Wyniki kontroli
Gorzów Wlkp., dnia 31 stycznia 2022r.
Informacja z kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców wymagań ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. przeprowadził w 2021r. kontrole w zakresie sprawdzenia, w jakim stopniu dystrybutorzy wywiązują się z obowiązków wynikających z art. 37 i 39 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.
Kontrolą objęto 29 przedsiębiorców będących, w rozumieniu ustawy o zużytym sprzęcie, dystrybutorem, którzy w łańcuchu dostaw udostępniają na rynku sprzęt elektryczny i elektroniczny.
1. W toku kontroli ustalono, że wszyscy kontrolowani dystrybutorzy wykonują obowiązki wynikające z ustawy o zużytym sprzęcie, tj.:
a) dokonują nieodpłatnego odbioru zużytego sprzętu pochodzącego z gospodarstw domowych w punkcie sprzedaży, o ile zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje, co sprzęt
sprzedawany,
b) dostarczając nabywcy sprzęt przeznaczony dla gospodarstw domowych, nieodpłatnie odbierali zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych w miejscu dostawy tego sprzętu, o ile zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje, co sprzęt dostarczony,
c) pięciu dystrybutorów prowadziło jednostkę handlu detalicznego o powierzchni sprzedaży powyżej 400 m2 poświęconej sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, w związku z czym zgodnie z wymogami ustawy o zużytym sprzęcie nieodpłatnie przyjmowali w tych jednostkach zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych, którego żaden z zewnętrznych wymiarów nie przekraczał 25 cm, bez konieczności zakupu nowego sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych.
2. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości u 3 przedsiębiorców, tj.:
a) 1 kontrolowany dystrybutor (działalność w formie spółki cywilnej) nie umieścił w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji zawartych w art. 37 ust. 1,2 i 3, co narusza art. 37 ust. 4 ustawy o zużytym sprzęcie oraz nie umieścił w widocznym miejscu informacji o punktach prowadzących zbiórkę zużytego sprzętu, co narusza art. 39 pkt 2 ustawy. W powyższej sprawie wydano 2 żądania porządkowo-organizacyjne z art.16 ust.1 pkt 5 ustawy o Inspekcji Handlowej (dot. umieszczenia wymaganych przepisami informacji) oraz zgodnie z art. 91 pkt 25 i pkt 26 lit c ustawy o zużytym sprzęcie wszczęto postępowanie administracyjne oraz na podstawie art. 189f § 1 pkt 1 KPA wydano decyzję o odstąpieniu od nałożenia kary pieniężnej
b) 1 kontrolowany przedsiębiorca nie umieścił w widocznym miejscu w kontrolowanej placówce informacji o punktach prowadzących zbiórkę zużytego sprzętu, co narusza art. 39 pkt 2 ustawy o zużytym sprzęcie. W powyższej sprawie zostało wszczęte postępowanie administracyjne z art. 32 ustawy o Inspekcji Handlowej, następnie wydano decyzję, od której przedsiębiorca wniósł odwołanie do Prezesa UOKiK.
Podczas kontroli stwierdzono także przy 5 partiach produktów naruszenie art. 39 pkt 3 ustawy o zużytym sprzęcie. Przedsiębiorca dobrowolnie wycofał te produkty ze sprzedaży.
Za powyższe nieprawidłowości (brak informacji o punktach prowadzących zbiórkę zużytego sprzętu i nieprawidłowości w oznakowaniu) wszczęto postępowanie administracyjne na podstawie art. 91 pkt 26 lit. c oraz art. 91 pkt 26 lit. d ustawy o zużytym sprzęcie.
Do kontrolowanego skierowano wystąpienie pokontrolne, w którym wnosi się o oznakowanie zakwestionowanych 5 partii produktów we wszystkich placówkach handlowych.
c) 1 kontrolowany przedsiębiorca nie umieścił w widocznym miejscu w kontrolowanej placówce informacji o punkcie prowadzącym zbiórkę zużytego sprzętu, co narusza art. 39 pkt 2 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. W trakcie kontroli dobrowolnie usunął stwierdzoną nieprawidłowość. W powyższej sprawie wszczęto postępowanie administracyjne i na podstawie z art. 91 pkt 26 lit. c ustawy o zużytym sprzęcie. Posiłkując się art. 189f § 1 pkt 1 KPA oraz wydano decyzję o odstąpieniu od nałożenia kary pieniężnej.
Siedmiu dystrybutorów udostępniało na rynku sprzęt elektryczny i elektroniczny za pomocą środków porozumiewania się na odległość i przekazywali te informacje w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi, za pomocą środków porozumiewania się na odległość, poprzez umieszczenie ich na stronie internetowej.
c) sprzęt udostępniany na rynku przez dystrybutorów został:
- wprowadzony do obrotu przez wprowadzających sprzęt, którzy zostali wpisani do rejestru BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami),
- na wszystkich badanych wyrobach w sposób wyraźny, czytelny i trwały umieszczono symbol selektywnego zbierania zgodnie ze wzorem określonym w ustawie o zużytym sprzęcie,
Inne zagadnienia kontroli:
a) w toku kontroli stwierdzono nieprawidłowość w zakresie niedopełnienia obowiązku przez dwóch producentów wprowadzających sprzęt, wynikającego z art. 13 ust.1 pkt 2 ustawy o zużytym sprzęcie, tj. do 7 szt. wprowadzonego sprzętu nie dołączono informacji o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności w sprzęcie niebezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych,
b) w toku kontroli stwierdzono nieprawidłowość w zakresie niedopełnienia obowiązku przez jednego wprowadzającego sprzęt, wynikającego z art. 13 ustawy o zużytym sprzęcie, tj. do 1 szt. sprzętu wprowadzonego do obrotu nie dołączono informacji o:
- potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z obecności w sprzęcie nie
bezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych,
- zakazie umieszczania zużytego sprzętu łącznie z innymi odpadami, wraz z wyjaśnieniem znaczenia oznakowania,
- systemie zbierania, w tym zwrotu zużytego sprzętu,
- roli, jaką gospodarstwo domowe spełnia w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku, w tym recyklingu, zużytego sprzętu.
Do trzech podmiotów wprowadzających do obrotu sprzęt elektryczny skierowano pisma informujące o stwierdzonych nieprawidłowościach.
Dwóch wprowadzających sprzęt do obrotu poinformowało o podjętych działaniach polegających na uaktualnieniu i uzupełnieniu brakujących zapisów.
W związku z tym, że Inspekcja Handlowa nie posiada kompetencji rzeczowej w zakresie ustawowych obowiązków wynikających z art. 13 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym o wynikach kontroli poinformowano Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu i w Warszawie.
Opracowała:
Specjalista - Anna Szulc