Wyniki kontroli 

data publikacji: 01-02-2018 | 11:22data ostatniej modyfikacji: 01-02-2018 | 11:22Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja o wynikach kontroli jakości handlowej środków spożywczych specjalnego przeznaczenia
01 lutego 2018

Informacja o wynikach kontroli jakości handlowej środków spożywczych specjalnego przeznaczenia, przeprowadzonych w III kwartale 2017 r. na terenie swojego działania.

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp., w III kwartale 2017r. przeprowadził 4  kontrole na terenie swojego działania.

Kontrolą objęto 4  sklepy należące do  sieci handlowych.

2. Celem kontroli była ocena jakości handlowej wybranych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia lub których oznakowanie sugeruje taką klasyfikację, a także sprawdzenie przestrzegania zasad obrotu tymi wyrobami.

3. Przedmiotowy zakres kontroli.

W toku przeprowadzonych kontroli sprawdzono łącznie 40 partii środków spożywczych o łącznej wartości 1 714 zł, tj.;

     a) 30 partii środków spożywczych specjalnego przeznaczenia o wartości 1 384 zł, dla małych dzieci (tj. w wieku od 1 do 3 lat), 

          b) 5 partii żywności dla osób na diecie bezglutenowej o  wartości 181,71 zł,

          c) 5 partii żywności przeznaczonej dla sportowców  o wartości  147,97 zł.

Dodatkowo tylko w zakresie przestrzegania dat minimalnej trwałości sprawdzono 6 partii  innych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia (dla niemowląt poniżej 12 miesiąca życia)o  wartości  30 zł.

3.1. Prawidłowość oznakowania (etykietowania) i prezentacji środków spożywczych .

Kontrolą prawidłowości oznakowania(etykietowania) i prezentacji środków spożywczych  w odniesieniu do wymagań przepisów prawa żywnościowego objęto 40 partii o wartości 1714, zł w tym:

     a) 30 partii środków spożywczych specjalnego przeznaczenia wartości 1 384 zł, dla małych dzieci (tj. w wieku od 1 do 3 lat), 

          b) 5 partii żywności dla osób na diecie bezglutenowej wartości 182  zł,

          c) 5 partii żywności przeznaczonej dla sportowców wartości  148  zł.

 Nie wnoszono uwag do oznakowania (etykietowania) i prezentacji  przedmiotowych   środków spożywczych. Oznakowanie ich było zgodne z  horyzontalnymi zasadami znakowania tych środków. Przedmiotowe środki spożywcze zawierały wszystkie obowiązkowe dane szczegółowe, które były czytelne, jasne, łatwe do zrozumienia i pozwalały konsumentowi na dokonanie świadomego wyboru. Informacje dobrowolne nie były prezentowane ze szkodą dla przestrzeni dla informacji obowiązkowych. Wszystkie   oznaczenia podane zostały w języku polskim.

 3.2. Nie kontrolowano sklepów internetowych.

3.3. Ocena jakości środków spożywczych w zakresie cech organoleptycznych  i fizykochemicznych na zgodność z wymaganiami określonymi w obowiązujących przepisach prawa oraz zadeklarowanymi w ich oznakowaniu.

       Do  badań  laboratoryjnych  pobrano próbki z 4 partii środków specjalnego przeznaczenia wartości 314,22 zł.

  1. próbek wartości 63,87 zł), tj.

  - bukiet z warzyw 190 g e, oznakowany data minimalnej trwałości 09.05.2019 i numerem partii produkcyjnej 606119 L10075065.

  - krupniczek z cielęciną 190 g e, oznakowany data minimalnej trwałości 20.05.2019 i numerem partii produkcyjnej 601425 L10075777.

  - delikatny indyk w pomidorach 190 g e, oznakowany datą minimalnej trwałości 12.2018 r., Nr partii 70316376.

  - domowy rosołek drobiowo-wołowy 125 g e, oznakowany datą minimalnej trwałości 02.2018 r., Nr partii .

W wyniku przeprowadzonych badań laboratoryjnych ustalono, że oceniane partie środków spożywczych odpowiadały wymaganiom zawartym w obowiązujących przepisach prawa oraz zadeklarowanymi w ich oznakowaniu.

 

3.4. Kontrolowane partie żywności dla dzieci objęte przepisami rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 609/2013 z dnia 12 czerwca 2013 r. w sprawie żywności przeznaczonej dla niemowląt i małych dzieci oraz żywności specjalnego przeznaczenia medycznego i środków spożywczych zastępujących całodzienną dietę, do kontroli masy ciała oraz uchylające dyrektywę Rady 92/52/WE, dyrektywy Komisji 96/8/WE, 1999/21/WE, 2006/125/WE i 2006/141/WE, dyrektywę Parlamentu Europejskiego  i Rady 2009/39/WE oraz rozporządzenia Komisji (WE) nr 41/2009 i (WE) nr 953/2009(Dz.U. L 181 z 29  czerwca 2013r. s.35), oferowane były do sprzedaży wyłącznie w formie opakowanej.

  3.5 Przestrzeganie dat minimalnej trwałości.

Kontrolą objęto łącznie 46 partii środków spożywczych wartości 1 744 zł.  W zakresie przestrzegania dat minimalnej trwałości zakwestionowano 6 partii innych środków spożywczych specjalnego przeznaczenia (dla niemowląt poniżej 12 miesiąca życia)          o wartości 30 zł. W związku z powyższym za stwierdzone wykroczenie z art. 100 ust. 1 pkt 1  ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia  (Dz. U. z 2017r. poz. 149 z poźn. zm),  na osobę wyłącznie odpowiedzialną nałożono  grzywnę w drodze mandatu karnego kredytowanego w wysokości 250 zł. Zakwestionowane środki spożywcze zostały wycofane z obrotu.

3.6.W kontrolowanych placówkach przestrzegany był przepis art. 18 rozporządzenia (WE) Nr 178/2002 Parlamentu Europejskiego i Rady z dnia 28 stycznia 2002 r. ustanawiającego ogólne zasady i wymagania prawa żywnościowego, powołującego
Europejski Urząd ds. Bezpieczeństwa Żywności oraz ustanawiającego procedury w zakresie bezpieczeństwa żywności (Dz. Urz. UE L 31 z 01.02.2002 str. 1, z późn. zm.). Na produkty będące przedmiotem oceny okazane zostały dowody dostaw identyfikujące dostawców. Kontrolowane środki spożywcze  w opakowaniach jednostkowych  oznakowane były zgodnie z przepisami rozporządzenia Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 13 kwietnia 2004r. w sprawie szczegółowego zakresu i sposobu znakowania niektórych grup i rodzajów artykułów rolno-spożywczych kodem identyfikacyjnym partii produkcyjnej (Dz. U. Nr 83, poz. 772).

3.7. Środki spożywcze  objęte obowiązkiem  powiadomienia  o pierwszym wprowadzeniu do obrotu na terytorium  Polski znajdowały się w Rejestrze prowadzonym przez Głównego Inspektora Sanitarnego. Dotyczyło to 5 partii żywności przeznaczonej dla sportowców wartości 147,97 zł.

3.8. Zakres i rodzaj działalności prowadzonej przez przedsiębiorców był zgodny z wpisem   w  CEIDG oraz Krajowym Rejestrze Sądowym.

Wykorzystanie ustaleń pokontrolnych

 Nałożono jedną grzywnę w drodze mandatu karnego kredytowanego  w kwocie 250 zł,   w związku z popełnionym wykroczeniem z art. 100 ust. 1 pkt 1  ustawy z dnia 25 sierpnia 2006r. o bezpieczeństwie żywności i żywienia  (Dz. U. z 2017r. poz. 149  z poźn. zm),  za oferowanie do sprzedaży towarów po przekroczonych datach  minimalnej trwałości.

 Sporządziła:

 St. specjalista - Helena Waraksa

 

 

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 335624

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl