Wyniki kontroli 

data publikacji: 12-10-2021 | 09:29data ostatniej modyfikacji: 12-10-2021 | 09:29Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja o wynikach kontroli legalności i rzetelności działania placówek handlowych działających w miejscowościach o nasilonym ruchu turystycznym w sezonie letniego wypoczynku
12 października 2021

Gorzów Wlkp., dnia   listopada 2020 r.

 

Informacja o  wynikach   kontroli  legalności   i   rzetelności  działania  placówek  handlowych  działających w miejscowościach o nasilonym ruchu turystycznym w sezonie letniego wypoczynku, przeprowadzonych w III kwartale 2020 r.

  1. Celem kontroli było dokonanie kompleksowej oceny legalności i rzetelności działania przedsiębiorców, w szczególności prawidłowości uwidaczniania cen i cen jednostkowych środków spożywczych oraz przestrzegania zasad obowiązujących w obrocie wyrobami alkoholowymi i tytoniowymi.
  2. Przedmiotowy zakres kontroli obejmował ocenę rzetelności obsługi konsumentów przez rozliczenie zakupu kontrolnego dokonanego przed przystąpieniem do czynności kontrolnych oraz sprawdzenie przestrzegania innych przepisów dotyczących legalności działania podmiotów prowadzących działalność w zakresie handlu detalicznego środkami spożywczymi oraz handlu detalicznego i hurtowego napojami alkoholowymi i wyrobami tytoniowymi.

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. realizując program kontroli nr DIH-1.702.5.2020.KG z dnia 15 lipca 2020 r. przeprowadził sześć kontroli urzędowych.

2.1.Dokonano identyfikacji kontrolowanych przedsiębiorców.

W badanym skontrolowano sześć placówek w tym dwie hurtownie.

Po sprawdzeniu wpisu do KRS oraz CEIDG stwierdzono, że zakres i rodzaj prowadzonej działalności jest zgodny z wpisami.

2.2.Sprawdzono rzetelność obsługi poprzez zakup środków spożywczych, w czterech placówkach tj.:

  • W jednym z kontrolowanych sklepów, nie dokonano rozliczenia zakupu kontrolnego z uwagi na brak cen przy produktach będących przedmiotem zakupu. Ponadto stwierdzono, iż towary będące przedmiotem zakupu kontrolnego na paragonie zaewidencjonowane zostały w sposób nieprawidłowy, uniemożliwiający ich ewentualną reklamację.
  • W drugim z kontrolowanych sklepów stwierdzono różnicę pomiędzy wartością pobraną, a wartością faktyczną w kwocie 0,08 zł na niekorzyść konsumenta, wynikająca z niedokładnego odczytu wskazania przyrządu pomiarowego przez osobę obsługującą. Ponadto stwierdzono, że towary nabyte w ramach zakupu kontrolnego, zostały nieprawidłowo zaewidencjonowane  na paragonie z kasy fiskalnej, uniemożliwiający ich jednoznaczną identyfikację.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami w ewidencjonowaniu paragonów na kasie fiskalnej skierowano 2 informacje do właściwego miejscowo urzędu skarbowego w zakresie nieprawidłowości na paragonie fiskalnym.

2.3.Sprawdzono aktualność legalizacji przyrządów pomiarowych na zgodność z przepisami ustawy  z dnia 11 maja 2001 r. Prawo o miarach (Dz. U. z 2020 r. poz. 140 ze zm.) w pięciu skontrolowanych placówkach nie stwierdzając nieprawidłowości.

2.4.Oceniono prawidłowość przekazywania konsumentom informacji o cenach oferowanych pro duktów pod kątem zgodności z przepisami ustawy z dnia  9  maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług i rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług.

Kontrolą objęto łącznie 607 partii artykułów rolno-spożywczych, z czego zakwestionowano 180 partii środków spożywczych co stanowiło 29,65 procent ogółu skontrolowanych partii.

  • W pierwszym z kontrolowanych sklepów zakwestionowano 108 partii środków spożywczych, z czego z uwagi na brak oznaczenia ceną i ceną jednostkową zakwestionowano 9 partii, natomiast brak cen jednostkowych stwierdzono w odniesieniu do 99 partii środków spożywczych,
  • W drugim z kontrolowanych sklepów sprawdzono 103 partie środków spożywczych, z czego z uwagi na nieprawidłowo wyliczone ceny jednostkowe zakwestionowano 6 partii środków spożywczych,
  • W jednej z hurtowni stwierdzono sprzedaż hurtową artykułów rolno-spożywczych, napojów bezalkoholowych i napojów alkoholowych, do której nie mają zastosowania przepisy o ustawy z dnia 09 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz.178 ze zm.),
  • W trzecim z kontrolowanych sklepów sprawdzono 100 rodzajów produktów nie stwierdzając nieprawidłowości,
  • W drugiej z kontrolowanych hurtowni kontrolą objęto 96 partii produktów, z czego zakwestionowano 66 rodzajów produktów - napojów bezalkoholowych, z uwagi na brak uwidocznienia cen i cen jednostkowych, co było niezgodne z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 09 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług.
  • W czwartym z skontrolowanych sklepów  objęto 200 partii artykułów  nie stwierdzając nieprawidłowości. Dokonując porównania cen uwidocznionych na wywieszkach dla konsumenta, przy oferowanych produktach, z cenami wprowadzonymi do pamięci w kasach również nie stwierdzono nieprawidłowości. Kontroli w tym zakresie poddano 20 rodzajów produktów. Badając prawidłowość wyliczonej ceny jednostkowej, 20 rodzajów produktów, z podaną ceną jednostkową nie stwierdzono nieprawidłowości.

W toku kontroli wydano trzy żądania porządkowo-organizacyjne dotyczące niezwłocznego usunięcia stwierdzonych uchybień,  żądania zostały wykonane.

Wydano dwie decyzje administracyjne w przedmiocie nałożenia kary pieniężnej, na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług w łącznej wysokości 2000 zł.

2.5.Sprawdzono przestrzeganie przepisów:

  1. ustawy z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.

W czterech skontrolowanych placówkach detalicznych sprawdzono osiem partii wyrobów tytoniowych nie stwierdzając nieprawidłowości,

  1. ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

W sześciu skontrolowanych placówkach sprawdzeniem objęto 22 partie napojów alkoholowych.

W badanym zakresie stwierdzono, iż w dwóch placówkach detalicznych nie uwidoczniono informacji o szkodliwości spożywania alkoholu, co narusza art. 13 ust. 2 ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi cytowanej powyżej i stanowi wykroczenie określone w art. 45 ust. 2 tej samej ustawy.

W związku z powyższym w toku kontroli wydano 2 żądania porządkowo organizacyjne dotyczące niezwłocznego usunięcia stwierdzonych uchybień,  żądania zostały wykonane.

W wyniku stwierdzonych nieprawidłowościami nałożono 2 mandaty karne kredytowane o łącznej wartości 200 zł.

  1. ustawy z dnia 6 grudnia 2008r. o podatku akcyzowym.

W  6 skontrolowanych placówkach w badanym zakresie nie stwierdzono nieprawidłowości.

3. Wnioski z przeprowadzonych kontroli.

W toku przeprowadzonych kontroli na 6 placówek objętych kontrolą nieprawidłowości stwierdzono w 4 placówkach tj. jednej hurtowni i 3 placówkach prowadzących sprzedaż detaliczną. W związku z stwierdzonymi nieprawidłowościami:

  • wydano 2 decyzje w sprawie wymierzenia kary pieniężnej na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy z dnia 09 maja 2014 r. o informowaniu o cenach towarów i usług w łącznej wysokości 2000 zł,
  • wydano 5 żądań porządkowo-organizacyjnych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej,
  • nałożono 2 mandaty karne kredytowane w łącznej wysokości 200 zł w związku z nie uwidocznieniem informacji o szkodliwości spożywania alkoholu, co narusza art. 13 ust. 2 ustawy  z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi  i stanowi wykroczenie określone w art. 45 ust. 2 tej samej ustawy.
  • skierowano 2 informacje do miejscowo właściwego Urzędu Skarbowego w sprawie nieprawidłowego zaewidencjonowania zakupionych produktów na paragonie z kasy fiskalnej.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami uzasadnione jest dalsze monitorowanie przedsiębiorców pod kątem przestrzegania przepisów ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług oraz ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

Sporządził:

st. inspektor – Natalia Jasińska

««« powrót
Liczba odwiedzin: 335354

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl