Rejestr zmian 

Treść archiwalna z dnia: 2019-10-31 14:25:01Moja sprawa / Ewidencja ludności / ZŁOŻENIE WNIOSKU NA DOWÓD OSOBISTY I ODBIÓR DOWODU OSOBISTEGO

 

Nazwa usługi:

ZŁOŻENIE WNIOSKU NA DOWÓD OSOBISTY I ODBIÓR DOWODU OSOBISTEGO

Miejsce załatwienia sprawy: 

Referat Spraw Obywatelskich i Organizacyjny

Joanna Bryndzainspektor d/s Ewidencji Ludności 

Izabela Gocek – referent ds. Ewidencji Ludności
pokój nr 32 – II piętro, tel. (13) 4622062 (34) 
godziny pracy: 
poniedziałek:
8:00 – 16:00
wtorek -
piątek: 7:30 – 15:30

Wymagane dokumenty:

  • Wniosek o wydanie dowodu osobistego złożony w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego.

  • Kolorowa fotografia osoby ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego,
    format zdjęcia: fotografia wykonana na papierze o wymiarach 35 x 45 mm, fotografia w formie elektronicznej – kolorowe zdjęcie o rozdzielczości co najmniej 492 x 633 pikseli i wielkości maksymalnie 2,5 MB/, wykonana na jednolitym, jasnym tle, mająca dobrą ostrość oraz odwzorowującą naturalny kolor skóry, obejmująca wizerunek od wierzchołka głowy do górnej części barków, tak aby twarz zajmowała 70-80% fotografii, pokazująca wyraźnie oczy, zwłaszcza źrenice, i przedstawiająca osobę w pozycji frontalnej, bez nakrycia głowy i okularów z ciemnymi szkłami, patrzącą na wprost z otwartymi oczami nieprzesłoniętymi włosami, z naturalnym wyrazem twarzy i zamkniętymi ustami.

  • Dotychczasowy dowód osobisty lub w przypadku jego utraty – ważny paszport (do wglądu).

  • W przypadku niezgodności danych zawartych we wniosku z danymi w Rejestrze Dowodów Osobistych – skrócony odpis polskiego aktu urodzenia, w przypadku zawarcia małżeństwa – skrócony odpis polskiego aktu małżeństwa, orzeczenie sądu, dokument poświadczający obywatelstwo polskie.

Wniosek dostępny jest na stronie internetowej Urzędu (BIP), platformie ePUAP oraz w Referacie Spraw Obywatelskich i Organizacyjnym – II piętro, pokój nr 32.

W przypadku, gdy chcesz złożyć wniosek przez internet musisz posiadać profil ZAUFANY na platformie ePUAP lub bezpieczny podpis elektroniczny.

Opłaty:

Dowód osobisty wydaje się nieodpłatnie.

Termin załatwienia sprawy:

Maksymalnie 30 dni od dnia złożenia wniosku. Termin ten może się wydłużyć w szczególnych przypadkach, o czym poinformuje Cię urzędnik.

Tryb odwoławczy:

W przypadku otrzymania decyzji o odmowie wydania dowodu osobistego, przysługuje prawo wniesienia odwołania do Wojewody Podkarpackiego za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Zagórz w terminie 14 dni od daty otrzymania decyzji.

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 653 ze zm.)

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu (Dz. U. 2019 poz. 224).

- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.).

Informacje dodatkowe:

Dowód osobisty wydaje się na wniosek.

Wniosek składa się w organie dowolnej gminy na terytorium RP.

Pełnoletni obywatel RP zamieszkujący na jej terytorium jest obowiązany posiadać dowód osobisty.

Uchylanie się od obowiązku posiadania lub wymiany dowodu podlega karze ograniczenia wolności do 1 miesiąca albo karze grzywny. Orzekanie następuje w trybie przepisów określonych w Kodeksie Postępowania Administracyjnego.

Powód ubiegania się o wydanie dowodu:

  • pierwszy dowód

  • upływ terminu ważności dowodu osobistego – co najmniej 30 dni przed upływem terminu ważności,

  • upływ terminu zawieszenia dowodu

  • zmiana danych zawartych w dowodzie osobistym,

  • zmiana wizerunku twarzy posiadacza dowodu osobistego, w stosunku do wizerunku twarzy zamieszczonego w dowodzie osobistym w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikacje jego posiadacza,

  • utrata lub uszkodzenie dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza.

  • wymiana dowodu bez warstwy elektronicznej

  • brak możliwości identyfikacji i uwierzytelnienia lub złożenia podpisu osobistego

  • brak certyfikatu identyfikacji i uwierzytelnienia lub certyfikatu podpisu osobistego

W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego należy niezwłocznie zgłosić jego utratę lub uszkodzenie oraz niezwłocznie wystąpić o wydanie nowego dowodu osobistego.

Wniosek można złożyć w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 700 ze zm.).

Wniosek składa się osobiście, z wyjątkiem:

  • osoby małoletniej, której do ukończenia 18 roku życia zostało więcej niż 30 dni, w jej imieniu, wniosek składa jeden z rodziców lub opiekun prawny,

  • w imieniu osoby nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych ubiegającej się o wydanie dowodu osobistego wniosek składa rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Przy składaniu wniosku o wydanie dowodu osobistego osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych lub posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych, wymagana jest obecność tej osoby, wyjątek stanowią osoby, które nie ukończyły 5 roku życia.

Osoba z wrodzonymi lub nabytymi wadami narządu wzroku może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w okularach z ciemnymi szkłami. W takim przypadku do wniosku załącza się również orzeczenie o niepełnosprawności osoby do 16 roku życia lub orzeczenie o stopniu niepełnosprawności osoby, która ukończyła 16 lat, z powodu wrodzonej lub nabytej wady narządu wzroku, wydane zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 1172 ze zm.).

Osoba nosząca nakrycie głowy zgodnie z zasadami swojego wyznania może załączyć do wniosku fotografię przedstawiającą ją w nakryciu głowy, o ile wizerunek twarzy jest w pełni widoczny. W takim przypadku do wniosku załącza zaświadczenie o przynależności do wspólnoty wyznaniowej zarejestrowanej w Rzeczypospolitej Polskiej. W uzasadnionych przypadkach organ gminy może wydać dowód osobisty na wniosek, do którego została dołączona fotografia przedstawiająca osobę z zamkniętymi oczami, innym niż naturalny wyrazem twarzy lub z otwartymi ustami.

W przypadku niemożności złożenia wniosku o wydanie dowodu z powodu choroby, niepełnosprawności lub innej niedającej się pokonać przeszkody, wnioskodawca zawiadamia o tym organ gminy, który zapewnia przyjęcie wniosku w miejscu pobytu tej osoby, chyba, że okoliczności nie pozwalają na przyjęcie tego wniosku.

Dowód osobisty odbiera się osobiście w siedzibie organu gminy,
w którym został złożony wniosek.
Z wyjątkiem następujących przypadków:

- dowód osobisty wydawany osobie nieposiadającej zdolności do czynności prawnych, odbiera rodzic albo opiekun prawny;

- dowód osobisty wydawany osobie posiadającej ograniczoną zdolność do czynności prawnych odbiera osoba ubiegająca się o wydanie dowodu osobistego, rodzic albo kurator;

- w przypadku przyjęcia wniosku o wymianę dowodu osobistego w miejscu pobytu wnioskodawcy, odbioru dowodu osobistego może dokonać pełnomocnik legitymujący się pełnomocnictwem szczególnym.

Dowód osobisty jest ważny 10 lat od daty jego wydania, dowód osobisty wydany osobie, które nie ukończyła 5 roku życia jest ważny 5 lat.

Nadal w obrocie prawnym pozostają dowody osobiste wydane bez oznaczenia terminu ich ważności (tzw. bezterminowe). Nie ma obowiązku wymiany tych dokumentów.

Informujemy także o możliwości sprawdzenia czy dowód osobisty jest gotowy do odbioru na stronie internetowej www.obywatel.gov.pl

Pliki do pobrania:

Wniosek o wydanie dowodu osobistego.pdf

Klauzula_informacyjna_-_dowody_osobiste.pdf

 

Liczba odwiedzin: 602858