Rejestr zmian
Zadania i obowiązki dla osób organizujących imprezy z pokazem pirotechnicznym przy udziale publiczności
Warunki stosowania wyrobów pirotechnicznych w czasie pokazów z udziałem publiczności
1. Pokazy z użyciem wyrobów pirotechnicznych III klasy
W przypadku organizowania pokazów z udziałem publiczności przy użyciu wyrobów pirotechnicznych III klasy, pokazy takie mogą organizować wyłącznie specjalistyczne firmy, posiadające stosowne uprawnienia i specjalistów w tym zakresie. Z uwagi na fakt, że publiczność w takich przypadkach z reguły będzie przekraczać liczbę 1000 osób, pokazy będą nosiły charakter imprezy masowej i podlegać będą rygorom ustawy z dnia 22 sierpnia 1997 r. o bezpieczeństwie imprez masowych, w której to ustawie udział komendantów powiatowych (miejskich) PSP w zakresie dokonywania stosownych uzgodnień jest jednoznacznie określony.
2. Pokazy z użyciem wyrobów pirotechnicznych II klasy
W przypadku ustanowienia prawem miejscowym Wojewody lub terenowych władz samorządowych okresowego zakazu lub ograniczenia używania wyrobów pirotechnicznych w miejscach publicznych i w konsekwencji uzależnienia możliwości zorganizowania pokazów od uzgodnienia ich z właściwymi organami Państwowej Straży Pożarnej - stosuje się następujące zasady:
- Uzgodnień użycia wyrobów pirotechnicznych w miejscach publicznych dokonują komendanci powiatowi (miejscy) PSP, właściwi dla danego terenu.
- Komendant Powiatowy PSP wydaje opinię o zabezpieczeniu przeciwpożarowym pokazów z użyciem wyrobów pirotechnicznych w miejscach publicznych na pisemny wniosek lub podanie instytucji, organizatora pokazów.
- Wniosek powinien zawierać:
a) szkic sytuacyjny miejsca pokazów z oznaczeniem odległości od obiektów i miejsc przeznaczonych dla publiczności,
b) opis ilości, rodzaju z podziałem na klasy materiałów pirotechnicznych,
c) osoby odpowiedzialne za przeprowadzenie pokazów,
d) przewidywane zabezpieczenie stanowiska odpalania materiałów pirotechnicznych w gaśnice podręczne, ewentualnie inny sprzęt przeciwpożarowy,
e) przewidywane zabezpieczenie terenu imprezy przez służby porządkowe.
- Pokazy powinny być organizowane zasadniczo na otwartym terenie, przy czym minimalna odległość stanowiska odpalania materiałów z ukierunkowaniem na otwartą przestrzeń nie powinna być mniejsza niż 25 m od budynków i miejsc dla publiczności.
- Lokalizacja miejsca pokazów powinna uwzględnić postanowienia rozporządzenia Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji z dnia 16 czerwca 2003r. w sprawie ochrony przeciwpożarowej budynków, innych obiektów budowlanych i terenów (Dz.U. Nr 121, poz. 1138). w zakresie odległości od budynków, obszarów leśnych, terenów rolnych, itp.