Rejestr zmian 

Treść archiwalna z dnia: 2015-03-12 12:46:12Moja sprawa / USC / Uzyskanie odpisów aktów stanu cywilnego

UZYSKANIE ODPISÓW AKTU STANU CYWILNEGO  
(urodzeń, małżeństw, zgonu)

Podstawa prawna

- Art. 44 ust.1 pkt 1, art. 125 ust. 1 pkt 1,2,3,4; art. 145 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo
o aktach stanu cywilnego z dnia 28 listopada 2014r. (Dz. U. z 2014r. poz.1741z późn. zm.)
- Art. 33, art. 35, art. 63, art. 217-219 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 267 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej ( Dz. U. z 2014 r. poz. 1628 ).
- Konwencja Nr 16 sporządzona w Wiedniu dnia 08 września 1976 r. dotycząca wydawania wielojęzycznych odpisów skróconych aktów stanu cywilnego (Dz. U. z 2004 r. Nr 166, poz. 1735)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz.U. 2005 nr 64 poz. 565 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 18 września 2001 r. o podpisie elektronicznym (Dz. U. Nr 130, poz. 1450, z późn. zm.)

Miejsce
i sposób załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego Zagórz, ul. 3 Maja 2, II piętro, pok. nr 34

Wymagane dokumenty

- wniosek o odpis aktu stanu cywilnego,
- dowód zapłaty opłaty skarbowej,
- ważny dowód osobisty  – do wglądu

Opłaty

Opłacie skarbowej podlega:
- odpis skrócony aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu – 22
- odpis zupełny aktu urodzenia, małżeństwa lub zgonu – 33
- zaświadczenie o zamieszczonych lub niezamieszczonych w rejestrze stanu cywilnego danych dotyczących wskazanej osoby – 24
- pełnomocnictwo do odebrania odpisu aktu stanu cywilnego – 17

Opłatę skarbową można uiścić:
- przelewem na konto Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu ul. 3 Maja 2,
nr rachunku 02 1240 2340 1111 0010 4389 6232
- na miejscu w Kancelarii Ogólnej Urzędu pok. nr 6.

Termin
i sposób załatwienia sprawy

Po złożeniu wniosku na miejscu - niezwłocznie jeżeli urząd posiada księgę stanu cywilnego, do 10 dni roboczych jeżeli urząd nie posiada księgi stanu cywilnego.
Po złożeniu wniosku drogą pocztową - niezwłocznie jeżeli urząd posiada księgę stanu cywilnego, do 10 dni roboczych jeżeli urząd nie posiada księgi stanu cywilnego.
Ze względu na konieczność złożenia własnoręcznego podpisu na podaniu o odpis nie jest możliwe złożenie wniosku faxem.

UWAGA! Możliwe jest wydanie odpisu aktu stanu cywilnego na postawie dotychczasowych przepisów przez okres 6 miesięcy od dnia wejścia w życie ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego tj. najpóźniej do dnia 31 sierpnia 2015r. (Podstawa prawna: art. 145 ust. 1 pkt 3 ustawy Prawo o aktach stanu cywilnego z dnia 28 listopada 2014r. Dz.U. z 2014r., poz. 1741 z późn. zm.)

Kierownik urzędu stanu cywilnego, który przechowuje księgę stanu cywilnego dokonuje przeniesienia aktu stanu cywilnego do rejestru stanu cywilnego w przypadku złożenia wniosku o wydanie odpisu aktu stanu cywilnego.

Wniosek o wydanie odpisu aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu można złożyć w każdym urzędzie stanu cywilnego w kraju, niezależnie od tego gdzie miało miejsce urodzenie, małżeństwo i zgon.

Wniosek o odpis można złożyć osobiście w siedzibie każdego USC lub drogą pocztową
na adres USC.

Inne informacje

Osoby uprawnione
Odpisy z aktów stanu cywilnego wydaje się na wniosek osoby, której akt dotyczy, jej wstępnego (rodzice, dziadkowie), zstępnego (dzieci, wnuki), rodzeństwa, małżonka
lub przedstawiciela ustawowego.
Odpis z aktów stanu cywilnego może zostać również wydany na wniosek osoby trzeciej
na podstawie udzielonego jej pełnomocnictwa szczególnego przez osobę uprawnioną. Pełnomocnictwo udzielone wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki), rodzeństwu, małżonkowi nie podlega opłacie skarbowej w wysokości 17 zł.
Odpisy mogą otrzymać również osoby trzecie, które wykażą interes prawny w ich otrzymaniu.

 

Liczba odwiedzin: 585069