Wyniki kontroli
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. w ramach wytycznych Prezesa UOKiK przeprowadził w II kw. 2017r. na trenie województwa lubuskiego 10 kontroli u przedsiębiorców w zakresie jakości i prawidłowości oznakowania ryb i przetworów rybnych w tym mrożonych produktów rybołówstwa w glazurze z uwzględnieniem badań w kierunku zgodności gatunku z deklarowanym, a także przestrzegania zasad obrotu tymi produktami.
Nieprawidłowości stwierdzono w 7 placówkach w tym: w 3 sklepach sieci handlowych i w 4 pozostałych sklepach.
W powyższym zakresie sprawdzono 48 partii o łącznej wartości 4632 zł:
- ryby wędzone 5 partie o wartości 421 zł;
- ryby mrożone bez glazury 1 partia o wartości 146 zł;
- ryby mrożone w glazurze 11 partii o wartości 1414 zł;
- marynaty rybne 2 partie o wartości 48 zł;
- sardynki, tuńczyk, bonito 7 partii o wartości 367 zł;
- konserwy rybne pozostałe 17 partii o wartości 809 zł;
- owoce morza mrożone 1 partia o wartości 450 zł;
- inne produkty 4 partie o wartości 977 zł.
Zakwestionowano 29 partii środków spożywczych o wartości 2933 zł co stanowi 60 % ilości partii badanych ogółem tj.:
- ryby wędzone 4 partie o wartości 400 zł;
- ryby mrożone bez glazury 1 partia o wartości 146 zł;
- ryby mrożone w glazurze 11 partii o wartości 1414 zł;
- sardynki, tuńczyk, bonito 5 partii o wartości 257 zł;
- konserwy rybne pozostałe 7 partii o wartości 266 zł;
- owoce morza mrożone 1 partia o wartości 450 zł;
- Ocena jakości ryb i produktów rybołówstwa, świeżych, mrożonych i przetworzonych w zakresie cech organoleptycznych i fizykochemicznych, w stosunku do obowiązujących przepisów prawa oraz deklaracji w oznakowaniu.
Do badań laboratoryjnych pobrano 72 opakowania jednostkowe produktów rybołówstwa (20 próbek) z 20 partii środków spożywczych. tj.:
- Łosoś norweski kawałki głęboko mrożone, glazurowane
Nie odpowiadał jakości handlowej z uwagi na niewłaściwe cechy organoleptyczne z uwagi na barwę mięsa (zażółcenia, od strony odskórnej bardzo intensywne zażółcenia), silną wysuszkę oraz smak i zapach lekko tranowy.
Z uwagi na powyższe przedsiębiorca złożył wniosek o przebadanie próbki kontrolnej produktu.
Próbka kontrolna także wykazała niewłaściwe cechy organoleptyczne z uwagi na obecność wysuszki i żółto-szaro-brązową barwę w środkowej części tkanki podskórnej ryby.
W związku z powyższym:
- zostanie skierowane wystąpienie pokontrolne do jednostki nadrzędnej,
- zostanie skierowane wystąpienie pokontrolne do producenta,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej, w sprawie uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
- Tuńczyk kawałki w sosie własnym,
Nie odpowiadał deklaracji producenta z powodu niższej o 1,3 od dolnej granicy tolerancji zawartość białka (wynik – 18,7, deklaracja - 26).
Próbka wykazała niewłaściwe cechy organoleptyczne jak dla tuńczyka w kawałkach z uwagi na wady wyglądu (tuńczyk rozdrobniony w strzępach, oddzielne cząstki mięsa o dość nierównomiernych wymiarach). Jakość próbek w różnych opakowaniach pod względem wyglądu nierówna.
- Filety z makreli w oleju,
Badana próbka była zgodna w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji producenta.
- Marynowane filety śledziowe w sosie jogurtowym
Badana próbka była zgodna w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji producenta.
- Filety ze śledzia atlantyckiego bez skóry, solone á la matjas w oleju rzepakowym
Badana próbka była zgodna w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji producenta.
- Solone filety śledziowe w oleju rzepakowym á la Matjas
W badanej próbce, po uwzględnieniu zakresu tolerancji, stwierdzono niższą o 0,72 zawartość białka (wynik – 13,4, deklaracja - 17,7) i niższą o 3,52 zawartość tłuszczu (wynik – 9, deklaracja – 15,7). Ponadto próbka wykazała niewłaściwe cechy organoleptyczne, z uwagi na wady tekstury (zbyt miękka, mazista, rozpadająca się).
Przedsiębiorca odstąpił od przebadania próbki kontrolnej produktu.
W związku z powyższym:
- skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne,
- skierowano do producenta wystąpienie pokontrolne.
- Filety z makreli w sosie pomidorowym z curry á 170 g, oznakowane datą minimalnej trwałości 02.2020 i numerem partii produkcyjnej 0001350315-3 R
Badana próbka była zgodna w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji producenta.
- śledź w sosie pomidorowym,
Badana próbka była zgodna w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji producenta.
- Makrela w sosie pomidorowym,
Po uwzględnieniu zakresu tolerancji stwierdzono, wyższą o 12,16 zawartość tłuszczu (wynik badania – 16, deklaracja – 2,3). Przedsiębiorca nie skorzystał z prawa do przebadanie próbki kontrolnej produktu.
W związku z powyższym:
- skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne,
- skierowano do producenta wystąpienie pokontrolne,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej, w sprawie uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Do dnia sporządzenia informacji nie udzielono odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.
- Filety śledziowe w oleju roślinnym rzepakowym
Przedmiotową próbkę zakwestionowano z uwagi nieprawidłowe cechy organoleptyczne (zbyt miękka, rozpadająca się tekstura mięsa). Przedsiębiorca nie skorzystał z prawa do przebadanie próbki kontrolnej produktu.
W związku z powyższym:
- skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 30 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej, w sprawie uiszczenia kwoty stanowiącej równowartość kosztów przeprowadzonych badań,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Do dnia sporządzenia informacji nie udzielono odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne
- Dziki łosoś z Alaski w sosie własnym,
- Łosoś kawałki w oleju,
- Filety z makreli w oleju,
- Makrela w sosie pomidorowym
Badane próbki były zgodne w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji producenta.
- Sardynka królewska w sosie pomidorowym,
Po uwzględnieniu zakresu tolerancji stwierdzono, że zawartość tłuszczu jest o 4,6 niższa od dolnego zakresu tolerancji (wynik badania – 2,9, deklaracja – 9).
Przedsiębiorca nie skorzystał z prawa do przebadanie próbki kontrolnej produktu.
W związku z powyższym:
- skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne,
- skierowano do producenta wystąpienie pokontrolne z jednoczesnym poinformowaniem WIJHARS,
- zostanie wszczęte wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne na podstawie art.30 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej,
- zostanie wszczęte wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
- Tuńczyk w sosie własnym,
Badana próbka była zgodna w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji producenta.
- Sardynka w sosie pomidorowym,
Po uwzględnieniu zakresu tolerancji stwierdzono, że zawartość soli jest o 1,32 niższa od dolnego zakresu tolerancji (wynik badania – 0,28, deklaracja – 2,1). Próbka wykazuje niewłaściwe cechy organoleptyczne z uwagi na smak i zapach niesłony, niezharmonizowany.
Przedsiębiorca nie skorzystał z prawa do przebadania próbki kontrolnej produktu.
W związku z powyższym:
- skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne,
- skierowano do producenta wystąpienie pokontrolne z jednoczesnym poinformowaniem WIJHARS,
- zostanie wszczęte wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne na podstawie art.30 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej,
- zostanie wszczęte wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
- Sardynki w oleju roślinnym,
Próbka wykazuje niewłaściwe cechy organoleptyczne z uwagi na wadę oprawienia.
Przedsiębiorca nie skorzystał z prawa do przebadania próbki kontrolnej produktu.
W związku z powyższym:
- skierowano do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne,
- skierowano do producenta wystąpienie pokontrolne z jednoczesnym poinformowaniem WIJHARS,
- zostanie wszczęte wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne na podstawie art.30 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej,
- zostanie wszczęte wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Do dnia sporządzenia informacji nie otrzymano odpowiedzi na wystąpienia pokontrolne.
- Ilość rzeczywista produktu.
W powyższym zakresie zbadano 72 opakowania jednostkowe z 20 partii przetworów rybnych o wartości 2213 zł, pod kątem ilości rzeczywistej produktu w stosunku do deklaracji producenta zamieszczonej na opakowaniu jednostkowym.
W badanym zakresie zakwestionowano 3 opakowania jednostkowe produktu o wartości 27 zł.:
Mintaj filety b/skóry z dodaną wodą, mrożone, glazurowane- w badanej próbce w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji na opakowaniu stwierdzono niższą zawartość ryby bez glazury:
Masa ryby bez glazury
|
Wynik badania |
Niepewność wyniku |
Wynik badania po uwzględnieniu niepewności wyniku |
Wartość zgodnie z wymaganiami |
409,3 |
33,2 |
442,5 |
450 |
|
371,3 |
30,1 |
401,4 |
450 |
|
336,5 |
27,3 |
363,8 |
450 |
Przedsiębiorca złożył wniosek o przebadanie próbki kontrolnej produktu.
W badanej próbce kontrolnej w porównaniu z wymaganiami określonymi w deklaracji na opakowaniu stwierdzono niższą zawartość ryby bez glazury:
Masa ryby bez glazury
|
Wynik badania |
Niepewność wyniku |
Wynik badania po uwzględnieniu niepewności wyniku |
Wartość zgodnie z wymaganiami |
394 |
19 |
413 |
450 |
|
429 |
21 |
450 |
450 |
|
443 |
21 |
464 |
450 |
W związku z powyższym:
- zostanie skierowane do przedsiębiorcy wystąpienie pokontrolne,
- zostanie skierowane do producenta wystąpienie pokontrolne z jednoczesnym poinformowaniem WIJHARS,
- zostanie wszczęte wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne na podstawie art.30 ust. 1 ustawy o Inspekcji Handlowej,
- zostanie wszczęte wobec przedsiębiorcy postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
- Prawidłowość oznakowania przetworów rybnych.
W powyższym zakresie sprawdzono 42 partie artykułów rolno-spożywczych o łącznej wartości 4014 zł.
Zakwestionowano 15 partii przetworów rybnych o wartości 1665 zł w tym:
- 2 partie opakowań jednostkowych o wartości 163 zł tj.;
- Filety z makreli w oleju,
- Makrela w sosie pomidorowym,
Przedmiotowe środki spożywcze zakwestionowano z uwagi na brak w oznakowaniu opakowania jednostkowego informacji o wartości odżywczej.
W związku z powyższym:
- skierowano wystąpienie pokontrolne do producenta,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
Do dnia sporządzenia informacji producent nie udzielił odpowiedzi.
- 13 partii oferowanych bez opakowań o wartości 1502 zł.
w punkcie sprzedaży ryb zakwestionowano 5 partii ryb mrożonych glazurowanych oferowanych do sprzedaży bez opakowań jednostkowych o wartości 652 zł (sposób prezentacji – przeszklona zamrażarka) tj.:
- Filety mintaj 35% glazury,
- Filety Tilapia 30 % glazury,
- Filety Limanda 25 % galzury,
- Filety Morszczuk 25 % glazury,
- Filety Panga 20 % glazury.
W/w partie ryb zakwestionowano z uwagi na brak w miejscu sprzedaży następujących obowiązkowych informacji, które winny być dostępne konsumentowi finalnemu:
- nazwy systematycznej (łacińskiej);
- metody produkcji, w szczególności następujących sformułowań: „…złowione…” lub „…złowione w wodach śródlądowych…” lub „…wyhodowane…”;
- obszaru, na którym produkt został złowiony lub wyhodowany, oraz kategorii narzędzia połowowego użytego do połowów.
W związku z powyższym:
- wydano żądanie porządkowo-organizacyjne dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości – żądanie zostało wykonane,
- skierowano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy,
- na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych wydano decyzję o wymierzeniu przedsiębiorcy kary pieniężnej
w sklepie rybnym, zakwestionowano 2 partie ryb mrożonych (glazurowana i b/glazury) o wartości 177 zł tj.:
W/w partie ryb zakwestionowano z uwagi na brak w miejscu sprzedaży następujących obowiązkowych informacji, które winny być dostępne konsumentowi finalnemu:
- nazwy albo imienia i nazwiska producenta,
- danych szczegółowych dotyczących warunków fizycznych tego środka spożywczego (zamrożony)- dot. morszczuka,
- ilościowej zawartości glazury (dot. mintaja),
- nazwy systematycznej (łacińskiej) oraz podano niepełne oznaczenie handlowe gatunku tj.: „morszczuk” zamiast „morszczuk argentyński”;
- metody produkcji, w szczególności następujących sformułowań: „…złowione…” lub „…złowione w wodach śródlądowych…” lub „…wyhodowane…”;
- obszaru, na którym produkt został złowiony lub wyhodowany, oraz kategorii narzędzia połowowego użytego do połowów.
W związku z powyższym:
- wydano żądanie porządkowo-organizacyjne dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości – żądanie zostało wykonane,
- skierowano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
w sklepie rybnym, zakwestionowano 3 partie ryb wędzonych o wartości 352 zł;
Przedmiotowe środki spożywcze zakwestionowano z uwagi na brak następujących obowiązkowych informacji:
- nazwy albo imienia i nazwiska producenta,
- nazwy systematycznej (łacińskiej) oraz podano niepełne oznaczenie handlowe gatunku tj.: „morszczuk” zamiast „morszczuk argentyński”;
- metody produkcji, w szczególności następujących sformułowań: „…złowione…” lub „…złowione w wodach śródlądowych…” lub „…wyhodowane…”;
- obszaru, na którym produkt został złowiony lub wyhodowany, oraz kategorii narzędzia połowowego użytego do połowów.
W związku z powyższym:
- wydano żądanie porządkowo-organizacyjne dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości – żądanie zostało wykonane,
- skierowano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy,
- zostanie wszczęte postępowanie administracyjne na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych.
w sklepie rybnym, zakwestionowano 3 partie ryb (2 – mrożone glazurowane, 1 – wędzona) o wartości 321 zł;
Przedmiotowe środki spożywcze zakwestionowano z uwagi na brak następujących obowiązkowych informacji:
- nazwy albo imienia i nazwiska producenta,
- ilościowej zawartości glazury – 2 partie ryb mrożonych glazurowanych,
- nazwy systematycznej (łacińskiej), a w przypadku Dorsza dodatkowo podano niepełne oznaczenie handlowe gatunku tj.: „Dorsz ” zamiast „Dorsz Bałtycki”;
- metody produkcji, w szczególności następujących sformułowań: „…złowione…” lub „…złowione w wodach śródlądowych…” lub „…wyhodowane…”;
- obszaru, na którym produkt został złowiony lub wyhodowany, oraz kategorii narzędzia połowowego użytego do połowów,
Dodatkowo w przypadku produktu Mintaj – filet nie uwidoczniono:
- wykazu składników (w wykazie składników związek fosforu E452 stanowiący dodatek do żywności).
W związku z powyższym:
- wydano żądanie porządkowo-organizacyjne dotyczące usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości – żądanie zostało wykonane,
- skierowano wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy,
- na podstawie art. 40 a ust. 1 pkt 3 wydano decyzję o wymierzeniu przedsiębiorcy kary pieniężnej
- Aktualność dat minimalnej trwałości lub terminów przydatności do spożycia oraz warunki i sposób przechowywania.
W powyższym zakresie sprawdzono 48 partii środków spożywczych o łącznej wartości 4632 zł.
W przedmiotowym zakresie zakwestionowano 6 partii przetworów rybnych o wartości 618 zł. tj.:
- Tuńczyk w sałatce na ostro z chili,
- Sałatka z pstrąga wędzonego w sosie tatarskim,
- Makrela w sosie pomidorowym,
- Sałatka śledziowa z kurczakiem,
- Łosoś norweski kawałki, głęboko mrożone, glazurowane,
- Mieszanka morska mrożona, glazurowana.
W związku z powyższym:
- nałożono 2 mandaty karne kredytowane.
Warunki i sposób przechowania badanych produktów, były zgodne z zaleceniami producentów oraz przepisami rozporządzenia (WE) nr 852/2004 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 29 kwietnia 2004 r. w sprawie higieny środków spożywczych (Dz. Urz. UE L. 139 z 30.04.2004r. str. 1 z późn. zm.) i rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 kwietnia 2003 r. w sprawie szczegółowych wymagań w zakresie składowania i transportu głęboko mrożonych artykułów rolno-spożywczych (Dz. U. Nr 177, poz. 1733 z późn. zm.).
- Identyfikacja dostawców ocenianych partii środków spożywczych.
Sprawdzono przestrzeganie art. 18 rozporządzenia (WE) Nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiające ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołujące Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiające procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. U. L 31 z 01.02.2002 str. 1, z późn. zm.).
Stwierdzono, że badane podmioty działające na rynku spożywczym mogą zidentyfikować każdą osobę, która dostarczyła im środek spożywczy.
6. Identyfikacja kontrolowanego przedsiębiorcy.
Dokonano identyfikacji kontrolowanych przedsiębiorców na podstawie wpisów do Krajowego Rejestru Sądowego i Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Stwierdzono zgodność prowadzonej działalności gospodarczej z treścią wpisów zawartych w w/w dokumentach.
Wykorzystanie ustaleń kontroli.
W związku z powyższym:
- skierowano 7 wystąpień pokontrolnych do producentów,
- zostaną skierowane 2 wystąpienia pokontrolne do producentów,
- skierowano 6 wystąpień pokontrolnych do przedsiębiorców,
- zostanie skierowane 1 wystąpienie pokontrolne do przedsiębiorcy,
- skierowano 2 informacje do właściwych miejscowo WIJHARS,
- wydano 2 decyzje na podst. art. 40 a ust.1 pkt 3 ustawy o jakości handlowej artykułów rolno-spożywczych,
- zostaną wszczęte 4 postępowania administracyjne z 40 a ust. 1 pkt 3 ust. o JHARS,
- zostało wszczęte 1 postępowanie administracyjne z 40 a ust. 1 pkt 3 ust. o JHARS
- zostaną wszczęte 4 postępowania administracyjne z art. 30 ust. 1 ustawy o IH,
- nałożono 2 mandaty karne kredytowane.
st. specjalista - Aleksandra Dopierała