Wyniki kontroli
Informacja o wynikach kontroli jakości handlowej środków spożywczych specjalnego przeznaczenia, przeprowadzonych w III kwartale 2017 r. na terenie swojego działania.
Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp., w III kwartale 2017r. przeprowadził 4 kontrole na terenie swojego działania.
Kontrolą objęto 4 sklepy należące do sieci handlowych.
2. Celem kontroli była ocena jakości handlowej wybranych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia lub których oznakowanie sugeruje taką klasyfikację, a także sprawdzenie przestrzegania zasad obrotu tymi wyrobami.
3. Przedmiotowy zakres kontroli.
W toku przeprowadzonych kontroli sprawdzono łącznie 40 partii środków spożywczych o łącznej wartości 1 714 zł, tj.;
a) 30 partii środków spożywczych specjalnego przeznaczenia o wartości 1 384 zł, dla małych dzieci (tj. w wieku od 1 do 3 lat),
b) 5 partii żywności dla osób na diecie bezglutenowej o wartości 181,71 zł,
c) 5 partii żywności przeznaczonej dla sportowców o wartości 147,97 zł.
Dodatkowo tylko w zakresie przestrzegania dat minimalnej trwałości sprawdzono 6 partii innych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia (dla niemowląt poniżej 12 miesiąca życia)o wartości 30 zł.
3.1. Prawidłowość oznakowania (etykietowania) i prezentacji środków spożywczych .
Kontrolą prawidłowości oznakowania(etykietowania) i prezentacji środków spożywczych w odniesieniu do wymagań przepisów prawa żywnościowego objęto 40 partii o wartości 1714, zł w tym:
a) 30 partii środków spożywczych specjalnego przeznaczenia wartości 1 384 zł, dla małych dzieci (tj. w wieku od 1 do 3 lat),
b) 5 partii żywności dla osób na diecie bezglutenowej wartości 182 zł,
c) 5 partii żywności przeznaczonej dla sportowców wartości 148 zł.
Nie wnoszono uwag do oznakowania (etykietowania) i prezentacji przedmiotowych środków spożywczych. Oznakowanie ich było zgodne z horyzontalnymi zasadami znakowania tych środków. Przedmiotowe środki spożywcze zawierały wszystkie obowiązkowe dane szczegółowe, które były czytelne, jasne, łatwe do zrozumienia i pozwalały konsumentowi na dokonanie świadomego wyboru. Informacje dobrowolne nie były prezentowane ze szkodą dla przestrzeni dla informacji obowiązkowych. Wszystkie oznaczenia podane zostały w języku polskim.
3.2. Nie kontrolowano sklepów internetowych.
3.3. Ocena jakości środków spożywczych w zakresie cech organoleptycznych i fizykochemicznych na zgodność z wymaganiami określonymi w obowiązujących przepisach prawa oraz zadeklarowanymi w ich oznakowaniu.
Do badań laboratoryjnych pobrano próbki z 4 partii środków specjalnego przeznaczenia wartości 314,22 zł.
- próbek wartości 63,87 zł), tj.
- bukiet z warzyw 190 g e, oznakowany data minimalnej trwałości 09.05.2019 i numerem partii produkcyjnej 606119 L10075065.
- krupniczek z cielęciną 190 g e, oznakowany data minimalnej trwałości 20.05.2019 i numerem partii produkcyjnej 601425 L10075777.
- delikatny indyk w pomidorach 190 g e, oznakowany datą minimalnej trwałości 12.2018 r., Nr partii 70316376.
- domowy rosołek drobiowo-wołowy 125 g e, oznakowany datą minimalnej trwałości 02.2018 r., Nr partii .
W wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych ustalono, że oceniane partie środków spożywczych odpowiadały wymaganiom zawartym w obowiązujących przepisach prawa oraz zadeklarowanymi w ich oznakowaniu.
3.4. Kontrolowane partie żywności dla dzieci objęte przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/WE, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009(Dz.U. L 181 z 29 czerwca 2013r. s.35), oferowane były do sprzedaży wyłącznie w formie opakowanej.
3.5 Przestrzeganie dat minimalnej trwałości.
Kontrolą objęto łącznie 46 partii środków spożywczych wartości 1 744 zł. W zakresie przestrzegania dat minimalnej trwałości zakwestionowano 6 partii innych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia (dla niemowląt poniżej 12 miesiąca życia) o wartości 30 zł. W związku z powyższym za stwierdzone wykroczenie z art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2017r. poz. 149 z poźn. zm), na osobę wyłącznie odpowiedzialną nałożono grzywnę w drodze mandatu karnego kredytowanego w wysokości 250 zł. Zakwestionowane środki spożywcze zostały wycofane z obrotu.
3.6.W kontrolowanych placówkach przestrzegany był przepis art. 18 rozporządzenia (WE) Nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE L 31 z 01.02.2002 str. 1, z późn. zm.). Na produkty będące przedmiotem oceny okazane zostały dowody dostaw identyfikujące dostawców. Kontrolowane środki spożywcze w opakowaniach jednostkowych oznakowane były zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej (Dz. U. Nr 83, poz. 772).
3.7. Środki spożywcze objęte obowiązkiem powiadomienia o pierwszym wprowadzeniu do obrotu na terytorium Polski znajdowały się w Rejestrze prowadzonym przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Dotyczyło to 5 partii żywności przeznaczonej dla sportowców wartości 147,97 zł.
3.8. Zakres i rodzaj działalności prowadzonej przez przedsiębiorców był zgodny z wpisem w CEIDG oraz Krajowym Rejestrze Sądowym.
Wykorzystanie ustaleń pokontrolnych
Nałożono jedną grzywnę w drodze mandatu karnego kredytowanego w kwocie 250 zł, w związku z popełnionym wykroczeniem z art. 100 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia (Dz. U. z 2017r. poz. 149 z poźn. zm), za oferowanie do sprzedaży towarów po przekroczonych datach minimalnej trwałości.
Sporządziła:
St. specjalista - Helena Waraksa