Protokoły V kadencji
P R O T O K Ó Ł Nr X/2007
z sesji Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim odbytej w dniu 30 sierpnia 2007r w sali nr 1 Gminnego Domu Kultury i Biblioteka w Głogowie Młp. (ul. Kardynała Stefana Wyszyńskiego).
Na ustawowy skład Rady wynosi 15 Radnych, stwierdzam, że w sesji uczestniczy 12 Radnych, co stanowi quorum, przy którym Rada Miejska może obradować i podejmować prawomocne uchwały. Trzech Radnych, a to panowie Furman, Selwa i Pado usprawiedliwili swoją nieobecność, (lista obecności stanowi załącznik nr.1 do protokołu)
W sesji uczestniczyli :
1. Pan mgr inż. Kazimierz Rokita - Burmistrz Głogowa Małopolskiego
2. Pan mgr Antoni Jeż - Zastępca Burmistrza Głogowa Młp.
3. Pan Jan Surowiec - Sekretarz Gminy
4. pani Lucyna Alberska - Skarbnik Gminy
5. Pan Sławomir Jamróz - Kierownik Posterunku Policji
6. Pan Jerzy Mazur - Kierownik Z-du GKiM
7. Pan Kazimierz Kłeczek - Kierownik Referatu GK UM
10. Pan Paweł Partyka - Radca prawny UM
11. Pan Lesław Padwiński - Komendant MG OSP
13. Pan Zbigniew Micał - Radny Rady Powiatu
14. Pan Tadeusz Michalik - Radny Powiatu Rzeszowskiego
15. Pan Zygmunt Rusznica - Członek Podkarpackiej Izby Rolniczej
(lista obecności stanowi zał. 2 do protokołu)
12. Sołtysi nie będący Radnymi
(lista obecności stanowi zał. nr 3 do protokołu)
Ad. 1
Przyjęcie porządku obrad
Przewodniczący Rady dokonał otwarcia sesji Rady Miejskiej.
Karol Kamler – Witam państwa Radnych, witam zaproszonych gości, przystępujemy do przyjęcia porządku obrad dzisiejszej X sesji Rady Miejskiej. Państwo Radni otrzymali zgodnie z procedurą projekt porządku obrad, już na komisjach prosiłem państwa Radnych, żeby uzupełnić porządek obrad o dwie dodatkowe uchwały. One dosłownie następnego dnia po wysłaniu dokumentów do państwa wpłynęły do mnie, pierwsza z tych dodatkowych uchwał to przystąpienie Gminy Głogów Małopolski do wspólnej realizacji projektu pn. Podkarpacki Program Szkolenia Młodzieży Piłkarskiej i Rozwoju Infrastruktury Sportowej „ EUROBOISKA " uchwała będzie nosiła Nr X/95 /2007 i druga uchwała w sprawie nadania nazw ulic na osiedlu domków jednorodzinnych w Pogwizdowie Nowym nr X/ 96 /2007. Czy ktoś z państwa Radnych wnosi jakieś zastrzeżenia, dodatkowe punkty do proponowanego porządku obrad, nie ma, w takim razie przystąpimy do głosowania porządku obrad uzupełnionego o te dwie dodatkowe uchwały.
Kto z państwa Radnych jest za przyjęciem tak przedstawiającego się porządku obrad proszę o podniesienie ręki. Dziękuję, kto jest przeciw, nikt, kto się wstrzymał, nikt, stwierdzam, że Rada przyjęła jednogłośnie porządek dzisiejszej sesji.
(porządek obrad stanowi zał. nr 4 do protokołu)
Ad. 2
Przyjęcie protokołu z IX sesji Rady Miejskiej
Karol Kamler – przystępujemy do realizacji porządku obrad punkt następny to przyjęcie protokołu z poprzedniej IX sesji Rady Miejskiej w Głogowie, protokół był wyłożony w biurze Rady, był w Internecie, tak, że można było się z nim zapoznać, czy ktoś z państwa zgłasza jakieś zastrzeżenia,
Pan Radny Sycz: w protokole zauważyłem, że nie ma słowa, które pan Radny, przewodniczący Rady powiedział, że przyszedł rachunek dla pana Sycza na 250 zł i tutaj, że oszczędzamy na wszystkim a tu taka rozrzutność i jakim prawem byłem na sesji powiatowej. Nie ma tego w protokole, prosiłbym o uzupełnienie.
Karol Kamler – dobrze będzie to uzupełnione, pani Iwona to uzupełni, a ja dodatkowo podpiszę. Czy jeszcze ktoś z państwa Radnych ma zastrzeżenia do protokołu, nie ma, głosujemy nad tak przedstawiającym się protokołem uzupełnionym, o te kilka zdań dotyczących tej sprawy o której Radny Sycz mówił. Kto z państwa radnych za przyjęciem protokołu, dziękuję, kto przeciw, kto się wstrzymał, stwierdzam, że Rada jednogłośnie przyjęła protokół z IX sesji Rady Miejskiej w Głogowie Młp.
Karol Kamler – Kolejny punkt informacja z działalności burmistrza w okresie między sesjami. Zanim pan burmistrz zabierze głos chciałbym uroczyście pożegnać panią dyrektor szkoły Podstawowej w Stykowie, panią Apolonię Kuceł, która od 1 sierpnia przechodzi na emeryturę. Poproszę pana burmistrza o kilka słów.
Ad. 3
Sprawozdanie burmistrza z prac wykonanych pomiędzy sesjami.
Burmistrz – pani dyrektor powiedziała, że na zakończenie roku wobec dzieci, nauczycieli, rodziców podziękowała, byliśmy tam, ale wspólnie z zastępcą postanowiliśmy poprosić panią również na sesję, bo tak to robimy, dlatego, że pani Pola również pracowała w naszej rodzinie samorządowej przez wiele lat. Od wielu lat była dyrektor szkoły podstawowej, 38 lat pracy wspólnej, pedagogicznej i wierzę, że wychowane te pokolenia ze Stykowa, w takim dobrym duchu, bo jak te dzieci przychodzą do Głogowa to są prymusami. Te dzieci ida dalej w świat, zdobywają doświadczenia, zdolne, a to zaczyna się wszystko w tych szkołach podstawowych, naszych małych szkołach podstawowych. Dwa ważne wydarzenia z życia Stykowa chcę podkreślić wspólną decyzję i dyrekcji szkoły i Rady rodziców i ówczesnego radnego i strażaków i rady sołeckiej i Sołtysa, że dom ludowy został jednomyślnie przekazany pod szkołę, zmodyfikowany, przystosowany i drugie wydarzenie historyczne, że szkoła ta uzyskała tytuł ks. Prałata Stanisława Ujdy. Ksiądz nieznany szerzej, ale znany w naszym środowisku, bo tam tworzył podstawę pod tworzenie parafii, bo budował kościół, potem za obecnego księdza wybudowana została plebania, a to było podstawą do odłączenia się Stykowa od parafii Głogów, do ułatwienia kontaktów w swojej wspólnocie. To wszystko było to, że szkoła podjęła odważną decyzję, i patronem jest ks. Ujda bo przyczynił się do promocji Stykowa, to dzisiaj najatrakcyjniejsza miejscowość w gminie. Działeczki coraz bardziej zabudowane, i ten Styków się rozwija, i tego życzymy Stykowowi, i chciałem tutaj podziękować pani Dyrektor, bo to nie tylko szkoła, ale życie społeczne, wszystkie imprezy były obsługiwane przez szkołę, lub przy udziale, jeszcze raz pięknie dziękujemy i życzymy miłego wypoczynku, dziękujemy pięknie.
Pani Dyrektor Apolonia Kuceł – ja też panie burmistrzu dziękuje, za ta piękna szkołę, za środki finansowe, które pan burmistrz na szkołę przeznaczał, za dobre serce, za wyrozumiałość. C chciałam podziękować kierownikom, radnym, muszę stwierdzić, że ze wszystkimi radnymi współpracowało mi się dobrze. Na oświatę środków nie szczędzicie razem z panem burmistrzem i oby tak dalej było. To jest moja decyzja, odchodzę i dziękuję bardzo za wszystko.
Karol Kamler –dziękujemy, wracamy do porządku obrad, proszę panie burmistrzu przedstawić informację o pracach miedzy sesjami.
Burmistrz – I informacja o sprawach między sesjami, nie było takiej potrzeby zwoływać sesji na wakacjach , tradycyjnie przerwa, praca przez cały okres wakacyjny była, ale chcę tak statystycznie 15% tego czasu wykorzystane zostało na urlopy. Zapis w kodeksie pracy jest taki min. 10 dni ciągłe urlopu musi być, dlatego ta lista obecności w lipcu, sierpniu jest taka czerwona, wyliczyła to kadrowa, i dobrze i w polityce i w kraju tak jest, uczymy się tego że należy wypoczywać. Zostało wydane 32 zarządzenia, króciutko, o ważniejszych powiem, podziękowaliśmy pani dyrektor Apoloni Kuceł, została powołana na to stanowisko od 1 września p. Bogusława Gaweł, 3 września powitamy ją, zostanie przedstawiona kadrze, rodzicom, dzieciom, jest nauczycielką w tej szkole, przedstawimy ją w nowej roli dyrektora, powierzenie stanowiska dyrektora SLO i Rudna Mała, na kolejną kadencję 5 lat, zgodnie z procedurą po uzyskaniu opinii kuratora oświaty, rady pedagogicznej, rady rodziców, te opinie pozytywne, znamy panią Kot i pana Komanieckiego, zarządzenie na kolejne 5 lat te stanowiska zostały już powierzone. Ukazało się rozporządzenie o okresowych ocenach pracowników, każdy pracownik zostanie oceniony wg kryteriów z rozporządzenia, pan przewodniczący i państwo otrzymali sprawozdanie z wykonania budżetu przed 31 sierpnia, polega to na przedłożeniu takiej informacji i jest to mój obowiązek i tak zostało to przedstawione, kilka zarządzeń dotyczyło nieodpłatnego pozyskanie drewna, p.Kłeczek przedstawi projekt budowy pawilonów w Zabajce i Wysokiej Głog. chodzi o to abyście się państwo z tym zapoznali, ocenili czy budujemy 15/9, czy 10/8. Ja chciałbym na ten temat również porozmawiać, ja jestem zwolennikiem, aby budować te o
Ad. 4
Sprawozdanie z wykonania budżetu za I półrocze 2007
Karol Kamler – kolejny punkt sprawozdanie z wykonania budżetu, ja i państwo radni otrzymali tą informację, uważam, że nie będziemy na sesji czytać, ale jeśli ktoś ma jakieś pytania to proszę w tym punkcie. Ta informacja się zdezaktualizowała, ja przeglądając to, w zakresie dochodów i wydatków zauważyłem, że ma zagrożeń. Czy ktoś z państwa chce zabrać głos w sprawie sprawozdania z wykonania budżetu za I półrocze 2007 roku? Nie widzę.
Ad. 5
Podjęcie uchwał .
Karol Kamler – przystępujemy do kolejnego punktu podjecie uchwał. Proszę panią Skarbnik o przedstawienie uchwały.
1) Projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok
Projekt uchwały przedstawiła Pani Skarbnik.
(tekst uchwały stanowi zał. nr 5 do protokołu).
Pani Skarbnik czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie? Nie widzę. Radni otrzymali zmiany, mają prawo śledzić te zmiany. Przystępujemy do głosowania.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/83/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007 rok
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 11 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/83/07
2) Projekt uchwały w sprawie powołania zespołu do przedstawienia na sesji Rady Miejskiej opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników do Sądu Rejonowego i Okręgowego w Rzeszowie
Projekt uchwały przedstawił PanBurmistrz
(tekst uchwały stanowi zał. nr 6 do protokołu).
Pan Burmistrz – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/84/07 w sprawie powołania zespołu do przedstawienia na sesji Rady Miejskiej opinii o zgłoszonych kandydatach na ławników do Sądu Rejonowego i Okręgowego w Rzeszowie
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/84/07
3) Projekt uchwały w sprawie nabycia nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych na rzecz Gminy Głogów Młp.
Projekt uchwały przedstawił Pan Zastępca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 7 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/85/07 w sprawie nabycia nieruchomości stanowiącej własność osób fizycznych na rzecz Gminy Głogów Młp.
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/85/07
4) Projekt uchwały w sprawie zamiany nieruchomości stanowiącej własność Gminy na nieruchomość stanowiącą własność osoby fizycznej.
Projekt uchwały przedstawił Pan Burmistrz
(tekst uchwały stanowi zał. nr 8 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/86/07 w sprawie zamiany nieruchomości stanowiącej własność Gminy na nieruchomość stanowiącą własność osoby fizycznej.
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/86/07
5) Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Gminy.
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 9 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/87/07 w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Gminy.
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/87/07
6) Projekt uchwały w sprawie skargi złożonej na działalność Burmistrza Głogowa Małopolskiego
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 10 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/88/07 w sprawie skargi złożonej na działalność Burmistrza Głogowa Małopolskiego
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/88/07
7) Projekt uchwały w sprawie skargi złożonej na działalność Burmistrza Głogowa Małopolskiego
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 11 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Pan Zbigniew Sycz – ja wczoraj po naszej komisji pojechałem na tą drogę, żeby to zobaczyć, jest tam tak, że jest to wąska droga, przejeżdżające samochody nierzadko jadą 80 km/h ciągną za sobą tumany kurzu, teoretycznie ludzie tam powinni mieć jak w raju, bo to na skraju lasu, sześć domków i las. A nie mają kanalizacji, żadnej drogi, ta droga nie ma rowu woda ścieka im na posesję, dzieci nie mogą wyjść bo pędzące samochody stwarzają zagrożenie. Nie ma tak znaku ograniczenia, ani garbu, żeby ograniczyć tą prędkość. Firmy skracają sobie po prostu drogę, nie było by tego problemu gdyby nie droga na lotnisko, ona ułatwia im to. Te firmy może namówić żeby partycypowały w kosztach budowy, może jakieś garby, progi zwalniające, jest tam rzeczywiście fatalna sytuacja tych ludzi, coś z naszej strony wypadałoby zrobić.
Karol Kamler - proszę może odpowie pan burmistrz albo pan kierownik Kłeczek?
Pan Zbigniew Sycz – popieramy, dziękujemy
Karol Kamler – myślę, że takie wnioski były na komisjach i wystąpić do dyrekcji Lasów Państwowych i do firm, aby partycypowali w kosztach, ja chcę przypomnieć, że odpowiedziałem pani Szelidze i Wojewodzie, ale musi być uchwała całej Rady i dlatego rozpatrujemy tą sprawę, czy ktoś jeszcze chciałby zabrać głos, nie ma.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/89/07 w sprawie skargi złożonej na działalność Burmistrza Głogowa Małopolskiego
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/89/07
8) Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Gminy położonych w Rogożnicy, Rudnej Małej i Woli Cichej
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 12 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler - czy ktoś chce zabrać głos w sprawie tej uchwały, nie widzę, przystępujemy do głosowania, myślę, że historycznego, bo chodzi o tereny Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
Z-ca burmistrza – tereny Specjalnej Strefy Ekonomicznej Euro Park Mielec i Podkarpackiego Parku Naukowo- Technologicznego pierwsze tereny, na które Rada Parku wyraziła zgodę, aby określeni przedsiębiorcy mogli tam lokalizować swoje zakłady. Cały park zakłada, że powstanie tam wiele miejsc pracy, i do czerwca 2008 roku projekt musi być fizycznie wykonany, czyli kanalizacje deszczowe, sanitarne, sieci wodne, regulacja terenów, podłączenie gazu, energii elektrycznej. Firmy, które chcą się tam lokalizować to firmy z branży elektro- mechanicznej, przetwórczej, lotniczej, my jesteśmy już po utworzeniu SSE i podstrefy, a Jasionka czeka. Mamy już pierwszych inwestorów, po dokonaniu wyceny po przekażemy dokumenty do Agencji Rozwoju Przemysłu w Mielcu, która w naszym imieniu będzie prowadzić przetarg i udzielania koncesji tym właśnie przedsiębiorcą.
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/90/07 historyczna uchwała, w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiących własność Gminy położonych w Rogożnicy, Rudnej Małej i Woli Cichej
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/90/07
9) Projekt uchwały w sprawie przekazania w formie darowizny nieruchomości stanowiących własność Gminy na rzecz UKS „Żagielek” w Zabajce
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 13 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/91/07 w sprawie przekazania w formie darowizny nieruchomości stanowiących własność Gminy na rzecz UKS „Żagielek” w Zabajce
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/91/07
10) Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Głogów Małopolski do Fundacji na Rzecz Poszkodowanych przez „Polam” Rzeszów
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 14 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/92/07 w sprawie przystąpienia Gminy Głogów Małopolski do Fundacji na Rzecz Poszkodowanych przez „Polam” Rzeszów
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/92/07
11) Projekt uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nr 2/2007 w Gminie Głogów Młp.
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 15 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/93/07 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego nr 2/2007 w Gminie Głogów Młp.
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/93/07
12) Projekt uchwały w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiącej własność Gminy.
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 16 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/94/07 w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiącej własność Gminy.
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/94/07
13) Projekt uchwały w sprawie przystąpienia Gminy Głogów Małopolski do wspólnej realizacji projektu pn. Podkarpacki Program Szkolenia Młodzieży Piłkarskiej i Rozwoju Infrastruktury Sportowej „ EUROBOISKA ".
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 17 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Zbigniew Sycz – czy tych boisk mogłoby być trochę więcej
Z-ca burmistrza – w jednej gminie? mogłoby być teoretycznie więcej, cały problem polega na tym że muszą być spełnione określone wskaźniki – odpowiednio wysokie, chodzi aby były one wykorzystywane jak najczęściej, przez jak największą grupę osób. Zależy od tego miejsce tego projektu w rankingu wszystkich projektów. Punktuje ilość osób wykorzystujących boisko, przy np. trzech boiskach ta liczba podzieliłaby się na trzy. Moglibyśmy cały projekt tej grupy zaprzepaścić.
Zbigniew Sycz – a tutaj nie można
Z-ca burmistrza – ustalenia są takie: Mielec tylko jedno, Rzeszów tylko jedno, gmina tylko jedno, nie więcej jak jedno
Zbigniew Sycz – pomysł zbożny tylko może jeszcze inne wsie, tych boisk więcej
Z-ca burmistrza – teoretycznie tak, ale chodzi, żeby nie położyć tego projektu
Karol Kamler – panie Radny Sycz – żebyśmy się, chociaż załapali na to jedno, to tak albo wszyscy albo nikt, pojedynczo Głogów nie miałby szans, natomiast poprzez przystąpienie do tego programu mamy szanse, czy ktoś jeszcze chce zabrać głos w sprawie tej uchwały, nie widzę przystępujemy do głosowania
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/95/07 w sprawie przystąpienia Gminy Głogów Małopolski do wspólnej realizacji projektu pn. Podkarpacki Program Szkolenia Młodzieży Piłkarskiej i Rozwoju Infrastruktury Sportowej „ EUROBOISKA ".
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/95/07
14) Projekt uchwały w sprawie nadania nazw ulic na osiedlu domków jednorodzinnych w Pogwizdowie Nowym
Projekt uchwały przedstawił Pan Z-ca Burmistrza
(tekst uchwały stanowi zał. nr 18 do protokołu).
Pan Z-ca Burmistrza – czyta uchwałę.
Karol Kamler – dziękuję za przedstawienie uchwały, czy ktoś z Państwa chce zabrać głos w tej sprawie?
Przewodniczący Rady poddał pod głosowanie projekt uchwały nr X/96/07 w sprawie nadania nazw ulic na osiedlu domków jednorodzinnych w Pogwizdowie Nowym
Uchwała została przyjęta w wersji przedstawionej.
Za przyjęciem uchwały głosowało 12 Radnych – U C H W A Ł A Nr X/96/07
Ad. 6
Zapytania i wolne wnioski.
Karol Kamler - ogłaszam 20 minut przerwy, po której wrócimy do obrad.
Przerzedziła nam się sala, trójka Radnych usprawiedliwiła się z powodu ważnych spraw zawodowych i osobistych tj. pan Kędzior, pan Ślęzak, pan Ziemianin, później opuści nas jeszcze pani Drzał, są usprawiedliwieni, wznawiam obrady po przewie, jesteśmy w punkcie „Zapytania i wolne wnioski” pozwolę sobie udzielić głosu i przedstawić pisma, które wpłynęły do mnie. Pierwsze przesłał dyrektor Wydziału Polityki Społecznej Urzędu Wojewódzkiego pan Mirosław Przewoźnik : W związku z podjętą Uchwałą Nr 123/2007 Rady Ministrów z dnia 12 lipca 2007r. w sprawie Rządowego Programu pomocy obywatelom polskim i ich rodzinom ewakuowanym przez Rząd Rzeczypospolitej Polskiej z Republiki Iranu i idącym w ślad za tym apelem Wojewody Mazowieckiego o pomoc w przyjęciu obywateli polskich i ich rodzin, Wydział Polityki Społecznej Podkarpackiego Urzędu Wojewódzkiego w Rzeszowie zwraca się z prośbą o rozważenie możliwości przyjęcia rodzin na terenie gminy, w tym zabezpieczenia lokalu mieszkalnego oraz pomoc w uzyskaniu zatrudnienia.
Dalej nie będę czytał, sami państwo wiecie, że mamy problemy z mieszkaniami dla nas, naszych rodzin, nie ma po prostu takiego lokalu, aby przyznać. Jest inicjatywa komisji oświaty i spraw społecznych odnośnie pozyskania mieszkań komunalnych wisi w próżni, wszyscy protestują i twierdzą, że potrzebne im są te lokale, i jak na razie nie mamy dla naszych mieszkańców mieszkań, jak państwo widzą jakieś rozwiązanie to proszę zająć głos. Kolejne pismo pani Marii Suchy Podkarpackiego Inspektora Ochrony Środowiska odnośnie notatki zamieszczonej w Gazecie Codziennej pt.: ”W dyrekcji dróg hałasu nie słychać: Działając na podstawie art. 17 ustkwy z dnia 20 lipca 1991 roku o Inspekcji Ochrony Środowiska (Dz. U. .z.2007r Nr 44, poz. 287 z późn. zm.) informuję, że w związku z zamieszczeniem w dniu 12 czerwca 2007 r., w gazecie codziennej „Super Nowości" notatki prasowej pt. „W dyrekcji dróg hałasu nie słychać", dotyczącej uciążliwości hałasowych dla mieszkańców zamieszkałych przy ul. Pelczara w Głogowie Młp., a pochodzących od pojazdów samochodowych poruszających się pod drodze krajowej Nr 9 Radom - Barwinek, Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Rzeszowie pismem znak: WI.ak-601/XXIV/123/l76/6/07 z dnia 22 czerwca 2007 r. zwrócił się do Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie z siedzibą przy ul. Legionów 20 o ponowne przeanalizowanie i zweryfikowanie swojego stanowiska zawartego w powyższej notatce prasowej. W odpowiedzi na w/w pismo Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Rzeszowie poinformowała WIOŚ w Rzeszowie m.in., że: „.... Zgodnie z MPZP nr 6/97 miasta Głogowa Małopolskiego uchwalonym uchwałą nr XLV/384/98 Rady miejskiej w Głogowie Małopolskim z dnia 27 marca 1998r. teren oznaczony symbolem 1. UHGKZiT-MNj, na którym zlokalizowane są przedmiotowe budynki mieszkalne przeznacza się pod lokalizacją usług komercyjnych nieuciążliwych wraz z funkcją mieszkalną oraz zespoły parkingów i ciągów pieszo-jezdnych. Dodatkowo w opisie obszaru zawarto zapis: „ Wzdłuż granicy zachodniej terenu przy drodze krajowej o oznaczeniu KZt należy urządzić pas zieleni izolacyjnej stało zielonej".
Obecnie wzdłuż drogi krajowej na tym odcinku rosną pojedyncze drzewa liściaste oddalone od siebie o kilkanaście metrów. Drzewa te w okresie jesienno-zimowym nie spełniają żadnej funkcji izolacyjnej, a w okresie wiosenno-letnim ich funkcja izolacyjna, w tym przed hałasem, jest znikoma. Trzeba wiać stwierdzić, że w tym zakresie zapisy MPZP nie zostały zrealizowane. ...". Zgodnie z art. 78 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2004r. Nr 92, poz. 880 z późn. zm.) Rada Gminy jest obowiązana zakładać i utrzymywać w należytym stanie tereny zieleni i zadrzewienia. W związku z powyższym, w oparciu o art. 16 ust l ustawy o Inspekcji Ochrony Środowiska proszę o przekazanie do Wojewódzkiego Inspektoratu Ochrony Środowiska w Rzeszowie informacji o działaniach podjętych w tym zakresie przez Radę Miejską w Głogowie Małopolskim. W załączeniu przesyłam kopię pisma Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Rzeszowie znak: GDDKiA O/RZ-P-4a/264/34/2007 z dnia 10 lipca 2007 r”
Ja bym może poprosił pana Kłeczka, aby wyjaśnił, co my w tym momencie możemy, co może Rada.
Kazimierz Kłeczek – w roku 1997 został opracowany miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dla terenów będących własnością firmy Vidok i firma ta opracowała projekt dla swoich domków, pozwolenie wydał Urząd Rejonowy w Rzeszowie. W zapisie miejscowego planu jest zlokalizowany pas zieleni na terenach, które obecnie są właścicieli prywatnych. Po analizie dokumentów stwierdzam, że DDKiA nie jest konsekwentna, bo miejscowy plan opiniował inż. Sokołowicz w 1997 roku i odległość zabudowy od krawędzi drogi była 40m, i tego nie oponował, natomiast w piśmie przesłanym wyjaśniającym ten hałas na drodze powołuje takie zdanie, że budowa domków jednorodzinnych została zrealizowana w odległości mniejszej niż wnioskowana do mpzp przez oddział generalnej Dyrekcji tj. 50m od krawędzi jezdni. Moim zdaniem realizując osiedle firma Vidok nie wykonała tego pasa zieleni, a teraz jak Gmina ma wykonać ten pas zieleni skoro to są działki prywatne, ogrodzone do pasa jezdni, nie ma miejsca.
Burmistrz – ja znając historię wnioskuję do wysokiej Rady żeby poprzeć pismo o budowę ekranów, tam była zaprojektowana obwodnica do stacji Glimar, nie było zjazdu z Woli Cichej do Głogowa, trzeba było zjazd utrzymać, bo skrzyżowanie Jana Pawła też nie było projektowane, powstało tymczasowe, natomiast w trakcie budowy obwodnicy są ekrany i są jeszcze dodatkowe ekrany i popierałbym całością Rady i ja jako burmistrz budowę ekranów, jest taki czas że Unia daje pieniądze, pan przewodniczący nie czytał drugiego pisma gdzie ten pomiar hałasu te decybele są już na granicy, i było blisko do ekranów a to się jakoś rozeszło, do tego bym nie wracał, czy dokumenty, kto opiniował, ani po której stronie był, ja wnioskuję do wysokiej Rady o to pismo.
Artur Bednarz – też przeszedłem proces inwestycji to popieram zdanie, zresztą w 2005 roku wnioskował o wykonanie ekranów do dyrekcji, to, co pan Burmistrz mówi, że są środki z Unii Europejskiej, można zwrócić się do Rzeszowa, mamy konkretne osoby z Pelczara, czy pismo było, tłumaczyli się, że nie ma pieniędzy, droga, pas zieleni coś tam innego jeszcze, dokładnie tak jak panowie mówią. Ale nie ma, co rezygnować, trzeba wspólnie współpracować, myślę, że my jako rada osiedla i pan burmistrz też podpisze się pod tym pismem, ekrany i jeszcze raz ekrany, a to nie jest jakieś wielkie przedsięwzięcie, które jest trudne do zrealizowania, i kwestia wywalczenia, żeby to było obsadzone, żeby za parę lat oglądać to z przyjemnością. My chcemy wystąpić do Generalnej Dyrekcji trzeba wnioskować, te normy przekroczone, albo na styku, trzeba to wykorzystać i jest możliwość. Druga sprawa pan Burmistrz się myślę podpisze, kwestia rekompensaty za tereny które miałybyć zielone, a jest droga, np. koło mojej działki, i maksymalne nasadzenie, część tych roślin pousychała, gmina też powinna dbać o tą zieleń, wspólnie powinniśmy to pilnować. Bo to zostanie wszystko, te ekrany, oni Generalna Dyrekcja pisą nie, ale badania niezbyt i myślę, że powinniśmy współpracować, razem i może powinna być może w tym temacie uchwała bo jak się uda teraz nam wyciągnąć te pieniądze, to będzie na lata.
Adam Rusin – na Komisji Gospodarki i Budżetu rozpatrywaliśmy to, tak jak powiedział kierownik Kłeczek, być może odległości nie zostały zachowane, ale komisja też się przychyla do wystąpienia do GDDKiA, aby budować ekrany. Na pewno nie będzie różnic, będziemy razem współpracować, razem starać się doprowadzić do tego żeby tych mieszkańców zadowolić.
Karol Kamler – nasuwa się wniosek, przegłosujmy wniosek aby upoważnić Burmistrza Głogowa Małopolskiego do rozpoczęcia starań w GDDKiA o realizację tych ekranów od istniejących do Glimaru, kto z państwa za proszę o podniesienie ręki, kto jest za. Wszyscy Radni poprali jednogłośnie wniosek.
Zbigniew Sycz – oczywiście popieramy tą inicjatywę i przychylamy się oczywiście do tego i może żeby te ekrany były niekoniecznie betonowe, może bardzie estetyczne
Karol Kamler – ja się wtrącę, pan wie doskonale, że te nie przeźroczyste, są o wiele droższe niż betonowe i żebyśmy jakiekolwiek od nich wywalczyli to jest problem, ale przy tym można oczywiście pisać o przeźroczyste
Kazimierz Kłeczek – ja tylko jedno zdanie wrzucę, ekrany przeźroczyste odbijają hałas i tłumią i są montowane przeważnie gdzie z drugiej strony np. cmentarz, rondo,
Karol Kamler – dziękuję, kolejne pismo od pani Barbary Kuźniaj - Jabłczyńskiej, dotyczy procesu wydzielania działek pod pasy drogowe oraz propozycje wydzielenia działek dla inwestorów chcących lokować swoje siedziby, czyli to już zrobiliśmy odnośnie wydzielenia działek natomiast chciałbym, aby wysoka Rada znowu udzieliła zgody Burmistrzowi żeby przystąpić do wydzielenie działek pod pasy drogowe, które muszą wejść w ręce RAR-u a jest to ogromna cześć tego terenu na Rogoźnicy. Czy ktoś uważa inaczej, myślę, że na kolejnych sesjach przyjmować będziemy uchwały odnośnie wydzielenia i przekazania tych działek w zarządzanie RAR-u.
Paweł Baj – wczoraj na komisji była mowa, chciałbym podkreślić jednakże jedną rzecz, że przy okazji jak będzie spółka, żeby wartość tych działek była wniesiona aportem i w spółce był nasz przedstawiciel gminy
Karol Kamler – na pewno tak będzie, nie słyszę sprzeciwu, i uważam, że Rada wyraża zgodę aby pan burmistrz na kolejną sesję przygotuje kolejne uchwały, wpłynęło pismo od biskupa rzeszowskiego, w sprawie uroczystości koronacji obrazu w Skalniku koło Żmigrodu. Jeśli ktoś chciałby skorzystać to zapraszam, i jeszcze jedna sprawa trochę przykra sprawa, zmarł ksiądz związany z Głogowem ks. Warzybok.
Burmistrz – tak, dziś w Miłocinie pogrzeb o godzinie 16:00, gdyby ktoś chciał zapraszamy.
Karol Kamler – przechodzimy do punktu zapytania i wolne wnioski
Aleksander Jurek – dotarły do mnie i pani sołtys od naczelnika OSP i Komendanta informacje, że większość hydrantów jest zatkana, bądź niesprawna, może podjąć kroki, żeby coś naprawić, czerpiemy wodę z hydrantów do pożarów, prosiłbym jeszcze o wykaz gdzie można na głównym ciągu zamknąć wodę, przy jakiejś mocnej awarii musimy wiedzieć, prosiłbym o jakiś wykaz
Jerzy Mazur – przeglądniemy hydranty na Stykowie, jakakolwiek awaria to nie może zakręcić postronna osoba, prosiłbym dzwonić na SUW, jest pracownik całodobowo, trzeba tam dzwonić i pojedzie i zamknie dopływ.
Paweł Baj – czy może pan podać numer telefonu
Jerzy Mazur – podaję numer 85-17-475
Grzegorz Cieśla – sołtys wsi Pogwizdów Nowy: po pierwsze mamy piękne przystanki, ale nie ma koszy na śmieci, i tutaj taka niewielka prośba o nie, druga sprawa chodzi o wodnicę wodną, deszczówkę i jest to rów gdy jest większa woda nie płynie do ciągu, tylko wylewa się, proszę może o korytka betonowe, aby nie rozlewała się na działki ta woda, trzecia sprawa wyjazd z Chmajówki na drogę główną i pod kołami kamienie się ciągle osypują, kolejna sprawa chodzi o działkę świętej pamięci pana Depki, bo ludzie się pytają czy będzie tam przetarg, i prośba jeszcze o trzy tablice ogłoszeniowe miedzy innymi na nowe osiedle na Pogwizdowie Nowym
Artur Bednarz – chciałem podziękować za przystanki i oczywiście pismo wpłynęło i tablice drogowe, i tablice ogłoszeniowe i myślę, że pan Burmistrz skieruje to pismo i dojrzeje ta sprawa, pan Padwiński coś w tym temacie wie, chodzi o tablice informacyjne na Niwie.
Paweł Baj – ja chciałem zgłosić wniosek formalny w sprawie nie uregulowanej do tej pory sprawy drogi firmy NTB, to na komisji podnosiłem, i myślę, że skoro gmina robi ukłon w stronę przedsiębiorców to uważam, że na kolejnej sesji sprawa sprzedaży NTB powinna stanąć jeszcze raz i dojdzie do końca, z tego, co wiem nie będzie to kolidowało z mieszkańcami, którzy mogą drogą asfaltową jeździć, a z drugiej strony przecież NTB pomaga gminie. Kolejna sprawa wydłużenie oświetlenia na gminie, wydłużenia czasu tego oświetlenia we wszystkich sołectwach do godz. 0:30, to koszt 45.454,00 i wczoraj wniosek taki na komisji rewizyjnej padł, że skoro w Głogowie świeci się do 0:30 to w tych godzinach na wszystkich sołectwach i można kolejną uchwałę na sesję
Janusz Skalski – ja chciałem podziękować za ulicę Wałową, za to, co dziś słyszymy, myślę że należałoby w końcu załatwić sprawę zawłaszczania części mienia gminnego, chodzi o chodniki, mieszkańcy sadzą drzewa, likwidują chodnik, utrudniają widoczność na skrzyżowaniach, a druga rzecz, te drzewa dodatkowo dorastają do potężnych rozmiarów, a i pewnie po latach potrzebują zgody do wycięcia i stwarzają dodatkowe zagrożenie dla poruszających się, i teraz w przypadku większej wichury to drzewo zawali się mu na dom, i on przyjedzie do gminy, aby mu zwrócili, a w razie jakiś remontów instalacji, lub prac przez ekipę interwencyjnych, ci sami ludzie przychodzą i mówią żem się niszczy zieleń, a jest to teren gminny, część mieszkańców skarży się, że niektórzy tak robiąc utrudniają dostęp do innych działek. Kolejna sprawa jest takie prawo gdzie każdy właściciel nieruchomości powinien mieć nr domu na budynku, trzeba to umieścić, ja widzę , że nieraz brakuje tego numeru, aby to ludzie zrobili trzeba im jakoś przypomnieć o tym, bo ulice są już oznakowane, może przypomnieć o tym obowiązku w ramach ogłoszeń prasie lub może jakieś ogłoszenia. Chciałbym powiedzieć o zwiększeniu środków i remont ul. Parkowej, może przy tej ulicy położyć płyty drogowe, aby tam częściowo przenieść rynek i otwierać na ten czas drogę zamkniętą rampą, może by, choć trochę to uporządkowało ten teren. Pojawia się również problem handlu zorganizowanego i nie zorganizowanego na terenie miejskim, problem jest rozwiązany w jakiś sposób, ale nie wszyscy mieszkańcy przystają na te warunki, może plac za starym posterunkiem Policji, za budynkiem starej Poczty wykorzystać, jest to teren gminny, ale przekazany w wieczyste użytkowanie dla GS-u, i pewno by się nie zgodzili tam, aby prowadzone było coś takiego, pan Ziemianin próbował rozmawiać na ten temat, ale niestety bezskutecznie. Wracam jeszcze do sprawy finansowej wiemy, jakie są w tym roku finanse, w tym temacie dużo się zrobiło koło Przedszkola i domu kultury i odrębna rzecz aby dopełnić wizualnego komfortu ta ulica do ulicy Krzywej, może w przyszłym roku, a teraz może tylko prośba może kamieniem utwardzić. Pięknieje nam nie tylko Rynek, dziękuję za kawałek chodnika, ciąg ulicy Długiej do Sikorskiego, mieszkańcy wzdłuż ulicy Sikorskiego też by przystali, i może połączyć osiedle Niwa do ulicy Rzeszowskiej połączyć chodnikiem.
Karol Kamler – państwo przymiarki widzę już do przyszłego budżetu robią, musze zabrać głos, co do sprawy NTB i tą drogą, która tam jest. Panie Baj mówię, że jest impas, Komisja Budżetu i Gospodarki trzy razy zajmowała się już tą sprawą, byliśmy na miejscu, przedstawialiśmy panu dyrektorowi Mleczko różne sytuacje wyjścia kompromisowe, nie idzie na nic, my z jednej strony chcemy pomóc firmie, ale z drugiej strony mamy protesty mieszkańców, ostatnio wyszła nawet sprawa, że NTB wbiło jakieś słupy w tą drogę bezprawnie, ktoś z mieszkańców tak twierdził, i jesteśmy między młotem, a kowadłem.
Burmistrz – to nie prawda, żadnych słupów nie było
Karol Kamler – w takim razie ktoś nas okłamał, z tych państwa, jest to jedyny dojazd do pól, myśmy proponowali, aby wydzielić drogę i ja i Radni i burmistrz, mówią nie odcinajcie drogi na Budy, a NTB szantażuje nas, że zamkną drogę w do Bud, bo w jakimś tam czasie stała się własnością ich, ja nie widzę tutaj wyjścia.
Zbigniew Sycz – należałoby może żeby pan prawnik poszedł i poinformował tych ludzi, że mogą korzystać z drogi wieczystej, bo nie mają służebności, bo jak właścicielem gmina przestanie być, to nie będą mieć dojazdu do lasu, poletek, pan Kamler ma rację że to problem kilku osób. Chciałem się odnieść, przy okazji do ostatniej sesji gdzie pan przewodniczący zwrócił mi uwagę, że byłem na sesji samorządowej w Solinie i jakim prawem, i że przyszedł rachunek na 250 zł. Ja natychmiast pobiegłem do kasy, po dwóch tygodniach wpłaciłem tam 250 zł, ale żadnego rachunku nie przestawiono mi, ani w urzędzie, ani żaden urzędnik nie przedstawił, pytałem się kasjerek, pana Sekretarza, pani Skarbnik, pani Skarbnik poinformowała mnie, że przyszedł rachunek na 410 zł, więc podzielono go sprawiedliwie 250 zł ma zapłacić Sycz, a 160 zł widocznie Burmistrz.
Karol Kamler – nie myśmy ustalali te ceny, panie Radny to organizator ustalał te ceny,
Zbigniew Sycz – ale na jakich podstawach zostało to podzielone, a w gwoli informacji radny to też jest samorządowiec, natomiast przyjechałem tam jako asystent społeczny pani poseł Sacharczuk i pewnie nikt by mnie tam nie zauważył, gdybym nie podszedł i kulturalnie się z panem Burmistrzem przywitał. Stuknąłem się kieliszkiem z wodą, bo nie piję wodę, nie piłem ani gorzałki ani innych trunków, nie byłem dwa dni jak inni, tylko przywiozłem panią poseł i w nocy wróciłem, bo jechałem na szkolenie do Wysowej.
Karol Kamler – to nie chodzi o to, Burmistrz był delegowany przeze mnie, bo ja delegacje podpisuję, że będzie reprezentował gminę na zaproszenie organizatorów, natomiast każde szkolenie, wyjazd ja to musze osobiście podpisać, i jest wszystko w porządku, ja to nie podpisywałem, bo pan się nie zwrócił do mnie, jeżeli pan jechał jako społeczny asystent pani poseł, to pani poseł powinna zadbać żeby to przyszło na jej biuro poselskie, na jakiej podstawie pani skarbnik ma to zapłacić, jak nikt pana tam nie delegował, proszę mi to wyjaśnić prawnie.
Zbigniew Sycz – po pierwsze nie było rachunku, po drugie pan zadał mi ból, ja się kształcę i dziękuję że będę bardziej doświadczony przy następnych wyborach i będę wiedział jak obrażać, dyskredytować człowieka, ja tutaj serce daję gminie i wszystkich kocham, i staram się ich uszanować, i to że przyszedłem i podałem rękę burmistrzowi jakby ujawniło moją osobę tam na tym spotkaniu i zostałem tylko chwilę i rozmawiałem o autostradzie która ma przecinać naszą drogę, i cały czas się pytam o koniczynkę, raz była na mapach raz nie, teraz pół a jest najważniejszy zjazd i słusznie musimy siły jednoczyć dla dobra gminy, a nie robić sobie afronty, albo mówić kłamstwa jeden o drugim, nie chodziło o te 250 złotych, bo ja bym poszedł i wpłacił, tylko chodziło, że Zbigniew Sycz naraża gminę na koszty, ja jechałem własnym paliwem, za wodę mogłem sobie zapłacić, bo zawsze kupuję własną, proszę o stwierdzenie protokołu z wyjazdów z Ratusza, za ile i czyje pieniądze i w jakim celu, a tutaj jest dyskredytowanie człowieka, że robi coś dla gminy i dla dobra społecznego, ja tego nie rozumiem i żeby się to w ogóle więcej nie powtórzyło.
Burmistrz – pan Sycz używa tu słowa kłamstwa itd., nie odzywałem się, nie komentowałem, że pan był, że pan jechał, dopiero wyszło to gdy przyszedł rachunek, na jakiej podstawie przychodzi rachunek, otóż gmina jest członkiem Stowarzyszenia Samorządów Terytorialnych, gmina płaci składki, i ja byłem delegowany jako burmistrz, jako członek, i pan przyszedł przywitać się, i znalazł się członkiem konferencji, nikt panu słowa nie powiedział, na bankiecie znalazł się pan jako osoba nie oficjalna, przyszedł pan do mnie i spytał ze zdziwieniem dlaczego nie piję, siedziałem w towarzystwie Wójtów i Burmistrzów, ja poszedłem pan został i na tym się skończyło. Co pan tu opowiada jakieś inne rzeczy.
Karol Kamler – ja do wyjaśnienia też nie wiedziałem, że pan był na tej konferencji, wyszło to dopiero jak pani Skarbnik przyniosła fakturę gdzie faktycznie było napisane ile trzeba zapłacić.
Zbigniew Sycz – ale dlaczego wtedy nie przedstawiono mi rachunku, zostawiłem te 250 zł na buzię, czemu nie pokazano mi go ani sekretarz, ani pani skarbnik, ani kasjerka, faktycznie nie było tego rachunku
Karol Kamler – a na podstawie, czego bym o tym mówił, ja sobie tego nie wymyśliłem, osobiście wydzwaniałem do organizatora, ta pani była na urlopie, tu pani Iwona jest świadkiem potem ona wydzwaniała, skąd się wzięła taka suma, i kto ma to płacić
Zbigniew Sycz – chodzi o to, że nie chodzi o te 250 zł, bo ja większe kwoty na cele społeczne przeznaczam, chodzi o to, że specjalnie zrobił pan afront przy wysokiej radzie, aby zdyskredytować człowieka.
Karol Kamler – ja powiedziałem to po to, żeby każdy radny, który będzie uczestniczyć w jakiejkolwiek konferencji jak są płatne, że musi uzyskać zgodę, i że ja go deleguję, żeby potem nie było problemu, bo pani skarbnik ma problem z płaceniem, a później kontrola - skąd, dlaczego takie opłaty, i tylko tyle, jak pana obraziłem, poczuł się pan urażony to przepraszam, mi tego słowa nigdy za wiele.
Adam Rusin – w nawiązaniu do drogi, o której pan Baj mówił, myśmy się spotkali na komisji z prezesem NTB, czy wice prezesem, komisja stwierdziła, że jeżeli pan prezes zrobi zapis notarialny, że tą drogą umożliwi dojazd do właścicieli pól na mocy prawnego zapisu, to zgodzi się do sprzedaży, pan prezes powiedział, że musi się przespać z tym tematem. Pan burmistrz też był i zaakceptował takie rozwiązanie.
Paweł Baj – chodzi o to, aby sprawa była domknięta, jeżeli osoby prywatne, które maja tam działki to muszą wystąpić o ustanowienie służebność na tej drodze i NTB nie widzi problemu, tylko chodzi żeby tej drogi nie zastawiać, a jeśli mieszkańcy zainteresowani wystąpią, to oni tą służebność ustanowią, nie musi być w akcie notarialnym tylko w księdze wieczystej, apel do Burmistrza, aby ci mieszkańcy, którzy chcą niech wystąpią do NTB o taki zapis tylko żeby to wyszło od nich.
Burmistrz – jest racja, pana Baja, że trzeba wykonać to jakoś rozwiązać, nikt z tej drogi nie korzysta, nie kosi, nie przejeżdża, nie opowiadajmy o pięciu osobach, proszę sprawdzić o tej porze jak tam jest, jeśli osoba jedzie w pole, to nie jedzie w pole drogą polną tylko drogą asfaltową, powiedziałem na komisji rewizyjnej, wracam z inicjatywą na następna sesję, żeby tą drogę sprzedać na poszerzenie działalności gospodarczej, zakład zatrudnia 100 ludzi, a tutaj sprawa drogi dotyczy jednej osoby, bo gdyby tak było każdy by oponował, i nic by nie było, a tu firma się rozwija, to nie jest sztuczne zabieranie dojazdu, oczywiście będzie utrudnienie dla państwa Przybyło, ale proszę sprawdzić czy rolnictwo to główne źródło utrzymania, ile mają hektarów, pan Janusz Skalski używał takiego słowa, że ulicy nie będziemy sprzedawać, ulica powstała w dawnych czasach, tak jak dawniej siłą się ludziom zabierało, ale to nie ulica, a teraz żeby temat wrócił, będzie przedstawiona sprawa NTB, będziecie rozmawiać.
Karol Kamler – tyle na ten temat
Maria Kloc – sołtys wsi Lipie – ja chciałam zwrócić się o przedłużenie oświetlenia w Lipiu, na rozwidleniu dróg do Mrowli i Lipia, nie ma tam lampy, doszło już do naruszenia kilku płotów, bardzo potrzebna jest jedna lampa, jeśli tylko byłoby możliwe, i jeszcze na nowo powstałym osiedlu jak się jedzie w stronę Zabajki proszę wziąć pod uwagę żeby doprowadzić oświetlenie, bo niebezpiecznie w godzinach wieczornych.
Barbara Madej – sołtys wsi Budy Głog. – ja prosiłabym o kostkę koło wiat , koło domu ludowego, 6 sztuk potrzebnych koszy, ułożyć betony przy przystanku w Kmieciach, bo trzeba tam przeskakiwać rów, żeby wejść do przystanku, wykosić rowy przydrożne, jeden raz w roku uporządkować park, brakuje wokół parku ogrodzenia, pisaliśmy do Burmistrza, znak STOP koło szkoły na drodze, chcieliśmy zakończyć parking z drugiej strony koło Kościoła i oczywiście trybuny na stadionie.
Paweł Baj – jeszcze ostatnio Zarząd Dróg Powiatowych wykonywał wycięcie poboczy i to, co mówiliśmy o koszeniu rowów, są przygotowane te rowy i można kosić, te betony to bardzo ważna rzecz, rowy są bardzo głębokie, a budynek szkoły nr 2 będzie wykorzystany na świetlicę socjoterapeutyczną, będzie tam około 20 dzieciaków dziennie, więc na odcinku ok. 20 metrów przydałoby się, od września będą się tam już kręciły dzieci
Zbigniew Sycz – witamy serdecznie panią poseł Sacharczuk, ja chciałem o stadionie na osiedlu Słonecznym, gdyby dało rady poszerzyć, rekultywować, poszerzyć w stronę chodnika, mógłby być on wykorzystywany przez Głogovię, zaorać, rekultywować i zasiać od nowa trawę, jednocześnie obiekty sportowe pełnia dobrą funkcję wychowawczą, odciągają młodzież od patologii, i o placach zabaw dla dzieci, gdzie będą powstawać, dobrze by było pomyśleć o boisku do siatkówki i stadion na Słonecznym, bo z bloku chętnie by pograli, dla ludzi i dla Głogovi, parę metrów w stronę chodnika przesunąć.
Zygmunt Rusznica – w małej formie przypomnieć żeby coś robić w dziedzinie odnawialnych źródeł energii, borykanie się z oświetleniem w skali roku jest to dość duża kwota, to duża kwota i można byłoby to zmniejszyć, w 2009 roku chyba wejdą ustawy gdzie narzucone będą kary za uzyskanie nie odnawialnych źródeł energii, i będzie możliwość do budowy elektrowni wiatrowych. Warunkiem budowy musi być poprzedzony roczny eksperyment w dziedzinie siły wiatru, koszt tego to około 9 tysięcy złotych, zajmuje się tym centralne doradztwo, i niektóre gminy podjęły ten temat, tak zrobiła już gmina Błażowa, Markowa, Limanowa- gdzie będzie 30 wiatraków, dla nas wystarczyłby jeden wiatrak - 3 mega watowy, lub trzy, nie są duże zajmują 1 ar, strefa ochronna 50 metrów, w 2004 roku kosztowało to około 5 mln zł, fundacje, co wtedy dawały pieniądze pokrywała w 97% dojdzie do tego, że niektóre gminy pozostaną w tyle. Wiem, że gmina Ropczyce też ma takie przedsięwzięcie, można nawiązać kontakty. Niektórzy Niemcy za darmo robią i po 4 latach oddają to na gminę i byłem na spotkaniu, że przepisy rządowe przewidują, że energię można wymieniać i brać, jeżeli na wymianę energii to jak dojdzie do założenia fundacji to będziemy ten ktoś monopolistą, kto wcześniej ten lepiej będzie miał.
Artur Bednarz – na osiedlu Niwa, budowa Armii Krajowej i ks. Ujdy, z tego, co wiem był jakiś problem z wysokością, ul. Ks. Ujdy jest robiona a nie Armii Krajowej, po co to w budżecie i jaki koszt tego, i prośba do pana Kłeczka o wyjaśnienie, co z ul. Armii Krajowej, może zmienić ten zapis, koszt wykonania oświetlenia lamp ozdobnych, bo one nie dają dużo światła, a koszt spory, i jeszcze prośba do pana policjanta o to, aby patrolować osiedle Niwa, bo podjechał nawet na moją posesję samochód na niemieckich numerach i robiono zdjęcia nie tylko u mnie, ale w różnych miejscach, różnym domom na osiedlu. Zadzwoniłem na policję i sprawę podobno przekazano do Głogowa, przypominam, że dwa lata temu było podobne zdarzenie i wtedy zdarzyło się dużo kradzieży, przypadkowa sprawa doprowadziła do złapania sprawców na Śląsku. Prośba do pana policjanta, co zrobiono w tej sprawie.
Kazimierz Kłeczek –pan Szumski twierdził, że droga jest zawyżona w stosunku do projektu, geodeta sprawdził, jest tam o 3 cm. niżej, żaden problem, oświetlenie, rozstaw lamp, jest taki, jaki jest. Ta ulica osiedlowa- podrzędna, droga ma inne parametry, inne normy, co do kosztów to zapraszam do pokoju, ja wszystkiego nie pamiętam, używa się skrótów i dlatego takie sformułowanie, że jest tak odcinek Armii Krajowej, chcielibyśmy Jana Pawła II a Królową Jadwigi połączyć.
Karol Kamler – proszę chciał zabrać głos pan Micał
Zbigniew Micał – ja chciałem zaproponować spotkanie z Sołtysami i Burmistrzem i Sekretarzem w sprawie poboru podatku rolnego, chcielibyśmy porozmawiać, zbliża się termin.
Karol Kamler- proszę pan Jurek
Aleksander Jurek – zwrócili się do mnie ludzie z dworca miejskiego, chodzi o poczekalnię, bo została ona zaadaptowana na potrzeby sklepu, zbliża się rok szkolny i będzie z niego korzystać więcej osób, i jak pada deszcz jest za mało miejsca, może postawić jeszcze wiatę przystankową na zewnątrz.
Paweł Baj – jeszcze jedna sprawa, szeroko komentowana – chodzi o powiększenie miasta Rzeszowa o Miłocin, z tych doniesień wynika że większość chce do Rzeszowa, dwa lata temu była ankieta, i całość do Głogowa, co się stało, że ci mieszkańcy zaczęli odsuwać się od gminy?
Zbigniew Micał – sołectwo Miłocina leży na pograniczu, jest to osiedle Insagaz część Miocina która nie ma powiązania z gminą defakto, następna część po stronie jadąc do Głogowa, niewielki obszar, i trzecia część to typowa część z kaplicą św. Huberta. Co się stało? Trzy lata temu Miłocin opowiedział się za zostaniem w gminie Głogów, ludzie mają wszystko: woda, kanalizacja, co roku pan burmistrz pozwala na wymianę, na remont sieci wodociągowej i co roku ZGKiM dany odcinek wymienia. Powstała grupa inicjatywna do przyłączenia do Rzeszowa. Ksiądz również mówi, że chce do Rzeszowa, mieszkańcy się zastanawiają, środki nie są duże, to jeden milion trzysta tysięcy, a dochód z Miłocina i wspólnie z Pogwizdowem to 3-3,5 mln rocznie. Ten bogaty Miłocin pomaga, będziemy rozmawiać, jak przygotujemy się do referendum, powinno się odbyć na całej gminie, jako Sołtys mam ten mandat, i są ludzie za i przeciw, ale oponuję jako radny powiatowy i apeluję, aby Miłocin został w Gminie w powiecie. Może za mało Miłocin dofinansowany, nie ma ostatecznej decyzji, my błyskawicznie możemy porozmawiać z Burmistrzem, jeśli chodzi o prezydenta Ferenca to 1-1,5 miesiąca trzeba czekać, i wymiana dowodów, mentalność ludzi taka a nie inna, młodzi chcą do Rzeszowa, Miłocina 1500 mieszkańców, tendencja duża, musimy patrzeć na ludzi, którzy prowadzą gospodarstwa rolne, fermy, jeśli przejdą do Rzeszowa nie otrzymają żadnych rekompensat, jeśli wnioski zostaną złożone ci gospodarze nie otrzymają nic. Miłocin, jeśli chodzi o grunt scalenie, podział, to tylko 17 arów, to bardzo niewiele scalenie - nie ma takiej możliwości, sytuacja kusi też 3,5 mln zł do budżetu, a jak społeczeństwo zagłosuje, niech odpowie jest za i przeciw, to nie relatywna kwota, gdyby doszło do referendum nie na zebraniach wiejskich, ale żeby trwało to referendum 8-10 godzin żeby trwało tak jak wybory. Proszę, żeby Rada Miejska podjęła uchwałę można podzielić np. do torów kolejowych, ale nie mnie decydować o tym, na terenie jest działka 100 ha powiatu pod park naukowo- technologiczny powiat straciłby pieniądze, które może partycypować w budowie chodników, w ciągu dwóch lat powiat stracił po przyłączeniu sołectw Zwięczyca, Przybyszówka w granicach 150 mln złotych.
Karol Kamler – wcześniej czy później stanie sprawa o przyłączenie Miłocina i Pogwizdowa Nowego do Rzeszowa, chcą to odwlec, jak najpóźniej, nie będę niczego przyśpieszać, prezydent śle ponaglenia. Ja to odczuwam jako piąta kolumnę na Miłocinie, związani z inna opcją tak odwdzięczają się panu burmistrzowi i mnie i wysokiej radzie, to taki rewanż za to że nie załatwili swoich interesów i hasłami zbiera podpisy i do tego ksiądz proboszcz, który jest za. Zakończmy już dyskusję na ten temat, wrócimy do tego.
Zbigniew Sycz – co zrobiono żeby zainteresować inwestorów tymi terenami 100 ha.
Zbigniew Micał – to nie jest nasze, to w gestii Starostwa miał być park naukowo technologiczny, jeśli przejmie to Rzeszów to niestety te tereny.
Karol Kamler – najwięcej w sprawie parku to po prostu konflikt interesu pomiędzy miastem a Starostwem.
Z-ca burmistrza – chodzi o rejon Rzeszów – Dworzysko składa się z 100 ha w części Starostwa, to grunty klasy I, II, III procedura bardzo trudna, żeby przekształcić taki teren, daliśmy mapy, wykaz działek, trwa to wszystko, a prezydent chce jak najszybciej, bo szuka terenów pod inwestycje, będzie to bardzo długo trwało.
Zbigniew Sycz – ciągle są problemy drogowe, o różnych pasach, o które chcą sobie powiększyć działki, problem osiedla po Insagazie, inwestorzy pytają i mieszkańcy, czy nie zostały drogi dojazdowe do osiedla sprzedane, żeby inwestor nie miał trudności
Karol Kamler - nic nie zostało sprzedane, to nie jest gminy, panie Radny
Burmistrz – ja odpowiem, pan Jurek – temat hydrantów, dyżurny temat, pan Kierownik Mazur poinformuje, Pogwizdów Nowy prosta sprawa, zjazd, jeśli potrzeba robimy, remonty dróg, działka pana Depki rozeznamy temat, przystanków mamy mało, jeszcze to będzie powstawać w miarę możliwości, do poszczególnych miejscowości, nie od razu wszystko po 2-3, może nie od razu, pod przystankami powinno być utwardzone. Kosze na przystankach powinniśmy z miejsca, zatrudnić osobę i będą worki i osoby będą zbierać, dopracować to i będziemy rozwiązywać, sprawa NTB, wracamy do tematu, ulica Krzywa to swoje koleje, przychodzi czas na wszystko wniosek pana Skalskiego zasadny, na temat zieleni, znamy problem, daję przykład Zabajki gdzie mieszkańcy interweniowali, był geodeta sami sadzą, i jeśli coś prosimy sygnał i piszemy pismo, że to teren miejski, jeśli jest zieleń i drzewa, krzewy, i niech się rowija, ale odpowiednio. Nt. oznakowania ulic, mapa całego Głogowa czytelnymi napisami to robimy oczywiście, handel na Rynku zleciłem napisać pismo na policję i do pana, nie ma handlu na rynku, dopuszcza się tylko w okresie letnim jakieś płody rolne, chryzantemy w okresie Wszystkich Świetych, nie na poza tym handlu, będziemy kontynuować oświetlenie na Niwie, takie są normy jest wykonywany projekt przez inżynierów i takie są normy, w którymś momencie pisaliśmy, że jeszcze wniosek pani Sołtys z Lipia, jeśli problem techniczny to się zrealizuje jakoś, i zakręt dokładnie oznakować, dokładnie oznakować tzw. sierżantami, pan Baj mówi, że nie kosi się Bud Głog., kosimy drogi powiatowe, wszędzie się kosi, cierpliwie czekać. Pan Sekretarz zrobimy spotkanie z Sołtysami przed 15 września zrobić, popieram stanowisko przewodniczącego Rady Miejskiej, spokojnie w sprawie przyłączenia Miłocina bardzo populistycznie były ostatnio wystąpienia, były osoby, które się odważyły powiedzieć, że ja w gminie załatwiam w 10 minut, mamy załatwione, jakieś plusy są, przeważający temat dzisiaj. Jestem za tym, aby bronić Miłocina. Spokojnie wszystko zrobimy nie będę działać pochopnie, i osiedle Insagaz i sprawa pasów zielonych od kilku lat nie sprzedajemy nic, trwa postępowanie sądowe w sprawie Insagazu i nic na razie tam się nie dzieje.
Karol Kamler – dziękuję panie burmistrzu, witam panią poseł na X sesji Rady Miejskiej,
Pani poseł Sacharczuk – nie chcę zajmować czasu, bo macie ważne sprawy lokalne, ja staram się być w terenie, jestem tu dopiero teraz, jakie problemy są, które przepisy przeszkadzają, utrudniają rozwój, może trzeba jakieś zmiany w ustawach, oprócz tego, że nowe się tworzy. Jakie pytania macie państwo, opinie, problem poszerzenia Rzeszowa jest bardzo trudny, na pewno trzeba brać wszystko pod uwagę, trudno doradzić, zabiegać o inwestorów, będzie praca, dla ludzi praca, najważniejsze żeby dobrze się działo ludziom, i po tej stronie i po tamtej stronie granicy miasta. Cóż mogę powiedzieć, staramy się bardzo, aby były pieniądze dla Podkarpacia, to drugie po Mazowszu obiektywnie dane już rozwijające się województwo, Polacy wolą nawet na wypoczynek jechać w Bieszczady, do nas wolą, region się podoba, duży zachwyt ludzi, ładne czyste obejścia, gminy dbają o chodniki i zieleń, nigdy nie możemy być zadowoleni, inwestycje są, problemy są, trzeba to zmienić i drogowe i środowiskowe, jak państwo widzą problem to jestem do dyspozycji i dodatkowo drobiazg taki, musiałam zdążyć na spotkanie w Jaworze zorganizować wyjazd, i musiałam zdążyć, i zdążyło się żeby pan radny Sycz mnie tam zawiózł. Organizatorzy o tym wiedzieli, i zdaje się że były jakieś z tego powodu nieporozumienia, jeśli jakiś rachunek to powinni do mnie wysłać.
Burmistrz – ale pani poseł, nikt nie ma pretensji
Pani poseł Sacharczuk – jeśli mają państwo jakieś projekty z Unii do ministerstw, to proszę dawać znać, ja jestem gotowa chodzić i prosić.
Karol Kamler – sprawa z panem Syczem wyjaśniona została i uważam sprawę za zamkniętą
Zbigniew Sycz – na stadionie w Głogovi są trybuny, nie są one na środku, przysłaniają one kort tenisowy i można by było przesunąć trybuny, przystosować kort do tenisa i kort może być wydzielony, w tej chwili jest to zmarnowane, nieduży koszt, a pożytek duży.
Karol Kamler –to estrada
Zbigniew Sycz – jak zwał, tak zwał, kort mógłby być, pan Kamler też się żalił w tej chwili jest on zmarnowany, a mógłby służyć do tenisa i siatkówki prośba o przesunięcie o kilka metrów.
Burmistrz – przyglądniemy się
Karol Kamler – ktoś z państwa chciałby zabrać głos?
Artur Bednarz – w sprawie masztów na flagi koło wyjazdu, może więcej zieleni. Krzaki ozdobne, pismo będzie, bo czas ku temu.
Pani poseł Sacharczuk – podzielę się taką refleksją, jak się jedzie przez inne kraje europejskie to one są paskudne i dla kierowców i dla mieszkańców, aby intensywnie obsadzić pnączami i byłoby pięknie.
Burmistrz – u nas już rosną
Adam Rusin – czy zbiórka materiałów niebawem
Burmistrz – na jesieni, tak myślę, że bedzie
Karol Kamler – ja chciałem podziękować policji dzięki temu, że mieliśmy ludzi z prewencji z Zaczernia, od razu zmniejszyła się liczba zakłócających spokój na rynku skończyło się, i za akcję na osiedlu Słonecznym dwa dni temu, i proszę o jeszcze.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad X sesji Rady Miejskiej w Głogowie, Przewodniczący Rady zamknął obrady, które trwały 4 godzin, podziękował za udział w sesji Radnym oraz zaproszonym gościom.
Na tym zakończono protokół.
Protokołowała:
Czebieniak Iwona