Rejestr zmian 

Treść archiwalna z dnia: 2025-02-07 09:12:31Moja sprawa / USC / Sporządzenie aktu zgonu

SPORZĄDZENIE AKTU ZGONU

Podstawa prawna

- Ustawa z dnia 28 listopada 2014 r.  Prawo  o aktach stanu cywilnego (Dz. U. z 2014r.,   poz. 1741 ze zm.)
- Ustawa  z  dnia 16  listopada  2006 r. o  opłacie  skarbowej (j.t. Dz. U. z 2012 r. poz. 1282 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 31 stycznia 1959 r. o cmentarzach i chowaniu zmarłych (j.t. Dz. U. z 2011 r. nr 118 poz. 687 ze zm.)
-Ustawa z dnia 13 lipca 2006 r.  o  dokumentach  paszportowych  (Dz. U. Nr 143, poz.1027 z późn. zm.).
- Rozporządzenie  Ministra   Spraw   Wewnętrznych z  dnia 9  lutego 2015 r.  w   sprawie   sposobu prowadzenia rejestru stanu  cywilnego  oraz  akt  zbiorowych  rejestracji  stanu  cywilnego  (Dz.  U.
z 2015 r., poz. 225).
- Rozporządzenie Ministra Zdrowia z dnia 11 lutego 2015 r.  w  sprawie  wzoru karty  zgonu (Dz.  U.
z 2015 r. poz.231)

Miejsce
i sposób załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego Zagórz, ul. 3 Maja 2, II piętro, pok. nr 34
- Sporządzenie aktu zgonu.
- Wydanie odpisów aktu zgonu.

Wymagane dokumenty

- karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia,
- dowód osobisty osoby zmarłej,
- zezwolenie na sporządzenie aktu zgonu, wydane przez prokuratora – w sytuacji   uzasadnionego podejrzenia, że przyczyną śmierci było przestępstwo lub samobójstwo,
- ważny dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon – do wglądu,
- paszport osoby zmarłej

Opłaty

Zwolnione z opłaty skarbowej jest:
-
sporządzenie aktu zgonu,
- pierwszy odpis skrócony aktu zgonu.

Opłacie skarbowej podlega:
- kolejny odpis aktu zgonu – skrócony 22 zł, zupełny 33 zł,
- pełnomocnictwo do zgłoszenia zgonu, jeśli takie zostało udzielone – 17,00 zł. Zwolnione  z  opłaty skarbowej  jest  pełnomocnictwo  udzielone:  wstępnym  (rodzice,  dziadkowie),  zstępnym  (dzieci)
oraz rodzeństwu.

Opłatę skarbową można uiścić:
- przelewem na konto Urzędu Miasta i Gminy w Zagórz ul. 3 Maja 2,
nr rachunku 02 1240 2340 1111 0010 4389 6232
- na miejscu, w Kancelarii Ogólnej Urzędu pok. nr 6.

Termin załatwienia sprawy

Akt zgonu rejestruje się w Urzędzie Stanu Cywilnego w miejscu zgonu.
Akt zgonu oraz odpis skrócony aktu zgonu sporządzane są bez zbędnej zwłoki.

Tryb odwoławczy

Odwołania w sprawie odmowy sporządzenia aktu zgonu rozpatruje Wojewoda Podkarpacki, adres: Podkarpacki Urząd Wojewódzki, ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów. 
Odwołanie  kieruje   się   do  Wojewody  za  pośrednictwem  Kierownika  Urzędu  Stanu  Cywilnego
w Zagórzu.

Inne informacje

Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu.

Osoby obowiązane do zgłoszenia zgonu

Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności  małżonek  lub  dzieci  zmarłego,  najbliżsi krewni
lub powinowaci, osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon.

W celu prawidłowego sporządzenia aktu zgonu, osoba zgłaszająca zgon powinna znać również inne dane o osobie zmarłej niż te wpisane do jej dowodu osobistego, m.in. nazwiska rodowe rodziców, stan cywilny i ewentualną datę i miejsce zawarcia małżeństwa.

Właściwość urzędu stanu cywilnego

Zgon rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zgonu.

 

 

 

 

Liczba odwiedzin: 583079