Wyniki kontroli
Gorzów Wlkp., dnia 18 lutego 2021 r.
Informacja o wynikach kontroli przestrzegania przepisów o informowaniu o cenach i promocji przedświątecznych w sieciach handlowych, przeprowadzonych w IV kwartale 2020 r.
Inspektorzy Lubuskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. przeprowadzili kontrole w 4 placówkach sieci handlowych działających na terenie województwa lubuskiego.
Celem kontroli było sprawdzenie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. z 2019r. poz. 178) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. poz. 2121), prawidłowości i rzetelności stosowania promocji przez przedsiębiorców działających w sieciach handlowych oraz przestrzegania w handlu detalicznym przepisów określających sposób podawania konsumentom informacji o stosowanych cenach promowanych produktów.
Rzetelność obsługi konsumentów sprawdzono w 2 kontrolowanych placówkach sieci handlowych w odniesieniu do cen uwidocznionych przy 6 rodzajach towarów objętych promocją. Należności wyliczone i pobrane zostały właściwie, zgodnie z uwidocznionymi cenami przy towarach.
Sprawdzono prawidłowość przekazywania konsumentom informacji o cenach towarów w miejscu sprzedaży, tj. uwidocznienie ceny w przypadku 258 rodzajów towarów (tj. 30 artykułów żywnościowych i 228 artykułów nieżywnościowych), w tym ceny jednostkowej 57 rodzajów kontrolowanych towarów (tj. 30 artykułów żywnościowych i 27 artykułów nieżywnościowych).
W badanym zakresie z uwagi na nieprzestrzeganie przepisów o uwidacznianiu cen tj. brak cen przy produktach oferowanych do sprzedaży zakwestionowano 133 partie biżuterii (zawieszki).
Badając prawidłowość wyliczenia cen jednostkowych sprawdzeniem objęto 57 partii towarów, ustalając, że ceny wyliczone zostały właściwie.
Dokonano porównania zgodności cen uwidocznionych na wywieszkach, przy 125 partiach towarów, z cenami wprowadzonymi do pamięci w kasach oraz czytnikach udostępnionych dla klientów.
Stwierdzono, iż w przypadku 1 partii towaru cena uwidoczniona na tym produkcie jest inna, niż cena zakodowana w kasie.
Stwierdzono, że ceny 125 partii skontrolowanych towarów uwidocznione były w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Informacje umieszczone na wywieszkach oraz w gazetkach promocyjnych pozwalały na łatwą identyfikację ceny z towarem.
Przeanalizowano rzetelność działania przedsiębiorców oferujących produkty w różnych formach promocji, ustalając że informacje cenowe w gazetkach promocyjnych zgodne były z informacjami zamieszczonymi na wywieszkach znajdujących się przy oferowanych towarach, towary „przecenione” oznakowane były prawidłowo, dotyczyło to 65 partii produktów.
Dokonano identyfikacji kontrolowanych przedsiębiorców w oparciu o dane zawarte w Krajowym Rejestrze Sądowym. Ustalono, że faktyczny zakres i rodzaj prowadzonej działalności gospodarczej są zgodne z treścią wpisów zawartych w odpisach KRS.
Sporządził: st. inspektor Natalia Jasińska