Wyniki kontroli
Informacja z kontroli prawidłowości przekazywania przez przedsiębiorców informacji o cenach towarów i usług, przeprowadzonych w 2020 roku.
Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. w 2020 roku przeprowadził kontrole w 70 placówkach detalicznych. Kontrolą objęto:
- 14 sklepów sieci handlowych,
- 11 pozostałych sklepów,
- 14 placówek, w których świadczone były usługi dla konsumentów (5 zakładów fryzjerskich, 5 gabinetów dentystycznych, 2 gabinety kosmetyczne, 1 zakład blacharski, 1 salon tatuażu),
- 1 stację benzynową,
- 8 myjni samochodowych (ręcznych),
- 3 parkingi samochodowe,
- 8 placówek gastronomicznych,
- 11 zakładów pogrzebowych.
Celem kontroli było sprawdzenie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 9 grudnia 2015 r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług, dotyczących oznaczania towarów ceną i uwidaczniania cen.
W toku kontroli sprawdzono, czy zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług przedsiębiorca uwidacznia cenę oraz cenę jednostkową towaru (usługi) w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen.
Ogółem w 70 skontrolowanych placówkach sprawdzono 17 534 partie wyrobów, z czego zakwestionowano 815 partii wyrobów. Nieprawidłowości stwierdzono w 32 placówkach, które stanowią 45,7 % skontrolowanych placówek. W związku z naruszeniem art. 4 ust. 1 ustawy o cenach oraz § 11 rozporządzenia Ministra Rozwoju w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług, na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o cenach wydano 17 decyzji wymierzając kary pieniężne w łącznej wysokości 10.580,00 zł., natomiast na podstawie art. 6 ust. 2 ustawy o cenach wydano 2 decyzję wymierzając łączną karę pieniężną w wysokości 7.000 zł. W toku kontroli postawiono 25 żądań porządkowo – organizacyjnych na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej oraz wydano 5 decyzji z art. 32 ustawy o Inspekcji Handlowej.
Z uwagi na brak jakiejkolwiek informacji o cenie, stwierdzono nieprawidłowości w 6 placówkach, tj. w 5 placówkach sieci handlowych i 1 placówce pozostałych sklepów, w których zakwestionowano łącznie 158 partii produktów.
Z uwagi na brak informacji o cenie jednostkowej, stwierdzono nieprawidłowości w 10 placówkach, tj. w 4 placówkach sieci handlowych, 5 placówkach pozostałych sklepów oraz 1 placówce gastronomicznej, w których zakwestionowano łącznie 349 partii produktów.
Z uwagi na nieprawidłową informację o cenie jednostkowej, stwierdzono nieprawidłowości w 9 placówkach, tj. w 4 placówkach sieci handlowych, 4 placówkach pozostałych sklepów oraz 1 stacji benzynowej, w których zakwestionowano łącznie 115 partii produktów.
Z uwagi na informacje o cenach uwidocznione w sposób niejednoznaczny, stwierdzono nieprawidłowości w 12 placówkach, tj. w 2 placówkach dentystycznych, 1 zakładzie pogrzebowym, 3 parkingach samochodowych, 2 myjniach samochodowych oraz 4 placówkach gastronomicznych w których zakwestionowano łącznie 177 partii produktów.
Ponadto dokonano porównania zgodności cen uwidocznionych w miejscy sprzedaży detalicznej z cenami zakodowanymi w kasie, czytniku oraz z cenami podanymi w materiałach reklamowych dokonano w 20 placówkach. Kontrolą objęto 402 partie wyrobów, z czego zakwestionowano 16 partii produktów.
W oparciu o dokonanie zakupu kontrolnego w 13 placówkach, tj. 3 placówkach sieci handlowej, 2 placówkach pozostałych sklepów oraz 8 placówkach gastronomicznych, sprawdzono rzetelność obsługi konsumentów. Stwierdzono 2 przypadki odważenia mniejszej ilości (potrawy, produktu), niż żądana. Skierowano 1 wniosek do sądu oraz 1 wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy, stwierdzając podczas przeważenia potrawy w placówce gastronomicznej, że przedsiębiorca nie przestrzega deklarowanych gramatur, stwierdzając niedowagę na niekorzyść konsumenta.
W przypadku placówek, w których świadczone są usługi dla konsumentów (z wyłączeniem usług gastronomicznych) - na podstawie udostępnionych przez kontrolowanych faktur w 5 placówkach dokonano porównania prawidłowości naliczania i pobierania opłat za wykonaną usługę zgodnie z cennikiem. Uwag w powyższym zakresie nie wniesiono. W pozostałych placówkach nie kontrolowano tego zagadnienia. Żadna z kontrolowanych placówek nie oferuje swoich usług przez Internet.
We wszystkich skontrolowanych placówkach detalicznych, nie stwierdzono, aby przedsiębiorcy stosowali praktykę polegającą na podawaniu cen jednostkowych produktów, w szczególności podobnych, wyeksponowanych obok siebie, raz w przeliczeniu na 100g., a raz na 1 kg.
Ponadto nie stwierdzono, aby w trakcie kontroli do sprzedaży oferowano towary z tzw. gratisami.
Legalność prowadzonej działalności
Nieprawidłowości, polegające na niedopełnieniu obowiązku zgłoszenia organowi ewidencyjnemu w obligatoryjnym 7 dniowym terminie zmian danych objętych wpisem do CEIDG stwierdzono u 3 przedsiębiorców. Na jednego przedsiębiorcę nałożono grzywnę w drodze mandatu karnego w kwocie 200zł. Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej, postawiono kontrolowanemu żądanie niezwłocznego usunięcia uchybienia - żądanie wykonano w toku kontroli. W związku z popełnieniem wykroczenia z art. 601 § 2 ustawy z dnia 20.05.1971r. Kodeks Wykroczeń u 2 kontrolowanych przedsiębiorców zastosowano pouczenie w trybie art. 41 ww. ustawy o obowiązku przestrzegania przepisów w tym zakresie oraz o niezwłocznym wykonaniu zaniechanego obowiązku.
U pozostałych przedsiębiorców uwag w tym zakresie nie wnoszono.
Sporządził-st. inspektor Anna Szulc