Wyniki kontroli
I N F O R M A C J A
z kontroli prawidłowości obrotu akumulatorami samochodowymi i bateriami.
Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp. w 2013r. przeprowadził kontrolę kontrole przedsiębiorców w celu ustalenia realizacji obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 kwietnia 2009 r. o bateriach i akumulatorach.
Kontrolą objęto łącznie 29 partii wyrobów, w tym:
8 partii baterii,
18 partii akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych,
1 partie akumulatorków,
5 partii sprzętu elektrycznego i elektronicznego (zegary wiszące i budziki).
Prawidłowość oznaczenia oferowanych do sprzedaży baterii i akumulatorów:
a) kontrolowane baterie i akumulatory zostały w sposób widoczny, czytelny i trwały, oznakowane symbolem selektywnego zbierania zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach.
b) objęte oceną akumulatory samochodowe kwasowo-ołowiowe wyposażone były w instrukcje obsługi sporządzone w języku polskim podające szczegółowo wskazówki ostrzegawcze i przepisy bezpieczeństwa: wyjaśnienia symboli podanych na akumulatorze, transport, montaż i demontaż w pojeździe, ładowanie, konserwacja, rozruch za pomocą źródła zasilania, przechowywanie. W załączonych w formie książeczek instrukcjach określono warunki i tryb zwrotu akumulatorów oraz wskazano adresy zorganizowanych punktów zbierania akumulatorów tj. zgodnie z art. 31 ust. 3 ustawy o bateriach i akumulatorach.
c) żaden kontrolowany wyrób nie posiadał umieszczonego oznakowania CE.
Prawidłowość oznaczenia oferowanych do sprzedaży przenośnych baterii i akumulatorów oraz baterii i akumulatorów samochodowych wprowadzonych do obrotu po 31 maja 2012r.
Biorąc pod uwagę polecenie Prezesa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów sprawdzeniem objęto wyłącznie baterie i akumulatory przenośne wtórne (ładowalne) oraz samochodowe – zgodnie z zakresem stosowania rozporządzenia Komisji (UE) nr 1103/2010 z dnia 29 listopada 2010r. ustalającym, na mocy dyrektywy 2006/66/WE Parlamentu Europejskiego i Rady, przepisy dotyczące znakowania baterii i akumulatorów przenośnych, wtórnych (ładowalnych) oraz samochodowych informacjami o ich pojemności.
W związku z tym, że przedmiotowe rozporządzenie Komisji (UE) stosuje się do baterii i akumulatorów przenośnych wtórnych (ładowalnych) oraz samochodowych, wprowadzonych po raz pierwszy do obrotu 18 miesięcy po terminie opublikowania, tj. od 31 maja 2012 r. sprawdzeniem objęto 18 szt. akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych wprowadzonych do obrotu w okresie od października 2012 r. do czerwca 2013 r.
Wszystkie akumulatory objęte oceną posiadały etykiety umieszczone bezpośrednio w górnej części akumulatora zaopatrzone w informację o ich pojemności – tj. zgodnie z art. 9 ust. 4 ustawy o bateriach i akumulatorach. Ponadto na etykietach podano wartość prądu rozruchowego.
Prawidłowość zaprojektowania i oznakowania sprzętu.
W 5 partiach sprzętu (zegary wiszące i budziki) sprawdzono czy zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach możliwe jest łatwe usunięcie ze sprzętu zużytych baterii. Stwierdzono, że sprzęt został zaprojektowany w taki sposób, iż możliwe jest łatwe usunięcie z niego zużytych baterii. W placówkach wytypowanych do kontroli brak było w ofercie handlowej sprzętu, w którym zamontowane zostały baterie lub akumulatory.
Prawidłowość i legalność wykonywania działalności.
4.1. Legalność prowadzonej działalności
W przypadku jednego przedsiębiorcy prowadzona działalność gospodarcza zarejestrowana została przez Sąd Rejonowy w Zielonej Górze i prowadzona była zgodnie z wpisem do Krajowego Rejestru Sądowego. Pozostali przedsiębiorcy działalność gospodarczą prowadzili po zgłoszeniu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Prowadzona działalność zgodna była z zakresem określonym we wpisie.
4.2. Prawidłowość wykonywania działalności
a) Sprzedawca detaliczny – w kontrolowanych placówkach przedsiębiorcy przyjmowali zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne od użytkownika końcowego , bez żądania od niego zapłaty za ich przyjęcie. W miejscu widocznym w sali sprzedażowej znajdowały się specjalnie przystosowane do tego celu pojemniki na zużyte baterie. Sprzedawcy oferujący baterie samochodowe kwasowo-ołowiowe i akumulatory samochodowe kwasowo-ołowiowe przyjmowali od użytkownika końcowego zużyte baterie i akumulatory samochodowe. Do powyższego celu przygotowane były odizolowane od podłoża miejsca do zbiórki zużytych akumulatorów – akumulatory składowane były na paletach drewnianych pokrytych gumą. Przedsiębiorcy nie żądali zapłaty za ich przyjęcie.
W miejscu widocznym i dostępnym dla klientów umieszczone były informacje pt: „O zasadach sprzedaży nowych i odbioru zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych, akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych”.
W pkt 2 i 3 podano zasady postępowania w przypadku, gdy przy sprzedaży baterii lub akumulatorów samochodowych kupujący nie przekazuje zużytych baterii lub zużytych akumulatorów samochodowych tj. pobrania od kupującego odpowiedniej wysokości opłaty depozytowej (30 zł za sztukę w przypadku baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych i akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, 35 zł za sztukę w przypadku baterii przemysłowej kwasowo-ołowiowej i akumulatora przemysłowego kwasowo-ołowiowego) wraz z potwierdzeniem jej pobrania oraz zwrotu pobranej opłaty depozytowej oraz potwierdzenia tego zwrotu, w terminie 30 dni od dnia jej pobrania w przypadku, gdy kupujący przekaże zużyty akumulator.
Kontrolowani przedsiębiorcy oświadczyli, iż nie było przypadku pobrania od kupującego odpowiedniej wysokości opłaty depozytowej wraz z potwierdzeniem jej pobrania, gdyż w każdym przypadku klienci przekazywali zużyty akumulator. Posiadali dokumenty do pobrania i zwrotu opłaty depozytowej zgodne z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z 5 maja 2010 r., w sprawie wzoru dokumentu potwierdzającego zwrot opłaty depozytowej.
b) Sprzedawca hurtowy
Ustalono, że w hurtowni przedsiębiorca przyjmował od użytkownika końcowego oraz od sprzedawcy detalicznego zużyte akumulatory samochodowe, bez żądania od nich zapłaty za ich przyjęcie. Do tego celu przygotowane było wydzielone miejsce w magazynie – zużyte akumulatory składowane były na paletach drewnianych, na folii, które następnie owijano folią i streczowano.
Na podstawie „Karty przekazania odpadu” z dnia 20 czerwca 2013 r. kontrolowany przedsiębiorca przekazał prowadzącemu działalność w zakresie transportu odpadu złom akumulatorowy w ilości 17.506 kg (20 palet). Za powyższe czynności nie żądał zapłaty.
c) Przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie wymiany zużytych baterii i zużytych akumulatorów
Kontrolowany przedsiębiorca świadczący usługi zegarmistrzowskie m.in. w zakresie wymiany zużytych baterii zegarkowych posiadał w zakładzie szczelnie zamknięty pojemnik, w którym znajdowało się około 150 szt. zużytych różnego rodzaju baterii, które zostawiali zleceniodawcy. Za pozostawione baterie przedsiębiorca za ich przyjęcie nie żądał zapłaty.
Prawidłowość uwidaczniania cen.
Kontrole w tym zakresie przeprowadzono w dwóch placówkach detalicznych nie stwierdzając nieprawidłowości.
6. Prawidłowość udzielania gwarancji.
Temat realizowano u trzech przedsiębiorców. Akumulatory samochodowe objęte sprawdzeniem (18 partii) sprzedawane były z gwarancją:
Analiza kart wykazała, że:
- wydawane karty gwarancyjne sporządzone były w języku polskim oraz sformułowane w sposób jasny, zrozumiały i nie wprowadzający w błąd,
- w kartach podano obowiązki gwaranta oraz uprawnienia kupującego,
- karty sprzedawca wypełnia czytelnie i identyfikuje akumulator poprzez podanie typu i kodu akumulatora oraz wpisuje datę sprzedaży i opatruje pieczęcią,
- przy sprzedaży akumulatora sprzedawca w karcie gwarancyjnej wpisuje nazwę i adres gwaranta, w każdej karcie gwarancyjnej podano okres gwarancji (24 miesiące) i informację o treści: „Zasięg terytorialny ochrony gwarancyjnej obejmuje teren Rzeczypospolitej Polskiej”,
- we wszystkich kartach gwarancyjnych określono: „Gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza, ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową”,
- ustalono, że udzielenie kupującemu gwarancji następuje bezpłatnie – w karcie gwarancyjnej brak zapisu o pobieraniu opłaty.
7. Inne ustalenia kontroli.
Kontrolą objęto wyroby, które m.in. zakupione zostały bezpośrednio od wprowadzających
do obrotu. Analiza dokumentów wykazała, że zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 30 ustawy o bateriach i akumulatorach na dokumentach związanych z obrotem bateriami i akumulatorami (fakturze VAT) został zamieszczony numer rejestrowy wprowadzającego. Pozyskane w toku kontroli dane dotyczące podmiotów wprowadzających baterie i akumulatory przekazano do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska. Ponadto skierowano informacje do Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego, który sprawuje kontrolę przestrzegania przepisów ustawy w zakresie opłaty produktowej i opłaty depozytowej.
8. Badania laboratoryjne.
W toku kontroli do badań laboratoryjnych w zakresie sprawdzenia zawartości kadmu, ołowiu i rtęci pobrano 4 próbki produktów w tym 3 próbki baterii po 4 szt. i 1 próbkę akumulatorków po 4 szt. Do badań laboratoryjnych pobrano:
W wyniku przeprowadzonych badań przez Specjalistyczne Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej w Łodzi w zbadanych próbkach nie wykryto obecności rtęci, kadmu i ołowiu. Biorąc pod uwagę otrzymane wyniki badań stwierdzono, że próbki są zgodne pod względem zawartości rtęci, kadmu i ołowiu z wymaganiami ustawy z dnia 24 kwietnia 2009r. o bateriach i akumulatorach.
Ustalenia z przeprowadzonych kontroli pozwalają na stwierdzenie, że przedsiębiorcy prowadzący detaliczną i hurtową sprzedaż akumulatorów samochodowych i baterii a także producenci i wprowadzający do obrotu akumulatory i baterie w sposób właściwy wywiązują się z obowiązków wynikających z ustawy z dnia 24 kwietnia 2009r. o bateriach i akumulatorach.