Wyniki kontroli
1. Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. informuje, że realizując program kontroli Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów nr DIH- 702-16(1)/18/JG, przeprowadzono w III kwartale 2018r., kontrolę w 1 placówce detalicznej.
2. Cel kontroli.
Celem kontroli było sprawdzenie prawidłowości opakowań oraz oznakowania opakowań jednostkowych produktów biobójczych, wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych oraz sprawdzenie prawidłowości obrotu tymi wyrobami w sprzedaży hurtowej i detalicznej.
3. Podmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto przedsiębiorcę detalicznego prowadzącego sprzedaż m.in. produktów biobójczych.
Sprawdzono łącznie 3 partie produktów biobójczych, nie kwestionując żadnej.
4. Przedmiotowy zakres kontroli.
Kontrolą objęto 3 partie, w tym:
- kategoria 1: środki dezynfekujące, 1 partię tj.:
- płyn do mycia WC TYTAN cleaner skutecznie usuwa osady, bakteriobójczy,
- kategoria 3: zwalczanie szkodników, 2 partie tj.:
- aerozolowy preparat owadobójczy SUPER COBRA INSECTICIDE Insect Killer,
- dysk na mole BROS.
4.1.Prawidłowość wprowadzania do obrotu i oznakowania wyrobów.
Sprawdzeniem prawidłowości oznakowania opakowań jednostkowych produktów biobójczych objęto 3 partie, w tym 1 partię kategorii 1 (środki dezynfekujące) i 2 partie kategorii 3 (zwalczanie szkodników), w tym dodatkowo również sklasyfikowane jako niebezpieczne, nie kwestionując żadnej. Oznakowanie badanych produktów zawierało wymagane przepisami dane umieszczone na etykietach, m.in.: nazwę produktu biobójczego, tożsamość wszystkich substancji czynnych i ich stężenia podane w jednostkach metrycznych, numer pozwolenia na obrót, postać użytkową i zakres stosowania.
Analiza otrzymanej od producenta karty charakterystyki dla płynu do mycia WC TYTAN cleaner skutecznie usuwa osady, bakteriobójczy wykazała, że w sekcji 2: Identyfikacja zagrożeń 2.2. Elementy oznakowania, podano wśród zwrotów wskazujących środki ostrożności m.in.: P302+P350 o treści: „W przypadku dostania się na skórę: umyć dużą ilością wody z mydłem”, co było niezgodne z klasyfikacją CLP.
Opakowanie jednostkowe ww. produktu zawierało treść zwrotu P302+P352, tj. zgodną z klasyfikacją CLP. W toku kontroli otrzymano pismo od producenta płynu, z którego wynika, że kod zwrotu P302+P350 zostanie zmieniony na poprawny tj. P302+P352 po akceptacji Urzędu Rejestracji Produktów Leczniczych, Wyrobów Medycznych i Produktów Biobójczych.
W powyższej sprawie skierowano pismo do właściwej miejscowo stacji sanitarno-epidemiologicznej, celem ewentualnego wykorzystania służbowego.
Badane produkty znajdowały się w oryginalnych, szczelnych opakowaniach jednostkowych ograniczających do minimum ryzyka wystąpienia pomyłek w zakresie uznania produktu biobójczego za żywność, napój, paszę. Nie miały kształtu lub dekoracji graficznej, które mogą przyciągać uwagę i ciekawość dzieci lub wprowadzać w błąd konsumentów, jak również wyglądu lub oznaczenia stosowanego dla środków spożywczych lub pasz, leków, kosmetyków. Kolor i wygląd opakowań dobrany był w sposób odróżniający znak ostrzegawczy od tła oznakowania. Oznakowanie umieszczone na opakowaniu zapewniało odczytanie poziome jego treści w normalnym położeniu opakowania. Nie wnoszono uwag do kształtu, koloru i wielkości znaków ostrzegawczych.
4.2.Wyroby poddane działaniu produktów biobójczych.
Nie sprawdzono prawidłowości oznakowania wyrobów poddanych działaniu produktów biobójczych, z uwagi na brak w ofercie handlowej kontrolowanej jednostki wyrobów posiadających wyraźną informację na opakowaniu o poddaniu ich działaniu produktu biobójczego.
4.3.Przestrzeganie obowiązku informowania konsumentów o odpadach opakowaniowych produktów:
Stwierdzono, że wprowadzający do obrotu badane produkty biobójcze wpisani byli do rejestru podmiotów wprowadzających produkty, produkty w opakowaniach i gospodarujących odpadami pod adresem www.bdo.mos.gov.pl, zgodnie z art. 41 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi.
W miejscu prowadzonej sprzedaży przekazano użytkownikom informację o dostępnych systemach zwrotu, zbierania i odzysku, w tym recyklingu odpadów opakowaniowych, właściwym postępowaniu z odpadami opakowaniowymi oraz znaczeniu oznaczeń stosowanych na opakowaniach – przez wywieszenie informacji w miejscu sprzedaży - co było zgodne z art. 42 pkt 1, 2, 3 ww. ustawy.
W kontrolowanej jednostce za lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości materiału poniżej 50 mikrometrów, przeznaczone do pakowania produktów oferowanych w sklepie nie pobierano opłaty recyklingowej od nabywającego torbę.
Przedsiębiorcę pouczono o obowiązkach wynikających z przepisów art. 40a ust.1 ustawy z dnia 13 czerwca 2013r. o gospodarce opakowaniami i odpadami opakowaniowymi oraz, że nieprzestrzeganie powyższych obowiązków jest sankcjonowane administracyjnymi karami pieniężnymi w wysokości od 500 zł do 20.000 zł.
4.4.Przestrzeganie okresów trwałości – przydatności do użycia.
Producenci wszystkich zbadanych 3 partii zadeklarowali daty ważności. Nie stwierdzono produktów przeterminowanych.
Ustalenia dodatkowe.
Legalność prowadzonej działalności gospodarczej.
Kontrolowani działalność gospodarczą zgłosili do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Stwierdzono, że faktycznie prowadzona działalność była zgodna z zakresem określonym w CEIDG.
Wykorzystanie ustaleń kontroli:
- skierowano pismo do właściwej miejscowo stacji sanitarno-epidemiologicznej celem ewentualnego wykorzystania służbowego, w kwestii zapisów w karcie charakterystyki (płyn do WC TYTAN).
Wyniki kontroli wykazały, iż producenci oraz przedsiębiorca posiadali wiedzę w zakresie przepisów dotyczących prawidłowego oznakowania badanych produktów biobójczych. Badane produkty posiadały niezbędne informacje warunkujące bezpieczne ich użytkowanie.
Kontrolowany nie miał natomiast wiedzy w zakresie pobierania opłaty recyklingowej od nabywającego lekką torbę na zakupy z tworzywa sztucznego o grubości poniżej 50 mikrometrów.
Z uwagi na wejście w życie przepisów dotyczących opłaty recyklingowej od nabywającego lekkie torby na zakupy z tworzywa sztucznego, zasadnym byłoby kontynuowanie kontroli w takim zakresie.
Opracowała:
specjalista Bożena Zaworotniak