Wyniki kontroli 

data publikacji: 01-02-2018 | 11:28data ostatniej modyfikacji: 01-02-2018 | 11:28Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Kompleksowa ocena legalności irzetelności działań przedsiebiorców.
01 lutego 2018

 

Wojewódzki  Inspektorat  Inspekcji  Handlowej  w  Gorzowie  Wlkp. w ramach   wytycznych Prezesa UOKIK  przeprowadził w III kwartale 2017 r., na terenie województwa lubuskiego 9 kontroli. Celem kontroli było dokonanie kompleksowej oceny legalności i rzetelności działania przedsiębiorców, w tym prawidłowości uwidaczniania cen jednostkowych środków spożywczych w sklepach/na stoiskach obsługiwanych przez personel.

Nieprawidłowości stwierdzono w 8 placówkach.

1.  Identyfikacja kontrolowanego przedsiębiorcy.

Dokonano identyfikacji kontrolowanych przedsiębiorców na podstawie wpisów do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

Stwierdzono zgodność prowadzonej działalności gospodarczej z treścią wpisów zawartych   w w/w dokumentach.

2.  Rzetelność obsługi.

Rzetelność obsługi konsumentów sprawdzono w 9 kontrolowanych placówkach w odniesieniu do cen uwidocznionych przy towarach. Nieprawidłowości ujawniono w 2 placówkach tj.:

  • w cukierni stwierdzono różnicę pomiędzy wartością pobraną, a wartością należną w wysokości 4,29 zł. na niekorzyść konsumenta, wynikającą z odważenia mniejszej ilości towaru niż żądana,
  • w sklepie piekarniczo-spożywczym stwierdzono, że paragon z kasy fiskalnej wydany   przez sprzedawcę nie zawierał obowiązkowych informacji, umożliwiających jednoznaczną identyfikację towaru pakowanego przy sprzedaży tj.:
  • cen jednostkowych towarów (pierogi ruskie i kabanosy),
  • ilości przeważenia zakupionych towarów (pierogi ruskie, kabanosy).

Na paragonie z kasy fiskalnej podano tylko wartości sumaryczne sprzedaży towarów pakowanych przy sprzedaży.

W związku z powyższym, skierowano informację do właściwego Urzędu Kontroli Skarbowej.

3.  Prawidłowość przekazywania konsumentom informacji o cenach oferowanych produktów.

W badanym zakresie sprawdzono 450 artykułów rolno-spożywczych pod kątem przestrzegania przepisów ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług oraz rozporządzenia w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług. Nieprawidłowości stwierdzono w 7 jednostkach handlowych w odniesieniu do 199 środków spożywczych, co stanowiło 44,2% towarów badanych ogółem tj.:

  • brak jakichkolwiek cen stwierdzono w przypadku 23 środków spożywczych,
  • brak ceny jednostkowej stwierdzono w odniesieniu do 176 artykułów.

W związku z powyższym:

  • wydano 7 żądań porządkowo-organizacyjnych dotyczących uzupełnienia brakujących cen,
  • wszczęto 7 postepowań administracyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług.

4. Sprawdzono przestrzeganie postanowień art. 59 ust. 4 i ust.5  ustawy z dnia 25 sierpnia 2006 r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2017 r., poz. 149 ze zm.).                                                                                                                                                                                                                                                                                                                           

Stwierdzono, że przedsiębiorcy dopełnili obowiązku przechowywania w miejscu wykonywania pracy aktualnych orzeczeń lekarskich osób, których to orzeczenie dotyczy  i udostępniania ich na żądanie organów urzędowej kontroli żywności.Stwierdzono, że we wszystkich placówkach stosowano zalegalizowane przyrządy pomiarowe z aktualną cechą legalizacji.

Wykorzystanie ustaleń kontroli.

Ustalenia przeprowadzonych kontroli dały podstawę do:

  • wydania 7 żądań porządkowo-organizacyjnych dotyczących uzupełnienia brakujących cen i cen jednostkowych,
  • wszczęcia 7 postepowań  administracyjnych na podstawie art. 6 ust. 1 ustawy o informowaniu o cenach towarów i usług,
  • skierowania 1 informacji do Urzędu Kontroli Skarbowej.

Opracował:

st. specjalista -  Aleksandra Dopierała

««« powrót
Liczba odwiedzin: 335624

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl