Wyniki kontroli
I N F O R M A C J A
z kontroli prawidłowości obrotu akumulatorami samochodowymi i bateriami.
Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. w 2014 r., przeprowadził kontrolę kontrole przedsiębiorców w celu ustalenia realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach.
Kontrolą objęto łącznie 37 partii wyrobów w tym:
17 partii baterii
4 partie akumulatorków
9 partii sprzętu elektrycznego
1 partię sprzętu z zamontowanym akumulatorem.
6 partii akumulatorów samochodowych
Prawidłowość oznaczenia oferowanych do sprzedaży baterii i akumulatorów:
a) sprawdzono, czy zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach wprowadzane
do obrotu baterie i akumulatory zostały w sposób widoczny, czytelny i trwały, oznakowane
symbolem selektywnego zbierania.
W wyniku przeprowadzonej oceny stwierdzono, że wszystkie badane partie baterii akumulatorków i akumulatorów w sposób widoczny, czytelny i trwały oznakowane były
symbolem selektywnego zbierania.
b) sprawdzano przestrzeganie postanowień art. 31 ust. 3 ustawy o bateriach i akumulatorach stwierdzając, że do akumulatorów samochodowych dołączone były informacje o warunkach i trybie ich zwrotu oraz o zorganizowanych dla nich punktach zbierania,
Prawidłowość oznaczenia oferowanych do sprzedaży przenośnych baterii i akumulatorów oraz baterii i akumulatorów samochodowych wprowadzonych do obrotu po 31 maja 2012r.
W związku z tym, że rozporządzenie Komisji (UE) nr 1103/2010 z dnia 29 listopada 2010r. ustalające, na mocy dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, przepisy dotyczące znakowania baterii i akumulatorów przenośnych, wtórnych (ładowalnych) oraz samochodowych informacjami o ich pojemności - stosuje się do baterii i akumulatorów przenośnych wtórnych (ładowalnych) oraz samochodowych, wprowadzonych po raz pierwszy
do obrotu 18 miesięcy po terminie opublikowania, tj. od 31 maja 2012r. sprawdzeniem objęto 4 partie akumulatorków (ładowalnych) oraz 6 partii akumulatorów samochodowych wprowadzonych do obrotu w okresie od 30 kwietnia 2013r. do 31 grudnia 2013r. Objęte oceną akumulatorki i akumulatory samochodowe zostały zaopatrzone w informację o ich pojemności. Informacje przedstawione na etykietach spełniały wymogi określone w załączniku III część A i załączniku IV Część A ww. rozporządzenia.
Prawidłowość zaprojektowania i oznakowania sprzętu.
Sprawdzono 9 partii sprzętu elektrycznego stwierdzając, że w bardzo łatwy sposób można było usunąć ze sprzętu zużyte baterie lub akumulatory.
Ponadto oceną objęto 1 partię sprzętu z zamontowanym akumulatorem. Stwierdzono, że do wyrobu dołączono sporządzoną w języku polskim instrukcję zawierającą m.in. informacje o sposobie bezpiecznego usunięcia akumulatora z tego sprzętu oraz określono parametry techniczne: źródło światła, rodzaj ładowania, czas ładowania, czas świecenia, funkcje oraz parametry akumulatora: Li-ion 3,7V/2,2Ah.
Prawidłowość i legalność wykonywania działalności.
4.1. Legalność prowadzonej działalności
W przypadku trzech przedsiębiorców prowadzona działalność gospodarcza zarejestrowana została przez Sąd Rejonowy w Zielonej Górze (2) i w Warszawie i prowadzona była zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego.
Trzech przedsiębiorców działalność gospodarczą prowadziło po zgłoszeniu do ewidencji działalności gospodarczej. Prowadzona działalność była zgodna z zakresem określonym we wpisach.
4.2. Prawidłowość wykonywania działalności
a) Sprzedawca detaliczny
W toku czynności kontrolnych ustalono stosownie do art. 48 ustawy o bateriach i akumulatorach, że kontrolowani przedsiębiorcy posiadali powierzchnie sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przekraczającą 25 m2.
W związku z powyższym sprawdzono czy:
- przyjmują selektywnie zebrane zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne od użytkownika końcowego przez udostępnienie pojemnika na zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne, bez żądania od niego zapłaty za ich przyjęcie. Stwierdzono, że w każdej kontrolowanej placówce znajdował się odpowiedni pojemnik, na którym znajdowało się oznaczenie o treści: „Zużyte baterie”. Przedsiębiorcy nie żądali zapłaty za ich przyjęcie.
- przekazują zebrane, zużyte baterie i zużyte akumulatory, sprzedawcy hurtowemu lub zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory. Przedsiębiorcy przekazywali zużyte baterie do sprzedawcy hurtowego lub do zbierającego zużyte baterie i akumulatory.
W uwidocznionej informacji w Gorzowie Wlkp.,: „O zasadach sprzedaży nowych i odbioru zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych, akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych” w pkt. 2 i 3 podano zasady postępowania w przypadku, gdy przy sprzedaży baterii lub akumulatorów kupujący nie przekazuje zużytych baterii lub zużytych akumulatorów tj. pobrania od kupującego odpowiedniej wysokości opłaty depozytowej (30 zł za sztukę w przypadku baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych i akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, 35 zł za sztukę w przypadku baterii przemysłowej kwasowo-ołowiowej i akumulatora przemysłowego kwasowo-ołowiowego) wraz z potwierdzeniem jej pobrania oraz zwrotu pobranej opłaty depozytowej oraz potwierdzenia tego zwrotu, w terminie 30 dni od dnia jej pobrania w przypadku, gdy kupujący przekaże zużyty akumulator.
Kontrolowany przedsiębiorca oświadczył, iż nie było przypadku pobrania od kupującego odpowiedniej wysokości opłaty depozytowej wraz z potwierdzeniem jej pobrania, gdyż w każdym przypadku klienci przekazywali zużyty akumulator. W Gorzowie Wlkp., znajdowały się dokumenty do potwierdzenia pobrania i zwrotu opłaty depozytowej które były zgodne z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 5 maja 2010 r. w sprawie wzoru dokumentu potwierdzającego pobranie opłaty depozytowej i dokumentu potwierdzającego zwrot opłaty depozytowej.
W jednym przypadku w toku kontroli ustalono, że powierzchnia handlowa kontrolowanej placówki wynosi 21,73m² (wymiary powierzchni handlowej 4,10 x 5,30), w związku z czym nie realizowano postanowień art. 48 ustawy o bateriach i akumulatorach.
b) Sprzedawca hurtowy
Sprzedawcy hurtowi w miejscu widocznym i swobodnie dostępnym dla klientów umieścili zbiorniki na zużyte baterie i akumulatory.
Za powyższe czynności przedsiębiorcy nie żądają zapłaty.
c) Przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie wymiany zużytych baterii i zużytych akumulatorów.
Kontrolowany przedsiębiorca świadczący usługi zegarmistrzowskie m.in. w zakresie wymiany zużytych baterii zegarkowych posiadał w zakładzie trzy kartonowe pudełka, w których znajdowało się około 500 szt. zużytych różnego rodzaju baterii (guzikowych, pastylkowych, paluszków, akumulatorków, baterii słuchowych). Za pozostawione baterie przedsiębiorca za ich przyjęcie nie żądał zapłaty.
Prawidłowość uwidaczniania cen.
Kontrole w tym zakresie przeprowadzono w trzech placówkach. W jednym przypadku stwierdzono, że około 15 % towarów oferowanych kupującym do sprzedaży nie było opatrzonych wywieszkami zawierającymi informacje wskazujące ich nazwy handlowe, ceny oraz jednostki miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny.
Powyższe narusza § 3.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2012 r.
Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt. 5 ustawy z dnia 15 grudnia 2000 r. o Inspekcji Handlowej wydano żądanie porządkowo- organizacyjne uzupełnienia brakujących na wywieszkach nazw handlowych towarów, cen oraz jednostek miar, do których odnoszą się uwidocznione ceny. Żądanie zostało wykonane w czasie trwania czynności kontrolnych.
Prawidłowość udzielania gwarancji.
W Gorzowie Wlkp., ustalono, że do sprzedawanych akumulatorów z gwarancją producenta wydawane są karty gwarancyjne sporządzone w języku polskim, sformułowane w sposób jasny, zrozumiały i nie wprowadzający w błąd
Karty gwarancyjne zawierały:
- obowiązki gwaranta oraz uprawnienia kupującego,
- dane dotyczące wyrobu zgodne z oznaczeniem na produkcie ,
- nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej,
- czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej,
- stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową.
W pozostałych placówkach w ofercie handlowej brak było wyrobów z udzieloną gwarancją.
Inne ustalenia kontroli.
W toku czynności kontrolnych ustalono, że akumulatory i baterie kontrolowani przedsiębiorcy nabyli bezpośrednio od wprowadzających baterie i akumulatory.
Analiza dokumentów wykazała, że zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 30 ustawy o bateriach i akumulatorach na dokumentach związanych z obrotem bateriami i akumulatorami (fakturze VAT) został zamieszczony numer rejestrowy wprowadzającego.
Pozyskane w toku kontroli dane dotyczące podmiotów wprowadzających baterie i akumulatory przekazano do właściwych Urzędów Marszałkowskich.
Badania laboratoryjne.
W toku kontroli do badań laboratoryjnych w zakresie sprawdzenia zawartości kadmu ołowiu i rtęci pobrano: 2 próbki (8szt.) baterii oraz 1 próbkę akumulatorka.
W wyniku przeprowadzonych badań przez Specjalistyczne Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej w Łodzi w zbadanej próbce baterii nie wykryto obecności rtęci, kadmu i ołowiu, nie wykryto obecności kadmu i ołowiu.
Stwierdzono zawartość rtęci w ilości (0,194±0,0024)% i (0,188±0,023)%.
Biorąc pod uwagę otrzymane wyniki badań oraz oznakowanie baterii (bateria oznakowana
symbolem chemicznym rtęci Hg) stwierdzono, że bateria jest zgodna pod względem zawartości rtęci, kadmu i ołowiu z wymaganiami ustawy z dnia 24 kwietnia 2009r. o bateriach i akumulatorach.
W badanym akumulatorku nie wykryto obecności rtęci, kadmu i ołowiu.
Ustalenia z przeprowadzonych kontroli pozwalają na stwierdzenie, że sprzedawcy i wprowadzający do obrotu baterie i akumulatory w sposób właściwy wywiązują się z obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 kwietnia 2009r. o bateriach i akumulatorach.