Ogłoszenia 

data publikacji: 25-05-2018 | 10:11data ostatniej modyfikacji: 13-03-2019 | 10:37Wytworzył: Piotr Kapusta
RODO - Ogólna polityka informacyjna
25 maja 2018

RODO

Ochrona danych osobowych jest jednym z kluczowych zadań realizowanych przez Urząd Miejski w Sędziszowie Małopolskim z siedzibą pod adresem ul. Rynek 1, 39-120 Sędziszów Małopolski (UM, Urząd Miejski). Na bieżąco będziemy informować Państwa o ważnych zmianach w przepisach prawa, w tym o prawach osób, których dane dotyczą. Parlament Europejski opublikował w 2016 roku Rozporządzenie 2016/679 w sprawie ochrony danych osobowych, zwane RODO. Będzie ono miało zastosowanie w Unii Europejskiej od 25 maja 2018 roku.

 

PRZETWARZANIE DANYCH OSOBOWYCH

Najczęściej zadawane pytania wynikające z tzw. obowiązku informacyjnego:

 

Co to jest RODO?

Jest to skrót od Rozporządzenia o Ochronie Danych Osobowych. RODO wprowadza m. in. nowe prawa dla osób fizycznych, których dane są przetwarzane. Jednym z obowiązków administratorów, którzy przetwarzają dane osobowe jest informowanie osób o przetwarzaniu ich danych osobowych.

Dlaczego Urząd Miejski przetwarza moje dane osobowe?

Urząd Miejski przetwarza Państwa dane, aby prowadzić działalność wynikającą z przepisów prawa, w tym m.in.: świadczyć usługi na rzecz społeczności lokalnej, prowadzić działalność organizatorską, dokonywać poboru podatków i opłat.

Czy mogę mieć dostęp do swoich danych?

Tak. Mogą Państwo mieć pełen dostęp do swoich danych osobowych. Mogą Państwo również zarządzać swoimi zgodami na przetwarzanie danych w zakresie w jakim zbieranie danych osobowych nie jest obowiązkiem prawnym gminy.

Kto jest administratorem moich danych osobowych?

 

Administratorem Państwa danych osobowych jest Urząd Miejski w Sędziszowie Małopolskim z siedzibą ul. Rynek 1, 39-120 Sędziszów Małopolski w imieniu, którego działa Burmistrz Sędziszowa Małopolskiego;

Urząd powołał Inspektora Ochrony Danych Osobowych - Teresę Curzytek. Kontakt z Inspektorem Ochrony Danych Osobowych jest możliwy za pomocą adresu nr tel. 600808605 oraz e-maila: iod@post.pl;

W jakim celu Urząd Miejski przetwarza moje dane osobowe?

 

Państwa dane osobowe są przetwarzane przez Urząd Miejski w celu:

  • prowadzenia spraw z zakresu:
    • rejestracji stanu cywilnego oraz zmian w stanie cywilnym,
    • gospodarki lokalami i budynkami oraz nieruchomościami,
    • spraw obywatelskich,
    • zarządzania majątkiem gminy,
    • podatków i opłat,
    • leśnictwa i rolnictwa,
    • funduszy pomocowych,
    • inwestycji i remontów,
    • zarządzania drogami,
    • planowanie przestrzennego,
    • zamówień publicznych,
    • promocji i kultury,
    • wszelkich innych wniosków;
  • organizacji bezpieczeństwa osób i mienia przebywających na obszarze UM.

Kto jest odbiorcą moich danych?

 

Urząd Miejski może udostępnić państwa dane osobowe podmiotom innym na podstawie obowiązujących przepisów prawa oraz powierzył lub powierzy do przetwarzania dane osobowe na podstawie umów powierzenia przetwarzania danych osobowych na potrzeby działań serwisowych (tzw. podmioty przetwarzające).

Czy moje dane osobowe będą przekazywane do państwa trzeciego lub organizacji międzynarodowej?

Obecnie nie planujemy przekazywać Państwa danych osobowych poza Europejski Obszar Gospodarczy.

Jak długo Państwa dane osobowe będą przechowywane przez Urząd Miejski?

 

Dane osobowe będą przechowywane przez okres niezbędny do realizacji Państwa spraw i wniosków oraz ewentualnie po ich zakończeniu w celu wypełnienia obowiązku prawnego (wyrażonego w przepisach ustawy z dnia 14 lipca 1983 r. o narodowym zasobie archiwalnym i archiwach oraz aktach wykonawczych do tej ustawy) ciążącego na Urzędzie Miejskim, a następnie zostaną usunięte lub przekazane do archiwum państwowego.

Jakie uprawnienia mi przysługują?

 

W związku z przetwarzaniem przez Urząd Miejski danych osobowych przysługuje Państwu prawo do:

  • dostępu do treści swoich danych (art. 15 RODO),
  • do sprostowania danych (art. 16. RODO),
  • do usunięcia danych (art. 17 RODO),
  • do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO),
  • do przenoszenia danych (art. 20 RODO),
  • do wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO),
  • prawo do niepodlegania decyzjom podjętym w warunkach zautomatyzowanego przetwarzania danych, w tym profilowania (art. 22 RODO).

Do kogo mogę wnieść skargę?

 

W przypadkach uznania, iż przetwarzanie Państwa danych przez Urząd narusza przepisy RODO przysługuje Państwu prawo wniesienia skargi do organu nadzorczego Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych.

Czy podanie danych osobowych jest dobrowolne czy obligatoryjne?

 

Podanie przez Państwa danych jest dobrowolne, jednakże w celu dokonania prawidłowej obsługi Państwa wniosków niezbędne. Brak podania danych, niejednokrotnie może utrudnić lub całkowicie uniemożliwić załatwianie spraw w sposób zgodny z Państwa oczekiwaniami.

Przepisy szczególne mogą jednak przewidywać sytuacje w których podanie danych osobowych jest obowiązkowe, np. z zakresu prawa podatkowego.

Skąd Urząd Miejski ma moje dane osobowe?

Źródłem Państwa danych osobowych są wnioski złożone do Urzędu Miejskiego. W przypadku pozyskiwania danych osobowych w sposób inny niż od osób, których dane dotyczą, źródłem danych są inne organy administracji publicznej lub osoby trzecie. Wówczas Urząd Miejski ma obowiązek poinformować Państwa o źródle pozyskania ich danych, chyba że przepis szczególny zwalnia Urząd z tego obowiązku.

Czy moje dane osobowe będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany?

 

Państwa dane osobowe nie będą przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym nie będą profilowane.

ZASADY ROZPATRYWANIA WNIOSKÓW DOTYCZĄCYCH OBSŁUGI PRAW KLIENTA W ZAKRESIE DANYCH OSOBOWYCH

Klient Urzędu jest uprawniony do złożenia wniosku w zakresie obsługi jego praw wynikających z RODO, a Urząd Miejski zobowiązany jest do jego rozpatrzenia według poniższych zasad:

 

Klient może zgłosić wniosek do Urzędu Miejskiego w każdej chwili, poczynając od 25 maja 2018 r.

1. Urząd Miejski rozpatruje wniosek złożony przez Klienta Urzędu Miejski lub osobę działającą w jego imieniu:

  • w ciągu miesiąca, licząc od dnia otrzymania żądania,
  • w przypadku, gdy żądanie lub liczba żądań Klienta ma skomplikowany charakter, termin udzielenia odpowiedzi może zostać wydłużony o kolejne dwa miesiące; w terminie miesiąca od otrzymania żądania, Inspektor ochrony danych poinformuje Klienta listownie o przedłużeniu terminu, z podaniem przyczyn opóźnienia,
  • w przypadku niepodjęcia działań w związku z żądaniem Klienta, Inspektor ochrony danych niezwłocznie – najpóźniej w ciągu miesiąca od otrzymania żądania, poinformuje Klient listownie o powodach nieodjęcia działań oraz możliwości wniesienia skargi do organu nadzorczego oraz skorzystania ze środków ochrony prawnej przed sądem.

2. Klient może złożyć wniosek o realizację swoich praw i wolności. Wniosek Klienta powinien zawierać dane adresowe oraz rodzaj i szczegóły żądania.

3. Klient może złożyć wypełniony wniosek w Miejskim lub przesłać go za pośrednictwem poczty elektronicznej na adres um@sedziszow-mlp.pl

4. Bieg terminu rozpatrywania wniosku rozpoczyna się od dnia otrzymania przez Urząd Miejski żądania Klienta.

5. Klient uprawniony jest do złożenia skargi w przypadku niedotrzymania terminu udzielenia odpowiedzi przez Urząd Miejski.

6. W imieniu Urzędu Miejskiego Inspektor ochrony danych udziela Klientowi odpowiedzi na złożony wniosek na piśmie, listem poleconym za zwrotnym potwierdzeniem odbioru lub za pośrednictwem poczty elektronicznej jeżeli jest to zgodne z życzeniem Klienta.

7. Urząd Miejski nie pobiera żadnych opłat i prowizji za przyjęcie i rozpatrzenie wniosku.

8. Właściwym dla Urzędu Miejskiego organem nadzoru w zakresie danych osobowych jest Urząd Ochrony Danych Osobowych.

 

Podstawa prawna: Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r. w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (Dz. U. UE L 119 z dnia 4 maja 2016 r.)

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 955098

Telefon: (017) 2216 001 Fax: (017) 2216 313
e-mail: um@sedziszo w-mlp.pl    www.sedz iszow-mlp.pl