Protokoły IV kadencji 

Protokół nr V/2003 z sesji Rady Miejskiej w Głogowie Młp. odbytej w dniu 27 lutego 2003 r.
Protokół nr V/2003
z sesji Rady Miejskiej w Głogowie Młp.
odbytej w dniu 27 lutego 2003 r.

W sesji uczestniczyło 15 radnych (jak lista obecności)

Ponadto w sesji uczestniczyli:

  1. Pan mgr inż. Kazimierz Rokita - Burmistrz Miasta i Gminy
  2. Pani mgr Lucyna Alberska - Skarbnik Miasta i Gminy
  3. Pan mgr Antoni Jeż - Zastępca Burmistrza MiG
  4. Pan inż. Jan Surowiec - Sekretarz Miasta i Gminy
  5. Pan mgr inż. Jerzy Mazur - Kierownik Z-du GKiM
  6. Pani Urszula Bilińska - Kierownik MG OPS
  7. Pan mgr Janusz Skalski - radny Rady Powiatu
  8. Pan inż. Stanisław Pado - radny Rady Powiatu
  9. Sołtysi nie będący radnymi - jak lista obecności
  10. Pan Lesław Padwiński - Komendant MG OSP
  11. Pan Andrzej Sępski - Komendant Komisariatu Policji

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Pan Karol Kamler, który powitał radnych, zaproszonych gości oraz przedstawił porządek obrad.Zwrócił się z prośbą o uzupełnienie porządku obrad o uchwałę w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiącej własność gminy, uchwała ta na poprzedniej sesji została wycofana z porządku bo nie było opinii Rady Osiedla w tej chwili jest pozytywna opinia Rady Osiedla.

Porządek obrad uzupełniony został przyjęty jednogłośnie.

Ad.1.

Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

Ad.2

Kolejny punkt porządku obrad to podjęcie uchwał w sprawie:

* * *

Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy Głogów Młp. na 2003 rok.

Uchwałę przedstawiła i wyjaśniła Pani Skarbnik MiG mgr Lucyna Alberska.

U C H W A Ł A Nr V/61/2003

(jak zał. do protokołu)

Pan mgr Antoni Jeż - zastępca Burmistrza MiG przedstawił propozycje rozdziału środków w kwocie 30 000 zł na zakup książek przez poszczególne placówki oświatowe z uwzględnieniem stanu posiadania książek w bibliotekach szkolnych.

Postanowiono zabezpieczyć 10 kompletów podręczników dla biblioteki LO w celu wypożyczania uczniom o niskich dochodach rodzinnych jako rezerwę na ten cel - 3 000 zł. Do podziału na zakup książek dla bibliotek szkolnych zostaje 27.000 zł Przyjmujemy zasadę, że 1 książka kosztuje średnio 20 zł ,czyli za posiadane środki możemy zakupić 1 350 książek.

Została przedstawiona sytuacja bibliotek szkolnych gminie.

(informacja stanowi załącznik do protokołu)

Szkoły, które nie osiągają średniego gminnego stanu zwraca się przy zakupie 25% istniejących braków :

  • Zespół Szkół w Głogowie Młp. - 573 książki
  • Zespół Szkół w Przewrotnem - 193 książki

Razem 860 książek

Szkoły otrzymują środki:

  1. Liceum Samorządowe - 1.800 zł
  2. Zespół Szkół w Głogowie Młp. - 12.460 zł
  3. Zespół Szkół w Przewrotnem - 4.860 zł
  4. Zespół Szkół w Wysokiej Gł. - 1.000 zł
  5. Zespół Szkół w Budach Gł. - 1.000 zł
  6. Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowym - 1.000 zł
  7. Szkoła Podstawowa w Rudnej Małej - 1.000 zł
  8. Szkoła Podstawowa w Stykowie - 2 880 zł
  9. Publiczne Przedszkole w Głogowie - 1.000 zł

Razem 27.000 zł

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie założenia gimnazjum w Budach Głogowskich

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Z-ca Burmistrza mgr Antoni Jeż.

U C H W A Ł A Nr V/62/2003

(jak zał. do protokołu)

Pani Kazimiera Przywara - radna Budy Gł. podziękowała za uruchomienie z nowym rokiem szkolnym gimnazjum w Budach Gł. do tego czasu nie było bazy, w tej chwili mamy bazę i młodzież nie będzie musiała dojeżdżać do Głogowa.

Pan mgr Janusz Skalski - Dyrektor Zespołu Szkół w Budach Gł. podziękował za przychylne i pozytywne rozwiązanie problemu sieci szkół w Budach Gł. ta decyzja pozwoli na lepsze rozwiązanie spraw oświatowych w tym środowisku.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie likwidacji szkoły w Gminie Głogów Młp.

Uchwałę przedstawił mgr Antoni Jeż - Z-ca Burmistrza

U C H W A Ł A Nr V/63/2003

(jak zał. do protokołu)

Pan mgr Antoni Jeż - Zastępca Burmistrza wyjaśnił, że w sprawie likwidacji Szkoły nr 2 w Budach Gł. spotykaliśmy się kilkakrotnie z mieszkańcami Bud, przedstawialiśmy warunki jakie dzieci będą miały w szkole Nr 1 , w której jest sala komputerowa, pracownia internetowa, świetlica , sala gimnastyczna, proponując takie rozwiązanie tłumaczyliśmy rodzicom że chcemy zlikwidować klasy łączone. Uczniowie do szkoły nr 1 z odległych części Bud Gł. będą dowożeni, nauczyciele pracujący w dotychczasowej szkole będą zatrudnieni w szkole nr 1.

Dodatkowym wnioskiem do wystąpienia z taką decyzją jest demografia w tej szkole, dzieci będzie coraz mniej , byłby taki paradoks że należałoby łączyć trzy roczniki w jedną klasę i tak by było niewiele, stworzyło by to nienormalne warunki. Głównym argumentem likwidacji tej placówki jest to, że dzieci będą miały bardzo dobre warunki do nauki.

Pani Przywara Kazimiera stwierdziła, że decyzja była bardzo trudna, ale bardzo słuszna, wszyscy intensywnie pracowaliśmy z rodzicami aby ich przekonać do tej decyzji, jeszcze na kilka dni przed sesją nie mieliśmy pewności , że dzisiaj nie będzie rodziców dzieci uczęszczających do szkoły nr 2, z protestem przeciwko likwidacji szkoły.

Pan Karol Kamler - w swoim wystąpieniu powiedział, że radni którzy byli na objeździe szkół poznali warunki naszych placówek, szkoła nr 2 jest najgorszą szkołą w gminie. Można powiedzieć że podejmujemy dzisiaj historyczną decyzję o likwidacji szkoły, była likwidacja szkoły w Lipiu ale tam nie było dzieci. Dyskusja nad likwidacją szkoły nr 2 toczyła się przez wiele już lat, utrzymywanie dwóch szkół w jednej miejscowości na dalszą metę jest nie możliwe.. Podnosimy stopień organizacyjny szkoły Nr 1 w Budach Gł., bo z nowym rokiem szkolnym zostaje utworzone gimnazjum.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Pan Burmistrz mgr inż. Kazimierz Rokita w swoim wystąpieniu podziękował wszystkim za rozmowy z rodzicami, za pracę aby wypracować taką decyzję, decyzja ta spowoduję rozwój oświaty w Budach Gł. poprzez podwyższenie stopnia organizacyjne szkoły nr 1. W każdej placówce oświatowej musi być podstawowy sprzęt, był czas kiedy w szkołach brakowało piłek zostały zakupione ze środków z budżetu gminy, na dzisiejszej sesji zostały uchwalone środki na zakup książek, następną sprawą będzie zakup podstawowego sprzętu muzycznego oraz zatrudnienie nauczyciela do nauki tego przedmiotu.

* * *

Uchwała w sprawie zmiany Uchwały Nr III/42/2002 Rady Miejskiej z dnia 30 grudnia 2002r w sprawie zarządzenia poboru podatku od nieruchomości, podatku rolnego oraz podatku leśnego od osób fizycznych w drodze inkasa oraz określenia inkasentów i wysokości wynagrodzenia za inkaso.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Burmistrz mgr inż. Kazimierz Rokita.

U C H W A Ł A Nr V/64/2003

(jak zał. do protokołu)

Pan Burmistrz poinformował, że zakończyliśmy wybór sołtysów, która przebiegała bardzo sprawnie, zebrania były dobrze przygotowane, dobre były sprawozdania sołtysów.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie uchwalenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Nr 4/2002 terenu budownictwa mieszkaniowego i usług na osiedlu Niwa w Głogowie Młp.

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz.

U C H W A Ł A Nr V/65/2003

(jak zał.do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie określenia zasad zwrotu wydatków poniesionych przez Gminę na posiłek dla uczniów uczęszczających do szkół podstawowych i gimnazjum oraz trybu pobierania odpłatności za posiłek.

Uchwałę przedstawił Burmistrz MiG.

U C H W A Ł A Nr V/66/2003

(jak zał. do protokołu)

Pani Irena Gil - Wiceprzewodnicząca Rady zwróciła się o przedstawienie podstawy do obliczenia dochodu.

Pani Urszula Bilińska _ Kierownik MG OPS poinformowała, że dla każdej rodziny dochód obliczany jest inaczej. Kryterium dla osoby samotnej wynosi 461 zł, dla pierwszej osoby w rodzinie - 418 zł, dla osoby II i dalszej powyżej 15 lat - 294 zł, dla osoby drugiej i dalszej poniżej 15 lat - 210 zł.. Jeżeli dochód w rodzinie nie przekracza 200% kryterium to dzieci otrzymują posiłek za darmo.

Pan Karol Kamler - Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą o poinformowanie ile dzieci z terenu gminy korzysta z obiadów i czy nie brakuje środków na ten cel.

Pani Urszula Bilińska przedstawiła informację na temat dożywiania.

Z dożywiania w poszczególnych szkołach korzysta dzieci:

  • Zespół Szkół w Głogowie - 226
  • szkoła Pogwizdów Stary - 8
  • szkoła Hucisko - 6
  • szkoła Wysoka Gł. - 41
  • szkoła Przewrotne - 96
  • szkoła Rogoźnica - 3
  • szkoła Styków - 23
  • szkoła Rudna Mała - 7
  • szkoła Budy Gł.nr 1 - 45
  • szkoła Budy Gł.2 - 20
  • poza terenem gminy - 20

W sumie z dożywiamy 475 dzieci, z budżetu gminy na ten cel przeznaczono kwotę 65 tys zł, tymi środkami gospodarujemy, wystąpiliśmy z wnioskiem o dotację na ten cel na kwotę 234 tys zł , środków na dożywianie nie brakuje.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie ustalenia stawek czynszu dzierżawionego za grunty stanowiące własność Gminy Głogów Młp. przeznaczone na działalność rolniczą, nierolniczą i stawek czynszu za najem gminnych lokali użytkowych.

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz MiG.

U C H W A Ł A Nr V/67/2003

(jak zał. do protokołu)

Pan Burmistrz poinformował, że jest to co roczna waloryzacja czynszów, do tego czasu robił to zarząd, a w tej chwili będzie to robiła rada.

Pan Zygmunt Rusznica - radny Głogów Młp. zapytał jakie były stawki poprzednie.

Pan Burmistrz poinformował, że stawki poprzednie były o połowę niższe.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie kompetencji Burmistrza Miasta i Gminy.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Burmistrz Miasta i Gminy.

U C H W A Ł A Nr V/68/2003

(jak zał. do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie powołania Komisji Inwentaryzacyjnej

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Burmistrz Miasta i Gminy.

U C H W A Ł A Nr V/69/2003

(jak zał. do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiącej własność gminy.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Burmistrz Miasta i Gminy.

U C H W A Ł A Nr V/70/2003

(jak zał. do protokołu)

Uchwała została podjęta przy 1 głosie wstrzymującym.

Pan Burmistrz w swoim wystąpieniu powrócił do problemu uchwały w sprawie ilości punktów alkoholowych, która była uchwalana na poprzedniej sesji, poleciłem na piśmie zweryfikować wszystkie wpłaty, w 100% wpłaty zostały wniesione w terminie obowiązującym czyli do końca stycznia za wyjątkiem jednej. Przedstawiając uchwałę oraz uzasadnienie dlaczego proponujemy zwiększenie ilości punktów nigdy nie powoływałem się na autorytet Ks. Biskupa. Wystąpiliśmy na piśmie do Urzędu Skarbowego o skontrolowanie punktów alkoholowych, ale czy takie kontrole będą przeprowadzone to nie wiemy na dzień dzisiejszy.

Ad.3

Kolejny punkt porządku obrad to sprawozdanie z działalności Z-du GKiM. Sprawozdanie przedstawił Kierownik Zakładu Pan mgr inż.Jerzy Mazur.

(jak zał. do protokołu)

Ponadto Pan Kierownik przedstawił informację na temat ewentualnego przekształcenia zakładu.

(informacja stanowi załącznik do protokołu)

W dyskusji głos zabrali :

Pan radny Adam Rusin - Rogoźnica zwrócił się o wyjaśnienie różnicy w zużyciu wody w roku 2002 porównując do roku 2001. Różnica wynosi 162.731 m3 , przeliczając zużycie na 1 osobę to w roku 2002 o 211 odbiorców wzrosło zużycie wody.

Pan Kierownik poinformował, że w roku 2001 została włączona Wysoka Gł. dętego czasu myśmy kupowaliśmy wodę w Tajęcinie, nie mam danych i nie potrafię wyjaśnić dlaczego jest taka różnica w zużyciu wody na następnej sesji wyjaśnię.

Pan radny Bąk Stanisław - Pogwizdów Nowy: w swoim wystąpieniu przedstawił wyliczenia zużycia wody na jednego mieszkańca, z wyliczeń tych wynika, że największe zużycie na jednego mieszkańca w Miłocinie , a najniższe Przewrotne, zapytał czym podyktowana jest taka różnica.

Pan Kierownik Mazur Jerzy - na wioskach mieszkańcy mimo, że mają podłączoną wodę z wodociągu to korzystają jeszcze z wody z własnych studni kopanych i tu na pewno jest ta różnica w zużyciu, mieszkańcy Miłocina korzystają tylko z wodociągu. Na terenie całej gminy niecałe 90 odbiorców nie ma wodomierzy, zużycie wyliczane jest na podstawie odczytów, różnica chyba jest z dlatego.

Pan Julian Pomykała - Przewodniczący Rady Osiedla w swoim wystąpieniu powiedział, że na temat prywatyzacji nie będę się wypowiadał, dyskusja na ten temat powinna być w ściślejszym gronie w obecności, w obecności prawników i ekonomistów, nad prywatyzacją należy się zastanowić. W wypowiedzi poruszył następujące problemy:

  • czy na poszczególnych eksploatowanych studniach są wodomierze
  • na oczyszczalni ścieków na podstawie wydajności pomp można wyliczyć ilość wyprodukowanej wody,
  • czy jest pomiar wody na wyjściu ze stacji uzdatniania wody, dotychczas nie było żadnego pomiaru, zużycie wody oblicza się na podstawie odczytów wodomierzy + ryczałty. Nie wiemy ile wody idzie na cele stacji uzdatniania wody, ile wynoszą straty na sieci,
  • nie mamy orientacji ile jest wody wyprodukowanej, jakie zużycie, ile strat, nie ma takiego obrazu i wtedy bilans jest niepełny,
  • Głogów sprzedaż wody 109.567 m3 , ilość odprowadzonych ścieków - 260 tys.m3 , to proszę zobaczyć ile wód deszczowych jest w ściekach , takie ścieki idą na oczyszczalnię, zwiększają się koszty oczyszczania i pogarsza się funkcjonowanie samej oczyszczalni.
  • kanalizacja Głogów to 25 km + 17 km przyłączy i 7 km kanalizacji deszczowej. Nowa kanalizacja to tylko ok.3 km, a reszta to kanalizacja ogólnospławna. Powinniśmy dążyć aby jak najszybciej kanalizować miejscowości i jak będą ścieki sanitarne to polepszą proces funkcjonowania oczyszczalni. Należy dążyć aby na budowanych nowych odcinkach kanalizacji sanitarnej nie było podłączeń wód opadowych. Nie dbamy o to aby reżim gospodarki wodno-ściekowej był przestrzegany. Jeżeli nie będziemy przestrzegać to przyjdzie taki czas, że nie damy sobie rady z gospodarką wodno-ściekową.

Na zakończenie swojego wystąpienia zapytał jakie usługi były świadczone koparką na kwotę 460 zł, która jest wymieniona w przedłożonych materiałach, czy koparka jest wykorzystana tak jak byłą informacja przed jej zakupem.

Ostatni poruszony problem to selektywna zbiórka odpadów komunalnych, worki zostały porozwożone, czy z tych worków mogą korzystać mieszkańcy , którzy umowy na wywóz odpadów mają spisane z innym przewoźnikiem. Ponadto jest duże różnych niejasności w tym materiale.

Pan mgr inż.Jerzy Mazur - Kierownik Z-du GKiM udzielił odpowiedzi na wszystkie poruszane problemy przez Pana Juliana Pomykałę:

  • jest opomiarowanie wody ze studni i za takie opomiarowanie płacimy do Ochrony Środowiska,
  • opomiarowana jest woda na stacji uzdatniania wody,
  • ryczałty jest to nieduża ilość która nie decyduje o zużyciu wody nieopomiarowanej, były podlewane ogródki przez osoby mające ryczałty, nowa ustawa zmusza wszystkich do założenia wodomierzy,
  • straty wody na sieciach nawet przy nowych sieciach wynoszą 7% nie jak Pan Julian Pomykała mówi 3%,
  • ogródki mogą być podlewane ale tam gdzie jest kanalizacja powinny być założone podliczniki,
  • zdarzają się niesprawne wodomierze to wymieniamy - wymieniliśmy 133 szt.,
  • sprawdzamy włączanie wód opadowych z rynien, trudno tłumaczyć to mieszkańcom Głogowa gdzie jest kanalizacja ogólnospławna, i tak woda opadowa idzie do tej kanalizacji bo są na ulicach kratki ściekowe,
  • ta kwota za usługę koparki która została w materiałach wyszczególniona to taka drobna usługa, koparka pracuje na bieżąco jest wykorzystana do wszystkich prac, w zimie nawet do odśnieżania,
  • selektywna zbiórka odpadów komunalnych w tym roku będzie prowadzona w całej gminie, worki mogą otrzymać mieszkańcy, którzy mają spisane umowy z Zakładem GKiM,
  • uwagi odnoście wód opadowych, które idą na oczyszczalnię jest to zadanie zakładu, zadanie rozłączenia kanalizacja jest zadaniem bardzo drogim i jeszcze kilka lat tak musi być bo nie ma środków na rozdzielenie kanalizacji w Głogowie.

Pan Zbigniew Micał - radny Miłocina analizując materiały różnica o 20% pomiędzy zużyciem wody w Miłocinie Miłocinie ilością odprowadzonych ścieków wynosi 20 tys.m3, czy są to wody opadowe zapytał.

Pan Kierownik wyjaśnił przyczynę różnicy , największym powodem jest nieszczelność kanalizacji w starym Miłocinie.

Pan Stanisław Rzęsa - sołtys wsi Lipie zwrócił się o wyjaśnienie w jaki sposób naliczana jest odpłatność za wywóz odpadów komunalnych.

Pan Kierownik Mazur - poinformował, że zasada ogólna jest taka, że wywóz jest raz w miesiącu, czy wystawia się cały kosz czy połowę odpłata liczona jest za cały, odpłata jest przy wodzie, jeżeli są reklamówki wystawione koła kosza to nie dodatkowych opłat, jeżeli stoi worek to liczony jest jako drugi wywóz, ale każdy mieszkaniec musi potwierdzić podpisem ten drugi wywóz. Jeżeli pod danym numerem mieszka jedna osoba lub dwie to opłata za wywóz nieczystości wynosi połowę czyli 3,20 zł.

Pan Burmistrz Miasta i Gminy poinformował, że wcześniej obowiązkowe było dwa wywozy w miesiącu, pomysł jednego wziął się od czasu kiedy wszedł na naszą gminę Pan Woźny, teoretycznie łagodzimy skutki wywozu. Nie ma osób które nie produkują śmieci.

Pan Zygmunt Rusznica zwrócił się z prośbą o skserowanie informacji na temat prywatyzacja z-du abyśmy mogli przeanalizować i przedyskutować z wyborcami, ponieważ jest to bardzo ważny i szeroki temat.

Pan Kierownik Mazur poinformował, że przedstawiając informację na temat przekształcenia zakładu bo temat ten wynikł w dyskusji na posiedzeniach komisji i nie ma problemu aby go przekazać radnym.

Pan Karol Kamler - Przewodniczący Rady sprostował aby nie mówić o prywatyzacji bo taka informacja pójdzie do mieszkańców i będzie dyskusja ,że chcemy sprywatyzować zakład, będą obawy że usługi zdrożeją, należy mówić o przekształceniu w spółkę z udziałem gminy.

Pan Burmistrza mgr inż.Kazimierz Rokita z przedstawionej informacji kierownika wynika, że są dobre i złe strony przekształcenia, nie można mówić o prywatyzacji tylko o przekształceniu, należy przeanalizować której strony będzie więcej dobrej czy złej. Na dzień dzisiejszy nie ma podstaw prawnych aby zakład w dotychczasowej formie mógł brać udział w przetargach, stąd zrodziła się myśl o przekształceniu. Kondycja zakładu jest dobra przy naszej minimalnej dotacji kierownik daje sobie radę, to co zostało zakupione przez gminę po przekształceniu zakład by dał sobie radę.

Ad.4

Ostatnim punktem porządku obrad były zapytania i wolne wnioski.

Przewodniczący Rady przedstawił pisma:

  • Polskiego Związku Działkowców w sprawie zwolnienia z podatku rolnego oraz od nieruchomości.
  • informacji na temat Unii Europejskiej

W miesiącu marcu wiodącym tematem sesji będzie temat "Integracja z Unią Europejską", od 1 marca w gminie będzie zatrudnione 2 osoby do tych spraw, będzie można uzyskać informacje na ten temat.

Pan Adam Rusin - radny Rogoźnica nie zasadne by było zwalnianie z podatku gdzie każdy rolnik musi płacić podatek, ludzie biedni nie mają ogródków działkowych, było by to bezzasadne zwalnianie z podatku.

Pan Burmistrz mgr inż.Kazimierz Rokita poinformował, że zostanie odpisane pismo do Związku Działkowców, że w tej chwili rada nie może zwolnić z podatku, podatek uchwalany jest na rok kalendarzowy, takiego zwolnienia można było dokonać w czasie uchwalania stawek, a teraz to już nie możliwe.

W związku z wyczerpaniem się porządku obrad Przewodniczący Rady Pan Karol Kamler zamknął obrady V sesji Rady Miejskiej w Głogowie, które trwały 4 godziny, podziękował za udział w sesji radnym oraz zaproszonym gościom.

Protokołowała:
Krystyna Pomykała

Liczba odwiedzin: 491768

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl