Usuwanie pojazdów............. art.130a i 50a
Miejska Administracja Targowisk i Parkingów w Rzeszowie na podstawie Zarządzenia Prezydenta Miasta z dnia 3 sierpnia 2011 r. został wyznaczony do realizacji zadań dotyczących usuwania pojazdów z drogi na koszt właścicieli w przypadkach określonych w art. 50 a oraz w art. 130 a ust.1 i 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. - Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450) oraz do wyłonienia wykonawcy do usuwania tych pojazdów.
Miejska Administracja Targowisk i Parkingów w Rzeszowie, która w imieniu Prezydenta Miasta Rzeszowa zajmuje się całością spraw związanych z realizacją zadań, o których mowa w art. 50a i 130a ustawy Prawo o ruchu drogowym, informuje o zmianie lokalizacji parkingu na świadczenie całodobowych usług w zakresie administracyjnego usuwania pojazdów o d.m.c do 3,5 t z terenu miasta Rzeszowa.
Nowy parking zlokalizowany jest w Rzeszowie przy ul. Wyspiańskiego (były plac targowy) i będzie pełnił swoje zadania od dnia 29 marca 2023r.
INFORMACJA DLA WŁAŚCICIELI POJAZDÓW USUNIĘTYCH Z DROGI
Wysokość kosztów w przypadku odstąpienia od usunięcia pojazdu z drogi, po wydaniu dyspozycji o jego usunięciu w trakcie usuwania, wynosi 50% od stawki kwotowej o których mowa.
I. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela na podstawie dyspozycji wydanej przez uprawnione podmioty zgodnie z art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 z póź. zmianami) w przypadku:
1. pozostawienia pojazdu w miejscu, gdzie jest to zabronione i utrudnia ruch lub w inny sposób zagraża bezpieczeństwu;
2. nieokazania przez kierującego dokumentu stwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub stwierdzającego opłacenie składki tego ubezpieczenia, jeżeli pojazd ten jest zarejestrowany w kraju, o którym mowa w art. 129 ust. 2 pkt 8 lit.c ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
3. przekroczenia wymiarów, dopuszczalnej masy całkowitej lub nacisku osi określonych w przepisach ruchu drogowego, chyba że istnieje możliwość skierowania pojazdu na pobliską drogę, na której dopuszczalny jest ruch takiego pojazdu;
4. pozostawienia pojazdu nieoznakowanego kartą parkingową, w miejscu przeznaczonym dla pojazdu osoby niepełnosprawnej o obniżonej sprawności ruchowej oraz osób wymienionych w art. 8 ust. 2 ustawy z dnia 20_czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym;
5. pozostawienia pojazdu w miejscu obowiązywania znaku wskazującego, że zaparkowany pojazd zostanie usunięty na koszt właściciela.
Pojazd może być usunięty z drogi na koszt właściciela, jeżeli nie ma możliwości zabezpieczenia go w inny sposób, w przypadku gdy:
1) kierowała nim osoba:
a. znajdująca się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka
działającego podobnie do alkoholu;
b. nieposiadająca przy sobie dokumentów uprawniających do kierowania lub używania
pojazdu;
c. jego stan techniczny zagraża bezpieczeństwu ruchu drogowego, powoduje
uszkodzenie drogi albo narusza wymagania ochrony środowiska
2) Pojazd może być przemieszczony lub usunięty z drogi, jeżeli utrudnia prowadzenie akcji ratowniczej.
II. Pojazd jest usuwany z drogi na koszt właściciela na podstawie dyspozycji wydanej przez uprawnione podmioty zgodnie z art. 50a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. – Prawo o ruchu drogowym Dz.U.2021.450 z póź. zmianami w przypadku:
- pozostawienia pojazdu bez tablic rejestracyjnych lub którego stan wskazuje na to, że nie jest używany.
Pojazdy usunięte z drogi na koszt właściciela na podstawie art. 50a ust.1 i art. 130a ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 z późn. zm.) można odebrać z parkingu strzeżonego zlokalizowanego przy ul. Wyspiańskiego (były plac targowy) w Rzeszowie po uiszczeniu opłaty za jego odholowanie i przechowywanie, którą wpłacić należy inkasentowi na parkingu czynnego od godz. od 6.00 do 22.00 od poniedziałku do soboty, tel. 508 355 519
Warunkiem wniesienia opłaty jest okazanie dokumentu tożsamości i dokumentu upoważniającego do używania pojazdu.
Jednocześnie informuję, że za każdy dzień przechowywania pojazdu na parkingu strzeżonym naliczane są opłaty z tego tytułu.
1) Zgodnie z art. 50a ust. 2 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 z późn. zm.) nieodebranie pojazdu w terminie 6 miesięcy od dnia jego usunięcia skutkuje przejęciem na własność Gminy Miasta Rzeszowa porzuconego pojazdu, a powstałe koszty zostaną ściągnięte od właściciela pojazdu w drodze postępowania cywilnego,
2) Zgodnie z art. 130a ust. 10 ustawy z dnia 20 czerwca 1997 r. Prawo o ruchu drogowym (Dz.U.2021.450 z późn. zm.) nieodebranie pojazdu z parkingu w terminie 3 miesięcy od dnia jego usunięcia z drogi spowoduje, iż Starosta (Prezydent) w stosunku do pojazdu usuniętego z drogi wystąpi do sądu z wnioskiem o orzeczenie jego przepadku na rzecz Powiatu (Gminy Miasta Rzeszowa), a koszty związane z usunięciem, przechowywaniem, oszacowaniem, sprzedażą lub zniszczeniem pojazdu od wydania dyspozycji jego usunięcia do zakończenia postępowania zostaną ściągnięte od właściciela pojazdu w drodze postępowania administracyjnego.