Rejestr zmian 

Treść archiwalna z dnia: 2007-05-10 10:18:04Wyniki KontroliInformacja z kontroli napojów bezalkoholowych III kwartał 2005

      I  N  F  O  R  M  A  C  J  A

 

o wynikach kontroli jakości i prawidłowości znakowania  napojów bezalkoholowych     ze  szczególnym    uwzględnieniem     napojów zawierających    substancje   słodzące   oraz    soków    i    nektarów, przeprowadzonych kwartale 2005 r. 

                               

           Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. realizując wytyczne  Nr  BK/AŻ-40-11/05/AŁ   z dnia 21.06.2005 r. przeprowadził na terenie swojego działania 10 kontroli, którymi objęto:

 

a)  2 hurtownie,  tj.:

 

Ø     hurtownia spożywcza  w Żaganiu,

Ø     hurtownia artykułów spożywczych i przemysłowych w Międzyrzeczu,

 

b)  1  sklep wielkopowierzchniowy, tj.:

 

Ø     sklep spożywczy „Lidl” w Kostrzynie  n/O, ul. Niepodległości 1- podl. „Lidl  Sp.  z  o.o.”  Sp.k.  Jankowice, ul. Poznańska  48  62-080 Tarnowo Podgórne,   

 

c)  7 sklepów innych, tj.:

  

Ø     sklep spożywczy w Konotopie, ul. Poznańska 3, - wł. Przedsiebiorstwo Wielobranżowe Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Jacek Żegalski,

Ø      sklep spożywczy „Magda” w Nowej Soli, ul. Matejki 26, - wł. Elżbieta Machowska ,

Ø     sklep spożywczy „Fredex” w Nowej Soli, ul. Matejki 26, - wł. Alfred Gąsior,

Ø     sklep spożywczy w Żaganiu, ul. Dworcowa 27 a, - wł. Dawid Pierścionek,

Ø     sklep spożywczy „Natalka” w Gorzowie Wlkp., ul. Norwida 1 –                       wł. Zenona Magnowska,

Ø     sklep spożywczy w Dobiegniewie, ul. Wyszyńskiego 10 – wł. Krystyna Klaczkowska,

Ø     sklep spożywczy „Kasia” w Międzyrzeczu, ul. Krasińskiego 9 –                    wł. Urszula Szyszkowska.      

 

     

           Celem kontroli było między innymi dokonanie oceny  jakości  i prawidłowości oznakowania napojów bezalkoholowych, sprawdzenie warunków przechowywania, przestrzegania dat minimalnej trwałości, a także sprawdzenie wykonania zarządzeń i wniosków skierowanych do przedsiębiorców podczas poprzedniej kontroli.

 

                       U s t a l e n i a      s z c z e g ó ł o w e

 

         W toku przeprowadzonych kontroli łącznie sprawdzono 142 partie  napojów bezalkoholowych o wartości  9665 zł, w tym:

 

Ø     13 partii  soków z owoców południowych o wartości 1158 zł,

 

Ø     11 partii innych niż z owoców południowych o wartości 1079 zł,

 

Ø     19 partii nektarów o wartości 1743  zł,

 

Ø     49 partii napojów niegazowanych o wartości 2759 zł,

 

Ø     50 partii napojów gazowanych o wartości 2926 zł.

 

Spośród w/w  partii napojów zakwestionowano ogółem 10 partii tych produktów o wartości 843 zł, co stanowiło 7,0 % ilości partii badanych, z czego:

 

·   1 partię nektaru o wartości 183 zł, co stanowiło  5,3 % ilości partii badanych,

 

·   1 partię napoju niegazowanego o wartości  18 zł, co stanowiło 2,0 % ilości  partii  badanych,

 

·   8 partii napojów gazowanych o wartości 642 zł, co stanowiło  16,0% ilości partii badanych.            

    

 

1.      Dokonano oceny jakości w zakresie cech organoleptycznych, fizycznych    i chemicznych w stosunku do obowiązujących przepisów oraz deklaracji producenta  w odniesieniu do 8 partii napojów bezalkoholowych o wartości 691,00 zł, nie kwestionując żadnej z nich. Badaniami objęto:

·        2 partie napojów niegazowanych

·       6 partii napojów gazowanych

               

      Badaniom laboratoryjnym poddano łącznie 104 próbki , z czego w zakresie:      

      -  zawartości aspartamu    ( 91 próbek),

      -  zawartości acesulfamu K    (91 próbek),

      -  zawartości sacharyny   ( 91 próbek),

      -  zawartości kwasu sorbowego   (104 próbki),

      -  zawartości kwasu benzoesowego   (104 próbki),

      -  zawartości kwasu cytrynowego   ( 65 próbek),

       -  zawartości ekstraktu ogólnego   ( 78 próbek),

      -  zawartości cukrów ogółem   (13 próbek),

      -  zawartości kwasu L-askorbinowego   (13 próbek),

      -  kwasowości ogólnej    (13 próbek).

      -  zawartości  napoju w opakowaniu jednostkowym   ( 104 próbki), 

      -  oceny organoleptycznej    (104 próbki), 

 

    Badane   napoje   bezalkoholowe   odpowiadały   deklaracji   producenta   pod  względem     zawartości     napoju     w    opakowaniu    jednostkowym     przy   uwzględnieniu tolerancji określonej w ustawie z dnia 06.09.2001r. o towarach  paczkowanych.

 

2.    Oferowane do sprzedaży napoje bezalkoholowe sprawdzono w świetle obowiązujących przepisów, w zakresie prawidłowości oznakowania. Kontrolą objęto 142 partie napojów o wartości 9665,00 zł, spośród których zakwestionowano 10 partii  o wartości 843,00 zł, co stanowiło  7,0 % ilości  partii badanych.   

 Z oznakowania na etykietach wynikało, że w/w napoje nie zawierały soku owocowego, a jedynie dodano do nich aromat identyczny z naturalnym, bądź aromat naturalny. Produkty te nie mogły więc nazywać się „ napój gazowany cytrynowy”, itp.

 

3.    Objęte kontrolą 142 partie  napojów bezalkoholowych o wartości 9665 zł. oferowano w ustalonych dla nich datach minimalnej trwałości.

 

4.    Znajdujące się w kontrolowanych placówkach napoje bezalkoholowe przechowywano   zgodnie z  zaleceniami producentów podanymi na opakowaniach produktów.

 

5.    Na podstawie oznakowania sprawdzono wszystkie objęte kontrolą napoje  (142 partie o wartości 9665 zł) pod kątem zastosowania w nich  substancji dodatkowych.  We wszystkich przypadkach  dopuszczone były do stosowania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 23.04.2004 r. w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych i substancji pomagających w przetwarzaniu.

 

6.    We wszystkich kontrolowanych placówkach detalicznych sprawdzono oznaczenie ceną oferowanych do sprzedaży towarów. Stwierdzono, że     w 5 sklepach nie przestrzegano obowiązujących przepisów w tym zakresie.

W jednym sklepie brak było uwidocznionych wywieszek  cenowych  przy  20   rodzajach towarów. Natomiast w pozostałych placówkach na uwidocznionych wywieszkach brak było podanych nazw handlowych, jednostek miar do których odnosi się cena sprzedaży oraz cen jednostkowych, z jednostką miary stosowaną zwyczajowo dla danego towaru.

W 3 placówkach detalicznych  sprawdzono prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych  towarów. Niezgodności  nie stwierdzono.

 

7.     Legalność prowadzonej działalności sprawdzono we wszystkich kontrolowanych placówkach, stwierdzając, że:

 

a) działalność gospodarcza prowadzona była zgodnie z wpisami do rejestru sądowego lub ewidencji działalności gospodarczej. Placówki posiadały oznaczenie na zewnątrz,

 

b)spośród objętych kontrolą 10 placówek,  5 było nowo uruchomionych   i posiadały stosowne decyzje organów nadzoru sanitarnego stwierdzające  o spełnieniu wymagań koniecznych w obrocie środkami spożywczymi. Pozostałe 5 placówek były również pod nadzorem terenowych organów sanitarnych, 

 

c)  w 1 placówce  na 6 zatrudnionych osób stykających się bezpośrednio  z żywnością 2 osoby nie posiadały aktualnych orzeczeń lekarskich wydawanych do  celów sanitarno-epidemiologicznych,  

 

8.     W trakcie przeprowadzanych kontroli nie stwierdzono naruszenia art. 10 ustawy z dnia 16.04.1993 r.  o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.

Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości

spowodowane zostały przede wszystkim:

 

- niedostateczną   przez  producentów  znajomością  przepisów,  dotyczących znakowania napojów,

- stosowaniem na  opakowaniach  napojów  etykiet  pochodzących  ze starych zapasów,

- zaniedbaniami ze strony właścicieli sklepów w zakresie  uwidaczniania cen.

 

       W y k o r z y s t a n i e    u s t a l e ń     k o n t r o l i

        

          Wykorzystując ustalenia z kontroli wydano 4 zarządzenia pokontrolne w sprawie  uwidaczniania cen towarów zgodnie z obowiązującymi przepisami.

W czasie kontroli w dwóch placówkach postawiono właścicielom 2 żądania.

Skierowano 7 wystąpień pokontrolnych, w tym 6 do producentów napojów bezalkoholowych oraz 1 do przedsiębiorcy placówki handlowej wnosząc o wprowadzanie do obrotu produktów prawidłowo oznakowanych.

         

          O stwierdzonych nieprawidłowościach  w oznakowaniu napojów bezalkoholowych poinformowano również właściwe miejscowo dla siedziby producenta  Wojewódzkie Inspektoraty Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (Warszawie, Poznaniu, Zielonej Górze i Wrocławiu).

 

          Za popełnione wykroczenia ukarano 6 osób mandatami karnymi  z art.  137§ 1 KW oraz  art. 51 ust. 2 pkt 3 ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.             

 

     Producenci   kwestionowanych  napojów   w  odpowiedziach  na wystąpienia  pokontrolne   poinformowali,      dostosują    oznakowanie   produktów   do  obowiązujących przepisów.

 

Realizując program kontroli w zakresie oceny jakości  kierowano się  przede wszystkim zasadą pobierania do badań laboratoryjnych prób napojów bezalkoholowych wyprodukowanych przez miejscowych producentów.

Jednak z uwagi na mniejszą w tym roku na naszym terenie ilość producentów  napojów, dokonano również oceny jakości napojów wyprodukowanych przez producentów  na terenie sąsiednich województw. 

 

Ujawnione w toku tej kontroli nieprawidłowości w zakresie oznakowania dotyczyły innych uchybień i innych rodzajów napojów, niż w trakcie poprzedniej kontroli.

 

Liczba odwiedzin: 375183

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl