Wyniki kontroli
Informacja z kontroli bezpieczeństwa artykułów dla dzieci używanych podczas spożywania posiłków.
- Cel kontroli.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp., realizując program kontroli Nr DNR-1.702.17.2018 przeprowadził w IV kwartale 2018r. kontrolę mające na celu ocenę bezpieczeństwa artykułów dla dzieci używanych podczas spożywania posiłków zgodnie z wymaganiami ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktów ( Dz. U. 2016r. poz. 2047).
II. Podstawa prawna kontroli..
Podstawą prawną kontroli stanowią art.. 3 ust 1 i pkt 1b ustawy z dnia 15 grudnia 2000 roku o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2017r. poz. 1063, 2056, z 2018r. poz. 650,1338) oraz art. 17 ust. 1 ustawy z dnia 12 grudnia 2003r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z 2016r. poz. 2047).
III. Podmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto 2 placówki detaliczne.
IV. Przedmiotowy zakres kontroli.
Sprawdzono 8 partii artykułów dla dzieci używanych podczas spożywania posiłków tj.:
- 4 krzesełka wysokie,
- 3 kubki do picia,
- 1 butelka do karmienia.
V. Procedura prowadzenia kontroli.
- Bezpieczeństwo produktów.
- Sprzęt do picia.
- Badania organoleptyczne.
- Sprzęt do picia.
Ocenę organoleptyczną dokonano zgodnie z zasadami określonymi w Wytycznych część I pkt 8 „Pobieranie i badanie próbek produktów”. Na 4 sprawdzanych partiach artykułów dla dzieci (3 kubki do picia, 1 butelka do karmienia) przeprowadzono ocenę organoleptyczną, stwierdzono że w stosunku do badanych ww. 4 partii nie istnieje znaczne prawdopodobieństwo, że badane produkty nie są bezpieczne.
- Prawidłowość oznakowania.
Przeprowadzając ocenę prawidłowości oznakowania sprzętu do picia posiłkowano się w szczególności art. 10 ustawy z dnia 12 grudnia 2003r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z 2016r. poz. 2047) oraz normą PN-EN 14350-1:2006 Artykuły dla dzieci. Sprzęt do picia. Część I: Wymagania ogólne i mechaniczne oraz badania.
Ocenie prawidłowości oznakowania poddano 4 partie artykułów dla dzieci (3 kubki do picia, 1 butelka do karmienia).
W wyniku powyższego zakwestionowano 1 partie artykułów dla dzieci tj.
- kubek z ustnikiem Done by Deer, ITEM NO:10701, batch. NO: 108050518 - brak było zgodnie z pkt 8.3 normy „Instrukcja użytkowania” umieszczenia na dołączonej do produktu etykiecie informacji „że przed pierwszym użyciem należy wyczyścić wyrób” oraz ostrzeżeń: „Dla bezpieczeństwa i zdrowia twojego dziecka OSTRZEŻENIE!”, „Zawsze używać wyrobu pod nadzorem dorosłych”, „Ciągłe i przedłużone ssanie płynów może powodować próchnicę”, „Zawsze sprawdzać temperaturę pokarmu przed karmieniem”.
- Siedziska montowane do krzesła.
W ofercie handlowej kontrolowanych przedsiębiorców tego typu artykułów nie stwierdzono.
- Badania organoleptyczne.
Nie zrealizowano.
- Prawidłowość oznakowania.
Nie zrealizowano.
- Wysokie krzesełka.
- Prawidłowość oznakowania.
Przeprowadzając ocenę prawidłowości oznakowania sprzętu do picia posiłkowano się w szczególności art. 10 ustawy z dnia 12 grudnia 2003r. o ogólnym bezpieczeństwie produktów (Dz. U. z 2016r. poz. 2047) oraz normą PN-EN 14988-2017-10 Wysokie krzesełka dla dzieci. Wymagania i metody badań.
Ocenie prawidłowości oznakowania poddano 4 partie artykułów dla dzieci (krzesełka wysokie). W wyniku powyższego zakwestionowano 2 partie artykułów dla dzieci tj.:
- krzesełko AMARO Aquamarine Art. No. 10100290004 - brak na dwóch plastikowych opakowaniach o obwodzie większym niż 360 mm oznaczenia: „OSTRZEŻENIE. Trzymaj plastikowe elementy z dala od dzieci, aby uniknąć uduszenia” lub oznaczenia, które wyraźnie przekazuje tą samą wiadomość (pkt 9.2. normy „Oznakowanie”), oraz brak w instrukcji użytkowania, ostrzeżenia przed ryzykiem wynikającym z ustawienia w bezpośredniej bliskości wysokiego krzesełka otwartego płomienia i innych źródeł ciepła, takich jak grzejnik elektryczny, grzejnik gazowy itp. (pkt. 9.3. normy „Instrukcje użytkowania”).
- krzesełko Prima Pappa ZER03 Licorice - brak było danych trwale umieszczonych na produkcie zawierających ostrzeżenie o treści: „OSTRZEŻENIE. NIE POZOSTAWIAJ DZIECKA BEZ OPIEKI” (pkt 9.2. normy „Oznakowanie”), oraz instrukcji w języku polskim (pkt. 9.3. normy „Instrukcje użytkowania”).
Plastikowe opakowania krzesełka AMARO Aquamarine Art. No. 10100290004 zostały w toku kontroli prawidłowo oznakowane, a do instrukcji dołączono erratę z brakującym ostrzeżeniem.
Kubek z ustnikiem Done by Deer ITEM NO:10701, batch. NO: 108050518 oraz krzesełko Prima Pappa ZER03 Licorice w toku kontroli zostały wstrzymane od sprzedaży przez kontrolowanego przedsiębiorcę do czasu podjęcia decyzji o sposobie ich zagospodarowania.
Pozostałe 5 badanych partii artykułów dla dzieci, oznakowane były prawidłowo oraz posiadały dołączone instrukcje użytkowania zawierające wymagane informacje.
- Dodatkowe zagadnienia kontroli.
W przypadku jednego z kontrolowanych przedsiębiorców brak było w odpisie KRS symbolu PKD zgodnego z treścią rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 24 grudnia 2007r., w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności (Dz. U. z 2007r., Nr 251, poz. 1885 z późn. zm.) – naruszało to przepis art. 47 ustawy z dnia 20 sierpnia 1997r. o Krajowym Rejestrze Sądowym (Dz. U. z 2018r. poz. 986 z późn. zm.) w związku z § 2 wyżej wymienionego rozporządzenia w sprawie Polskiej Klasyfikacji Działalności. Przedsiębiorcę pouczono o konieczności zaktualizowania wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego.
W przypadku drugiego przedsiębiorcy, nie wnoszono uwag, co do legalności prowadzonej działalności.
Ustalenia pokontrolne.
Przedsiębiorca posiadający w ofercie handlowej Kubek z ustnikiem Done by Deer ITEM NO:10701, batch. NO: 108050518 oraz krzesełko Prima Pappa ZER03 Licorice poinformował o usunięciu stwierdzonych w toku kontroli nieprawidłowości.
Skierowano trzy wystąpienia informujące o stwierdzonych nieprawidłowościach do dystrybutorów 3 zakwestionowanych partii artykułów dla dzieci, na ww. wystąpienia otrzymano odpowiedzi informujące o podjęciu przez dystrybutorów działań mających na celu usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości.
Opracował:
Inspektor Łukasz Piotrowiak