Wyniki kontroli 

data publikacji: 01-02-2018 | 12:48data ostatniej modyfikacji: 01-02-2018 | 12:48Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonych w 2017r. dotyczących prawidłowości obrotu wyrobami alkoholowymi i tytoniowymi
01 lutego 2018

 

Informacja o wynikach kontroli przeprowadzonych w 2017r. dotyczących prawidłowości obrotu wyrobami alkoholowymi i tytoniowymi

1. Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. w ramach wytycznych Prezesa UOKiK przeprowadził w 2017r. 10 kontroli w powyższym zakresie na terenie swojego działania.

2. Celem kontroli było sprawdzenie przestrzegania przepisów regulujących zasady obrotu wyrobami alkoholowymi i tytoniowymi w hurtowniach, sklepach detalicznych i lokalach gastronomicznych, a także wyeliminowanie z rynku wyrobów, które pochodzą z nielegalnych źródeł lub stwarzają potencjalne zagrożenie dla zdrowia i życia konsumentów.

3.  Przedmiotowy zakres kontroli   

3.1. Przestrzeganie przepisów ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi:

3.1.1 W 8 sklepach detalicznych i 1 punkcie gastronomicznym nie stwierdzono nieprawidłowości w badanym zakresie I tak:

  1. Przedsiębiorcy posiadali ważne zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych, a w ofercie handlowej znajdowały się wyłącznie rodzaje napojów alkoholowych wymienione w zezwoleniach.
  2. Opłaty za korzystanie z zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych wniesione zostały w ustawowych terminach.
  3. Znajdujące się w sprzedaży napoje alkoholowe zostały zakupione u przedsiębiorców posiadających zezwolenia na sprzedaż hurtową napojów alkoholowych.
  4. Działalność gospodarczą w kontrolowanych sklepach i placówce gastronomicznej przedsiębiorcy prowadzili osobiście w miejscu wymienionym w zezwoleniu.
  5. Dane zawarte w zezwoleniach były zgodne ze stanem faktycznym i prawnym.
  6. Napoje alkoholowe były sprzedawane wyłącznie w godzinach określonych w zezwoleniach.
  7. Znajdujące się w sprzedaży napoje alkoholowe oznaczone były znakami skarbowymi akcyzy. W tym zakresie sprawdzono 33 partie napojów alkoholowych o wartości 14571 zł (23 partie wyrobów spirytusowych o wartości 12728 zł i 10 partii wyrobów winiarskich o wartości 1843 zł).Banderole na wszystkich kontrolowanych wyrobach alkoholowych były umieszczone w sposób prawidłowy i trwały, uniemożliwiający otwarcie opakowań jednostkowych bez ich uszkodzenia. Banderole nie były zniszczone ani uszkodzone oraz nie wykazały cech zafałszowania.
  8. Wywieszki informujące o szkodliwości spożywania alkoholu znajdowały się w miejscach widocznych dla konsumenta.
  9. Napoje alkoholowe sprzedawane w kontrolowanych placówkach handlowych znajdowały się za ladami sprzedażnymi i podawane były do sprzedaży na życzenie klienta.
  10. Nie stwierdzono sprzedaży napojów alkoholowych osobom nietrzeźwym, nieletnim, na kredyt lub pod zastaw.
  11. Nie stwierdzono konsumpcji napojów alkoholowych w sklepach detalicznych.
  12. Kontrolowane placówki nie znajdowały się w miejscach objętych zakazem sprzedaży i podawania napojów alkoholowych wyszczególnionych w ustawie o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.
  13. Nie stwierdzono przypadków sprzedaży napojów alkoholowych w miejscach określonych przez gminy, gdzie istnieje stały lub czasowy zakaz ich sprzedaży.Nie stwierdzono niedozwolonej reklamy lub promocji napojów alkoholowych.
  14. Kontrolowane placówki nie prowadziły sprzedaży napojów alkoholowych przez Internet.

3.1.2. Hurtownie (1 placówka hurtowa)

  1. Kontrolowany przedsiębiorca, prowadzący działalność handlową w punkcie sprzedaży hurtowej napojów alkoholowych, posiadał ważne zezwolenia na prowadzenie na terenie kraju, w wyznaczonych punktach handlowych, obrotu napojami alkoholowymi (wyrobami spirytusowymi, wyrobami winiarskimi i piwem),
  2. Przedsiębiorca ten sprzedawał napoje alkoholowe wyłącznie przedsiębiorcom posiadającym zezwolenie na obrót detaliczny napojami alkoholowymi. Kontrolą objęto 2 przedsiębiorców. Nieprawidłowości nie stwierdzono,
  3. Znajdujące się w sprzedaży alkohole były oznaczone znakami akcyzy. Pod tym kątem skontrolowano 3 partie wyrobów spirytusowych o wartości 3353 zł i 2 partie wyrobów winiarskich o wartości 815 zł. Banderole na wszystkich kontrolowanych napojach alkoholowych umieszczone były w sposób prawidłowy i trwały, uniemożliwiający otwarcie opakowań jednostkowych bez ich uszkodzenia. Banderole nie były zniszczone, ani też zafałszowane. Zastosowane banderole były właściwe dla poszczególnych wyrobów,
  4. Przedsiębiorca kontrolowanego punktu handlowego posiadał w sprzedaży napoje alkoholowe pochodzące od producentów oraz z przerzutu z firmy macierzystej będącej w posiadaniu wymaganych zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych. Sprawdzono 5 partii oferowanych do sprzedaży napojów alkoholowych. Nieprawidłowości nie stwierdzono,
  5. Kontrolowany przedsiębiorca użytkuje magazyn (stoisko handlowo/ usługowe), na które posiada tytuł prawny na zasadzie najmu.
  6. Kontrolowany przedsiębiorca działalność określoną w zezwoleniach wykonuje osobiście i w miejscu wymienionym w zezwoleniach.
  7. Dane, zawarte w zezwoleniach na sprzedaż napojów alkoholowych, były zgodne ze stanem faktycznym prowadzonej działalności handlowej.  

 3.2. Przestrzeganie przepisów ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania  

        Tytoniu i wyrobów tytoniowych.

Zagadnienie to było kontrolowane we wszystkich objętych kontrolą placówkach handlowych.

  1. W kontrolowanej placówce gastronomicznej obowiązywał całkowity zakaz palenia wyrobów tytoniowych.
  2. Informacje o zakazie palenia wyrobów tytoniowych i papierosów elektronicznych umieszczone były w widocznym dla konsumentów miejscu.
  3. Nie stwierdzono sprzedaży wyrobów tytoniowych osobom nieletnim. W miejscu sprzedaży tych wyrobów umieszczona była informacja o treści:,, Zakaz sprzedaży wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych osobom do lat 18’’.
  4. W zakresie wprowadzania do obrotu wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych nie kontrolowano sklepów i placówek gastronomicznych na terenie podmiotów wykonujących działalność leczniczą, szkół i placówek oświatowo-wychowawczych oraz obiektów sportowo-rekreacyjnych. 
  5. Nie stwierdzono sprzedaży wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych lub pojemników zapasowych w automatach lub w systemie samoobsługowym.
  6. Nie stwierdzono sprzedaży papierosów luzem lub w opakowaniach zawierających mniej niż 20 szt.
  7. Przestrzegany był zakaz wprowadzania do obrotu handlowego tytoniu do stosowania doustnego.
  8. W kontrolowanej placówce handlowej nie była prowadzona na odległość sprzedaż wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych oraz ich części.
  9. W jednym z kontrolowanych sklepów prowadzono reklamę papierosów.

W kontrolowanych placówkach nie prowadzono promocji papierosów elektronicznych, pojemników zapasowych lub rekwizytów tytoniowych oraz produktów imitujących te wyroby lub symboli związanych z używaniem tytoniu, wyrobów tytoniowych, papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych,

  1. Przestrzegany był zakaz eksponowania w punktach detalicznych przedmiotów imitujących opakowania wyrobów tytoniowych oraz przedmiotów imitujących opakowania papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych.
  2. Etykiety opakowań jednostkowych i opakowania zbiorcze nie zawierały jakichkolwiek elementów i nie miały cech, które:
  • promują wyrób tytoniowy lub zachęcają do jego spożycia, stwarzając błędne wrażenie co do cech tego wyrobu, jego skutków dla zdrowia, związanych z nim zagrożeń i wydzielanych przez niego substancji,
  • zawierają informację o zawartości nikotyny, substancji smolistych lub tlenku węgla w wyrobie tytoniowym,
  • sugerują, że dany wyrób tytoniowy jest mniej szkodliwy niż inne (np. „lights”, „super lights”, „ultra lights” i „mild”), że jego celem jest ograniczenie skutków niektórych szkodliwych składników dymu papierosowego lub że jest ożywczy, dodaje energii, ma lecznicze, odmładzające, naturalne, organiczne właściwości lub że przynosi inne korzyści związane ze zdrowiem lub stylem życia,
  • odnoszą się do smaku, zapachu, środków aromatyzujących lub innych dodatków albo ich braku,
  • sprawiają, że wyrób tytoniowy przypomina produkt leczniczy, wyrób medyczny, środek spożywczy (żywność) lub kosmetyk,
  • sugerują, że dany wyrób tytoniowy ma zwiększoną biodegradowalność lub inne cechy korzystne pod względem ochrony środowiska,
  • opakowania jednostkowe i opakowania zbiorcze nie sugerowały korzyści ekonomicznych w postaci dołączonych do nich drukowanych kuponów lub ofert wyrobów po obniżonej cenie lub darmowych, ofert w rodzaju dwa opakowania w cenie jednego lub innych podobnych ofert.
  • Opakowania wyrobów tytoniowych (17 partii o wartości 2668 zł) oznakowane były ostrzeżeniami zdrowotnymi zgodnie z wymaganiami ustawy z dnia 9 listopada 1995r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych.
  1. W ofertach kontrolowanych punktów sprzedaży detalicznej nie było wyrobów ziołowych do palenia.
  2. W ofercie handlowej kontrolowanych punktów sprzedaży detalicznej nie było papierosów elektronicznych i pojemników zapasowych.

3.3. Przestrzeganie przepisów ustawy o podatku akcyzowym.

Kontrole przeprowadzono w 10 placówkach handlowych, w których sprzedawany był alkohol i wyroby tytoniowe.

Badaniami objęto 33 partie wyrobów alkoholowych o wartości 14571zł oraz 17 partii wyrobów tytoniowych o wartości 2668 zł. Składało się na nie:

- 19 partii wyrobów spirytusowych produkcji krajowej o wartości 10525 zł,

- 4 partie wyrobów spirytusowych pochodzących z importu o wartosci 2203 zł,

- 6 partii wyrobów winiarskich produkcji krajowej o wartości 525 zł,

- 4 partie wyrobów winiarskich pochodzących z importu o wartości 1318 zł,

- 17 partii wyrobów tytoniowych produkcji krajowej o wartości 2668 zł.

  1. Banderole naklejone były w sposób prawidłowy i trwały, uniemożliwiający otwarcie opakowań jednostkowych bez ich uszkodzenia.
  2. Banderole nie były zniszczone ani uszkodzone.
  3. Znajdujące się w sprzedaży wyroby alkoholowe i tytoniowe były oznaczone banderolami nie wykazującymi cech zafałszowania.
  4. Nie sprzedawano papierosów po cenach wyższych od cen detalicznych wydrukowanych na opakowaniach jednostkowych (w tym w połączeniu z innym towarem lub usługą lub w połączeniu z przyznaniem nabywcy nieodpłatnej premii w postaci innych towarów lub usług).
  5. Banderole były właściwe dla poszczególnych wyrobów i posiadały odpowiednie nominały.

Sporządziła: st. specjalista Franciszka Mamzer

««« powrót
Liczba odwiedzin: 336118

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl