Wyniki kontroli 

data publikacji: 14-06-2021 | 13:19data ostatniej modyfikacji: 14-06-2021 | 13:19Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja z kontroli prawidłowości oznakowania i jakości produktów włókienniczych rok 2020
14 czerwca 2021

Informacja z kontroli  prawidłowości oznakowania i jakości  produktów włókienniczych

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. przeprowadził w roku 2020 kontrole u 15 przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą na terenie tutejszego inspektoratu.

Celem kontroli była ocena prawidłowości oznakowania oraz jakości różnego typu wyrobów włókienniczych, m.in. w zakresie składu surowcowego i wskaźników użytkowych deklarowanych przez producentów oraz legalność działania kontrolowanych przedsiębiorców.

Prawidłowość oznakowania wyrobów badano w odniesieniu do przepisów zawartych  w rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) Nr 1007/2011 z dnia 27 września 2011r. w sprawie nazewnictwa włókien tekstylnych oraz etykietowania i oznakowywania składu surowcowego wyrobów włókienniczych, a także uchylenia dyrektywy Rady 73/44/EWG oraz dyrektyw Parlamentu Europejskiego i Rady 96/73/WE/ i 2008/121/WE (Dz. Urz. UE L 272  z 18.10.2011r, str.1, z późn. zm.).

Kontrolą objęto 15 przedsiębiorców: 3 zakłady produkcyjne, 2 hurtownie i 10 placówek detalicznych, prowadzące sprzedaż: garniturów i koszul, wyrobów pończoszniczych, wyrobów konfekcyjnych z tkanin i dzianin, odzieży wierzchniej, wyrobów dziewiarskich dla dorosłych. Nieprawidłowości stwierdzono w 10 placówkach, co stanowi 66,6% skontrolowanych przedsiębiorców.

Skontrolowano łącznie 50 partii wyrobów, kwestionując 21 partii,  co stanowi 42% całości zbadanych wyrobów.

- 14 partii garniturów i koszul, kwestionując 6 partii,

- 11 partii wyrobów pończoszniczych, kwestionując 4 partie,

- 3 partie wyrobów konfekcyjnych z tkanin i dzianin, kwestionując 3 partie,

- 15 partii odzieży wierzchniej, kwestionując 2 partie,

- 7 partii wyrobów dziewiarskich dla dorosłych, kwestionując 6 partii.

Badaniem laboratoryjnym w zakresie składu surowcowego objęto 12 partii wyrobów, tj.:

- 3 partie garniturów i koszul,

- 4 partie wyrobów pończoszniczych,

- 1 partię wyrobów konfekcyjnych z tkanin i dzianin,

- 3 partie odzieży wierzchniej,

- 1 partię wyrobów dziewiarskich dla dorosłych.

Przy 7 partiach wyrobów, stwierdzono, że skład surowcowy deklarowany przez producenta jest niezgodny ze składem surowcowym ustalonym laboratoryjnie, co stanowi 58,3% zbadanych laboratoryjnie produktów.

Oznakowanie sprawdzono przy 50 partiach wyrobów włókienniczych, ujawniając nieprawidłowości przy 15 partiach, co stanowi 30% skontrolowanych w tym zakresie partii produktów. Zakwestionowano:

- 3 partie garniturów i koszul,

- 4 partii wyrobów pończoszniczych,

- 2 partie wyrobów konfekcyjnych z tkanin i dzianin,

- 6 partii wyrobów dziewiarskich dla dorosłych.

Podczas kontroli dokonano również oceny organoleptycznej 38 partii wyrobów, nie wnosząc uwag w badanym zakresie. Z uwagi na brak w oznakowaniu stosownej wielkości wyrobów nie dokonano sprawdzenia ich rzeczywistych wymiarów. W badaniu organoleptycznym nie stwierdzono błędów dzianiny i tkaniny oraz wad konfekcjonowania, które dyskwalifikowałyby wyroby ze sprzedaży.

W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami dotyczącymi oznakowania produktów niezgodnie z rozporządzeniem, skierowano łącznie 12 wystąpień pokontrolnych (do 1 kontrolowanego przedsiębiorcy, do 10 dostawców oraz 1 producenta zakwestionowanych wyrobów). W 10 przypadkach zostały udzielone odpowiedzi w terminie, a w 2 przypadkach nie odebrano w/w pism, w związku z czym skierowano 2 pisma informujące do KRS z wiadomością do Urzędu Skarbowego. Ponadto skierowano 1 pismo informujące do Delegatury WIIH w Wałbrzychu do wiadomości i ewentualnego wykorzystania. Wszystkie kontrolowane produkty zostały poprawione w toku kontroli.

W związku z otrzymanymi negatywnymi wynikami laboratoryjnymi, wobec kontrolowanych przedsiębiorców zostały wydane decyzje z art.30 ustawy o Inspekcji Handlowej  w/s nałożenia na nich obowiązku uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów badań laboratoryjnych.

Legalność prowadzonej działalności gospodarczej sprawdzono u 4 skontrolowanych przedsiębiorców, tj.:

- 3 przedsiębiorców, którzy działalność gospodarczą zgłosili do CEIDG. W jednym przypadku – kontrolowany przedsiębiorca nie dopełniła obowiązku zgłoszenia organowi ewidencyjnemu  w obligatoryjnym terminie zmian danych objętych wpisem, dotyczących określenia przedmiotu wykonywanej działalności gospodarczej, zgodnie z PKD. Osobę odpowiedzialną pouczono  w trybie art. 41KW o obowiązku zgłoszenia zmian danych. Zmiany danych zostały dokonane.    Natomiast w 2 przypadkach stwierdzono, że faktycznie prowadzone działalności były zgodne z zakresem określonym w CEIDG,

- 1 przedsiębiorcę, który zgłosił działalność gospodarczą do Krajowego Rejestru Sądowego.  Stwierdzono, że faktycznie prowadzona działalność była zgodna z zakresem określonym w KRS.  

Opracował:

Starszy inspektor Anna Szulc

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 335354

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl