Rejestr zmian 

Treść archiwalna z dnia: 2019-10-30 15:03:47Moja sprawa / Ewidencja ludności / ZGŁOSZENIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO

 

Nazwa usługi:

ZGŁOSZENIE UTRATY LUB USZKODZENIA DOWODU OSOBISTEGO 

Miejsce załatwienia sprawy: 

Referat Spraw Obywatelskich i Organizacyjny

Joanna Bryndzainspektor d/s Ewidencji Ludności 

Izabela Gocek – referent ds. Ewidencji Ludności
pokój nr 32 – II piętro, tel. (13) 4622062 (34) 
godziny pracy: 
poniedziałek:
8:00 – 16:00
wtorek -
piątek: 7:30 – 15:30

Wymagane dokumenty:

- Wypełniony i podpisany formularz Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.

- Dowód osobisty (w przypadku zgłoszenia uszkodzenia dokumentu).
- Ważny paszport lub inny dokument potwierdzający tożsamość (do wglądu).

Formularz zgłoszenia dostępny jest na stronie internetowej Urzędu (BIP), platformie ePUAP oraz w Referacie Spraw Obywatelskich i Organizacyjnym – II piętro, pokój nr 32.

Opłaty:

Nie podlega opłacie.

Termin załatwienia sprawy:

Niezwłocznie – w dniu zgłoszenia  

Tryb odwoławczy:

Nie dotyczy, czynność materialno – techniczna 

Podstawa prawna:

- Ustawa z dnia 6 sierpnia 2010 r. o dowodach osobistych (tj. Dz. U. z 2019 r. poz. 653 ze zm.).

- Rozporządzenie Ministra Spraw Wewnętrznych z dnia 29 stycznia 2019 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wzoru dowodu osobistego oraz sposobu i trybu postępowania w sprawach wydawania dowodów osobistych, ich utraty, uszkodzenia, unieważnienia i zwrotu    (Dz. U. 2019 poz. 224).

- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 ze zm.).

Informacje dodatkowe:

Posiadacz dowodu osobistego, którego dowód został utracony lub uszkodzony, zgłasza niezwłocznie, osobiście ten fakt organowi dowolnej gminy, a posiadacz dowodu osobistego przebywający poza terytorium RP – dowolnej placówce konsularnej Rzeczypospolitej Polskiej.
Zgłoszenie utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego można złożyć w formie pisemnej lub w formie dokumentu elektronicznego przy wykorzystaniu środków komunikacji elektronicznej, na zasadach określonych w ustawie z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2014 poz. 1114 ze zm.).

Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał osobistego zgłoszenia w organie gminy wydaje się zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego. Posiadaczowi dowodu osobistego, który dokonał zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu w formie dokumentu elektronicznego – zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego wydaje się na żądanie.

Zaświadczenie o utracie lub uszkodzeniu dowodu osobistego jest ważne do czasu wydania nowego dowodu osobistego, nie dłużej jednak niż przez 2 miesiące.

Za posiadacza dowodu osobistego nieposiadającego zdolności do czynności prawnych lub posiadającego ograniczoną zdolność do czynności prawnych zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego dokonuje jego rodzic, opiekun prawny lub kurator.

Dowód osobisty unieważnia się z dniem zgłoszenia jego utraty lub uszkodzenia.

W przypadku utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego w stopniu utrudniającym lub uniemożliwiającym identyfikację jego posiadacza należy niezwłocznie wystąpić z wnioskiem o wydanie dowodu osobistego.

Osoba, która znalazła cudzy dowód osobisty, jest obowiązana niezwłocznie przekazać ten dokument organowi dowolnej gminy, Policji, innemu organowi administracji publicznej lub placówce konsularnej RP.

Osoba, która znalazła cudzy dowód, może bez zbędnej zwłoki przekazać ten dokument posiadaczowi dowodu osobistego.

Osoba posiadająca dowód osobisty, która utraciła obywatelstwo polskie, jest obowiązana niezwłocznie zwrócić go do organu dowolnej gminy lub placówki konsularnej RP.

Pliki do pobrania:

Formularz zgłoszenia utraty lub uszkodzenia dowodu osobistego.pdf

Klauzula_informacyjna_-_dowody_osobiste.pdf

 

Liczba odwiedzin: 602858