Rejestr zmian
Informacja z wyników kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami.
- Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. realizując program kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr DIH-702-29(1)/17/JG przeprowadził w IV kwartale 2017r. kontrolę oferowanych do sprzedaży kosmetyków pod kątem prawidłowości oznakowania i obrotu.
2. Cel kontroli.
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości oznakowania różnego rodzaju kosmetyków oraz prawidłowości obrotu tymi wyrobami, deklaracji i znajdujących się na opakowaniach oświadczeń marketingowych dotyczących działania kosmetyków (claims).
3. Podmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto dwie wytypowane losowo placówki detaliczne, prowadzące działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży kosmetyków.
4. Przedmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto 9 partii produktów kosmetycznych:
a. 1 partię pasty do zębów:
- pasta do zębów LACALUT aktiv à 75ml,
b. 1 partię odżywek do włosów:
- odżywka do włosów ziaja do każdego rodzaju włosów à 200ml,
c. 5 partii kremów:
- intensywny krem – żelazko wygładzające na dzień 4 LIFT SKIN by Oceanic à 50ml,
- krem pod oczy na dzień dobry i dobranoc JANDA „Siła nici kosmetycznych” redukcja zmarszczek, ujędrnienie, lifting à 15ml,
- serum wypełniające zmarszczki HYDRO LASER AVA à 30ml,
- krem nawilżający z wyciągiem z bio-dzikiej róży i bio-orzecha makadamii Lavera à 50ml,
- regenerujący krem do rąk GRACJA à 100ml,
d. 2 partie kosmetyków do demakijażu:
- płyn micelarny ziaja dla skóry wrażliwej „ulga” à 200ml,
- płyn do demakijażu oczu NIVEA à 125ml.
Na podstawie przedłożonych dowodów zakupu ustalono, że badane w/w kosmetyki wprowadzono do obrotu po 11.07.2013r.
4.1 Prawidłowość oznakowania kosmetyków.
Sprawdzono oznakowanie 9 partii kosmetyków w odniesieniu do przepisów:
- art. 19 i 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L z dnia 22 grudnia 2009r., Nr 342, str. 59),
- ustawy z dnia 30 marca 2001r. o kosmetykach (Dz. U. z 2013r., poz. 475),
- rozporządzenia Komisji (UE) Nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013r. określającego kryteria dotyczące uzasadnienia oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi (Dz. Urz. UE L z dnia 11 lipca 2013r., Nr 190, str.31),
- ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych (Dz.U. z 2015r. poz. 1161) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009 r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych (Dz. U. Nr 122, poz. 1010).
Stwierdzono, że 9 kontrolowanych produktów kosmetycznych oznakowanych jest zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009r., gdyż na opakowaniach zewnętrznych znajdowały się następujące, nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne informacje, takie jak:
- imię i nazwisko lub zarejestrowana firma oraz adres osoby odpowiedzialnej,
- kraj pochodzenia,
- nominalna zawartość w momencie pakowania, wyrażona w jednostce objętości,
- data, do której dany produkt kosmetyczny, przechowywany w odpowiednich warunkach zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości
- szczególne środki ostrożności,
- numer partii produktu,
- funkcja produktu kosmetycznego,
- wykaz składników poprzedzony określeniem „ingredients” - w wykazie składników nie stwierdzono wyrazu „nano”, który wskazywałby na zastosowanie składnika w postaci nanomateriału.
Data minimalnej trwałości wskazana była w sposób jednoznaczny, tj. po zwrocie: „najlepiej zużyć przed końcem” podano: miesiąc i rok i/lub przy symbolu otwartego słoiczka podano okres wyrażony w miesiącach, do którego bez szkody dla konsumenta produkt jest bezpieczny i może być stosowany.
Nie stwierdzono kosmetyków oferowanych do sprzedaży po upływie terminu trwałości.
Kosmetyki sprzedawane luzem – nie badano.
Biorąc pod uwagę wymogi określone w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013r., który wskazuje wspólne kryteria, jakie muszą spełniać deklaracje marketingowe (claims) – w oznakowaniu wytypowanych do oceny kosmetykach nie stwierdzono deklaracji marketingowych, które są nieprawidłowe lub naruszają interes konsumentów.
4.2. Przestrzeganie prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009r. dotyczące produktów kosmetycznych – produkty kosmetyczne nie zawierały:
a) substancji niedozwolonych wymienionych z załączniku II,
b) substancji podlegającym ograniczeniom określonych w załączniku nr III,
c) barwników innych niż wymienionych w załączniku nr IV i barwników wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku, z wyjątkiem produktów do farbowania włosów oraz substancji, które nie są przeznaczone jako barwniki i są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku,
d) substancji konserwujących innych niż wymienionych w załączniku nr V i substancji konserwujących wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z określonymi warunkami,
e) substancji promieniochronnych innych niż wymienionych w załączniku nr VI i substancji promieniochronnych wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z określonymi warunkami.
4.3. Produkty ochrony przeciwsłonecznej – nie kontrolowano tego typu produktów.
4.4. Wymagania w zakresie ustawy z dnia 07 maja 2009r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2015r., poz.1161).
Zgodność sposobu oznakowania na opakowaniu jednostkowym kosmetyku, jego ilości nominalnej sprawdzono w odniesieniu do wymogów określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 07 maja 2009r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2015r., poz. 1161) i § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych (Dz. U. Nr 122, poz. 1010) nie stwierdzając nieprawidłowości.
Na opakowaniach jednostkowych kosmetyków podano nazwę produktu, nazwę i adres producenta. Minimalna wysokość cyfr i liter w oznakowaniu ilości nominalnej towaru paczkowanego była zgodna z załącznikiem Nr 2 do w/w rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009r.
Ponadto w przypadku 6 partii kosmetyków, tj.: płynu micelarnego ziaja dla skóry wrażliwej „ulga” à 200ml, płynu do demakijażu oczu NIVEA à 125ml, pasty do zębów LACALUT aktiv à 75ml, intensywnego kremu – żelazka wygładzającego na dzień 4 LIFT SKIN by Oceanic à 50ml, odżywki do włosów ziaja do każdego rodzaju włosów à 200ml, kremu nawilżającego z wyciągiem z bio-dzikiej róży i bio-orzecha makadamii Lavera à 50ml na opakowaniach jednostkowych był uwidoczniony symbol ℮ umieszczony przez producenta.
5. Badania laboratoryjne.
Do badań laboratoryjnych pobrano dwa produkty kosmetyczne celem ustalenia zgodności objętości, tj.: płyn micelarny ziaja dla skóry wrażliwej „ulga” à 200ml ℮ i płyn do demakijażu oczu NIVEA à 125 ml ℮.
Badania wykazały w obu przypadkach zgodność zawartości objętości z deklaracjami uwidocznionymi na opakowaniach.
Podsumowanie.
Przeprowadzona ocena prawidłowości oznakowania kosmetyków, jak również sprawdzenie przestrzegania ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji wykazała, że producenci badanych kosmetyków dołożyli wszelkich starań, aby przepisy prawa były przestrzegane. Ponadto opakowania kosmetyków zaprojektowali tak, aby były one nie tylko estetyczne i zachęcały konsumentów do zakupu ich produktu, ale także aby znajdowały się na nich wszystkie niezbędne wymagane przepisami prawa informacje.
Opracowała:
Spec. Urszula Misztal.