Wyniki kontroli 

data publikacji: 25-04-2022 | 11:29data ostatniej modyfikacji: 25-04-2022 | 11:29Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja z kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców wymagań ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym
25 kwietnia 2022

Gorzów Wlkp., dnia   31 stycznia 2022r.

Informacja z kontroli przestrzegania przez przedsiębiorców wymagań ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym

Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. przeprowadził w 2021r. kontrole w zakresie sprawdzenia, w jakim stopniu dystrybutorzy wywiązują się z obowiązków wynikających z art. 37 i 39 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym.

Kontrolą objęto 29 przedsiębiorców będących, w rozumieniu ustawy o zużytym sprzęcie, dystrybutorem, którzy w łańcuchu dostaw udostępniają  na rynku sprzęt elektryczny i elektroniczny.

1. W toku kontroli ustalono, że wszyscy kontrolowani dystrybutorzy wykonują obowiązki wynikające z ustawy o zużytym sprzęcie, tj.:

a) dokonują nieodpłatnego odbioru  zużytego sprzętu  pochodzącego z  gospodarstw  domowych  w  punkcie sprzedaży, o ile zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje, co sprzęt  

sprzedawany,

b) dostarczając  nabywcy  sprzęt  przeznaczony dla gospodarstw  domowych, nieodpłatnie  odbierali   zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych w miejscu dostawy tego sprzętu, o ile  zużyty sprzęt jest tego samego rodzaju i pełnił te same funkcje, co sprzęt dostarczony,

c) pięciu dystrybutorów prowadziło jednostkę handlu detalicznego o  powierzchni sprzedaży   powyżej 400 m2 poświęconej sprzedaży sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych, w związku z  czym  zgodnie  z wymogami  ustawy  o  zużytym sprzęcie nieodpłatnie przyjmowali w tych jednostkach zużyty sprzęt pochodzący z gospodarstw domowych, którego żaden  z  zewnętrznych wymiarów nie przekraczał 25 cm, bez  konieczności  zakupu nowego sprzętu przeznaczonego dla gospodarstw domowych.

2. W wyniku przeprowadzonych kontroli stwierdzono nieprawidłowości u 3 przedsiębiorców, tj.:

a) 1 kontrolowany dystrybutor (działalność w formie spółki cywilnej) nie umieścił w widocznym miejscu w punkcie sprzedaży informacji zawartych w art. 37 ust. 1,2 i 3, co narusza art. 37 ust. 4 ustawy o zużytym sprzęcie oraz nie umieścił w widocznym miejscu informacji o punktach prowadzących zbiórkę zużytego sprzętu, co narusza  art. 39 pkt 2 ustawy. W powyższej sprawie wydano 2 żądania porządkowo-organizacyjne z art.16 ust.1 pkt 5 ustawy o Inspekcji Handlowej (dot. umieszczenia wymaganych przepisami informacji) oraz zgodnie z art. 91 pkt 25 i pkt 26 lit c ustawy o zużytym sprzęcie wszczęto postępowanie administracyjne oraz na podstawie art. 189f § 1 pkt 1 KPA  wydano decyzję o odstąpieniu od nałożenia kary pieniężnej

b)  1 kontrolowany przedsiębiorca nie umieścił w widocznym miejscu w kontrolowanej placówce informacji o  punktach  prowadzących  zbiórkę zużytego sprzętu, co narusza art. 39 pkt 2 ustawy o zużytym sprzęcie. W powyższej sprawie zostało wszczęte postępowanie administracyjne z art. 32 ustawy o Inspekcji Handlowej, następnie wydano decyzję, od której przedsiębiorca wniósł odwołanie do Prezesa UOKiK.

Podczas kontroli stwierdzono także przy 5 partiach produktów naruszenie art. 39 pkt 3 ustawy o zużytym sprzęcie. Przedsiębiorca dobrowolnie wycofał te produkty ze sprzedaży.

Za powyższe nieprawidłowości  (brak informacji o  punktach  prowadzących  zbiórkę zużytego sprzętu i nieprawidłowości w oznakowaniu) wszczęto postępowanie administracyjne na podstawie art. 91 pkt 26 lit. c oraz art. 91 pkt 26 lit. d ustawy o zużytym sprzęcie.

Do kontrolowanego skierowano wystąpienie pokontrolne, w  którym wnosi się o oznakowanie zakwestionowanych 5 partii produktów we wszystkich placówkach handlowych.  

c) 1 kontrolowany przedsiębiorca nie umieścił w widocznym miejscu w kontrolowanej placówce informacji o punkcie prowadzącym zbiórkę zużytego sprzętu, co narusza art. 39 pkt 2 ustawy  o zużytym sprzęcie elektrycznym i elektronicznym. W trakcie kontroli dobrowolnie usunął stwierdzoną nieprawidłowość. W powyższej sprawie wszczęto postępowanie administracyjne i na podstawie z art. 91 pkt 26 lit. c ustawy o zużytym sprzęcie. Posiłkując się art. 189f § 1 pkt 1 KPA oraz wydano decyzję o odstąpieniu od nałożenia kary pieniężnej.

Siedmiu dystrybutorów udostępniało na rynku sprzęt elektryczny i elektroniczny za pomocą środków porozumiewania się na odległość i przekazywali te informacje w sposób umożliwiający zapoznanie się z nimi, za pomocą środków porozumiewania się na odległość, poprzez umieszczenie ich na stronie internetowej.

c) sprzęt udostępniany na rynku przez dystrybutorów został:

  • wprowadzony do obrotu przez wprowadzających sprzęt, którzy zostali wpisani do rejestru BDO (Baza Danych o Produktach i Opakowaniach oraz o Gospodarce Odpadami),
  • na wszystkich badanych wyrobach w sposób wyraźny, czytelny i trwały umieszczono symbol selektywnego zbierania zgodnie ze wzorem określonym w ustawie o zużytym sprzęcie,

Inne zagadnienia kontroli:

a) w toku kontroli stwierdzono nieprawidłowość w zakresie niedopełnienia obowiązku przez dwóch producentów wprowadzających sprzęt, wynikającego z art. 13 ust.1 pkt 2  ustawy o zużytym sprzęcie, tj. do 7 szt. wprowadzonego sprzętu nie dołączono informacji o potencjalnych skutkach dla środowiska i zdrowia ludzi wynikających z  obecności  w  sprzęcie  niebezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych,

b) w toku kontroli stwierdzono nieprawidłowość w zakresie niedopełnienia obowiązku przez jednego wprowadzającego sprzęt,  wynikającego z art. 13 ustawy o  zużytym  sprzęcie, tj.  do 1 szt. sprzętu wprowadzonego do obrotu nie dołączono informacji o:

     - potencjalnych skutkach dla środowiska  i zdrowia ludzi wynikających z obecności w sprzęcie nie

       bezpiecznych: substancji, mieszanin oraz części składowych,

     - zakazie  umieszczania  zużytego  sprzętu  łącznie z innymi odpadami, wraz z wyjaśnieniem znaczenia oznakowania,

     - systemie zbierania, w tym zwrotu zużytego sprzętu,

     - roli, jaką gospodarstwo domowe spełnia w przyczynianiu się do ponownego użycia i odzysku, w tym recyklingu, zużytego sprzętu.

Do trzech podmiotów wprowadzających do obrotu sprzęt elektryczny skierowano pisma informujące o stwierdzonych nieprawidłowościach.

Dwóch wprowadzających sprzęt do obrotu poinformowało o podjętych działaniach polegających na uaktualnieniu i uzupełnieniu brakujących zapisów.

W związku z tym, że Inspekcja Handlowa nie posiada kompetencji rzeczowej w zakresie ustawowych obowiązków wynikających z art. 13 ustawy o zużytym sprzęcie elektrycznym o wynikach kontroli poinformowano Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Poznaniu  i w Warszawie.

Opracowała:

Specjalista - Anna Szulc

««« powrót
Liczba odwiedzin: 335354

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl