Rejestr zmian
I N F O R M A C J A
o wynikach kontroli jakości i prawidłowości znakowania napojów bezalkoholowych ze szczególnym uwzględnieniem napojów zawierających substancje słodzące oraz soków i nektarów, przeprowadzonych kwartale 2005 r.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. realizując wytyczne Nr BK/AŻ-40-11/05/AŁ z dnia 21.06.2005 r. przeprowadził na terenie swojego działania 10 kontroli, którymi objęto:
a) 2 hurtownie, tj.:
Ø hurtownia spożywcza w Żaganiu,
Ø hurtownia artykułów spożywczych i przemysłowych w Międzyrzeczu,
b) 1 sklep wielkopowierzchniowy, tj.:
Ø sklep spożywczy „Lidl” w Kostrzynie n/O, ul. Niepodległości 1- podl. „Lidl Sp. z o.o.” Sp.k. Jankowice, ul. Poznańska 48 62-080 Tarnowo Podgórne,
c) 7 sklepów innych, tj.:
Ø sklep spożywczy w Konotopie, ul. Poznańska 3, - wł. Przedsiebiorstwo Wielobranżowe Produkcyjno-Usługowo-Handlowe Jacek Żegalski,
Ø sklep spożywczy „Magda” w Nowej Soli, ul. Matejki 26, - wł. Elżbieta Machowska ,
Ø sklep spożywczy „Fredex” w Nowej Soli, ul. Matejki 26, - wł. Alfred Gąsior,
Ø sklep spożywczy w Żaganiu, ul. Dworcowa 27 a, - wł. Dawid Pierścionek,
Ø sklep spożywczy „Natalka” w Gorzowie Wlkp., ul. Norwida 1 – wł. Zenona Magnowska,
Ø sklep spożywczy w Dobiegniewie, ul. Wyszyńskiego 10 – wł. Krystyna Klaczkowska,
Ø sklep spożywczy „Kasia” w Międzyrzeczu, ul. Krasińskiego 9 – wł. Urszula Szyszkowska.
Celem kontroli było między innymi dokonanie oceny jakości i prawidłowości oznakowania napojów bezalkoholowych, sprawdzenie warunków przechowywania, przestrzegania dat minimalnej trwałości, a także sprawdzenie wykonania zarządzeń i wniosków skierowanych do przedsiębiorców podczas poprzedniej kontroli.
U s t a l e n i a s z c z e g ó ł o w e
W toku przeprowadzonych kontroli łącznie sprawdzono 142 partie napojów bezalkoholowych o wartości 9665 zł, w tym:
Ø 13 partii soków z owoców południowych o wartości 1158 zł,
Ø 11 partii innych niż z owoców południowych o wartości 1079 zł,
Ø 19 partii nektarów o wartości 1743 zł,
Ø 49 partii napojów niegazowanych o wartości 2759 zł,
Ø 50 partii napojów gazowanych o wartości 2926 zł.
Spośród w/w partii napojów zakwestionowano ogółem 10 partii tych produktów o wartości 843 zł, co stanowiło 7,0 % ilości partii badanych, z czego:
· 1 partię nektaru o wartości 183 zł, co stanowiło 5,3 % ilości partii badanych,
· 1 partię napoju niegazowanego o wartości 18 zł, co stanowiło 2,0 % ilości partii badanych,
· 8 partii napojów gazowanych o wartości 642 zł, co stanowiło 16,0% ilości partii badanych.
1. Dokonano oceny jakości w zakresie cech organoleptycznych, fizycznych i chemicznych w stosunku do obowiązujących przepisów oraz deklaracji producenta w odniesieniu do 8 partii napojów bezalkoholowych o wartości 691,00 zł, nie kwestionując żadnej z nich. Badaniami objęto:
· 2 partie napojów niegazowanych
· 6 partii napojów gazowanych
Badaniom laboratoryjnym poddano łącznie 104 próbki , z czego w zakresie:
- zawartości aspartamu ( 91 próbek),
- zawartości acesulfamu K (91 próbek),
- zawartości sacharyny ( 91 próbek),
- zawartości kwasu sorbowego (104 próbki),
- zawartości kwasu benzoesowego (104 próbki),
- zawartości kwasu cytrynowego ( 65 próbek),
- zawartości ekstraktu ogólnego ( 78 próbek),
- zawartości cukrów ogółem (13 próbek),
- zawartości kwasu L-askorbinowego (13 próbek),
- kwasowości ogólnej (13 próbek).
- zawartości napoju w opakowaniu jednostkowym ( 104 próbki),
- oceny organoleptycznej (104 próbki),
Badane napoje bezalkoholowe odpowiadały deklaracji producenta pod względem zawartości napoju w opakowaniu jednostkowym przy uwzględnieniu tolerancji określonej w ustawie z dnia 06.09.2001r. o towarach paczkowanych.
2. Oferowane do sprzedaży napoje bezalkoholowe sprawdzono w świetle obowiązujących przepisów, w zakresie prawidłowości oznakowania. Kontrolą objęto 142 partie napojów o wartości 9665,00 zł, spośród których zakwestionowano 10 partii o wartości 843,00 zł, co stanowiło 7,0 % ilości partii badanych.
Z oznakowania na etykietach wynikało, że w/w napoje nie zawierały soku owocowego, a jedynie dodano do nich aromat identyczny z naturalnym, bądź aromat naturalny. Produkty te nie mogły więc nazywać się „ napój gazowany cytrynowy”, itp.
3. Objęte kontrolą 142 partie napojów bezalkoholowych o wartości 9665 zł. oferowano w ustalonych dla nich datach minimalnej trwałości.
4. Znajdujące się w kontrolowanych placówkach napoje bezalkoholowe przechowywano zgodnie z zaleceniami producentów podanymi na opakowaniach produktów.
5. Na podstawie oznakowania sprawdzono wszystkie objęte kontrolą napoje (142 partie o wartości 9665 zł) pod kątem zastosowania w nich substancji dodatkowych. We wszystkich przypadkach dopuszczone były do stosowania zgodnie z rozporządzeniem Ministra Zdrowia z dnia 23.04.2004 r. w sprawie dozwolonych substancji dodatkowych i substancji pomagających w przetwarzaniu.
6. We wszystkich kontrolowanych placówkach detalicznych sprawdzono oznaczenie ceną oferowanych do sprzedaży towarów. Stwierdzono, że w 5 sklepach nie przestrzegano obowiązujących przepisów w tym zakresie.
W jednym sklepie brak było uwidocznionych wywieszek cenowych przy 20 rodzajach towarów. Natomiast w pozostałych placówkach na uwidocznionych wywieszkach brak było podanych nazw handlowych, jednostek miar do których odnosi się cena sprzedaży oraz cen jednostkowych, z jednostką miary stosowaną zwyczajowo dla danego towaru.
W 3 placówkach detalicznych sprawdzono prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych towarów. Niezgodności nie stwierdzono.
7. Legalność prowadzonej działalności sprawdzono we wszystkich kontrolowanych placówkach, stwierdzając, że:
a) działalność gospodarcza prowadzona była zgodnie z wpisami do rejestru sądowego lub ewidencji działalności gospodarczej. Placówki posiadały oznaczenie na zewnątrz,
b)spośród objętych kontrolą 10 placówek, 5 było nowo uruchomionych i posiadały stosowne decyzje organów nadzoru sanitarnego stwierdzające o spełnieniu wymagań koniecznych w obrocie środkami spożywczymi. Pozostałe 5 placówek były również pod nadzorem terenowych organów sanitarnych,
c) w 1 placówce na 6 zatrudnionych osób stykających się bezpośrednio z żywnością 2 osoby nie posiadały aktualnych orzeczeń lekarskich wydawanych do celów sanitarno-epidemiologicznych,
8. W trakcie przeprowadzanych kontroli nie stwierdzono naruszenia art. 10 ustawy z dnia 16.04.1993 r. o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji.
Stwierdzone podczas kontroli nieprawidłowości
spowodowane zostały przede wszystkim:
- niedostateczną przez producentów znajomością przepisów, dotyczących znakowania napojów,
- stosowaniem na opakowaniach napojów etykiet pochodzących ze starych zapasów,
- zaniedbaniami ze strony właścicieli sklepów w zakresie uwidaczniania cen.
W y k o r z y s t a n i e u s t a l e ń k o n t r o l i
Wykorzystując ustalenia z kontroli wydano 4 zarządzenia pokontrolne w sprawie uwidaczniania cen towarów zgodnie z obowiązującymi przepisami.
W czasie kontroli w dwóch placówkach postawiono właścicielom 2 żądania.
Skierowano 7 wystąpień pokontrolnych, w tym 6 do producentów napojów bezalkoholowych oraz 1 do przedsiębiorcy placówki handlowej wnosząc o wprowadzanie do obrotu produktów prawidłowo oznakowanych.
O stwierdzonych nieprawidłowościach w oznakowaniu napojów bezalkoholowych poinformowano również właściwe miejscowo dla siedziby producenta Wojewódzkie Inspektoraty Jakości Handlowej Artykułów Rolno-Spożywczych (Warszawie, Poznaniu, Zielonej Górze i Wrocławiu).
Za popełnione wykroczenia ukarano 6 osób mandatami karnymi z art. 137§ 1 KW oraz art. 51 ust. 2 pkt 3 ustawy o warunkach zdrowotnych żywności i żywienia.
Producenci kwestionowanych napojów w odpowiedziach na wystąpienia pokontrolne poinformowali, iż dostosują oznakowanie produktów do obowiązujących przepisów.
Realizując program kontroli w zakresie oceny jakości kierowano się przede wszystkim zasadą pobierania do badań laboratoryjnych prób napojów bezalkoholowych wyprodukowanych przez miejscowych producentów.
Jednak z uwagi na mniejszą w tym roku na naszym terenie ilość producentów napojów, dokonano również oceny jakości napojów wyprodukowanych przez producentów na terenie sąsiednich województw.
Ujawnione w toku tej kontroli nieprawidłowości w zakresie oznakowania dotyczyły innych uchybień i innych rodzajów napojów, niż w trakcie poprzedniej kontroli.