Uchwały Rady Miejskiej do dnia 22 listopada 2018 r.
UCHWAŁA NR XV/136/04
RADY MIEJSKIEJ W SĘDZISZOWIE MAŁOPOLSKIM
z dnia 3 czerwca 2004 r.
w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Wielopolki i Tuszymki
Na podstawie art. 18 ust. 15 oraz art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.)
Rada Miejska w Sędziszowie Młp. uchwala, co następuje:
§1
Przyjmuje się Statut „Związku Gmin Doliny Wielopolki i Tuszymki” w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Sędziszów Młp.
§ 3
Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się Komisji Rewizyjnej.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Załącznik do Uchwały Nr XV/136/04
Rady Miejskiej w Sędziszowie Młp.
z dnia 3 czerwca 2004 r.
S T A T U T
ZWIĄZKU GMIN DOLINY WIELOPOLKI I TUSZYMKI
Rozdział I. Postanowienia ogólne
§ 1
1. Związek Miast i Gmin Doliny Wielopolki i Tuszymki zrzesza gminy z terenu województwa podkarpackiego, leżące w dolinie rzeki Wielopolki i Tuszymki.
2. Uczestnikami Związku są gminy:
1) Dębica
2) Ostrów
3) Ropczyce
4) Sędziszów Małopolski
5) Wielopole Skrzyńskie
3. Do Związku mogą przystępować także inne zainteresowane gminy.
4. Siedzibą Związku jest miasto Ropczyce ul. Krisego 1.
§ 2
Ilekroć w statucie jest mowa o:
1) gminie – należy przez to rozumieć także gminę, której siedziba znajduje się na terenie miasta,
2) radzie gminy – należy przez to rozumieć także radę miejską,
3) Związku – należy przez to rozumieć „ Związek Gmin Doliny Wielopolki
i Tuszymki”,
4) Zgromadzeniu – należy przez to rozumieć Zgromadzenie Związku,
5) Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Związku.
§ 3
Zadaniami Związku jest ochrona i kształtowanie Doliny Wielopolki i Tuszymki poprzez:
1) podejmowanie wspólnych przedsięwzięć w zakresie ochrony wód, ziemi, powietrza i krajobrazu, stanowiących podstawę do rekreacji oraz turystyki krajowej i zagranicznej,
2) wymianę doświadczeń w zakresie realizacji zadań komunalnych wpływających na ochronę i kształtowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem uregulowania gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gmin należących do Związku,
3) uporządkowanie gospodarki wodnościekowej,
4) budowę i modernizację zbiorników retencyjnych i regulacje rzek dla polepszenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i zwiększenia atrakcyjności walorów turystycznych,
5) opracowanie i wdrażanie wspólnych programów w zakresie infrastruktury technicznej,
6) współdziałanie w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju w oparciu
o naturalne walory przyrodnicze i środowiskowe,
7) wyrównywanie poziomu życia na obszarach wiejskich poprzez ich restrukturyzację oraz podejmowanie działań w celu zachowania dziedzictwa kulturowego wsi,
8) opracowywanie programów wspólnych przedsięwzięć gospodarczych należących do zadań własnych gmin,
9) współdziałanie w zakresie pozyskiwania środków finansowych w zakresie realizacji wszystkich celów statutowych Związku.
§ 4
1. W celu wykonywania zadań Związek może tworzyć jednostki organizacyjne,
w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.
2. Związek może prowadzić działalność gospodarczą, jeżeli wymagają tego zadania
Związku.
§ 5
Czas trwania Związku jest nie określony.
Rozdział II. Organy Związku
§ 6
Organami Związku są:
1) Zgromadzenie Związku,
2) Zarząd Związku.
Podrozdział II A. Zgromadzenie Związku
§ 7
Zgromadzenie Związku jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.
§ 8
1. Każdej gminie przysługuje w Zgromadzeniu liczba głosów proporcjonalna do liczby
mieszkańców w stosunku 1 głos na każde rozpoczęte 5 000 mieszkańców, nie
mniej niż dwa głosy.
2. Rady gmin, którym zgodnie z ust. 1 przysługuje więcej niż jeden głos , wyznaczają dodatkowych przedstawicieli w Zgromadzeniu.
§ 9
Do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia należy:
1) ustalenie kierunków działania Związku,
2) powołanie i odwołanie Zarządu, Przewodniczącego Zarządu i jego Zastępcy oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu,
3) uchwalanie rocznego budżetu Związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium z jego wykonania,
4) wybór stałych i doraźnych komisji Zgromadzenia,
5) uchwalenie wysokości składki członkowskiej,
6) określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać zobowiązania,
7) ustalenie zasad korzystania z obiektów i urządzeń Związku oraz usług jednostek organizacyjnych Związku,
8) podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres zwykłego Zarządu dotyczących:
a) nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na
okres dłuższy niż 3 lata,
b) przyjmowania lub odrzucania spadków, zapisów i darowizn,
c) zaciągania długoterminowych pożyczek ,
d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych zaciąganych
przez Zarząd,
e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości
przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Zgromadzenie,
f) tworzenia i przystępowania do spółek oraz rozwiązania i występowania z nich,
g) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,
h) tworzenia, likwidacji i przekształcania przedsiębiorstw, zakładów i innych
jednostek organizacyjnych oraz wyposażenia ich w majątek,
9) ustalanie projektów zmian w statucie Związku,
10) ustalanie wysokości diet za udział w pracach organów Związku,
11) przyjmowanie gmin do Związku oraz stwierdzanie utraty członkostwa Związku
przez gminę,
12) podjecie uchwały o likwidacji Związku.
§ 10
1. Głosowanie na Zgromadzeniu jest jawne z wyjątkiem powoływania i odwoływania
Zarządu i jego Przewodniczącego
2. Zgromadzenie może zarządzić głosowanie tajne także w innych sprawach.
§ 11
1. Zgromadzenie odbywa posiedzenia zwyczajne i nadzwyczajne.
2. Posiedzenie zwyczajne zwołuje Zarząd nie rzadziej niż dwa razy w roku.
3. O terminie, miejscu i porządku obrad Zgromadzenia Przewodniczący Zarządu
zawiadamia członków Związku na piśmie co najmniej na dwa tygodnie przed posiedzeniem, załączając niezbędne dokumenty i materiały w ilości odpowiadającej liczbie delegatów gminy w Zgromadzeniu.
§ 12
1. Posiedzenie nadzwyczajne zwołuje Zarząd na pisemny wniosek co najmniej 1/5
Uczestników Związku.
2. Wniosek powinien zawierać co najmniej proponowany porządek obrad wraz
z projektami uchwał.
3. Posiedzenie powinno się odbywać w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku.
4. Powiadomienie o posiedzeniu nadzwyczajnym Zarząd przesyła na piśmie co
najmniej na 5 dni przed posiedzeniem wraz z proponowanym porządkiem obrad
i projektami uchwał.
§ 13
Zgromadzenie przyjmuje regulamin obrad oraz tryb przygotowania i konsultacji dokumentów i materiałów na posiedzenia.
§ 14
1. Zgromadzenie powołuje Komisję Rewizyjną.
2. Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków.
3. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrola działalności Zarządu
i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych oraz realizacji budżetu.
3. Komisja Rewizyjna raz w roku składa sprawozdanie ze swej działalności na posiedzeniu Zgromadzenia.
§ 15
Zgromadzenie może powoływać inne komisje stałe i inne doraźne, ustalając przedmiot ich działania oraz składy osobowe.
§ 16
Komisje przedkładają organom Związku opinie i wnioski w zakresie będącym przedmiotem ich działania.
Podrozdział II B. Zarząd Związku
§ 17
Zarząd Związku jest organem wykonawczym Związku
§ 18
1. Zarząd składa się z 7 członków: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego
i pięciu członków.
2. Zarząd jest powoływany i odwoływany spośród członków Zgromadzenia
w głosowaniu tajnym.
3. Zarząd wybierany jest na okres kadencji rad gmin.
§ 19
1. Zarząd wykonuje uchwały Zgromadzenia.
2. Do kompetencji Zarządu należy:
1) opracowywanie projektów programów działania Związku,
2) przygotowanie projektów uchwał Zgromadzenia,
3) przygotowanie projektów budżetu Związku z uwzględnieniem wysokości i terminu
płatności składek członkowskich,
4) określanie sposobu wykonania uchwał Zgromadzenia,
5) wykonywanie budżetu Związku,
6 ) gospodarowanie mieniem Związku,
7) inicjowanie projektów zmian w statucie Związku,
8) zwoływanie posiedzeń Zgromadzenia oraz ustalanie miejsca, terminu i porządku
jego obrad,
9) zawieranie umów i porozumień oraz zaciąganie zobowiązań w zakresie
ustalonym przez Zgromadzenie,
10) wnioskowanie do Zgromadzenia o stwierdzeniu utraty członkostwa Związku
przez gminę,
11) stwierdzenie wystąpienia ze Związku przez gminę,
12) rozpatrywanie sprawozdań Przewodniczącego Zarządu z jego działalności,
13) ustalanie liczby etatów pracowników Biura Związku oraz zatrudnianie
i zwalnianie Dyrektora Biura, powoływanie odwoływanie Skarbnika Związku,
14) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Związku.
§ 20
Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.
§ 21
1. Zgromadzenie wybiera Przewodniczącego Zarządu w oddzielnym, tajnym
głosowaniu.
2. Przewodniczący Zarządu jest jednocześnie Przewodniczącym Zgromadzenia.
§ 22
1. Przewodniczący Zarządu organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami
Związku oraz reprezentuje związek na zewnątrz.
2. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:
1) składanie oświadczeń woli w imieniu Związku w zakresie zarządu mieniem
Związku wraz z innym członkiem Zarządu lub osobą upoważnioną przez Zarząd
(pełnomocnikiem),
2) bieżące organizowanie wykonania uchwał Zgromadzenia i Zarządu oraz budżetu
Związku,
3) zawiadamianie członków Związku o miejscu, terminie i porządku obrad
Zgromadzenia,
4) ustalanie składów osobowych delegacji Związku dla reprezentowania Związku
w kontaktach z instytucjami, organizacjami i innymi Związkami,
5) przewodniczenie obradom Zgromadzenia i Zarządu.
§ 23
Zarząd może udzielić Przewodniczącemu Zarządu upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Związku.
§ 24
Zastępca Przewodniczącego Zarządu realizuje zadania w zakresie określonym przez Zarząd.
Rozdział III. Mienie i gospodarka finansowa Związku.
§ 25
1. Mieniem Związku jest własność i inne prawa majątkowe należące do Związku
i jego jednostek organizacyjnych.
2. Związek nabywa mienie:
1) w wyniku przekazania przez gminy uczestniczące w Związku,
2) w wyniku przekazania przez administrację rządową,
3) w wyniku własnej działalności gospodarczej,
4) przez inne czynności prawne.
§ 26
Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Związku.
§ 27
1. Kierownicy jednostek organizacyjnych Związku nie posiadających osobowości
prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez
Zarząd.
2. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda
Zarządu.
§ 28
Związek samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu uchwalonego na rok kalendarzowy.
§ 29
Dochodami Związku są:
1) wpływy ze składek członkowskich,
2) dochody z majątku Związku,
3) wpływy z działalności gospodarczej,
4) nadwyżki budżetowe z lat ubiegłych,
5) dotacje celowe na realizację zadań zleconych,
6) pożyczki , spadki, zapisy i darowizny,
7) inne dochody.
Rozdział IV. Zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku, oraz udziału
w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu strat Związku.
§ 30
1. Uczestnicy Związku mają prawo do korzystania z usług jednostek organizacyjnych Związku.
2. Uczestnicy Związku ponoszą koszty wspólnej działalności poprzez opłacanie rocznej składki proporcjonalnie do liczby mieszkańców uczestnika Związku,
z zastrzeżeniem ust. 3.
3. Uczestnicy Związku ponoszą dodatkowo koszty związane z przygotowaniem
i realizacją inwestycji Związku lokalizowanych na ich terenie a służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Uczestnika Związku, oraz koszty utrzymania obiektów i urządzeń będących efektem tych inwestycji.
4. Uczestnicy Związku korzystają z wyłączeniem pozostałych członków z obiektów
i urządzeń Związku, co do których ponieśli koszty budowy i utrzymania zgodnie
z ust 3.
5. Z obiektów i urządzeń innych niż wymienione w ust. 4 Uczestnicy Związku korzystają wspólnie na równych zasadach, które szczegółowo ustali Zgromadzenie.
§ 31
Uczestnicy Związku pokrywają straty związku i uczestniczą w jego zyskach na zasadach określonych w niniejszym statucie dla uczestnictwa w pokrywaniu kosztów działalności związku.
Rozdział V Utrata członkostwa w Związku i likwidacja Związku
§ 32
Utrata członkostwa Związku następuje:
1) po stwierdzeniu przez Zgromadzenie wystąpienia gminy ze Związku na podstawie uchwały właściwej rady gminy,
2) na podstawie uchwały Zgromadzenia w razie zalegania przez gminę z zapłatą
składek członkowskich przez co najmniej rok.
§ 33
W przypadkach określonych w § 32 Zgromadzenie określa zasady rozliczeń majątkowych z gminą, która traci członkostwo w Związku. Postanowienia § 35 ust. 3 stosuje się odpowiednio.
§ 34
Likwidacja Związku następuje na podstawie uchwały Zgromadzenia o likwidacji.
§ 35
1. Podjęcie uchwały o likwidacji Związku jest równoznaczne z otwarciem likwidacji;
Zgromadzenie powołuje komisję likwidacyjną i określa jej zadania; zadania komisji
likwidacyjnej mogą być powierzone Zarządowi.
2. Zgromadzenie może określić zasady podziału mienia Związku pomiędzy gminy
uczestniczące w Związku.
3. Jeśli Zgromadzenie nie postanowi inaczej - po zaspokojeniu zobowiązań
i roszczeń wierzycieli:
1) nieruchomości, budynki i urządzenia trwałe z gruntem związane oraz jednostki organizacyjne związku przechodzą w drodze umowy na własność gminy na obszarze, której są położone,
2) inne środki trwałe, a także materiały, przedmioty nietrwałe i środki pieniężne
podlegają podziałowi ( w naturze bądź środki uzyskane z ich sprzedaży)
pomiędzy gminy uczestniczące w związku proporcjonalnie do wysokości składek
oraz z poszanowaniem zasad uczestnictwa gmin w pokrywaniu kosztów
działalności związku określonych w § 30 ust. 3.
3) przy podziale, o którym mowa w pkt 2, uwzględnia się wartość:
a) składników mienia wymienionych w pkt 1
b) nakładów z majątku Związku na inwestycje stanowiące mienie gminy, na
obszarze której są położone,
4) pozostała nie rozliczona po podziale dokonanym zgodnie z pkt 2 i 3 wartość
składników mienia wymienionych w pkt 1 oraz nakładów wymienionych w pkt 3 lit.
b podlega rozliczeniu pomiędzy gminą, na obszarze której położone jest to mienie,
a pozostałymi gminami uczestniczącymi w Związku, proporcjonalnie do wysokości
wpłaconych składek
4. Komisja likwidacyjna opracowuje plan likwidacji Związku uwzględniając zasady
podziału mienia, określone w ust. 2 i 3; plan likwidacji podlega zatwierdzeniu
przez Zgromadzenie.
5. Do czynności prawnych związanych z rozdysponowaniem mienia Związku stosuje
się odpowiednio § 22.
6. Po rozdysponowaniu mienia Związku Zgromadzenie podejmuje uchwałę
o zakończeniu likwidacji Związku - dzień podjęcia uchwały jest datą likwidacji
Związku.
7. Z dniem podjęcia uchwały określonej w ust. 6 przestaje działać Zarząd Związku
i wygasają roszczenia gmin związane z rozliczeniem mienia Związku.
Rozdział VI. Postanowienia końcowe
§ 36
1. Do realizacji zadań Związku i jego organów może być utworzone Biuro Związku.
2. Biuro Związku podlega Zarządowi.
3. Biurem kieruje Dyrektor, który zatrudnia i zwalnia pracowników Biura oraz
wykonuje w stosunku do nich uprawnienia kierownika urzędu.
4. Stosunek pracy na podstawie mianowania z Dyrektorem Biura nawiązuje
w imieniu Związku Przewodniczący Zarządu.
§ 37
W sprawach nie uregulowanych w statucie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. Z 2001 r. Nr 141, poz. 1591 z późn. zm.).