Wyniki kontroli 

data publikacji: 11-03-2020 | 09:13data ostatniej modyfikacji: 11-03-2020 | 09:13Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja z kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami.
11 marca 2020

                     Informacja z kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami.

      Inspektorzy Lubuskiego Wojewódzkiego  Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. przeprowadzili kontrole w trzech placówkach działających na terenie województwa lubuskiego.

    Celem kontroli, było sprawdzenie  prawidłowości oznakowania różnego  rodzaju  kosmetyków oraz  prawidłowości  obrotu  tymi  produktami, deklaracji  i  znajdujących się na opakowaniach  oświadczeń marketingowych dotyczących działania kosmetyków (claims).

    Kontrolę przeprowadzono u trzech przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w zakresie sprzedaży różnego  rodzaju  kosmetyków. Kontrolą objęto 11 partii różnego  rodzaju  kosmetyków.

     W oparciu o przepisy art. 19 i art. 20 rozporządzenia Nr 1223/2009 oraz rozporządzenia Komisji (UE) Nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013 r. określającego kryteria dotyczące uzasadniania oświadczeń stosowanych  w związku z produktami kosmetycznymi (Dz. Urz. UE L z dnia 11 lipca 2013 r., Nr 190, str. 31) sprawdzono oznakowanie opakowań 11 partii kosmetyków. Nieprawidłowości w powyższym zakresie dotyczyły jednej partii kosmetyku.

     W toku prowadzonych czynności kontrolnych zgodnie z art. 19 ust. 1 ww. rozporządzenia dotyczącego produktów kosmetycznych sprawdzono czy, pojemniki i opakowania zewnętrzne zawierały naniesione w sposób nieusuwalny, łatwe do odczytania i widoczne informacje, takie jak:

  • imię i nazwisko lub zarejestrowana firma oraz adres osoby odpowiedzialnej,
  • kraj pochodzenia,
  • nominalna zawartość w momencie pakowania, wyrażona w jednostce objętości
  • data, do której dany produkt kosmetyczny, przechowywany w odpowiednich warunkach zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości,
  • szczególne środki ostrożności,
  • numer partii produktu,
  • funkcja produktu kosmetycznego,
  • wykaz składników poprzedzony określeniem „ingredients”,
  • w wykazie składników nie stwierdzono wyrazu „nano”, który wskazywałby na zastosowanie składnika w postaci nanomateriału.

     Nieprawidłowości w powyższym zakresie dotyczyły jednej partii kosmetyku. Stwierdzono, że na etykiecie dystrybutora, załączonej do balsamu do włosów, nie umieszczono informacji dotyczącej zachowania szczególnych środków ostrożności. Ustalono, że na etykiecie dystrybutora, załączonej do balsamu do włosów nie przetłumaczono na język polski wszystkich informacji umieszczonych na produkcie przez producenta. Dotyczyło to informacji dotyczącej zachowania szczególnych środków ostrożności podanych na etykiecie producenta w języku angielskim, holenderskim, duńskim, niemieckim i tureckim.

      Zgodnie z wymaganiami zawartymi w art. 20 ust. 1 rozporządzenia nr 1223/2009 w toku prowadzonych kontroli sprawdzono, czy na etykiecie, podczas udostępniania na rynku  i reklamowania produktów kosmetycznych tekst, nazwy, znaki towarowe, obrazy i inne znaki nie były użyte tak, aby przypisywać tym produktom cechy lub funkcje, których nie posiadają. Zamieszczane na opakowaniach produktów kosmetycznych oświadczenia (deklaracje marketingowe, claims) mają służyć przede wszystkim informowaniu konsumentów o właściwościach cechach produktów. W toku prowadzonych kontroli nie stwierdzono deklaracji marketingowych, które są nieprawidłowe lub naruszają interes konsumentów .

W oparciu o informacje o składzie surowcowym produktu zawarte na opakowaniu, sprawdzono, czy udostępnianie przez dystrybutorów na rynku kosmetyki zawierają substancje określone rozporządzeniem nr 1223/2009.

Zgodnie z art. 14 ww. rozporządzenia sprawdzono czy objęte kontrolą produkty kosmetyczne nie mogą zawierać żadnej z następujących:

a) substancji niedozwolonych

- wymienionych w załączniku II do rozporządzenia Nr 1223/2009;

b) substancji podlegających ograniczeniom

- które nie są stosowane zgodnie z ograniczeniami określonymi w załączniku III do ww. rozporządzenia;

c) barwników

- innych niż wymienione w załączniku IV do ww. rozporządzenia i barwników

wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku, z wyjątkiem produktów do farbowania włosów, o których mowa w ust. 2;

- bez uszczerbku dla lit. b), lit. d) ppkt (i) oraz lit. e) ppkt (i), substancji wymienionych w załączniku IV, które nie są przeznaczone do stosowania jako barwniki i są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku;

d) substancji konserwujących

- innych niż wymienione w załączniku V do ww. rozporządzenia i substancji konserwujących wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku;

- bez uszczerbku dla lit. b), lit. c) ppkt (i) oraz lit. e) ppkt (i), substancji wymienionych w załączniku V, które nie są przeznaczone do stosowania jako substancje konserwujące i są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku;

e) substancji promieniochronnych

- innych niż te wymienione w załączniku VI do ww. rozporządzenia i substancji promieniochronnych wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie  z warunkami określonymi w tym załączniku;

- bez uszczerbku dla lit. b), lit. c) ppkt (i) oraz lit. d) ppkt (i), substancji wymienionych w załączniku VI, które nie są przeznaczone do stosowania w charakterze substancji promieniochronnych i są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku. Nieprawidłowości nie stwierdzono.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o towarach paczkowanych oraz § 1 ust. 1 rozporządzenia  w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych sprawdzono, czy w oznakowaniu opakowania jednostkowego kosmetyków objętych kontrolą znajdowała się nazwa i adres paczkującego. Kontrolą w powyższym zakresie objęto 11 partii różnego  rodzaju  kosmetyków -  w powyższym zakresie, stwierdzono że na wszystkich objętych kontrolą produktach podano nazwę produktu, nazwę i adres producenta. Minimalna wysokość cyfr i liter w oznakowaniu ilości nominalnej towaru paczkowanego była zgodna z załącznikiem Nr 2 do w/w rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009r.

Ponadto w przypadku 2 partii kosmetyków, tj.: kremu przeciwzmarszczkowego na noc i glicerynowego kremu do rąk –  na opakowaniach jednostkowych był uwidoczniony symbol е umieszczony przez producenta.

     W trakcie kontroli pobrano do badań laboratoryjnych 1 próbkę produktu kosmetycznego. Wytypowany wyrób został poddany ocenie w zakresie zawartości amoniaku. Próbkę pobrano z partii Farby do włosów Na podstawie przeprowadzonych badań laboratoryjnych stwierdzono,  iż badana próbka była zgodna z wymaganiami w zakresie przeprowadzonego badania i nie zawiera amoniaku.

     Przeprowadzone w IV kwartale kontrole wykazały, iż nie wszyscy przedsiębiorcy przestrzegają obowiązki wynikające z Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009 r. dotyczące produktów kosmetycznych. Stwierdzone w toku prowadzonych kontroli nieprawidłowości dotyczyły braku informacji w języku polskim dotyczących zachowania szczególnych środków ostrożności. Mając na uwadze wpływ jaki mogą mieć nie właściwe oznakowanie produktów kosmetycznych na zdrowie konsumentów oraz zagrożenia jakie niesie za sobą stosowanie  niedozwolonych związków chemicznych, proponujemy dalsze monitorowanie tego segmentu rynku  z uwzględnieniem badań laboratoryjnych.

Opracował: inspektor Adriana Bruszko.

««« powrót
Liczba odwiedzin: 336118

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl