Wyniki kontroli
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. w ramach wytycznych Prezesa UOKIK przeprowadził w III kwartale 2017 r., na terenie województwa lubuskiego 9 kontroli. Celem kontroli było dokonanie kompleksowej oceny legalności i rzetelności działania przedsiębiorców, w tym prawidłowości uwidaczniania cen jednostkowych środków spożywczych w sklepach/na stoiskach obsługiwanych przez personel.
Nieprawidłowości stwierdzono w 8 placówkach.
1. Identyfikacja kontrolowanego przedsiębiorcy.
Dokonano identyfikacji kontrolowanych przedsiębiorców na podstawie wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.
Stwierdzono zgodność prowadzonej działalności gospodarczej z treścią wpisów zawartych w w/w dokumentach.
2. Rzetelność obsługi.
Rzetelność obsługi konsumentów sprawdzono w 9 kontrolowanych placówkach w odniesieniu do cen uwidocznionych przy towarach. Nieprawidłowości ujawniono w 2 placówkach tj.:
- w cukierni stwierdzono różnicę pomiędzy wartością pobraną, a wartością należną w wysokości 4,29 zł. na niekorzyść konsumenta, wynikającą z odważenia mniejszej ilości towaru niż żądana,
- w sklepie piekarniczo-spożywczym stwierdzono, że paragon z kasy fiskalnej wydany przez sprzedawcę nie zawierał obowiązkowych informacji, umożliwiających jednoznaczną identyfikację towaru pakowanego przy sprzedaży tj.:
- cen jednostkowych towarów (pierogi ruskie i kabanosy),
- ilości przeważenia zakupionych towarów (pierogi ruskie, kabanosy).
Na paragonie z kasy fiskalnej podano tylko wartości sumaryczne sprzedaży towarów pakowanych przy sprzedaży.
W związku z powyższym, skierowano informację do właściwego Urzędu Kontroli Skarbowej.
3. Prawidłowość przekazywania konsumentom informacji o cenach oferowanych produktów.
W badanym zakresie sprawdzono 450 artykułów rolno-spożywczych pod kątem przestrzegania przepisów ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług oraz rozporządzenia w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Nieprawidłowości stwierdzono w 7 jednostkach handlowych w odniesieniu do 199 środków spożywczych, co stanowiło 44,2% towarów badanych ogółem tj.:
- brak jakichkolwiek cen stwierdzono w przypadku 23 środków spożywczych,
- brak ceny jednostkowej stwierdzono w odniesieniu do 176 artykułów.
W związku z powyższym:
- wydano 7 żądań porządkowo-organizacyjnych dotyczących uzupełnienia brakujących cen,
- wszczęto 7 postepowań administracyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług.
4. Sprawdzono przestrzeganie postanowień art. 59 ust. 4 i ust.5 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2017 r., poz. 149 ze zm.).
Stwierdzono, że przedsiębiorcy dopełnili obowiązku przechowywania w miejscu wykonywania pracy aktualnych orzeczeń lekarskich osób, których to orzeczenie dotyczy i udostępniania ich na żądanie organów urzędowej kontroli żywności.Stwierdzono, że we wszystkich placówkach stosowano zalegalizowane przyrządy pomiarowe z aktualną cechą legalizacji.
Wykorzystanie ustaleń kontroli.
Ustalenia przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:
- wydania 7 żądań porządkowo-organizacyjnych dotyczących uzupełnienia brakujących cen i cen jednostkowych,
- wszczęcia 7 postepowań administracyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług,
- skierowania 1 informacji do Urzędu Kontroli Skarbowej.
st. specjalista - Aleksandra Dopierała