Wyniki kontroli 

data publikacji: 25-04-2022 | 11:42data ostatniej modyfikacji: 25-04-2022 | 11:42Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja z kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami
25 kwietnia 2022

Informacja z kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami

Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. przeprowadził w 2021r. kontrolę oferowanych do sprzedaży pozostałych kosmetyków z wyodrębnieniem kosmetyków antybakteryjnych (covidowych).

I. Celem kontroli 

     Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości oznakowania różnego rodzaju kosmetyków oraz prawidłowości obrotu tymi produktami, deklaracji i znajdujących się na opakowaniach oświadczeń marketingowych dotyczących działania kosmetyków (claims).

II. Podmiotowy zakres kontroli

Kontrolę przeprowadzono w 7 placówkach prowadzących sprzedaż detaliczną kosmetyków, z wyodrębnieniem kosmetyków antybakteryjnych (covidowych) znajdujących się na terenie województwa lubuskiego

III. Przedmiotowy zakres kontroli

    Kontrolą objęto łącznie 41 partii produktów kosmetycznych, tj.;

  • 9 produktów dla dzieci,
  • 18 kosmetyków antybakteryjnych (covidowych),
  • 2 produkty do pielęgnacji włosów,
  • 2 produkty do farbowania włosów,
  • 1 kosmetyk do demakijażu,
  • 3 produkty do pielęgnacji twarzy,
  • 2 produkty do pielęgnacji ciała,
  • 4 produkty do pielęgnacji stóp i dłoni.

1.Prawidłowość oznakowania kosmetyków.

W powyższym zakresie sprawdzono oznakowanie opakowań kosmetyków w oparciu   o przepisy art. 19 i art. 20 rozporządzenia Nr 1223/2009 oraz rozporządzenia Komisji (UE) nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 r. określającego kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi (Dz. Urz. UE L z dnia 11 lipca 2013 r., Nr 190, str. 31). Kontrolą objęto 41 partii kosmetyków z wyodrębnieniem kosmetyków antybakteryjnych (covidowych).

Nieprawidłowości w powyższym zakresie dotyczyły 8 partii kosmetyków. Szczegóły zawarto  w pkt 2 i 3 informacji.

2.Prawidłowość oznakowania opakowań kosmetyków w zakresie art. 19 rozporządzenia 1223/2009.

      W toku prowadzonych czynności kontrolnych zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. rozporządzenia dotyczącego produktów kosmetycznych sprawdzono czy pojemniki i opakowania zewnętrzne zawierały naniesione w sposób nieusuwalny, łatwe do odczytania i widoczne informacje, takie jak:

  • imię i nazwisko lub zarejestrowana firma oraz adres osoby odpowiedzialnej,
  • kraj pochodzenia,
  • nominalna zawartość w momencie pakowania, wyrażona w jednostce objętości
  • data, do której dany produkt kosmetyczny, przechowywany w odpowiednich warunkach zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości,
  • szczególne środki ostrożności,
  • numer partii produktu,
  • funkcja produktu kosmetycznego,
  • wykaz składników poprzedzony określeniem „ingredients”,
  • w wykazie składników nie stwierdzono wyrazu „nano”, który wskazywałby na zastosowanie składnika w postaci nanomateriału.

Sprawdzając oznakowanie 41 partii kosmetyków nieprawidłowości stwierdzono w 3 partiach produktów tj. 2 produktach do pielęgnacji stóp i dłoni ora produkcie do pielęgnacji ciała. Nieprawidłowość polegała na niewłaściwym oznakowaniu datą minimalnej trwałości.

W trakcie kontroli sprawdzono czy produkty kosmetyczne, objęte kontrolą, udostępnione na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oznakowane zostały w języku polskim, zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 4 października 2018r. o produktach kosmetycznych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2227), nie stwierdzając nieprawidłowości.

     Podczas przeprowadzonych kontroli nie stwierdzono kosmetyków sprzedawanych „na luzie”.

3.Prawidłowość oświadczeń o produkcie, zamieszczonych na opakowaniach kosmetyków, o których mowa w rozporządzeniu 1223/2009

      Zgodnie z wymaganiami zawartymi w art. 20 ust. 1 rozporządzenia nr 1223/2009 w tok prowadzonych kontroli sprawdzono, czy na etykiecie, podczas udostępniania na rynku  i reklamowania produktów kosmetycznych tekst, nazwy, znaki towarowe, obrazy i inne znaki nie były użyte tak, aby przypisywać tym produktom cechy lub funkcje, których nie posiadają. Zamieszczane na opakowaniach produktów kosmetycznych oświadczenia (deklaracje marketingowe, claims) mają służyć przede wszystkim informowaniu konsumentów  o właściwościach cechach produktów.

W badanym zakresie zakwestionowano 5 kosmetyków antybakteryjnych (w tym 2 produkty hydro-alkoholowe bez spłukiwania).

Zawarte w 5 produktach kosmetycznych zwroty: „z naturalnym czynnikiem antybakteryjnym”, „z płynem antybakteryjnym”, „antybakteryjny”, „zawiera olejki o działaniu antybakteryjnym”, mogą sugerować, że produkty mają działanie biobójcze. Po uzyskaniu odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne organ przyjął wyjaśnienia producentów i odstąpił od zakwalifikowania ich do produktów biobójczych.

4.Przestrzeganie prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji

W oparciu o informacje o składzie surowcowym produktu zawarte na opakowaniu, sprawdzono czy udostępnianie przez dystrybutorów na rynku kosmetyki zawierają substancje określone rozporządzeniem nr 1223/2009.

Zgodnie z art. 14 ww. rozporządzenia sprawdzono czy objęte kontrolą produkty kosmetyczne nie zawierają żadnej z następujących:

a) substancji niedozwolonych

- wymienionych w załączniku II do rozporządzenia Nr 1223/2009;

b) substancji podlegających ograniczeniom

- które nie są stosowane zgodnie z ograniczeniami określonymi w załączniku III do ww. rozporządzenia;

c) barwników

- innych niż wymienione w załączniku IV do ww. rozporządzenia i barwników

wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku, z wyjątkiem produktów do farbowania włosów, o których mowa w ust. 2;

- bez uszczerbku dla lit. b), lit. d) ppkt (i) oraz lit. e) ppkt (i), substancji wymienionych   w załączniku IV, które nie są przeznaczone do stosowania jako barwniki i są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku;

d) substancji konserwujących

- innych niż wymienione w załączniku V do ww. rozporządzenia i substancji konserwujących wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku;

- bez uszczerbku dla lit. b), lit. c) ppkt (i) oraz lit. e) ppkt (i), substancji wymienionych  w załączniku V, które nie są przeznaczone do stosowania jako substancje konserwujące i są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku;

e) substancji promieniochronnych

- innych niż te wymienione w załączniku VI do ww. rozporządzenia i substancji promieniochronnych wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie   z warunkami określonymi w tym załączniku;

- bez uszczerbku dla lit. b), lit. c) ppkt (i) oraz lit. d) ppkt (i), substancji wymienionych  w załączniku VI, które nie są przeznaczone do stosowania w charakterze substancji promieniochronnych i są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Kontrolą w powyższym zakresie objęto 41 partii pozostałych kosmetyków, z wyodrębnieniem kosmetyków antybakteryjnych (covidowych), nie stwierdzając nieprawidłowości.

Podsumowanie

Biorąc pod uwagę trwający czas pandemii zasadnym byłoby kontynuowanie kontroli  w powyższym zakresie.

 

Sporządził:

Specjalista Natalia Jasińska

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 335354

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl