Uchwały Rady Miejskiej do dnia 22 listopada 2018 r. 

Wprowadził: Klaudia Noga
UCHWAŁA NR XV/136/04 w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Wielopolki i Tuszymki
26 lipca 2004

UCHWAŁA NR  XV/136/04

RADY MIEJSKIEJ W SĘDZISZOWIE MAŁOPOLSKIM

z dnia 3 czerwca 2004 r.

 

 

 

 

     w sprawie przyjęcia Statutu Związku Gmin Doliny Wielopolki i Tuszymki

 

 

 

Na podstawie art. 18 ust. 15 oraz art. 64 ust. 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, poz. 1591, z późn. zm.)

 

Rada Miejska w Sędziszowie Młp. uchwala, co następuje:

 

 

§1

 

Przyjmuje się Statut „Związku Gmin Doliny Wielopolki i Tuszymki” w brzmieniu stanowiącym załącznik do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Miasta i Gminy Sędziszów Młp.

 

§ 3

 

Nadzór nad wykonaniem uchwały powierza się Komisji Rewizyjnej.

 

§ 4

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

 

 

 

Załącznik do Uchwały Nr XV/136/04

Rady Miejskiej w Sędziszowie Młp.

z dnia 3 czerwca 2004 r.

 

 

 

S T A T U T

ZWIĄZKU GMIN DOLINY WIELOPOLKI I TUSZYMKI

 

 

Rozdział I.  Postanowienia ogólne

 

§ 1

 

1.      Związek Miast i Gmin Doliny Wielopolki i Tuszymki  zrzesza gminy z terenu województwa podkarpackiego, leżące w dolinie rzeki Wielopolki i  Tuszymki.

 

  2. Uczestnikami Związku są gminy:

 

 1) Dębica

 

 2) Ostrów

 

 3) Ropczyce

 

 4) Sędziszów  Małopolski

 

 5) Wielopole Skrzyńskie

 

 

3. Do Związku mogą przystępować także inne zainteresowane gminy.

 

4. Siedzibą Związku jest miasto Ropczyce ul. Krisego 1.

 

 

§ 2

 

Ilekroć w statucie  jest mowa o:

1)      gminie – należy przez to rozumieć także gminę, której siedziba znajduje się na terenie miasta,

 

2)      radzie gminy – należy przez to rozumieć także radę miejską,

 

3)       Związku – należy przez to rozumieć „ Związek Gmin Doliny Wielopolki

       i Tuszymki”,

 

4)      Zgromadzeniu – należy przez to rozumieć  Zgromadzenie Związku,

 

5)      Zarządzie – należy przez to rozumieć Zarząd Związku.

 

§ 3

 

Zadaniami  Związku jest ochrona i kształtowanie Doliny Wielopolki i Tuszymki poprzez:

 

1)      podejmowanie wspólnych przedsięwzięć w zakresie ochrony wód, ziemi, powietrza i krajobrazu, stanowiących podstawę do rekreacji oraz  turystyki krajowej i zagranicznej,

 

2)      wymianę doświadczeń w zakresie  realizacji zadań komunalnych wpływających  na ochronę i kształtowanie środowiska ze szczególnym uwzględnieniem  uregulowania  gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gmin należących do Związku,

 

3)      uporządkowanie gospodarki wodnościekowej,

 

4)      budowę i modernizację zbiorników retencyjnych i regulacje rzek dla polepszenia bezpieczeństwa przeciwpowodziowego i zwiększenia atrakcyjności walorów turystycznych,

 

5)      opracowanie  i wdrażanie wspólnych  programów w zakresie infrastruktury technicznej,

 

6)      współdziałanie w celu zapewnienia zrównoważonego rozwoju w oparciu

     o naturalne walory przyrodnicze i środowiskowe,

 

7)      wyrównywanie poziomu życia na obszarach wiejskich poprzez ich  restrukturyzację oraz podejmowanie działań w celu zachowania dziedzictwa kulturowego wsi,

 

8)      opracowywanie programów  wspólnych przedsięwzięć gospodarczych należących do zadań własnych gmin,

 

9)      współdziałanie w zakresie  pozyskiwania środków finansowych w zakresie realizacji wszystkich celów statutowych Związku.

 

§ 4

 

  1. W celu wykonywania zadań Związek może tworzyć jednostki organizacyjne,

      w tym przedsiębiorstwa i zawierać umowy z innymi podmiotami.

 

2.      Związek może prowadzić działalność gospodarczą, jeżeli wymagają tego zadania

     Związku.

 

§ 5

 

Czas trwania Związku jest nie określony.

 

 

 

 

Rozdział II. Organy Związku

 

§ 6

 

Organami Związku są:

 

 1) Zgromadzenie Związku,

 

 2) Zarząd Związku.

 

 

Podrozdział II A. Zgromadzenie Związku

 

 

§ 7

 

Zgromadzenie Związku jest organem stanowiącym i kontrolnym Związku.

 

§ 8

 

1. Każdej gminie przysługuje w Zgromadzeniu liczba głosów proporcjonalna do liczby

    mieszkańców w stosunku 1 głos na każde rozpoczęte 5  000 mieszkańców, nie

    mniej niż dwa głosy.

 

2.       Rady gmin, którym zgodnie z ust. 1 przysługuje więcej niż jeden głos , wyznaczają dodatkowych przedstawicieli w Zgromadzeniu.

 

§ 9

 

Do wyłącznej kompetencji Zgromadzenia należy:

 

1)      ustalenie kierunków działania Związku,

 

2)       powołanie i odwołanie Zarządu, Przewodniczącego Zarządu i jego Zastępcy oraz przyjmowanie sprawozdań z działalności Zarządu,

 

3)      uchwalanie rocznego budżetu Związku, rozpatrywanie sprawozdania z wykonania budżetu oraz podejmowanie uchwał w sprawie udzielenia Zarządowi absolutorium z jego wykonania,

 

4)      wybór stałych i doraźnych komisji Zgromadzenia,

 

5)      uchwalenie wysokości składki członkowskiej,

 

6)      określenie wysokości sumy, do której Zarząd może samodzielnie zaciągać  zobowiązania,

 

7)      ustalenie zasad korzystania z obiektów i urządzeń Związku oraz usług jednostek organizacyjnych Związku,

 

 

8)      podejmowanie uchwał w sprawach majątkowych Związku przekraczających zakres  zwykłego Zarządu dotyczących:

 

a) nabycia, zbycia i obciążania nieruchomości oraz ich wydzierżawiania lub najmu na

    okres dłuższy niż 3 lata,

 

  b) przyjmowania lub odrzucania spadków, zapisów i darowizn,

 

  c) zaciągania długoterminowych pożyczek ,

 

  d) ustalania maksymalnej wysokości pożyczek krótkoterminowych zaciąganych

      przez Zarząd,

 

  e) zobowiązań w zakresie podejmowania inwestycji i remontów o wartości

      przekraczającej granicę ustaloną corocznie przez Zgromadzenie,

 

  f) tworzenia i przystępowania do spółek oraz rozwiązania i występowania z nich,

 

  g) określenia zasad wnoszenia, cofania i zbywania udziałów i akcji przez Zarząd,

 

  h) tworzenia, likwidacji i przekształcania przedsiębiorstw, zakładów i innych

       jednostek    organizacyjnych  oraz wyposażenia ich w majątek,

 

  9) ustalanie projektów zmian w statucie Związku,

 

10) ustalanie wysokości diet za udział w pracach organów Związku,

 

11)   przyjmowanie gmin do Związku oraz stwierdzanie utraty członkostwa Związku

      przez gminę,

 

12)   podjecie uchwały o likwidacji Związku.

 

 

§ 10

 

1. Głosowanie na Zgromadzeniu jest jawne z wyjątkiem powoływania i odwoływania

     Zarządu i jego Przewodniczącego

 

2.      Zgromadzenie może zarządzić głosowanie tajne także w innych sprawach.

 

 

§ 11

 

1. Zgromadzenie odbywa  posiedzenia zwyczajne i nadzwyczajne.

 

2. Posiedzenie zwyczajne zwołuje Zarząd nie rzadziej niż dwa razy w roku.

 

3.      O terminie, miejscu i porządku obrad Zgromadzenia Przewodniczący Zarządu

zawiadamia członków Związku na piśmie co najmniej na dwa tygodnie przed posiedzeniem, załączając niezbędne dokumenty i materiały w ilości odpowiadającej liczbie delegatów gminy w Zgromadzeniu.

 

 

§ 12

 

1. Posiedzenie nadzwyczajne zwołuje Zarząd na pisemny wniosek co najmniej 1/5

    Uczestników Związku.

 

2. Wniosek powinien zawierać co najmniej proponowany porządek obrad  wraz

    z projektami uchwał.

 

3. Posiedzenie powinno się odbywać w terminie 7 dni od dnia zgłoszenia wniosku.

 

 

4. Powiadomienie o posiedzeniu nadzwyczajnym   Zarząd przesyła na piśmie co

    najmniej na 5 dni przed  posiedzeniem  wraz z proponowanym porządkiem obrad

   i projektami uchwał.

 

§ 13

 

Zgromadzenie przyjmuje regulamin obrad oraz tryb przygotowania i konsultacji dokumentów i materiałów na posiedzenia.

 

§ 14

 

1. Zgromadzenie powołuje Komisję Rewizyjną.

 

2. Komisja Rewizyjna składa się z 5 członków.

 

3. Zadaniem Komisji Rewizyjnej jest kontrola działalności Zarządu

    i podporządkowanych mu jednostek organizacyjnych oraz realizacji budżetu.

 

3.      Komisja Rewizyjna raz w roku składa sprawozdanie ze swej działalności na posiedzeniu Zgromadzenia.

 

§ 15

 

Zgromadzenie może powoływać inne komisje stałe i inne doraźne, ustalając przedmiot ich działania oraz składy osobowe.

 

§ 16

 

Komisje przedkładają organom Związku opinie i wnioski w zakresie będącym  przedmiotem ich działania.

 

 

Podrozdział II B. Zarząd Związku

 

 

§ 17

 

Zarząd Związku jest organem wykonawczym Związku

 

 

§ 18

 

1. Zarząd składa się z 7 członków: Przewodniczącego, Zastępcy Przewodniczącego

     i  pięciu członków.

 

2. Zarząd jest powoływany i odwoływany spośród członków Zgromadzenia

     w głosowaniu tajnym.

 

3. Zarząd wybierany jest na okres kadencji rad gmin.

 

 

§ 19

 

1. Zarząd wykonuje uchwały Zgromadzenia.

 

2. Do kompetencji Zarządu należy:

 

  1) opracowywanie projektów programów działania Związku,

 

  2) przygotowanie projektów uchwał Zgromadzenia,

 

  3) przygotowanie projektów budżetu Związku z uwzględnieniem wysokości i terminu

      płatności  składek członkowskich,

 

  4) określanie sposobu wykonania uchwał Zgromadzenia,

 

  5) wykonywanie budżetu Związku,

 

 6 ) gospodarowanie mieniem Związku,

 

  7) inicjowanie projektów zmian w statucie Związku,

 

8)      zwoływanie posiedzeń Zgromadzenia oraz ustalanie miejsca, terminu i porządku

      jego obrad,

 

9)      zawieranie umów i porozumień oraz zaciąganie zobowiązań w zakresie

     ustalonym przez Zgromadzenie,

 

10)   wnioskowanie do Zgromadzenia o stwierdzeniu utraty członkostwa Związku

       przez gminę,

 

11) stwierdzenie wystąpienia ze Związku przez gminę,

 

12) rozpatrywanie sprawozdań Przewodniczącego Zarządu z jego działalności,

 

13)   ustalanie liczby etatów pracowników Biura Związku oraz zatrudnianie

      i zwalnianie Dyrektora Biura, powoływanie odwoływanie Skarbnika Związku,

 

14) zatrudnianie i zwalnianie kierowników jednostek organizacyjnych Związku.

 

§ 20

 

Zarząd podejmuje uchwały zwykłą większością głosów w obecności co najmniej połowy składu Zarządu, w przypadku równej liczby głosów decyduje głos Przewodniczącego Zarządu.

 

§ 21

 

1. Zgromadzenie wybiera Przewodniczącego Zarządu w oddzielnym, tajnym

    głosowaniu. 

 

2. Przewodniczący Zarządu jest jednocześnie Przewodniczącym Zgromadzenia.

 

 

§ 22

 

1. Przewodniczący Zarządu organizuje pracę Zarządu, kieruje bieżącymi sprawami  

    Związku oraz  reprezentuje związek na zewnątrz.

 

2. Do kompetencji Przewodniczącego Zarządu należy w szczególności:

 

1)      składanie oświadczeń woli w imieniu Związku w zakresie zarządu mieniem

     Związku wraz z innym członkiem Zarządu lub osobą upoważnioną przez Zarząd

    (pełnomocnikiem),

 

 

2)      bieżące organizowanie wykonania uchwał Zgromadzenia i Zarządu oraz budżetu

     Związku,

 

3)      zawiadamianie członków Związku o miejscu, terminie i porządku obrad

     Zgromadzenia,

 

 

4)      ustalanie składów osobowych delegacji Związku dla reprezentowania Związku

      w kontaktach z instytucjami, organizacjami i innymi Związkami,

 

5) przewodniczenie obradom Zgromadzenia i Zarządu.

 

 

 

 

 

§ 23

 

Zarząd może udzielić Przewodniczącemu Zarządu upoważnienia do składania jednoosobowo oświadczeń woli związanych z prowadzeniem bieżącej działalności Związku.

 

§ 24

 

Zastępca Przewodniczącego Zarządu realizuje zadania w zakresie określonym przez Zarząd.

 

 

Rozdział III. Mienie i gospodarka finansowa Związku.

 

§ 25

 

1. Mieniem Związku jest własność i inne prawa majątkowe należące do Związku

    i jego jednostek organizacyjnych. 

 

2. Związek nabywa mienie:

 

1) w wyniku przekazania przez gminy uczestniczące w Związku,

 

2) w wyniku przekazania przez administrację rządową,

 

3) w wyniku własnej działalności gospodarczej,

 

4) przez inne czynności prawne.

 

§ 26

 

Jeżeli czynność prawna może spowodować powstanie zobowiązań pieniężnych, do jej skuteczności potrzebna jest kontrasygnata Skarbnika Związku.

 

 

§ 27

 

1. Kierownicy jednostek organizacyjnych Związku nie posiadających osobowości

    prawnej działają jednoosobowo na podstawie pełnomocnictwa udzielonego przez

    Zarząd.

 

2. Do czynności przekraczających zakres pełnomocnictwa potrzebna jest zgoda

    Zarządu.

 

§ 28

 

Związek samodzielnie prowadzi gospodarkę finansową na podstawie budżetu uchwalonego na rok kalendarzowy.

 

 

§ 29

 

Dochodami Związku są:

1)      wpływy ze składek członkowskich,

2)      dochody z majątku Związku,

3)      wpływy z działalności gospodarczej,

4)      nadwyżki budżetowe z lat ubiegłych,

5)      dotacje celowe na realizację zadań zleconych,

6)      pożyczki , spadki, zapisy i darowizny,

7)      inne dochody.

 

 

Rozdział IV. Zasady korzystania z obiektów i urządzeń związku, oraz udziału

w kosztach wspólnej działalności, zyskach i pokrywaniu strat Związku.

 

§ 30

 

1. Uczestnicy             Związku  mają prawo do korzystania  z usług  jednostek  organizacyjnych Związku.

 

2. Uczestnicy Związku ponoszą koszty wspólnej  działalności poprzez  opłacanie rocznej  składki proporcjonalnie do liczby mieszkańców uczestnika Związku,

z zastrzeżeniem  ust. 3.

 

3. Uczestnicy Związku ponoszą dodatkowo koszty związane z przygotowaniem 

i realizacją inwestycji Związku lokalizowanych na ich terenie a służących zaspokajaniu zbiorowych potrzeb mieszkańców Uczestnika Związku, oraz koszty utrzymania obiektów i urządzeń będących efektem tych inwestycji.

 

4. Uczestnicy Związku korzystają z wyłączeniem  pozostałych członków z obiektów 

i urządzeń Związku, co do których ponieśli koszty budowy i utrzymania zgodnie

z ust 3.

 

5. Z obiektów i urządzeń innych niż wymienione w ust. 4  Uczestnicy Związku korzystają wspólnie na równych zasadach, które szczegółowo ustali Zgromadzenie.

 

 

§ 31

 

Uczestnicy Związku  pokrywają straty  związku i uczestniczą w jego zyskach na zasadach określonych w niniejszym statucie dla uczestnictwa w pokrywaniu kosztów działalności związku.

 

 

Rozdział V Utrata członkostwa w Związku i likwidacja Związku

 

§ 32

 

Utrata członkostwa Związku następuje:

 

1)      po stwierdzeniu przez Zgromadzenie  wystąpienia gminy ze Związku na podstawie uchwały  właściwej rady gminy,

 

2)      na podstawie uchwały Zgromadzenia w razie zalegania przez gminę z zapłatą

      składek członkowskich przez co najmniej rok.

 

§ 33

 

W przypadkach określonych w § 32 Zgromadzenie określa zasady rozliczeń majątkowych z gminą, która traci członkostwo w Związku. Postanowienia § 35 ust. 3 stosuje się odpowiednio.

 

§ 34

 

Likwidacja Związku następuje na podstawie uchwały Zgromadzenia o likwidacji.

 

 

§ 35

 

1. Podjęcie uchwały o likwidacji Związku jest równoznaczne z otwarciem likwidacji;

    Zgromadzenie powołuje komisję likwidacyjną i określa jej zadania; zadania komisji

    likwidacyjnej mogą być powierzone Zarządowi.

 

2. Zgromadzenie może określić zasady podziału mienia Związku pomiędzy gminy

    uczestniczące w Związku.

 

3.      Jeśli Zgromadzenie nie postanowi inaczej - po zaspokojeniu zobowiązań

      i roszczeń wierzycieli:

 

1)      nieruchomości, budynki i urządzenia trwałe z gruntem związane oraz jednostki organizacyjne związku przechodzą w drodze umowy na własność gminy na obszarze, której są położone,

 

2) inne środki trwałe, a także materiały, przedmioty nietrwałe i środki pieniężne

     podlegają podziałowi ( w naturze bądź środki uzyskane z ich sprzedaży)

     pomiędzy gminy uczestniczące w związku proporcjonalnie do wysokości składek

     oraz z poszanowaniem  zasad uczestnictwa  gmin w pokrywaniu kosztów

     działalności związku określonych w § 30 ust. 3.

 

 3) przy podziale, o którym mowa w pkt 2, uwzględnia się wartość:

 

  a) składników mienia wymienionych w pkt 1

 

  b) nakładów z majątku Związku na inwestycje stanowiące mienie gminy, na

      obszarze której są położone,

 

4) pozostała nie rozliczona po podziale dokonanym zgodnie z pkt 2 i 3 wartość

    składników mienia wymienionych w pkt 1 oraz nakładów wymienionych w pkt 3 lit.

    b podlega rozliczeniu pomiędzy gminą, na obszarze której położone jest to mienie,

   a pozostałymi gminami uczestniczącymi w Związku, proporcjonalnie do wysokości

   wpłaconych składek

 

 

4.      Komisja likwidacyjna opracowuje plan likwidacji Związku uwzględniając zasady

     podziału mienia, określone w ust. 2 i 3; plan likwidacji podlega zatwierdzeniu

     przez Zgromadzenie.

 

5.      Do czynności prawnych związanych z rozdysponowaniem mienia Związku stosuje

     się odpowiednio § 22.

 

6.      Po rozdysponowaniu mienia Związku Zgromadzenie podejmuje uchwałę

     o zakończeniu likwidacji Związku - dzień podjęcia uchwały jest datą likwidacji

     Związku.

 

7.      Z dniem podjęcia uchwały określonej w ust. 6 przestaje działać Zarząd Związku

      i wygasają roszczenia gmin związane z rozliczeniem mienia Związku.

 

 

Rozdział VI.  Postanowienia końcowe

 

§ 36

 

1. Do realizacji zadań Związku  i jego organów  może  być utworzone Biuro Związku.

 

2. Biuro Związku podlega Zarządowi.

 

3.      Biurem kieruje Dyrektor, który zatrudnia  i zwalnia pracowników Biura oraz

      wykonuje w stosunku do nich uprawnienia kierownika urzędu.

 

4.      Stosunek  pracy na podstawie mianowania z Dyrektorem  Biura  nawiązuje

      w imieniu Związku Przewodniczący Zarządu.

 

§ 37

 

W sprawach  nie uregulowanych w statucie stosuje się odpowiednio przepisy ustawy z dnia 8 marca 1990 roku o samorządzie gminnym ( tj. Dz. U. Z 2001 r.  Nr 141, poz. 1591 z późn. zm.).

 

 

 

 

 

 

 

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 954225

Telefon: (017) 2216 001 Fax: (017) 2216 313
e-mail: um@sedziszo w-mlp.pl    www.sedz iszow-mlp.pl