Rejestr zmian 

Treść archiwalna z dnia: 2015-03-12 12:08:14Moja sprawa / USC / Wpisywanie zagranicznych aktów do polskich ksiąg stanu cywilnego

WPISYWANIE ZAGRANICZNYCH AKTÓW DO POLSKICH KSIĄG STANU CYWILNEGO

Podstawa prawna

- Art. 104, 105 i 106 ustawy z dnia 28 listopada 2014 r. Prawo o aktach stanu cywilnego (j.t. Dz.  U. z 2014 r. poz. 1741 z późn. zm.).
- Ustawa z  dnia  16  listopada 2006 r.  o opłacie  skarbowej (j.t.  Dz. U. z 2012 r. poz. 1282 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 13  lutego  1984 r.  o  funkcjach  konsulów  Rzeczypospolitej  Polskiej  (j. t.  Dz. U.
z 2002 r. Nr 215, poz. 1823 z późn. zm.).
- Ustawa z dnia 14 czerwca 1960 r. kodeks  postepowania administracyjnego  (j.t. z 2013r. poz. 267 z późn. zm.)
- Ustawa z dnia 17 lutego 2005 r.   o informatyzacji działalności  podmiotów   realizujących  zadania publiczne (Dz. U. z 2013r. poz.235 z późn.zm.)
- Ustawa z dnia  18   września 2001 r.   o   podpisie   elektronicznym ( j.t. Dz. U. z 2013 r. poz. 262
z późn.zm)

Miejsce
i sposób załatwienia sprawy

Urząd Stanu Cywilnego Zagórz, ul. 3 Maja 2, II piętro, pok. nr 34

Wymagane dokumenty

- wniosek o dokonanie transkrypcji zagranicznego aktu stanu cywilnego,
- ważny dowód osobisty – do wglądu,
- oryginał zagranicznego odpisu aktu stanu cywilnego,
- urzędowe tłumaczenie zagranicznego aktu na język polski przez tłumacza przysięgłego, wpisanego na listę prowadzoną przez Ministra Sprawiedliwości, tłumacza przysięgłego uprawnionego do dokonywania   takich tłumaczeń  w państwach członkowskich Unii Europejskiejlub Europejskiego Obszaru Gospodarczego (EOG) lub polskiego konsula
(nie dotyczy odpisów na drukach wielojęzycznych),
- dowód zapłaty opłaty skarbowej

Kierownik urzędu stanu cywilnego odmawia dokonania transkrypcji, jeżeli:
- dokument w państwie wystawienia nie jest uznawany za dokument stanu cywilnego
lub nie ma mocy dokumentu urzędowego, lub nie został wydany przez właściwy organ, lub budzi wątpliwości co do jego autentyczności, lub potwierdza zdarzenie inne niż urodzenie, małżeństwo lub zgon;
-  zagraniczny dokument powstał w wyniku transkrypcji w państwie innym niż państwo zdarzenia;
- transkrypcja byłaby sprzeczna z podstawowymi zasadami porządku prawnego Rzeczypospolitej Polskiej.

Opłaty

Opłacie skarbowej podlega:
- wydanie wnioskodawcy odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po dokonaniu transkrypcji – 50
- pełnomocnictwo do wpisaniu zagranicznego aktu, jeśli takie zostało udzielone – 17zł.
Pełnomocnictwo udzielone: wstępnym (rodzice, dziadkowie), zstępnym (dzieci, wnuki) oraz rodzeństwu i małżonkowi nie podlega opłacie skarbowej.

Opłatę skarbową można uiścić:
- przelewem na konto Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu ul. 3 Maja 2,
nr rachunku 02 1240 2340 1111 0010 4389 6232
- na miejscu, w Kancelarii Ogólnej Urzędu, pok. nr 6

Termin załatwienia sprawy

Po złożeniu kompletu dokumentów – bez zbędnej zwłoki.

Tryb odwoławczy

Odwołania w sprawie odmowy wpisania zagranicznego aktu stanu cywilnego rozpatruje Wojewoda Podkarpacki; adres: Podkarpacki Urząd Wojewódzki, ul. Grunwaldzka 15, 35-959 Rzeszów. Odwołanie   kieruje  się  do   Wojewody  za  pośrednictwem  Kierownika  Urzędu  Stanu  Cywilnego
w Zagórzu.

Termin odwołania: 14 dni od dnia doręczenia decyzji.

Inne informacje

Wniosek o dokonanie transkrypcji zagranicznego aktu stanu cywilnego składa się
do wybranego kierownika urzędu stanu cywilnego .
Wniosek o dokonanie transkrypcji zagranicznego aktu stanu cywilnego można złożyć
za pośrednictwem polskiego konsula. W tym celu wnioskodawca musi osobiście udać się do konsula i złożyć wymagane prawem dokumenty, które konsul prześle do wybranego przez wnioskodawcę kierownika urzędu stanu cywilnego na terenie RP.
Transkrypcja jest obligatoryjna, jeżeli obywatel polski, którego dotyczy zagraniczny dokument stanu cywilnego, posiada akt stanu cywilnego potwierdzający zdarzenia wcześniejsze sporządzony na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej i żąda dokonania czynności z zakresu rejestracji stanu cywilnego lub ubiega się o polski dokument tożsamości lub nadanie numeru PESEL

Osoby uprawnione:
Wniosek o dokonanie transkrypcji zagranicznego aktu stanu cywilnego może złożyć
- osoba, której akt dotyczy lub jej przedstawiciel ustawowy,
- osoba która wykaże interes prawny.
Jeżeli wniosek składa osoba, której akt nie dotyczy (wstępni, zstępni, rodzeństwo, osoba obca) wymagane jest pełnomocnictwo szczegółowe do dokonania czynności.

Uzupełnienie brakujących w zagranicznym akcie danych:
Transkrypcja polega na wiernym i literalnym przeniesieniu treści zagranicznego dokumentu stanu cywilnego zarówno językowo, jak i formalnie, bez żadnej ingerencji
w pisownię imion i nazwisk osób wskazanych w zagranicznym dokumencie stanu cywilnego. Osoba występująca z wnioskiem o dokonanie transkrypcji zagranicznego aktu, który nie zawiera wszystkich niezbędnych danych powinna wystąpić z wnioskiem
o uzupełnienie aktu, ponieważ posługując się „polską wersją” aktu urodzenia, małżeństwa i zgonu sporządzoną z brakami, może napotkać na liczne problemy podczas załatwiania spraw urzędowych np. nadanie numeru PESEL, wydanie paszportu i dowodu osobistego, sporządzenie aktu notarialnego, postępowania przed sądami.
Uzupełnienia aktu zagranicznego dokonuje się w formie czynności materialno-technicznej.
Akty uzupełniane są na podstawie wcześniejszych aktów stanu cywilnego.
Opłata skarbowa od wydania odpisu zupełnego aktu stanu cywilnego po uzupełnieniu - 39 zł.

 

Liczba odwiedzin: 585069