Wyniki kontroli
I. Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. informuje, że realizując program kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr DIH- 3.702.6.2019.AB, przeprowadzono w IV kwartale 2019r., kontrolę w 1 placówce detalicznej.
II. Cel kontroli.
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości opakowań oraz oznakowania opakowań jednostkowych substancji i mieszanin niebezpiecznych, sprawdzenie prawidłowości obrotu tymi wyrobami, a także przeprowadzenie badań laboratoryjnych zimowych płynów i koncentratów do spryskiwaczy szyb samochodowych w celu oznaczenia zawartości metanolu, prawidłowości stopnia krystalizacji płynów do chłodnic samochodowych i zimowych płynów do spryskiwaczy szyb samochodowych. Ponadto sprawdzano obowiązki przedsiębiorców wynikające z przepisów o opakowaniach i odpadach opakowaniowych oraz przestrzeganie przez sprzedawców detalicznych i hurtowych przepisów dotyczących wprowadzania do obrotu prekursorów materiałów wybuchowych.
III. Podmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto 1 przedsiębiorcę prowadzącego sprzedaż m.in. zimowych płynów do spryskiwaczy samochodowych, stwierdzając nieprawidłowości.
IV. Przedmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto 3 partie zimowych płynów do spryskiwaczy samochodowych, kwestionując 1 partię.
Kontrolą objęto:
a) zimowy płyn do spryskiwaczy szyb i reflektorów samochodowych gotowy do użycia -20°C
SONAX a 4 l,
b) zimowy płyn do spryskiwaczy MAXIS PARTS - 22°C a 5l,
c) płyn do spryskiwaczy K2 CLAREN - 22°C a 5l.
Zakwestionowano 1 partię, tj. zimowy płyn do spryskiwaczy MAXIS PARTS - 22°C a 5l.
1.1. Objęte oceną produkty sklasyfikowane były jako substancje lub mieszaniny stwarzające zagrożenie. Obowiązek wymaganej rejestracji substancji sprawdzono do wszystkich partii badanych.
Na podstawie przedłożonych kart charakterystyki stwierdzono, że dopełniony był obowiązek dokonania wymaganej rejestracji substancji.
1.2. Prawidłowość oznakowania substancji i mieszanin oraz ich opakowań.
1.2.2-1.2.4 Objęte oceną mieszaniny podlegały przepisom rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) z dnia 16 grudnia 2008r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE nr 1907/2006 (rozporządzenia CLP).
W wyniku oceny zakwestionowano zimowy płyn do spryskiwaczy MAXIS PARTS - 22°C, z uwagi na brak w oznakowaniu:
- zwrotu wskazującego środki ostrożności dotyczące usuwania, o treści” zawartość/pojemnik usuwać do …” (P501),
- zwrotu P403+P235 (PRZECHOWYWANIE): o treści:„ Przechowywać w dobrze wentylowanym miejscu. Przechowywać w chłodnym miejscu”,
- na opakowaniu jednostkowym podano zwrot P303+P361+P353 o treści:” W przypadku dostania się na skórę (lub na włosy): natychmiast usunąć/zdjąć całą zanieczyszczoną odzież. Spłukać skórę pod strumieniem wody/prysznicem”, natomiast w Karcie charakterystyki podano zwrot P305+P351+P338 o treści:” w przypadku dostania się do oczu: ostrożnie płukać wodą przez kilka minut. Wyjąć soczewki kontaktowe, jeżeli są i można je łatwo usunąć. Nadal płukać”.
W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami skierowano pismo z informacją do właściwej miejscowo stacji sanitarno-epidemiologicznej.
Z odpowiedzi Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego wynika, że po przeprowadzonej kontroli m.in.: stwierdzono:
- na etykiecie oraz w karcie charakterystyki nie umieszczono istotnych zwrotów P, w tym określającego środki ostrożności dotyczące unieszkodliwiania opakowania (P 501),
- w karcie charakterystyki mieszaniny w sekcji 3.2., gdzie podano wykaz substancji wchodzących w skład mieszaniny, przy glikolu etylenowym nie wymieniono zwrotu H373. Zgodnie z kartą charakterystyki ww. substancji, glikol etylenowy zaklasyfikowany jest jako H 302 i H 373,
- w karcie charakterystyki produktu brak informacji na temat rodzaju zalecanych rękawic, które należy używać podczas obchodzenia się z tą mieszaniną, w tym rodzaju materiału i jego grubość oraz typowy lub minimalny czas wytrzymałości materiału, z którego powinny być wykonane rękawice. Strona umieściła informację – „materiał na rękawice dobrać indywidualnie na stanowisku pracy”.
Ponadto z treści udzielonej odpowiedzi wynika, że dystrybutor przedłożył dokumenty potwierdzające usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości, tj. poprawioną kartę charakterystyki oraz etykietę przedmiotowej mieszaniny.
1.2.5. Opakowania – rozporządzenie CLP.
Opakowania badanych 3 partii mieszanin zaopatrzone były w wyczuwalne dotykiem ostrzeżenie o niebezpieczeństwie w postaci Δ.
1.3. Do badań laboratoryjnych w zakresie oznaczenia zawartości metanolu pobrano próbkę płynu do spryskiwaczy K2 CLAREN -22°C a 5l.
Nie stwierdzono przekroczenia dopuszczalnej zawartości metanolu.
1.4. Płyny do chłodnic samochodowych oraz płyny/koncentraty do spryskiwaczy szyb samochodowych – badania laboratoryjne w zakresie stopnia krystalizacji.
Nie badano.
2. Przestrzeganie obowiązku informowania konsumentów o odpadach opakowaniowych.
W kontrolowanej placówce brak było przekazania użytkownikom produktów w opakowaniach informacji o opakowaniach i odpadach opakowaniowych w zakresie dostępnych systemów zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, właściwym postępowaniu z odpadami opakowaniowymi oraz znaczeniu oznaczeń stosowanych na opakowaniach – co najmniej poprzez wywieszenie odpowiedniej informacji w miejscu sprzedaży.
W trakcie kontroli wykonano postawione żądanie dotyczące wyeliminowania powyższej nieprawidłowości. W wyniku przeprowadzonego postępowania administracyjnego wydano decyzję w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej w wysokości 1.000zł.
Wprowadzający do obrotu badane mieszaniny wpisani byli do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami pod adresem www.bdo.mos.gov.pl
W kontrolowanej placówce nie stosowano żadnych toreb na zakupy z tworzywa sztucznego przeznaczonego do pakowania produktów znajdujących się w sprzedaży.
3. Przestrzeganie okresów trwałości – przydatności do użycia.
W przypadku badanych 3 partii mieszanin określono terminy ważności, nie stwierdzono mieszanin przeterminowanych.
4. Prekursory materiałów wybuchowych.
W kontrolowanej placówce nie stwierdzono sprzedaży prekursorów materiałów wybuchowych.
Ustalenia dodatkowe.
Legalność prowadzonej działalności gospodarczej.
Kontrolowany działalność gospodarczą zgłosił do Krajowego Rejestru Sądowego. Stwierdzono, że faktycznie prowadzona działalność była zgodna z zakresem określonym w KRS.
Wykorzystanie ustaleń kontroli:
- skierowano pismo do Stacji Sanitarno - Epidemiologicznej,
- skierowano pismo z pouczeniem w trybie z art. 41 KW o obowiązku przestrzegania przepisów w zakresie stosowania właściwych zwrotów wskazujących środki ostrożności – usuwanie
- wydano 1 decyzję w przedmiocie wymierzenia kary pieniężnej w wysokości 1.000zł z ustawy o gospodarce opakowaniami.
Wyniki kontroli wykazały, iż przedsiębiorca nie posiadał wiedzy w zakresie przepisów dotyczących ustawy o gospodarce opakowaniami oraz prawidłowym oznakowaniu zimowego płynu do spryskiwaczy samochodowych w zakresie stosowania zwrotu wskazującego środki ostrożności – usuwanie.
Podmioty wprowadzające do obrotu badane mieszaniny dopełnili obowiązku w zakresie dokonania wpisu do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami. Z uwagi na duży udział w obrocie handlowym badanych mieszanin zasadnym byłyby cykliczne kontrole w tym zakresie.
Opracowała:
specjalista Bożena Zaworotniak