Wyniki kontroli 

data publikacji: 08-05-2017 | 09:14data ostatniej modyfikacji: 08-05-2017 | 09:14Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja z wyników kontroli przekazywania przez przedsiębiorców informacji o cenach towarów i usług I kw 2017 r.
08 maja 2017
  1. Cel kontroli.

Celem kontroli było sprawdzenie przestrzegania przepisów ustawy z dnia 9 maja 2014r.o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. poz. 915 ze zm.) oraz rozporządzenia Ministra Rozwoju z dnia 09 grudnia 2015r. w sprawie uwidaczniania cen towarów i usług (Dz. U. poz. 2121), dotyczących oznaczania towarów ceną i uwidaczniania cen w placówkach przemysłowych.

Nieprawidłowości ujawniono w 5 placówkach na 6 skontrolowanych w tym zakresie.

Stwierdzono:

- brak uwidocznienia cen jednostkowych towarów sprzedawanych wg objętości i masy - w czterech placówkach,

- brak bezpośredniego dostępu do katalogu/cennika - w jednej placówce.,

          - nieprawidłowo wyliczone ceny jednostkowe - w jednej placówce.

 

  1. Zakres przedmiotowy kontroli.  

W toku kontroli sprawdzono:

  1. Czy zgodnie z art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 9 maja 2014r. o informowaniu o cenach towarów i usług (Dz. U. poz. 915 ze zm.) w miejscu sprzedaży detalicznej lub w miejscu świadczenia usług przedsiębiorca uwidacznia w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie ceny towaru (usługi) oraz ceny jednostkowe towaru (usługi). Ustalono, że w 6 placówkach detalicznych objętych kontrolą wszystkie towary oferowane do sprzedaży posiadały uwidocznione ceny w sposób jednoznaczny, niebudzący wątpliwości oraz umożliwiający porównanie cen. Sprawdzeniem objęto ok. 7942 partii towarów (kosmetyki, sztuczna biżuteria, ozdoby do włosów, akcesoria do pielęgnacji włosów, twarzy, paznokci, artykuły dekoracyjne). Stwierdzono, że w czterech placówkach, w odniesieniu do 842 partii towarów sprzedawanych wg objętości i masy nie uwidoczniono ceny jednostkowej.

W związku z powyższym zostały wszczęte 4 postepowania administracyjne celem wydania decyzji z art. 6 ust. 1 ww. ustawy, nakładające na przedsiębiorców kary pieniężne.

Ponadto w stosunku do 2 przedmiotowych przedsiębiorców, zostały wszczęte postępowania administracyjne celem wydania decyzji z art. 32 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2016r. poz.1059, z późn. zm.) dotyczące usunięcie stwierdzonych nieprawidłowości poprzez uwidocznienie cen jednostkowych towarów przeznaczonych do sprzedaży według objętości i masy, w miejscu sprzedaży detalicznej.

W stosunku do 2 przedmiotowych przedsiębiorców na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000r. o Inspekcji Handlowej (Dz. U. z 2016 r., poz. 1059 ze zm.) wydano żądanie niezwłocznego usunięcia stwierdzonych nieprawidłowości.
W trakcie trwania czynności kontrolnych ceny jednostkowe dla produktów nie będących produktami leczniczymi (kosmetyki), zostały uzupełnione i naniesione na etykiety cenowe wyrobów.

  1. Rzetelność uwidaczniania cen dla konsumentów.

Kontrolując powyższe zagadnienie dokonano porównania zgodności cen uwidocznionych w miejscu sprzedaży detalicznej z cenami zakodowanymi w kasie.

Badaniem objęto 40 towarów oferowanych do sprzedaży w 3 placówkach, nie stwierdzając różnic pomiędzy cenami uwidocznionymi przy towarach, z cenami zakodowanymi w kasie.

W trzech pozostałych sklepach nie zbadano powyższego zagadnienia, gdyż znajdujące się na wyposażeniu kontrolowanych sklepów kasy nie posiadały skanerów do odczytywania cen na podstawie kodu kreskowego. Ceny towarów wprowadzane były do kasy ręcznie, na podstawie cen umieszonych na towarach.

W jednym sklepie w odniesieniu do 3 partii towarów sprzedawanych wg objętości
i masy stwierdzono nieprawidłowe wyliczenie ceny jednostkowej. Dotyczyło to:

- kremu naprawczego YONELLE 3C à 55 ml w cenie 229 zł/szt., uwidoczniono cenę jednostkową za 1 litr: 416,36 zł, winno być 4.163,63 zł,

- kremu regenerującego YONELLE 3C à 55 ml w cenie 219 zł/szt., uwidoczniono cenę jednostkową za 1 litr: 398,18 zł, winno być 3.981,81 zł,

- odżywki do włosów SYOSS à 300 ml w cenie 9,90 zł/szt., uwidoczniono cenę jednostkową za 1 litr: 49,50 zł, winno być 33 zł.

W toku kontroli postawiono żądanie niezwłocznego usunięcia uchybienia organizacyjnego i porządkowego poprzez prawidłowe wyliczenie cen jednostkowych,   które kontrolowana wykonała w trakcie kontroli.

  1. Kontrolowane sklepy nie były wyposażone w czytniki udostępniane konsumentom do odczytywania cen z kodu kreskowego.
  1. Legalność prowadzonej działalności:

Pięciu przedsiębiorców prowadzących działalność gospodarczą w kontrolowanych sklepach posiadało stosowne wpisy do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej.

W stosunku do jednego przedsiębiorcy, działalność gospodarcza w kontrolowanej jednostce prowadzona jest na podstawie uzyskanego wpisu do Rejestru Przedsiębiorców KRS.

Zakres wykonywanych działalności był zgodny z podanymi we wpisach.

 

Sporządziła:

Specjalista Agnieszka Dobkowska

««« powrót
Liczba odwiedzin: 335624

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl