Wyniki kontroli
Informacja z kontroli prawidłowości etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów za rok 2021
Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp., przeprowadził w 2021 roku kontrole w 3 placówkach działających na terenie województwa lubuskiego. Kontrole przeprowadzono w 2 placówkach hurtowych i w 1 placówce usługowo – handlowej. Kontrolowani przedsiębiorcy nie byli dostawcami ani dystrybutorami nowych pojazdów.
- Cel kontroli
Celem kontroli jest przede wszystkim dokonanie oceny prawidłowości oznakowania opon zgodnie z rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009r., w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów (Dz. U. UE.L. z 2009r. Nr 342, s. 46 z późn. zm.).
- Podmiotowy zakres kontroli
Kontrole przeprowadzono u 3 dystrybutorów opon (2 placówkach hurtowych i 1 placówce usługowo – handlowej).
- Przedmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto 20 partii opon, tj.:
- 17 partii opon klasy C1, w tym: 10 partii opon letnich, 4 partie opon zimowych i 3 partie opon wielosezonowych,
- 3 partie opon klasy C2, w tym: 2 partie opon letnich i 1 partię opon wielosezonowych.
- Kontrola dystrybutorów opon
W toku kontroli sprawdzono, czy zgodnie z art. 5 ww. rozporządzenia dystrybutorzy opon zapewniają, aby:
a) w punkcie sprzedaży opony były w wyraźnie widocznym miejscu opatrzone naklejką umieszczoną przez dostawców (zgodnie z art. 4 ust. 1 lit. a), zawierającą etykietę wskazującą:
* klasę efektywności paliwowej określoną zgodnie z załącznikiem I część A rozporządzenia 1222/2009,
* klasę i wartość pomiarową zewnętrznego hałasu toczenia określone zgodnie z załącznikiem I część C oraz,
* w stosownych przypadkach, klasę przyczepności na mokrej nawierzchni określoną zgodnie z załącznikiem I część B;
lub
b) etykieta, o której mowa w art. 4 ust. 1 lit. b) wskazująca:
* oznaczenie klasy efektywności paliwowej określoną zgodnie z załącznikiem I część A,
* klasę i wartość pomiarową zewnętrznego hałasu toczenia określone zgodnie z załącznikiem I część C oraz,
* w stosownych przypadkach, klasę przyczepności na mokrej nawierzchni określoną zgodnie z załącznikiem I część B,
była przed sprzedażą opony pokazywana użytkownikowi końcowemu i wyraźnie uwidoczniona w bezpośredniej bliskości opony w punkcie sprzedaży.
Formaty naklejki i etykiety, o których mowa w art. 4 ust. 1 ww. rozporządzenia 1222/2009, muszą być zgodne z załącznikiem II rozporządzenia.
Przeprowadzone czynności kontrolne wykazały, iż w przypadku 2 skontrolowanych podmiotów, opony przeznaczone do sprzedaży były widoczne dla użytkowników końcowych oraz opatrzone były naklejką (etykietą) zwierającą: klasę efektywności paliwowej, klasę przyczepności na mokrej nawierzchni oraz klasę i wartość pomiarową zewnętrznego hałasu toczenia. Natomiast w przypadku jednej skontrolowanej spółki, w części handlowej, do której ma dostęp użytkownik końcowy, znajdowało się 6 przykładowych opon, będących w ofercie sprzedażowej, natomiast informacje dot. parametrów pozostałych sprzedawanych opon, klient może uzyskać od sprzedawcy (doradcy klienta).
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
Ponadto sprawdzono, czy zgodnie z art. 5 ust. 3 rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009r., w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów (Dz. U. UE.L. z 2009r. Nr 342, s. 46 z późn. zm.), kontrolowani przedsiębiorcy podają klasę efektywności paliwowej, wartość pomiarową zewnętrznego hałasu toczenia oraz, w stosownych przypadkach, klasę przyczepności na mokrej nawierzchni, zgodnie z załącznikiem I, na rachunkach wystawianych użytkownikowi końcowemu przy zakupie opon lub wraz z tymi rachunkami.
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
Jak ustalono, wraz ze sprzedawanym towarem, wystawiane są faktury zakupu, na których (w przypadku kupna opon) wszyscy skontrolowani przedsiębiorcy podają: klasę efektywności paliwowej, wartość pomiarową zewnętrznego hałasu toczenia oraz, klasę przyczepności na mokrej nawierzchni.
W powyższym zakresie nieprawidłowości nie stwierdzono.
Sprawdzono także opony pod kątem przestrzegania przepisów art. 4 ust. 1 oraz art. 5 ust. 1 cytowanego rozporządzenia.
Jak ustalono, formaty etykiet wszystkich skontrolowanych opon, były zgodne z załącznikiem nr II tegoż rozporządzenia, tj. etykiety umieszczone na oponach miały szerokość 75 mm i wysokość 110 mm., na naklejkach znajdowała się nazwa lub znak handlowy, linia opony, indeks prędkości i obciążenia. Ponadto, żadna z mierzonych naklejek nie przekraczała 220 mm wysokości, a ich całkowita powierzchnia nie przekraczała 250 cm2.
W powyższym zakresie, nieprawidłowości nie stwierdzono.
Ocena wyników i wnioski
Nie stwierdzono, aby producenci skontrolowanych opon nie przestrzegali przepisów rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1222/2009 z dnia 25 listopada 2009r., w sprawie etykietowania opon pod kątem efektywności paliwowej i innych zasadniczych parametrów (Dz. U. UE.L. z 2009r. Nr 342, s. 46 z późn. zm.).
Sporządził:
Specjalista - Anna Szulc