Wyniki kontroli 

data publikacji: 03-04-2024 | 10:03data ostatniej modyfikacji: 03-04-2024 | 10:03Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja z wyników kontroli legalności i rzetelności świadczenia usług gastronomicznych
03 kwietnia 2024

Wojewódzki  Inspektorat  Inspekcji  Handlowej  w  Gorzowie  Wlkp. przeprowadził  w przedmiotowym zakresie 13 kontroli na terenie swojego działania.

Celem kontroli była ocena legalności i rzetelności działania placówek gastronomicznych  w miejscowościach turystycznych, na dworcach kolejowych i autobusowych oraz stacjach paliw  i głównych szlakach komunikacyjnych.

Nieprawidłowości stwierdzono w 9 placówkach. 

  1. Rzetelność obsługi konsumentów w zakresie wyliczania i pobierania należności, przestrzegania deklarowanych ilości potraw.

Zakupu kontrolnego dokonano w 13 placówkach. Łącznie zbadano 41 partii. Nieprawidłowości stwierdzono w 5 placówkach w odniesieniu do 5 partii, tj.:

  1. wydanie konsumentowi za małej porcji w stosunku do deklaracji w karcie dań - stwierdzono w 2 placówkach,
  2. wydanie konsumentowi innego składnika w stosunku do deklaracji (tzw. podmiana asortymentowa) stwierdzono w 3 placówkach.

Produkt objęty ochroną jako chroniona nazwa pochodzenia (ser feta) deklarowany  w potrawach, zastąpiono produktem konwencjonalnym tj. „ser sałatkowo-kanapkowy”,

  1. nieprawidłowe zarejestrowanie zakupionego dania na paragonie z kasy fiskalnej tj.  w sposób uniemożliwiający jednoznaczną jego identyfikację stwierdzono w 1 placówce.

W związku z powyższym:

  • skierowano 3 informacje do WIJHARS,
  • skierowano 1 informację do KAS.
  • 2.Dokonano identyfikacji 13 kontrolowanych przedsiębiorców na podstawie art. 17 ustawy z dnia 06 marca 2018 r. Prawo przedsiębiorców (Dz. U. z 2021, poz. 162).

Ustalono, że działalność gospodarcza prowadzona jest na podstawie wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej (11 placówek) oraz do Krajowego Rejestru Sądowego 2 placówki).

Stwierdzono, że faktyczny zakres i rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej są zgodne  z treścią wpisów zawartych w zaświadczeniu o rejestracji. 

  1. Prawidłowość przekazywania konsumentom informacji o cenach oferowanych produktów.

W przedmiotowym zakresie, zbadano w 13 lokalach gastronomicznych łącznie 877 partii, z pośród których zakwestionowano 199 asortymentów.

Nieprawidłowości w przedmiotowym zakresie stwierdzono w 5 placówkach. Stwierdzone nieprawidłowości to:

  1. brak określenia ilości potrawy lub wyrobu, do której odnosi się cena uwidoczniona  w cenniku w odniesieniu do 194 asortymentów,
  2. brak jakiejkolwiek  informacji o cenie w stosunku do 5 asortymentów.

W związku z powyższym:

  • wydano 1 żądanie porządkowo-organizacyjne, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy  z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2020 poz. 1706), dotyczące niezwłocznego usunięcia stwierdzonych uchybień poprzez uwidocznienie w cenniku ilości potrawy lub wyrobu, do których odnosi się cena – żądanie zostało wykonane,
  • wydano 3 zarządzenia w drodze Decyzji na podstawie art. 32 i art. 5 ustawy o Inspekcji Handlowej,
  • wydano 1 Decyzję umarzającą na podstawie art. 32 i art. 5 ustawy o Inspekcji Handlowej,
  • wymierzono 5 kar pieniężnych w drodze Decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług w wysokości 2400,00 zł.
  1. Przyrządy pomiarowe.

Stosowanie przyrządów pomiarowych sprawdzono w 13 kontrolowanych placówkach.

Nieprawidłowości stwierdzono w 5 lokalach gastronomicznych, tj:

  1. stosowanie przyrządów pomiarowych z nieaktualną cechą legalizacji w 1 placówce,
  2. stosowanie przyrządów pomiarowych nie podlegających prawnej kontroli meteorologicznej (wagi kuchenne typu domowego) ujawniono w 2 placówkach,
  3. brak zastosowania przyrządów pomiarowych w 2 lokalach gastronomicznych.

W związku z powyższym:

  • wydano 1 żądanie porządkowo-organizacyjne, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej, dotyczące niezwłocznego usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości poprzez zapewnienie stosowania przyrządu pomiarowego z aktualną cechą legalizacji – żądanie zostało wykonane,
  • wydano 4 zarządzenia w drodze Decyzji na podstawie art. 32 i art. 5 ustawy o Inspekcji Handlowej, dotyczące niezwłocznego usunięcia stwierdzonej nieprawidłowości poprzez zapewnienie stosowania przyrządu pomiarowego podlegającego prawnej kontroli metrologicznej i posiadającego wymagane dowody tej kontroli lub spełniające wymagania,
  • wydano 1 Decyzję umarzającą na podstawie art. 32 i art. 5 ustawy o Inspekcji Handlowej,
  • nałożono 1 mandat karny kredytowany w wysokości 150 zł, na podstawie art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy Prawo o miarach
  1. Sprawdzono przestrzeganie przepisów w zakresie:

 

  1. ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2021 r. poz. 276).

Sprawdzono 13 placówek, tj. 1 – detal, Stacja Paliw (sklep i bistro) i 11 lokali  gastronomicznych. W 6 stwierdzono nieprawidłowości takie jak:

 

  • brak informacji o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych stwierdzono w 1 placówce,
  • niepełną informację o zakazie palenia stwierdzono w 5 jednostkach.

W 1 placówce stwierdzono sprzedaż wyrobów tytoniowych, w której nie ujawniono nieprawidłowości w zakresie sprzedaży, niewłaściwego oznakowania, ekspozycji, promocji czy sprzedaży luzem wyrobów tytoniowych.

W związku z powyższym:

  • zastosowano 2 pouczenia na podstawie art. 41 ustawy z dnia 27 maja 1971 r. Kodeks wykroczeń za wykroczenie określone w art. 13 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych,
  • wydano 6 żądań porządkowo-organizacyjnych, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy  o Inspekcji Handlowej, dotyczące niezwłocznego usunięcia stwierdzonego uchybienia poprzez uzupełnienie brakującej informacji – żądanie zostało wykonane,
  1. ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi ( Dz. U. z 2021 r. poz. 1119).

W przedmiotowym zakresie kontrole przeprowadzono w 9 placówkach, tj. 1 – detal Stacja Paliw (sklep) i 8 placówek gastronomicznych .

W 4 lokalach stwierdzono brak informacji o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych.

W pozostałym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.

W związku z powyższym:

  • wydano 4 żądania porządkowo-organizacyjne, na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy   o Inspekcji Handlowej, dotyczące uwidocznienia informacji o szkodliwości spożywania alkoholu – żądania zostały wykonane,
  • nałożono 4 mandaty karne kredytowane w łącznej wysokości 600 zł, na podstawie art. 45 pkt 2  ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
  1. ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym Dz. U. z 2020 r. poz. 722 ze zm.). W 4 placówkach, tj. 1 – detal, Stacja Paliw (sklep) i 3 placówkach gastronomicznych sprawdzono łącznie 28 partii wyrobów akcyzowych.

W badanym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.

  1. Nie stwierdzono: towarów przeterminowanych oraz nieprawidłowości w zakresie warunków sanitarno-porządkowych i przechowywania środków spożywczych. 

Wykorzystanie ustaleń kontroli:

Stwierdzone nieprawidłowości dały podstawę do:

  • wydania 12 żądań porządkowo-organizacyjnych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy o Inspekcji Handlowe tj.:
  • 1 żądania dotyczące usunięcia nieprawidłowości  w zakresie przestrzegania ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług,
  • 1 żądania dotyczące usunięcia nieprawidłowości w zakresie ustawy Prawo o miarach,
  • 6 żądań w zakresie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych
  • 4 żądania w zakresie ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi,

żądania zostały wykonane;

 

  • wydania 4 zarządzeń w drodze Decyzji na podstawie art. 32 i art. 5 ustawy o Inspekcji Handlowej,
  • wydania 1 Decyzji umarzającej na podstawie art. 32 i art. 5 ustawy o Inspekcji Handlowej,
  • wymierzenia 5 kar pieniężnych w drodze Decyzji na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy  o informowaniu o cenach towarów i usług w wysokości 2400,00 zł,
  • nałożenia 5 mandatów karnych kredytowanych w wysokości 750 zł (1 x 150 zł – prawo o miarach i 4 x 150 zł – ustawa o wychowaniu w trzeźwości),
  • zastosowania 2 pouczeń w trybie art. 41 ustawy z 20 maja 1971r. Kodeksu Wykroczeń,  w zakresie ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych,
  • skierowania 1 informacji do KAS,
  • skierowania 3 informacji do WIJHARS

sporządziła: st. specjalista Aleksandra Dopierała

««« powrót
Liczba odwiedzin: 336118

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl