskich ksiąg:wniosek_o_wpisanie_aktu_zagranicznego.pdf (35.77 Kb)

Wniosek o uzupełnienie aktu stanu cywilnego:usc_wniosek_uzupelnienie_tresci1.doc (13.50 Kb)

Wniosek o sprostowanie aktu stanu cywilnego:usc_wniosek_uzupelnienie_tresci1.doc (13.50 Kb)

Wniosek o wydanie zaświadczenia zdolności prawnej do zawarcia małżeństwa za granicą: usc_wniosek_zdolnosc_prawna1.doc (15.50 Kb)

 

Liczba odwiedzin: 467622

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl