Wyniki kontroli 

data publikacji: 12-02-2020 | 14:30data ostatniej modyfikacji: 12-02-2020 | 14:30Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja z kontroli produktów biobójczych i wyrobów poddanych działaniu produktów biobój-czych
12 lutego 2020

Informacja z kontroli  produktów biobójczych i wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych oferowanych w placówkach hurtowych i detalicznych.

 

  1. Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. informuje, że  realizując program kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr DIH-3.702.4.2019.IJ, przeprowadzono w II i III kwartale 2019r., kontrolę w 2 placówkach dużych sieci detalicznych.

 2. Cel kontroli.

     Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości opakowań oraz oznakowania opakowań jednostkowych produktów biobójczych, wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych oraz sprawdzenie prawidłowości obrotu tymi wyrobami w sprzedaży hurtowej i detalicznej oraz legalności prowadzonej działalności.

3. Podmiotowy zakres kontroli.

    Kontrolą objęto dwóch przedsiębiorców dużych sieci detalicznych prowadzących sprzedaż m.in. produktów biobójczych i wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych, stwierdzając w obu nieprawidłowości (100 proc.).

4. Przedmiotowy zakres kontroli.

    Sprawdzono łącznie 6 partii produktów, kwestionując 3 partie  (50 proc.).

    Kontrolą objęto 6 partii, w tym:

    a) 2 partie produktów biobójczych kategorii 3 – zwalczanie szkodników, tj.:

- bransoletka na komary PONTI,

- mikrogranulat do zwalczania mrówek MRÓWKOTOX AROX,

b) 4 partie wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych, tj.:

- płot pleciony R 18 90x180,

- płotek trawnikowy BRATEK 90x30/17,

- łata 2,5x5x400, 

- impregnat z woskiem dekoracyjno-ochronny do drewna JEDYNKA,

4.1.Prawidłowość wprowadzania do obrotu i oznakowania wyrobów.

 Sprawdzeniem prawidłowości  oznakowania  opakowań jednostkowych  produktów biobójczych objęto 2  partie kategorii 3 (zwalczanie szkodników), nie kwestionując żadnej. 

      Badane   produkty   znajdowały  się   w  oryginalnych,  szczelnych  opakowaniach   jednowych  ograniczających  do  minimum  ryzyka  wystąpienia  pomyłek  w  zakresie  uznaniaproduktu biobójczego za żywność, napój, paszę. Nie miały kształtu lub dekoracji graficznej, które  mogą  przyciągać  uwagę i ciekawość  dzieci lub  wprowadzać w błąd konsumentów, jak  również wyglądu lub oznaczenia  stosowanego dla środków spożywczych lub pasz, leków, kosmetyków.

W wyniku  sprawdzenia  na  stronie  Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych  i  Produktów  Biobójczych   (stan na 30.04.2019r.)   prawidłowości   wpisów stwierdzono, że w przypadku bransoletki na komary PONTI  w  rejestrze podany był  inny adres podmiotu odpowiedzialnego/wytwórcy produktu biobójczego niż na opakowaniu.  W  związku  z  powyższym  skierowano  pismo  do  Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych celem ewentualnego wykorzystania służbowego.

4.2.Wyroby poddane działaniu produktów biobójczych.

       Sprawdzeniem objęto 4 partie wyrobów, tj.:

   - płot pleciony R 18 90x180,

  - płotek trawnikowy BRATEK 90x30/17,

   - łata 2,5x5x400, 

   - impregnat   z  woskiem   dekoracyjno-ochronny   do  drewna.

W wyniku powyższego zakwestionowano 3 partie wyrobów (75 proc.):  płot pleciony R 18 90x180,  płotek trawnikowy BRATEK 90x30/17, łata 2,5x5x400, z uwagi na brak w oznakowaniu informacji, że dany wyrób zawiera produkty biobójcze.

     W toku kontroli przedsiębiorcy podjęli działania, w wyniku których kwestionowane wyroby zostały prawidłowo oznakowane.

     Kontrolowani oświadczyli, że nie było pytań od konsumentów dotyczących przedstawienia informacji na temat produktu biobójczego, którego działaniu poddany został wyrób poddany działaniu produktów biobójczych w terminie 45 dni.

Partia impregnatu z woskiem dekoracyjno-ochronnego do drewna została zaklasyfikowana jako mieszanina niebezpieczna i w związku z tym podlegała również obowiązkowi oznakowania i pakowania z wymogami rozporządzeniu Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) nr 1272/2008 z dnia 16 grudnia 2008r. w sprawie klasyfikacji, oznakowania i pakowania substancji i mieszanin, zmieniające i uchylające dyrektywy 67/548/EWG i 1999/45/WE nr 1907/2006 (Dz. Urz. UE L z 31.12.2008r., Nr 353, str. 1). Nieprawidłowości w badanym zakresie nie stwierdzono.

Substancje czynne zawarte w badanych wyrobach zostały zatwierdzone i wymienione w Wykazie Zatwierdzonych Substancji Czynnych ECHA.

 

     W związku ze stwierdzonymi nieprawidłowościami skierowano 2 wystąpienia pokontrolne do producentów kwestionowanych wyrobów wnosząc o usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości oraz 2 pisma do właściwych miejscowo Stacji Sanitarno-Epidemiologicznych.

     Producent wyrobów (płot, płotek) w odpowiedzi poinformował, że adnotacje zawarte na etykiecie zostały umieszczone z zamiarem jak najpełniejszej informacji dla użytkownika końcowego, o zawartych substancjach oraz ich działaniu. Substancje biobójcze są precyzyjnie określone i nazwane. Ewentualne odstępstwo od wymogu zawartego w przedmiotowym rozporządzeniu to brak na etykiecie słowa „biobójcze” , co w jego opinii nie ma negatywnego wpływu, czy ryzyka dla konsumentów, na sposób korzystania i przechowywania ich produktów. Poinformował ponadto, iż jednak, aby wypełnić wymogi rozporządzenia 528/2018 wszystkie wyroby z drewna zabezpieczone preparatem WOLMANIT CX-10, opuszczające zakład są opatrzone pełną informacją zgodnie z art. 58 pkt a ww. rozporządzenia. Producent przesłał dodatkowo kopie pism skierowanych do swoich odbiorców w powyższej sprawie.

     Producent łat  poinformował o dołączaniu do wyrobów prawidłowych etykiet. Brak wymaganych informacji na etykietach wyjaśnił błędem pracownika.

4.3.Przestrzeganie obowiązku informowania konsumentów o odpadach opakowaniowych produktów:

     Stwierdzono, że 2 wprowadzających do obrotu badane produkty wpisanych było do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami pod adresem www.bdo.mos.gov.pl, zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.

Natomiast wprowadzający do obrotu produkt biobójczy – „bransoletka na komary PONTI”  nie był wpisany do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami pod adresem www.bdo.mos.gov.pl. W związku z tym wpis  przedsiębiorcy sprawdzono w bazie Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej w  wyniku czego ustalono, że wykonywana przez niego działalność gospodarcza została zawieszona.

    W  dwóch kontrolowanych placówkach w miejscu prowadzonej sprzedaży przekazano użytkownikom informację o dostępnych systemach zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, właściwym postępowaniu z odpadami opakowaniowymi oraz znaczeniu oznaczeń stosowanych na opakowaniach – przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży.

W celu sprawdzenia obowiązku pobierania przez przedsiębiorcę opłaty recyklingowej w przypadku  jednej kontroli inspektorzy dokonali zakupu kontrolnego, stwierdzając, że oferowano do sprzedaży torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości powyżej 50 mikrometrów w cenie 0,39zł.

W przypadku drugiej kontroli (podjętej 05 września 2019r.; zmiana przepisów w ww. zakresie z dniem 01 września 2019r.) stwierdzono, że na stanie kontrolowanej jednostki nie było bardzo lekkich toreb na zakupy, tzw. „zrywek”.  Do pakowania produktów  oferowano kupującym wyłącznie torby z tworzywa sztucznego za odpłatnością.

4.4.Przestrzeganie okresów trwałości – przydatności do użycia.

 Producenci zbadanych 2 partii produktów biobójczych i 1 partii wyrobu poddanego działa-

 niu produktów  biobójczych  zadeklarowali  daty  ważności.  Nie   stwierdzono  produktów  

 przeterminowanych.

Ustalenia dodatkowe.

Legalność prowadzonej działalności gospodarczej.

Kontrolowani działalność gospodarczą zgłosili do CEIDG lub KRS. Stwierdzono, że faktycznie prowadzona działalność była zgodna z zakresem określonym w CEIDG lub KRS.

Wykorzystanie ustaleń kontroli:

- skierowano  2 pisma  do  WSSE celem ewentualnego wykorzystania służbowego,

- skierowano 1 pismo do  Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych,  Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych celem ewentualnego wykorzystania służbowego,

- skierowano 2 wystąpienia pokontrolne do producentów kwestionowanych wyrobów.

Wyniki kontroli wykazały, iż przedsiębiorcy nie   posiadali wiedzy w zakresie przepisów dotyczących prawidłowego oznakowania wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych. Cykliczne kontrole w tym zakresie zmobilizują przedsiębiorców do podjęcia działań celem kierowania do obrotu wyłącznie wyrobów prawidłowo oznakowanych.

Natomiast badane produkty biobójcze posiadały niezbędne informacje warunkujące bezpieczne ich użytkowanie.

Opracowała:

specjalista Bożena Zaworotniak

 

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 336118

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl