Wyniki kontroli 

data publikacji: 30-03-2016 | 13:35data ostatniej modyfikacji: 30-03-2016 | 13:36Wytworzył: Tomasz ZdrowowiczWprowadził: Tomasz Zdrowowicz
Informacja z akumulatorów i baterii 2012
30 marca 2016

                                                                                 

I N F O R M A C J A

z kontroli prawidłowości obrotu akumulatorami samochodowymi  i bateriami.

            Lubuski Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp., w 2012r. przeprowadził kontrolę w zakresie prawidłowości obrotu akumulatorami samochodowymi i bateriami w oparciu o ustawę z dnia 24 kwietnia 2009r. o bateriach i akumulatorach. Celem kontroli było sprawdzenie w jakim stopniu przedsiębiorcy wywiązują się z obowiązków wynikających  w/w ustawy.

Kontrolą objęto łącznie 40 partii wyrobów, w tym:

9  partii akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych,

21 partii baterii jednorazowego użytku (alkaliczne typu  AAA),

10 szt. akumulatorków,

10 szt. sprzętu elektryczno/elektronicznego,

1. Prawidłowość oznaczenia oferowanych do sprzedaży baterii i akumulatorów:

a) sprawdzono, czy zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o bateriach i akumulatorach wprowadzane do obrotu akumulatory i baterie zostały w sposób widoczny, czytelny i trwały, oznakowane symbolem selektywnego zbierania. Stwierdzono, że wszystkie badane akumulatory samochodowe i baterie były oznakowane symbolem selektywnego zbierania.

b)  sprawdzano przestrzeganie postanowień art. 31 ust. 3 ustawy o bateriach i akumulatorach stwierdzając, że do akumulatorów samochodowych dołączone były informacje o warunkach i trybie zwrotu oraz o zorganizowanych dla nich punktach zbierania,

c) sprawdzono czy akumulatory i baterie oznakowane zostały znakiem CE.
W kontrolowanych hurtowniach i sklepach na badanych akumulatorach samochodowych i  bateriach alkalicznych oraz akumulatorkach  nie stwierdzono oznakowania znakiem CE.  

2. Prawidłowość zaprojektowania i oznakowania sprzętu.

Na przykładzie 7 szt. sprzętu elektrycznego stwierdzono, że sprzęt został zaprojektowany w taki sposób, iż możliwe jest łatwe usunięcie z niego zużytych baterii. Natomiast w przypadku 3 szt. sprzętu elektronicznego, w którym zamontowane były akumulatory stwierdzono, że do sprzętu załączono sporządzone w języku polskim instrukcje zawierające informacje o sposobie bezpiecznego usunięcia akumulatora z tego sprzętu oraz podano rodzaj zamontowanego akumulatora - art. 11 ust. 2 i 3 ustawy o bateriach i akumulatorach.

3. Prawidłowość i legalność wykonywania działalności.

3.1.      Legalność prowadzonej działalności

Kontrolowane Spółki jawne i z ograniczoną odpowiedzialnością działalność gospodarczą prowadziły na podstawie wpisu do Krajowego Rejestru Sądowego. Pozostali przedsiębiorcy działalność gospodarczą prowadzili na podstawie wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej Rzeczypospolitej Polskiej.

Uwag w zakresie zgodności prowadzonej działalności gospodarczej z zakresem określonym w odpisach aktualnych z Rejestru Przedsiębiorców oraz we wpisach do CEiDG nie wniesiono.

3.2.      Prawidłowość wykonywania działalności

a) sprzedawca detaliczny

W toku czynności kontrolnych ustalono stosownie do art. 48 ustawy o bateriach i akumulatorach, że kontrolowani przedsiębiorcy posiadali powierzchnie sprzedaży w rozumieniu art. 2 pkt 19 ustawy z dnia 27 marca 2003r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przekraczającą 25 m2. W związku z powyższym sprawdzono czy:

- przedsiębiorcy przyjmują selektywnie zebrane zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne od użytkownika końcowego przez udostępnienie pojemnika na zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne, bez żądania od niego zapłaty za ich przyjęcie. Stwierdzono, że w każdej kontrolowanej placówce znajdował się odpowiedni pojemnik, na którym znajdowało się oznaczenie o treści: „Zużyte baterie”.  Przedsiębiorcy nie żądali zapłaty za przyjęcie zużytych baterii i akumulatorów.

- przedsiębiorcy przekazują zebrane zużyte baterie i zużyte akumulatory sprzedawcy hurtowemu lub zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory. Przedsiębiorcy przekazywali zużyte baterie do sprzedawcy hurtowego lub do zbierającego zużyte baterie i akumulatory.

U sprzedawców detalicznych oferujących akumulatory samochodowe kwasowo-ołowiowe przed wejściem do placówki znajdowały się duże pojemniki z napisem o treści: „Zużyte akumulatory”. W miejscu widocznym i dostępnym dla klientów umieszczono informację: „O zasadach sprzedaży nowych i odbioru zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych, akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych”.

W uwidocznionej informacji: „O zasadach sprzedaży nowych i odbioru zużytych baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych, akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, baterii przemysłowych kwasowo-ołowiowych lub akumulatorów przemysłowych kwasowo-ołowiowych” w pkt. 2 i 3 podano zasady postępowania w przypadku, gdy przy sprzedaży baterii lub akumulatorów kupujący nie przekazuje zużytych baterii lub zużytych akumulatorów tj. pobrania od kupującego odpowiedniej wysokości opłaty depozytowej (30 zł za sztukę w przypadku baterii samochodowych kwasowo-ołowiowych i akumulatorów samochodowych kwasowo-ołowiowych, 35 zł za sztukę w przypadku baterii przemysłowej kwasowo-ołowiowej i akumulatora przemysłowego kwasowo-ołowiowego) wraz z potwierdzeniem jej pobrania oraz zwrotu pobranej opłaty depozytowej oraz potwierdzenia tego zwrotu, w terminie 30 dni od dnia jej pobrania w przypadku, gdy kupujący przekaże zużyty akumulator.

            Kontrolowani przedsiębiorcy oświadczyli, iż nie było przypadku pobrania od kupującego odpowiedniej wysokości opłaty depozytowej wraz z potwierdzeniem jej pobrania, gdyż w każdym przypadku klienci przekazywali zużyty akumulator. W sklepie i w hurtowni znajdowały się dokumenty do potwierdzenia pobrania i zwrotu opłaty depozytowej, które były zgodne z wzorem określonym w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 5 maja 2010r. w sprawie wzoru dokumentu potwierdzającego pobranie opłaty depozytowej i dokumentu potwierdzającego zwrot opłaty depozytowej.    

b)         sprzedawca hurtowy – stwierdzono, że stosownie do art. 49 ustawy o bateriach i akumulatorach kontrolowani sprzedawcy hurtowi baterii przenośnych i akumulatorów przenośnych:

- przyjmują zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne od użytkownika końcowego oraz od sprzedawcy detalicznego, któremu przekazał baterie przenośne lub akumulatory przenośne bez żądania od niego zapłaty za ich przyjęcie;

- przekazują zużyte baterie i zużyte akumulatory zbierającemu zużyte baterie lub zużyte akumulatory.

            Stwierdzono, że przed wejściem do kontrolowanych hurtownii znajdowały się zbiorniki na zużyte baterie przenośne i zużyte akumulatory przenośne.

c) przedsiębiorca świadczący usługi w zakresie wymiany zużytych baterii i zużytych akumulatorów – kontrolowany przedsiębiorca świadczący usługi zegarmistrzowski m.in. w zakresie wymiany zużytych baterii zegarkowych posiadał w zakładzie pudełko, w którym znajdowało się około 200 szt. zużytych różnego rodzaju baterii, które zostawiali zleceniodawcy. Za pozostawione baterie przedsiębiorca za ich przyjęcie nie żąda zapłaty. =

4. Prawidłowość uwidaczniania cen.

Kontrole w tym zakresie przeprowadzono w sześciu placówkach i stwierdzono, że oznaczenia towarów ceną były zgodne z wymaganiami ustawy z dnia 5 lipca 2001r. o cenach oraz zgodne z wymaganiami rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 10 czerwca 2002r. w sprawie szczegółowych zasad uwidaczniania cen towarów i usług oraz sposobu oznaczania ceną towarów przeznaczonych do sprzedaży.

5. Prawidłowość udzielania gwarancji.

W hurtowni w Gorzowie Wlkp. i w sklepie w Nowej Soli ustalono, że do sprzedawanych akumulatorów z gwarancją producenta wydawane są karty gwarancyjne sporządzone w języku polskim (art. 7 i 7a ustawy z dnia 7 października 1999r. o języku polskim, sformułowane w sposób jasny, zrozumiały i nie wprowadzający w błąd (art. 13 ust. 3 ustawy z dnia 27 lipca 2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz zmianie Kodeksu cywilnego) i zawierają one:

- obowiązki gwaranta oraz uprawnienia kupującego - art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 27 lipca  2002r.

- dane dotyczące wyrobu zgodne z oznaczeniem na produkcie – art. 13 ust. 2 ww. ustawy,

- nazwę i adres gwaranta lub jego przedstawiciela w Rzeczypospolitej Polskiej - art. 13 ust. 4 ww. ustawy,

- czas trwania i terytorialny zasięg ochrony gwarancyjnej - art. 13 ust. 4 ww. ustawy,

- stwierdzenie, że gwarancja na sprzedany towar konsumpcyjny nie wyłącza, nie ogranicza ani nie zawiesza uprawnień kupującego wynikających z niezgodności towaru z umową – art. 13 ust. 4 ww. ustawy.

            Ustalono również, że udzielenie kupującemu gwarancji następuje bezpłatnie (art. 13 ust. 1 ww. ustawy.)

W zakładzie świadczącym usługi w zakresie naprawy zegarów i zegarków przedsiębiorca na  wykonaną usługę udziela pisemnej gwarancji. Ujawnione w okresie gwarancji wady zegarka będą niezwłocznie, bezpłatnie usuwane. W pozostałych placówkach w ofercie handlowej brak było  wyrobów z udzieloną gwarancją.

6.  Prawidłowość i terminowość załatwiania reklamacji konsumentów.

W toku kontroli sprawdzono przestrzeganie postanowień ustawy z dnia 27.07.2002r. o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej oraz o zmianie Kodeksu cywilnego, w zakresie przyjmowania i rozpatrywania reklamacji klientowskich, odpowiedzialności za sprzedany towar.

Ustalono, że przedsiębiorcy nie prowadzą rejestru reklamacji klientowskich, które według oświadczenia przedsiębiorcy zdarzają się sporadycznie. Dodatkowo przedsiębiorcom przypomniano obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa.

7. Inne ustalenia kontroli.

W toku czynności kontrolnych ustalono, że kontrolowani przedsiębiorcy oferowane w sprzedaży akumulatory samochodowe i baterie nabyli bezpośrednio od wprowadzającego baterie lub akumulatory. Analiza dokumentów wykazała, że zgodnie z obowiązkiem wynikającym z art. 30 ustawy o bateriach i akumulatorach na dokumentach związanych z obrotem bateriami i akumulatorami (fakturze VAT) został zamieszczony numer rejestrowy wprowadzającego.

Pozyskane w toku kontroli dane dotyczące podmiotów wprowadzających baterie i akumulatory przekazano do Głównego Inspektora Ochrony Środowiska w Warszawie.

Ponadto skierowano dwie informacje do: Urzędu Marszałkowskiego Województwa Śląskiego, który sprawuje kontrolę przestrzegania przepisów ustawy w zakresie opłaty produktowej i opłaty depozytowej i Urzędu Marszałkowskiego Województwa Lubuskiego.

8. Badania laboratoryjne.

W toku kontroli do badań laboratoryjnych w zakresie  sprawdzenia zawartości kadmu, ołowiu i rtęci pobrano 4 próbki i tak:

a) próbki (4 sztuk) baterii jednorazowego użytku – alkaliczne i próbkę baterii jednorazowego użytku. 

b) próbki (4 sztuk): akumulatorek niklowo-metalowo-wodorkowy i próbkę 4 szt.: akumulatorek niklowo-metalowo-wodorkowy.

W wyniku przeprowadzonych badań przez Specjalistyczne Laboratorium Produktów Włókienniczych i Analizy Instrumentalnej w Łodzi w zbadanych próbkach nie wykryto obecności ołowiu. Wykryto obecność kadmu (w baterii alkalicznej)  w ilości mniejszej niż 0,002% oraz obecność rtęci (w akumulatorku) w ilości mniejszej od 0,0005%. Próbki były zgodne pod względem ww. wskaźników z wymaganiami ustawy o bateriach i akumulatorach. 

 

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 335624

Biuletyn Informacji Publicznej Wojewódzkiego Inspektoratu Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.

Metryczka strony

Dostawca:

Wojewódzki Inspektorat Inspekcji Handlowej w Gorzowie Wlkp.
Ul. Kombatantów 34
66-400 Gorzów Wlkp.

telefon: (+48) 957225731
fax: (+48) 957200770
e-mail: info@wiih.gorzow.pl