Wyniki kontroli
Informacja z kontroli prawidłowości oznakowania i obrotu kosmetykami.
1. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp., realizując program kontroli Nr DIH-3.702.22.2018.JG przeprowadził w IV kwartale 2018r. kontrolę oferowanych do sprzedaży kosmetyków pod kątem prawidłowości oznakowania i obrotu.
2. Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości oznakowania różnego rodzaju ko-kosmetyków oraz prawidłowości obrotu tymi wyrobami, deklaracji i znajdujących się na opakowaniach oświadczeń marketingowych dotyczących działania kosmetyków (claims).
3. Podmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto 3 wytypowane placówki, w tym 2 sklepy detaliczne i 1 hurtownię.
4. Przedmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto 10 partii produktów kosmetycznych:
- 1 partię szamponu:
- wzmacniający szampon do włosów osłabionych – tołpa : „green, wzmacnianie” à 300 ml,
- 5 partii kremów:
- serum przeciwzmarszczkowe Botanic Formula olej z czarnuszki + czystek– Bilenda à 15 ml е,
- krem na twarz i szyję odżywczo – regenerujący redukujący suchość skóry „jagody acai” Ziaja à 50 ml е,
- kolagenowy krem na noc wygładzający zmarszczki „GdanSkin” à 50 ml е,
- rozświetlający krem BB SPF20 odcień jasny/średni LUMENE à 30 ml,
- ekspresowo nawilżający nawilżający krem do rąk express fresh Hand cream,à 100 ml,
- 1 partię toniku:
- tonik regeneracyjny, tri –micellar, każdy rodzaj cery AA à 200 ml,
- 2 partie żelów do kąpieli:
- energetyzujący żel do mycia ciała i włosów dla mężczyzn 2w1- ENERGIZING 2IN1 BODY & HAIR WASH à 200 ml е,
- rewitalizujący kremowy żel pod prysznic ze stymulującym wyciągiem z brzozy WIOSENNY DESZCZ SORAYA à 500ml – ph5,5,
1 partię inne:
- pianka do mycia twarzy GOSH DONODERM CLEANSING MOUSSE à 150 ml.
Na podstawie przedłożonych dowodów zakupu ustalono, że badane w/w kosmetyki wprowadzono do obrotu po 11.07.2013r.
Nieprawidłowości stwierdzono przy 1 partii kosmetyku, tj.: rewitalizującym kremowym żelu pod prysznic ze stymulującym wyciągiem z brzozy WIOSENNY DESZCZ SORAYA à 500ml – ph5,5. Badanie laboratoryjne wykazało zaniżone pH.
4.1. Prawidłowość oznakowania kosmetyków.
Sprawdzono oznakowanie 10 partii kosmetyków w odniesieniu do przepisów:
- art. 19 i 20 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia
30 listopada 2009r. dotyczące produktów kosmetycznych (Dz. Urz. UE L z dnia 22
grudnia 2009r., Nr 342, str. 59),
- ustawy z dnia 30 marca 2001r. o kosmetykach (Dz. U. z 2013r., poz. 475),
- rozporządzenia Komisji (UE) Nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013r. określającego kryteria dotyczące uzasadnienia oświadczeń stosowanych w związku z produktami kosmetycznymi (Dz. Urz. UE L z dnia 11 lipca 2013r., Nr 190, str.31),
- ustawy z dnia 7 maja 2009 r. o towarach paczkowanych (Dz.U. z 2015r. poz. 1161) oraz rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009 r.
w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych (Dz. U. Nr 122, poz. 1010).
Stwierdzono, że 10 kontrolowanych produktów kosmetycznych oznakowanych było zgodnie z art. 19 ust. 1 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr1223/2009 z dnia 30 listopada 2009r., gdyż na opakowaniach zewnętrznych znajdowały się następujące, nieusuwalne, łatwe do odczytania i widoczne informacje,
takie jak:
- imię i nazwisko lub zarejestrowana firma oraz adres osoby odpowiedzialnej,
- kraj pochodzenia,
- nominalna zawartość w momencie pakowania, wyrażona w jednostce objętości,
- data, do której dany produkt kosmetyczny, przechowywany w odpowiednich warunkach zachowuje w pełni swoje pierwotne właściwości
- szczególne środki ostrożności,
- numer partii produktu,
- funkcja produktu kosmetycznego,
- wykaz składników poprzedzony określeniem „ingredients” - w wykazie składników nie stwierdzono wyrazu „nano”, który wskazywałby na zastosowanie składnika w postaci nanomateriału.
Data minimalnej trwałości wskazana była w sposób jednoznaczny, tj. po zwrocie: „najlepiej zużyć przed końcem” podano: miesiąc i rok i/lub przy symbolu otwartego słoiczka podano okres wyrażony w miesiącach, do którego bez szkody dla konsumenta produkt jest bezpieczny i może być stosowany.
Nie stwierdzono kosmetyków oferowanych do sprzedaży po upływie terminu trwałości.
Kosmetyki sprzedawane luzem – nie badano.
Biorąc pod uwagę wymogi określone w załączniku do rozporządzenia Komisji (UE) Nr 655/2013 z dnia 10 lipca 2013r., który wskazuje wspólne kryteria, jakie muszą spełniać deklaracje marketingowe (claims) – w oznakowaniu wytypowanych do oceny kosmetykach nie stwierdzono deklaracji marketingowych, które są nieprawidłowe lub naruszają interes konsumentów.
4.2. Przestrzeganie prawidłowości obrotu w zakresie ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji.
Zgodnie z art. 14 rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (WE) Nr 1223/2009 z dnia 30 listopada 2009r. dotyczące produktów kosmetycznych – produkty kosmetyczne nie zawierały:
a) substancji niedozwolonych wymienionych z załączniku II,
b) substancji, które byłyby niezgodne z ograniczeniami, wymienionymi w załączniku nr III,
c) barwników innych niż wymienionych w załączniku nr IV i barwników wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku, z wyjątkiem produktów do farbowania włosów oraz substancji, które nie są przeznaczone jako barwniki i są stosowane niezgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku,
d) substancji konserwujących innych niż wymienionych w załączniku nr V i substancji konserwujących wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z określonymi warunkami,
e) substancji promieniochronnych innych niż wymienionych w załączniku nr VI i substancji promieniochronnych wymienionych w tym załączniku, jeśli są stosowane niezgodnie z określonymi warunkami.
4.3. Produkty ochrony przeciwsłonecznej – nie kontrolowano tego typu produktów.
4.4. Wymagania w zakresie ustawy z dnia 07 maja 2009r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2015r., poz.1161).
Zgodność sposobu oznakowania na opakowaniu jednostkowym kosmetyku, jego ilości nominalnej sprawdzono w odniesieniu do wymogów określonych w art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 07 maja 2009r. o towarach paczkowanych (Dz. U. z 2015r., poz. 1161) i § 1 ust. 1 rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009r. w sprawie szczegółowych wymagań dotyczących oznakowań towarów paczkowanych (Dz. U. Nr 122, poz. 1010) nie stwierdzając nieprawidłowości.
Na opakowaniach jednostkowych kosmetyków podano nazwę produktu, nazwę i adres producenta. Minimalna wysokość cyfr i liter w oznakowaniu ilości nominalnej towaru paczkowanego była zgodna z załącznikiem Nr 2 do w/w rozporządzenia Ministra Gospodarki z dnia 20 lipca 2009r.
Na wszystkich badanych 10 partiach kosmetyków na opakowaniach jednostkowych uwidoczniony był symbol ℮ umieszczony przez producenta.
5. Badania laboratoryjne.
Z 10 badanych partii produktów kosmetycznych do badań laboratoryjnych pobrano dwa produkty kosmetyczne, w tym:
- 1 produkt celem ustalenia zgodności objętości i zawartości parabenów tj.: wzmacniający
szampon do włosów osłabionych – tołpa : „green, wzmacnianie” ,
- 1 produkt celem ustalenia zgodności objętości i pH, tj. rewitalizujący kremowy żel pod prysznic ze stymulującym wyciągiem z brzozy WIOSENNY DESZCZ SORAYA à 500ml – ph5,5.
Badania wykazały, że rewitalizujący kremowy żel pod prysznic ze stymulującym wyciągiem z brzozy WIOSENNY DESZCZ SORAYA à 500ml – pH 5,5 jest niezgodny po uwzględnieniu niepewności wyniku z wymaganiami określonymi w deklaracji w oznakowaniu produktu, ze względu na niższą wartość pH, tj. wynik badania 5,1 – deklaracja 5,5.
Do dystrybutora żelu pod prysznic skierowano pismo informujące o wynikach badań.
W związku z niespełnianiem wymagań określonych w deklaracji w oznakowaniu produktu zostało wszczęte postępowanie administracyjne celem wydania decyzji w sprawie kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań.
Nie wnoszono uwag do pozostałych badanych cech w pobranych do badań kosmetykach, tj: ilości rzeczywistej (zawartości netto w ml) i parabenów.
Dodatkowo o wynikach badań laboratoryjnych poinformowano właściwą Wojewódzką Stację Sanitarno - Epidemiologiczną.
Podsumowanie.
Przeprowadzona ocena prawidłowości oznakowania kosmetyków, jak również sprawdzenie przestrzegania ograniczeń i zakazu stosowania niektórych substancji wykazała, że producenci badanych kosmetyków dołożyli wszelkich starań, aby przepisy prawa były przestrzegane. Ponadto opakowania kosmetyków zaprojektowali tak, aby były one nie tylko estetyczne i zachęcały konsumentów do zakupu ich produktu, ale także aby znajdowały się na nich wszystkie niezbędne wymagane przepisami prawa informacje.
Opracowała:
Spec. Urszula Misztal.