Rejestr zmian
INFORMACJA
z kontroli wprowadzonych do obrotu zabawek pod kątem spełniania zasadniczych wymagań.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej Gorzowie Wlkp. realizując program kontroli nr BK/NR- 40-16/04 z dnia 30 września 2004 r. objął kontrolą 8 placówek handlowych w tym: 1 przedstawiciela, 2 hurtownie i 5 placówek handlu detalicznego.
Były to następujące podmioty gospodarcze:
· Zakład Handlowo-Produkcyjny „ODDO” S.C. w Zielonej Górze, ul. Naftowa 7,
· Hurtownia zabawek „NITAREX” S.C. w Gorzowie Wlkp., ul. Kostrzyńska 1,
· Hurtownia zabawek „ADB” w Żarach, ul. Kasprowicza 6,
· Sklep z zabawkami w Świebodzinie, Pl. Obrońców Pokoju 23,
· Sklep z zabawkami „DZIECIAK” w Międzyrzeczu, ul. 30 Stycznia 15,
· Sklep z zabawkami „WATRAL CENTRUM DZIECIĘCE” Firma „M i P” w Gorzowie Wlkp., ul. Kombatantów 34,
· Sklep z zabawkami „MALI-ZABAWKI” S.C. w Zielonej Górze, ul. Jedności 13,
· Sklep z zabawkami P.H. „LECH-BIS” S.C. w Zielonej Górze, ul. Wyszyńskiego 30 c/9
Z uwagi na to, iż w ofercie handlowej w/w placówek nie stwierdzono wymaganej tematyką ilości partii wyrobów, które miały być objęte kontrolą nie zrealizowano ilościowego zakresu tematycznego.
I. ZAKRES KONTROLI:
1. Kontrolą objęto zabawki wprowadzone do obrotu po 01.05.2004r., które badano pod kątem spełniania zasadniczych wymagań w odniesieniu do przepisów rozporządzenia Ministra Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2003 r. w sprawie zasadniczych wymagań dla zabawek.
Badaniem objęto ogółem 153 partie zabawek (liczność partii 9.514 szt.) o łącznej wartości 51.517,19 zł, w tym 3 partie (liczność partii 12 szt.) wartości 117,00 zł produkcji krajowej oraz 150 partii (liczność partii 9.502 szt.) wartości 51.400,19 zł pochodzących z importu głównie z Chin.
2. W toku kontroli sprawdzono legalność3. wykonywanej przez przedsiębiorców działalności gospodarczej w zakresie zgodności prowadzonej działalności gospodarczej z treścią zapisów określonych we wpisach do ewidencji działalności gospodarczej. Stwierdzono, że objęte kontrolą placówki zgłosiły swoją działalność4. organowi ewidencyjnemu. Działalność5. gospodarcza prowadzona była zgodnie z treścią wpisów w przedłożonych zaświadczeniach.
II. USTALENIA KONTROLI:
1. W toku kontroli ustalono że pobrane do badania towary objęte są zasadniczymi wymaganiami dla zabawek w myśl rozporządzenia Ministra Gospodarki Pracy i Polityki Społecznej z dnia 14 listopada 2003 r. Wszystkie badane partie oznaczone były znakiem „CE”
2. Na podstawie art. 40 g ust. 2 pkt. 3 i 4 Ustawy o systemie oceny zgodności do importerów i producentów zabawek skierowano żądania przedstawienia wykazu norm zharmonizowanych zastosowanych w systemie oceny zgodności oraz zapytanie o datę wprowadzenia badanych towarów do obrotu. Na podstawie otrzymanych dowodów ustalono że badane partie zostały wprowadzone po 01 maja 2004 r., a zastosowane normy są właściwe.
Odpowiedzi nie udzieliła firma „ADAR” z Warszawy /nie okazała wykazu norm zharmonizowanych zastosowanych w systemie oceny zgodności/, próby nawiązania kontaktu telefonicznego z w/w firmą nie przyniosły oczekiwanego efektu. W związku z powyższym zgodnie z postępowaniem opisanym w pismach BK/NR-075-35/04 i BK/NR-075-36/04 udano się do kontrolowanej placówki gdzie stwierdzono, że partie dostarczone z firmy „ADAR” zostały w całości sprzedane /nie było możliwości pobrania prób do badań laboratoryjnych/. O ustaleniach z powyższej kontroli przekazano informację do WIIH w Warszawie.
Pismo skierowane do firmy „MADEJ” zostało zwrócone z adnotacją Urzędu Pocztowego, że adresat zmienił siedzibę - nowego adresu nie ustalono. W związku z tym, że nie wniesiono żadnych uwag do badanych partii oraz nie ustalono adresu firmy odpowiedzialnej za wprowadzenie towaru do obrotu handlowego nie pobrano prób do badań laboratoryjnych.
W stosunku do towarów wprowadzonych do obrotu przez te firmy zastosowano w postępowaniu kontrolnym art. 40c ust. 1 i 2 ustawy o systemie oceny zgodności.
3. Wszystkie badane partie zgodnie z § 32 i 33 rozporządzenia oznaczone były znakiem „CE”, nazwą i adresem producenta, upoważnionego przedstawiciela lub importera na terytorium UE oraz informacjami o przeznaczeniu i ostrzeżeniami. Uwag w badanym zakresie nie wniesiono.
4. W toku kontroli sprawdzono czy na zabawkach lub ich opakowaniach umieszczono informacje niezbędne ze względów bezpieczeństwa, a także zależnie od rodzaju zabawki informacje i instrukcje umożliwiające pełne i bezpieczne korzystanie z produktu. W kontrolowanym zakresie uwag nie wniesiono.
5. 127 partii zabawek o wartości 19.017,80 poddano badaniu (kontroli wizualnej) w celu oceny zgodności zabawek z wymaganiami właściwych norm zharmonizowanych w zakresie których mogą być6. weryfikowane organoleptycznie. W trakcie oględzin nie stwierdzono wgnieceń, pęknięć7. , zarysowań, ostrych krawędzi i zniekształceń. Badaniem objęto po 2-3 sztuki zabawek z danej partii. Nie wniesiono także uwag co do sposobu pakowania zabawek.
8. Do importerów i upoważnionych przedstawicieli skierowano żądania o udostępnienie wykazu norm zharmonizowanych zastosowanych w systemie oceny zgodności /szczegóły w pkt. 2 niniejszej informacji/.
9. W toku kontroli nie zaistniała konieczność10. skierowania żądań o przedstawienie sprawozdań z przeprowadzonych badań.
11. Nie stwierdzono zabawek które zdaniem inspektorów mogły by stwarzać12. zagrożenie dla życia, zdrowia, mienia lub środowiska. W związku z czym nie zaistniała konieczność13. skierowania żądań o przedstawienie dokumentacji technicznej.
14. Nie zaistniała konieczność15. kierowania żądań w myśl punktu 9 tematyki.
III. WNIOSKI I UWAGI:
W toku kontroli nie stwierdzono zabawek niezgodnych z wymaganiami zasadniczymi lub nieprawidłowo oznakowanych dlatego też nie sporządzono załącznika nr 2 do tematyki kontroli.
Ustalenia z przeprowadzonych kontroli będą podstawą do badania w pierwszej kolejności towarów pochodzących z firmy „ADAR” i „MADEJ” w trakcie kontroli planowanych w 2005r.
Utrudnieniem w planowaniu kontroli zabawek na terenie woj. lubuskiego jest fakt, że placówek faktycznie prowadzących działalność gospodarczą w tej branży /hurtownie, duże sklepy z zabawkami/ jest niewiele i są one systematycznie /nawet 2 razy w kwartale/ kontrolowane. Prowadzenie kontroli w placówkach gdzie zabawki stanowią niewielki procent oferty handlowej często uniemożliwia pełną realizację zleconej tematyki /brak wymaganej ilości partii, odległe daty wprowadzenia wyrobu do obrotu handlowego/. Duża rotacja przedsiębiorców zajmujących się sprzedażą zabawek jest również jednym z elementów utrudniających prowadzenie kontroli /uzyskanie niezbędnych dokumentów/.
Sporządził:
Specjalista Stefan Antoniak