Rejestr zmian
mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
Podstawa prawna:
1. Ustawa z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. z 2008 r. Nr 199, poz. 227 z późn. zm.) - art. 71 - art. 87
2. Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz.U. z 2010 r. Nr 213, poz. 1397)
3. zał. część I pkt 45 i zał. Część IV ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej - Dz.U. z 2006 r. Nr 225, poz. 1635 z późn. zm (ustalającej wysokość opłaty za wydanie decyzji i opłaty za pełnomocnictwo).
W jakim referacie mogę załatwić sprawę ?
Referat Architektury, Gospodarki Nieruchomościami i Ochrony Środowiska
Gdzie należy złożyć dokumenty?
Sekretariat Urzędu Miasta i Gminy w Zagórzu
ul. 3 Maja 2
38-540 Zagórz
Kto może wystąpić z wnioskiem?
Podmiot planujący podjęcie realizacji przedsięwzięcia mogącego znacząco oddziaływać na środowisko – osoba fizyczna oraz prawna.
Jakie należy złożyć dokumenty?
Do wniosku DRUK NR 1.doc o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach należy dołączyć:
1. kartę informacyjną przedsięwzięcia ( 3 egz. wraz ich zapisem w formie elektronicznej na informatycznych nośnikach danych ) DRUK_NR_2_.doc
2. poświadczoną przez właściwy organ kopię mapy ewidencyjnej obejmującej przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmującej obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie ( w 3 egzemplarzach )
3. wypis z rejestru gruntów obejmujący przewidywany teren, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie, oraz obejmujący obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie ( w 3 egzemplarzach ), z tym że:
a) jeżeli liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, dla przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko:
dla których nie stwierdzono ( w drodze postanowienia ) obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wypis z rejestru, przedkłada się w terminie 14 dni od dnia, w którym postanowienie to stało się ostateczne
dla których stwierdzono obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, wypis z rejestru przedkłada się wraz z raportem o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
WYJĄTKI:
W przypadku:
1. przedsięwzięć wymagających decyzji wydawanej na podstawie ustawy z dnia 9 czerwca 2011 r. - Prawo geologiczne i górnicze - koncesji na poszukiwanie lub rozpoznawanie złóż kopalin, wydobywanie kopalin ze złóż, podziemne bezzbiornikowe magazynowanie substancji oraz podziemne składowanie odpadów
2. przedsięwzięć wymagających decyzji określającej szczegółowe warunki wydobywania kopaliny - wydawanej na podstawie ustawy z dnia 27 lipca 2001 r. o zmianie ustawy - Prawo geologiczne i górnicze
3. przedsięwzięć dotyczących urządzeń piętrzących I, II i III klasy budowli
Zamiast kopii mapy ewidencyjnej do wniosku dołącza się mapę sytuacyjno-wysokościową sporządzoną w skali umożliwiającej szczegółowe przedstawienie przebiegu granic terenu, którego dotyczy wniosek, oraz obejmującą obszar, na który będzie oddziaływać przedsięwzięcie
nie jest wymagany do wniosku wypis z rejestru gruntów, ale tylko w sytuacji, gdy liczba stron w postępowaniu o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20.
Uwaga:
Brak chociażby jednej z w/w informacji i dokumentów spowoduje wezwanie wnioskodawcy do uzupełnienia wniosku w terminie 7 dni od daty otrzymania. Jeśli wniosek w tym terminie nie zostanie uzupełniony, traktuje się wniosek jako nieskutecznie złożony i pozostawia się sprawę bez rozpoznania
Czy załatwienie sprawy podlega opłacie ?
Od wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach – 205zł
Od złożenia dokumentu stwierdzającego udzielenie pełnomocnictwa lub prokury albo jego odpisu, wypisu lub kopii – 17zł
Dowód zapłaty należnej opłaty skarbowej należy załączyć do wniosku.
Wpłaty opłaty skarbowej należy dokonać:
bezgotówkowo na rachunek Urzędu: PEKAO S.A. I Oddział Sanok
Nr 02 1240 2340 1111 0010 4389 6232
Zwolnienia:
pełnomocnictwa udzielane małżonkowi, wstępnemu (tj. przodkowi w linii prostej (np. rodzicom, dziadkom), zstępnemu (tj. potomkowi w linii prostej (np. dzieciom, wnukom) lub rodzeństwu oraz gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej.
W jakim terminie i w jaki sposób załatwia się sprawę?
W terminie 1 miesiąca od dnia złożenia wniosku wraz z kompletem wymaganych dokumentów, a w sprawie szczególnie skomplikowanej – w terminie do 2 miesięcy.
Do terminów określonych w przepisach poprzedzających nie wlicza się terminów przewidzianych w przepisach prawa dla dokonania określonych czynności, okresów zawieszenia postępowania oraz okresów opóźnień spowodowanych z winy strony albo z przyczyn niezależnych od organu.
O każdym przypadku nie załatwienia sprawy w w/w terminach, organ wydający decyzję zawiadomi strony, podając przyczyny zwłoki i wskaże nowy termin załatwienia sprawy.
Uwaga !:
Jeśli wniosek nie zostanie skompletowany prawidłowy ( nie zostaną złożone wymagane dokumenty ) wnioskodawca zostanie wezwany na piśmie do uzupełnienia braków terminie 7 dni od daty doręczenia wezwania.
Jeśli wniosek w tym terminie nie zostanie uzupełniony, traktuje się wniosek jako nieskutecznie złożony i pozostawia się sprawę bez rozpoznania
Dokumenty uzyskiwane w postępowaniu:
I. Burmistrz Miasta i Gminy Zagórz po złożeniu przez inwestora kompletnego wniosku występuje o opinię do:
Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie
Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sanoku
co do potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisku. a w przypadku stwierdzenia takiej potrzeby - co do zakresu raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.
Po uzyskaniu w/w opinii, w przypadku, gdy:
I.1. nie jest przeprowadzana ocena oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko Burmistrz Miasta i Gminy Zagórz wydaje:
1) Postanowienie o braku potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko
2) Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach, w której organ wydający stwierdza brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
I.2. jest przeprowadzana oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, Burmistrz Miasta i Gminy Zagórz :
1) wydaje postanowienie obejmujące:
obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia mogącego potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko
zakres raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
obowiązek sporządzenia przez inwestora raportu i przedłożenia go organowi właściwemu do wydania decyzji
2) wydaje postanowienie o zawieszeniu postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach do czasu przedłożenia przez wnioskodawcę raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko
3) wydaje postanowienie o podjęciu zawieszonego postępowania ( po przedłożeniu przez Inwestora raportu )
4) uzgadnia i określa warunki realizacji przedsięwzięcia z Regionalnym Dyrektorem Ochrony Środowiska w Rzeszowie
5) zasięga opinii Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Sanoku
6) Przed wydaniem decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach Burmistrz Miasta i Gminy Zagórz zapewnia możliwość udziału społeczeństwa w postępowaniu, w ramach którego przeprowadza ocenę oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.
Burmistrz Miasta i Gminy Zagórz wydaje decyzję o środowiskowych
uwarunkowaniach
II. Organ właściwy do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach podaje do publicznej wiadomości informacje o wydanej decyzji i o możliwościach zapoznania się z jej treścią oraz z dokumentacją sprawy, w tym z uzgodnieniem dokonanym z regionalnym dyrektorem ochrony środowiska oraz opinią państwowego powiatowego inspektora sanitarnego.
Forma załatwienia: Decyzja Burmistrza Miasta i Gminy Zagórz
Gdzie i kto może udzielić mi dodatkowych informacji ?
Pokój nr 35 - II p.
Mariusz Zagórski
Tel. (13) 46 22 062 wew. 65
mzagorski@zagorz.pl
Czy od decyzji służy odwołanie?
Odwołanie wnosi się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Krośnie za pośrednictwem Burmistrza Miasta i Gminy Zagórz, w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji stronie.
Uwagi:
1. Uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wymagane dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko przed uzyskaniem decyzji m.in. o pozwoleniu na budowę, o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.
2. Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie rodzi praw do terenu inwestycji oraz nie narusza praw własności i uprawnień osób trzecich, a wnioskodawcy, który nie uzyskał praw do terenu, nie przysługuje roszczenie o zwrot nakładów poniesionych w związku z otrzymaną decyzją.
3. Jeżeli liczba stron postępowania o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach przekracza 20, stosuje się przepis art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.
Do pobrania:
DRUK_NR_1.doc - Wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach
DRUK_NR_2_.doc - Karta Informacyjna
Opracowała: Małgorzata Ząbkiewicz – Kierownik Referatu Architektury, Ochrony Środowiska i Gospodarki Nieruchomościami