Protokoły IV kadencji 

Protokół nr IV/2003 z sesji Rady Miejskiej w Głogowie Młp. odbytej w dniu 23 stycznia 2003 r.
Protokół nr IV/2003
z sesji Rady Miejskiej w Głogowie Młp.
odbytej w dniu 23 stycznia 2003 r.

W sesji uczestniczyło 14 radnych, 1 osoba nieobecna Pan Adam Rusin

Ponadto w sesji uczestniczyli:

  1. Pan mgr inż. Kazimierz Rokita - Burmistrz Miasta i Gminy
  2. Pani mgr Lucyna Alberska - Skarbnik Miasta i Gminy
  3. Pan mgr Antoni Jeż - Zastępca Burmistrza MiG
  4. Pan inż. Jan Surowiec - Sekretarz Miasta i Gminy
  5. Dyrektorzy wszystkich placówk oświatowych z terenu gminy: Pan Jerzy Komaniecki, Pan Tadeusz Jadam, Pan Lesław Rzeźnik, Pani Apolonia Kuceł, Pani Barbara Bącal, Pan Janusz Skalski, Pani Kot Jolanta, Pani Lucyna Mamczur, Pan Władysław Podgórski
  6. Pan Lesław Padwiński - Komendant MG OSP
  7. Pani Maria Wilk - Przewodnicząca MG KGW
  8. Pan mgr inż. Jerzy Mazur - Kierownik Z-du GKiM
  9. Pan Andrzej Sępski - Komendant Komisariatu Policji
  10. Sołtysi nie będący radnymi: Pan Stanisław Drąg, Pan Władysław Pytla, Pan Julian Pomykała, Pan Jan Furman, Pan Tadeusz Ślęzak, Pan Stanisław Pastuła, Pan Kazimierz Kruk, Pan Stanisław Rzęsa, Pan Marian Kowalczyk, Pan Władysław Tomak.

Obrady prowadził Pan Karol Kamler - Przewodniczący Rady, który powitał radnych, zaproszonych gości.

Przed przedstawieniem porządku obrad zwrócił z prośbą o jego zmianę i uzupełnienie:

  • w miejsce uchwały w sprawie ustalenia regulaminów określających niektóre zasady wynagrodzenia za pracę oraz zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie Gminy Głogów Młp.dodatków oraz wynagrodzenia i nagród wprowadza się uchwałę w sprawie zmiany uchwały Nr XXV/214/2000 Rady Miejskiej z dnia 30 sierpnia 2000r w sprawie ustalenia regulaminów określających niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie Gminy dodatków do wynagrodzenia i nagród, oraz uzupełnienie porządku obrad o następujące uchwały:
  • w sprawie ustalenia wynagrodzenia miesięcznego dla Burmistrza MiG,
  • w sprawie dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy,
  • w sprawie zmiany uchwały Nr XLII/385/2002 Rady Miejskiej w Głogowie Młp.,z dnia 15 marca 2002r w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Głogów Młp.,
  • w sprawie nieodpłatnego nabycia nakładów na budowę zlewni mleka w Miłocinie od Rzeszowskiej Spółdzielni Mleczarskiej "RESMLECZ" w Trzebownisku.

Porządek obrad uzupełniony został przyjęty jednogłośnie.

Ad.1

Protokół z poprzedniej sesji został przyjęty jednogłośnie.

Ad.2

Kolejny punkt porządku obrad to sprawozdanie z działalności placówek oświatowych na terenie gminy za rok 2002.

Zabierając głos Pan Burmistrz poinformował, że wprowadzenia dokona zastępca mgr Antoni Jeż., że w większości sołectw jesteśmy po wyborach sołtysów, w dwóch sołectwach nastąpiła zmiana w Lipiu i Zabajce i w tym miejscu przedstawił nowych sołtysów oraz wszystkich pozostałych. Wybory sołtysa odbędą się w dniu 26 stycznia w Miłocinie oraz w dniu 2 lutego w Hucisku i Pogwizdowie Starym. Złożył gratulacje nowo wybranym sołtysom oraz wszystkim pozostałym ponownie wybranym na sołtysów. Przedstawił również kierownika referatu Budownictwa i Inwestycji inż.Kazimierza Kłeczka, który na to stanowisko został powołany od 2 stycznia bieżącego roku.

Pan mgr Antoni Jeż - Zastępca Burmistrza poinformował, że na terenie naszej gminy działa Liceum Samorządowe, 3 gimnazja , 5 Zespołów Szkół, 2 szkoły podstawowe. Wydatki budżetowe na rok bieżący zaplanowane są w wysokości 22.831.385 zł w tym na oświatę przeznacza się kwotę 10.449.765 zł. Z kwoty tej na zadania inwestycyjne w oświacie wyodrębniona została kwota 830 zł.

We wszystkich placówkach oświatowych uczy się 2 295 uczniów w tym wieś : 1 123, miasto Głogów 1 163, oddziałów 109 w tym wieś 64, miasto 45.

Dowozimy 504 uczniów do szkół na odległość od 3-5 km i 170 z odległości 5-10 km.

Koszt kształcenia 1 ucznia przedstawia się następująco:

  • Zespół Szkół w Głogowie - 3.097,82 zł
  • Zespół Szkół w Wysokiej Gł. -3.616,52 zł
  • Zespół Szkół w Przewotnem - 3.935,17 zł
  • Zespół Szkół w Budach Gł. - 4.960,93 zł
  • Zespół Szkół w Pogwizdowie Nowy - 5.076,55 zł
  • Szkoła Podstawowa Rudna Mała - 4.950,32 zł
  • Szkoła Podstawowa Styków - 5.080,92 zł
  • Liceum Ogólnokształcące - 7.261,00 zł (koszt wyliczony został orientacyjnie na II oddziały od tego roku)
  • Przedszkole - 3.167,77 zł

Nauczyciele - 212, 37 etatu kalkulacyjnego, w tym stażyści - 15,48, kontraktowi- 42,47, mianowani - 140,98, dyplomowani - 13,44. Największa grupa zatrudnionych nauczycieli to nauczyciele mianowani.

Z danych demograficznych urodzeń dzieci w latach 1993 - 2002 występuje tendencja zniżkowa, porównując liczbę urodzeń w roku 1993 w gminie gdzie urodziło się 281 dzieci, a w roku 2002 już tylko 198 dzieci, bardzo widoczny niż jest w małych miejscowościach.

Opieką przedszkolną na terenie gminy objęte mamy 39,21% populacji w wieku 3-6 lat, wydatki na przedszkola stanowią 4,08 % wydatków budżetu gminy.

W roku 2002 w naszej gminie kończyło szkoły 241 absolwentów w tym:

  • Zespół Szkół w Głogowi e - 163 absolwentów absolwentów z tego do LO - poszło 77 co stanowi 47,24%, technika, licea profilowane - 65 tj.39,88%, szkoły zawodowe - 21 tj.12,88%
  • ZSz Przewrotne - 34 absolwentów z tego 4 osoby LO tj.11,8%, technika - 20 osób tj.58,8%, szkoły zawodowe 10 osób tj. 29,4%.
  • ZSz Wysoka Gł; 44 absolwentów z tego 9 osób LO tj. 20,5%, technika - 31 osób tj.-70,5%, szkoły zawodowe 4 osoby - 9,0%

Na zakończenie swojego wystąpienia zwrócił się do dyrektorów aby pracować tak z młodzieżą gimnazjów aby preferować dalszą naukę w liceach ogólnokształcących, a szczególnie preferować nasze liceum samorządowe. Ponadto poinformował, że odbyło się spotkanie z mieszkańcami Bud Głogowskich, których dzieci uczęszczają do szkoły Nr 2 i z Panem Burmistrzem doszliśmy do wniosku że z nowym rokiem szkolnym należy zlikwidować szkołę Nr 2 , a utworzyć gimnazjum w Budach, dzisiaj mamy warunki aby placówka ta mogła funkcjonować.

Pan mgr Jerzy Komaniecki - Dyrektor Samorządowego LO w swoim wystąpieniu poinformował, że jest dyrektorem najmniejszej szkoły i najbardziej kosztownej, mieścimy się w budynku byłego sądy grodzkiego, na wiosnę po opuszczeniu lokali przez mieszkańców, budynek będzie remontowany, po zakończeniu remontu uzyskamy 9 sal lekcyjnych. Obecnie LO ma do dyspozycji 2 sale lekcyjne , pracownie komputerową wyposażoną w 15 stanowisk komputerowych podłączeniem do internetu oraz tzw. centrum informacyjne z podręcznym księgozbiorem oraz multimedialnym sprzętem informatycznym. W szkole uczy się 14 uczniów i pracuje 12 nauczycieli. Na zakończenie swojego wystąpienia zwrócił się do wszystkich o promowanie liceum, placówka powstała dużymi nakładami finansowymi i oferujemy bardzo dobre warunki nauczania.

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

Pan mgr Tadeusz Jadam - dyrektor Zespołu Szkół w Głogowie Młp. Jest dyrektorem największej szkoły w gminie , Szkoła Podstawowa - 634 uczniów, Gimnazjum - 504. Zatrudnionych nauczycieli - 92. W szkole podstawowej jest 27 sal lekcyjnych ,w gimnazjum - 21. Do Zespołu Szkół dowożonych jest 467 uczniów w tym do SzP - 216 i G-251. Wydawanych jest 496 obiadów. Naszą szkołę wyróżnia patron - będzie III edycja Konkursu "Z Prymasem Tysiąclecia w trzecie tysiąclecie".

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

Pani Kazimiera Przywara - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Spraw Społecznych w swoim wystąpieniu stwierdziła, że cieszymy się wszyscy z osiągnięć szkoły poza dydaktyką ale dla dyrektora i nauczycieli najważniejsza powinna być dydaktyka, a wszyscy wiemy że w tym zakresie nie ma najlepszych wyników , są również problemy wychowawcze, na zakończenie zapytała ile dzieci z Bud uczęszcza do gimnazjum, jakie są wyniki w nauczaniu, czy są nadal problemy wychowawcze.

Pan dyrektor Jadam - moja opinia jest negatywna odnośnie tworzenia gimnazjum w Budach Gł.,szkoda mi dzieci z Bud i Głogowa, będzie to ze szkodą dla mnie i dzieci, w tej chwili jest 7 oddziałów w gimnazjum w Głogowie, po odejściu dzieci z Bud zostanie 5 oddziałów, musi nastąpić redukcja zatrudnienia o 30%. Nadal śmiem twierdzić że poziom nauczania w mojej szkole jest wysoki, wyniki jednego testu nie mogą świadczyć o poziomie nauczania. W mojej szkole nie było i nie ma narkotyków, widzimy zagrożenia i prowadzimy profilaktykę.

Pan Komendant Komisariatu Policji w Głogowie - w swoim wystąpieniu poinformował, że na dzień dzisiejszy młodzież szkoły w Głogowie nie jest zamieszana w aferę narkotykową była działalność narkotykowa ale wśród mieszkańców z terenu Głogowa, byli na tym terenie dilerzy narkotykowi ale prowadzone jest w tej sprawie śledztwo i dla jego dobra nie można mówić o szczegółach. Nie można udawać że nie ma problemu, jeżeli byli dilerzy to należy uważać, ktoś te narkotyki kupował. Problem narkotykowy jest ale dotyczy wąskiej grupy osób, należy zwracać na ten problem uwagę, Głogów nie jest zagrożony tym problemem, w tej chwili zostało to przyhamowane, najmłodszy uczestnik tej grupy to 17-to latek .

Pan mgr Lesław Rzeźnik - dyrektor Zespołu Szkół w Przewrotnem w swoim wystąpieniu poinformował, że w skład Zespołu wchodzą : Gimnazjum, Szkoła Podstawowa oraz szkoły filialne w Hucisku i Pogwizdowie Starym. W Zespole uczy się 425 uczniów w tym 36 w zerówkach, zespół ma 21 oddziałów. W roku szkolnym 2002/2003 zatrudnionych nauczycieli na pełnych etatach jest 42 w tym 3 na urlopach zdrowotnych, 1 na urlopie bezpłatnym, 2 osoby na urlopie wychowawczym, niepełnozatrudnionych - 8 osób. Do Zespołu dowożone jest 261 uczniów. Z obiadów korzysta 202 dzieci, koszt jednego obiadu 1,50 zł.

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

Pani Irena Gil - radna Hucisko zwróciła się z prośbą do dyrektora o pomalowanie szkoły w Hucisku, zaopatrzenie szkół filialnych w podstawowe artykuły jak kreda, papier toaletowy oraz zapytała jak są oceniane dzieci przychodzące z Huciska pod względem ich nauczania, ponieważ w tych szkołach klasy są małe i wiadomości dzieci powinny być wysokie.

Pan Dyrektor Lesław Rzeźnik poinformował, że pierwszy raz słyszy o braku kredy czy innych podstawowych artykułów, szkoła zostanie pomalowana. Natomiast jeżeli chodzi o umiejętności dzieci to są na porównywalnym poziomie, są problemy bo te klasy w małych szkołach są łączone, nauczyciel pracując w takiej klasie musi pogodzić jednych i drugich, nauczyciele pracują bardzo dobrze, ja osobiście oceniam lepiej pracę nauczycieli w Hucisku.

Pani Kazimiera Przywara jako przewodnicząca Komisji Oświaty poinformowała, że na posiedzeniu komisji była bardzo szeroka i szczegółowa dyskusja nad placówką , w ubiegłej kadencji po wynikach uzyskanych prze uczniów tej szkoły z wiadomości sprawdzających klas VI i III gimnazjum, które były najniższe zobowiązaliśmy dyrektora do wprowadzenia programu naprawczego aby wyniki dydaktyczne szkoły były lepsze, są również w szkole problemy wychowawcze, co w tej sprawie zostało zrobione. Na zakończenie swojego wystąpienia zwróciła się z prośbą aby przesunąć o parę minut godzinę odwozu dzieci, ponieważ dzieci nie mogą korzystać z biblioteki publicznej.

Odpowiadając Pan Dyrektor powiedział, że został opracowany program naprawczy w zakresie tego programu są organizowane testy dla uczniów klas VI i gimnazjum. Staramy się pracować bardzo dużo, nauczyciele poświęcają dużo pracy dla dzieci i młodzieży. Zajęcia kończą się o 1330 i jedzie autobus, później autobus jedzie o godzinie 1500.

Pan mgr Władysław Podgórski - Dyrektor Zespołu szkół w Wysokiej Gł.: W skład Zespołu wchodzi Gimnazjum i Szkoła Podstawowa, w placówce uczy się 340 uczniów w 16 oddziałach, pracuje 29 nauczycieli wszystkich z tego 24 w pełnym wymiarze godzin, 5 w niepełnym wymiarze , spośród wszystkich nauczycieli dwie osoby nie posiada wyższego wykształcenia. Dla 9-ciu uczniów , których odległość od miejsca zamieszkania do szkoły przekracza określoną przepisami odległość szkoła zakupiła bilety na przejazd autobusami PKS. Kuchnia działająca przy świetlicy szkolnej wydaje dziennie 140 obiadów w tym dla 32 uczniów obiady pokrywa MOPS.

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

Pani mgr Barbara Bącal - Dyrektor Publicznego Przedszkola: Placówka obejmuje opieką 188 wychowanków w tym 3 dzieci niepełnosprawnych oraz 1 nauczanie indywidualne w domu, zatrudnionych jest 12 nauczycieli w tym 2 na urlopach macierzyńskich, 6 sal dydaktycznych, placówka wydaje 151 posiłków , 14 dzieci do placówki jest dowożone. Warunki pracy w placówce są trudne i to zarówno dla dzieci jak i kadry pedagogicznej. Liczebność grup przekracza znacznie 25 dzieci trudno jest zaspokoić indywidualne potrzeby edukacyjne i rozwijać zainteresowania dzieci. W tej chwili są dzieci oczekujące w kolejce na zwolnienie miejsca.

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

Pan mgr Janusz Skalski - Dyrektor Zespołu Szkół w Budach Gł. Poinformował, że w skład Zespołu Szkół wchodzi Szkoła Podstawowa Nr 1 i Nr 2 w Budach Głogowskich do zespołu uczęszcza 202 dzieci, zatrudnionych jest 18 nauczycieli z tego 11 w pełnym wymiarze godzin, 4 uzupełniający etat, 3 niepełnozatrudnionych. Zespół dysponuje 13 salami lekcyjnymi, 1 pracownią komputerową, 1 pracownią techniki. Uczniowie zamieszkali w odległości większej niż 3 km korzystają z dowożenia szkolnym autobusem, który dowozi gimnazjalistów do Głogowa oraz kilku uczniów korzysta z dojazdu autobusem PKS. W szkole prowadzone jest dożywanie dzieci, wszyscy uczniowie otrzymują gorącą herbatę za którą rodzice płacą 1 zł od dziecka miesięcznie, koszt obiadu jest 1,50 zł.

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

Pani mgr Jolanta Kot - Dyrektor szkoły Podstawowej w Rudnej Małej. Pani Dyrektor poinformowała, że placówka jest szkołą sześcioklasową z oddziałem przedszkolnym, o łącznej ilości 79 uczniów. Zatrudnionych jest na pełnym etacie 6 nauczycieli plus dyrektor. W niepełnym wymiarze pracuje 3 nauczycieli. Na 10 nauczycieli troje posiada stopień nauczyciela dyplomowanego, czworo- stopień nauczyciela mianowanego, 2 -ch kontraktowych i jeden stażysta. Placówka posiada 9 sal lekcyjnych, w szkole jest dożywianie które objęło 10 uczniów. Na zakończenie swojego wystąpienia zwróciła się z prośbą o zabezpieczenie środków na budowę sali gimnastycznej, do tego czasu co zostało zrobione w szkole to dzięki pomocy rodzicom.

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

Pani mgr Lucyna Mamczur -Dyrektor Zespołu Szkół w Pogwizdowie Nowym: W skład Zespołu wchodzi Szkoła Podstawowa i Przedszkole. Do placówki uczęszcza 107 dzieci w tym w szkole 80 i przedszkolu 27. W placówce zatrudnionych jest 12 nauczycieli w tym 4 etaty niepełne oraz 4 osoby obsługi. Zespół dysponuje 8 salami lekcyjnymi w tym 1 komputerową z 10 komputerami. W ogólnodostępnej klasie szkolnej uczy się 1 dziecko autystyczne. W placówce wydawanych jest 37 obiadów, 19 śniadań i 11 podwieczorków w tym 8 obiadów finansuje MOPS.

(sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu)

Pani mgr Apolonia Kuceł - Dyrektor Szkoły Podstawowej w Stykowie: Do szkoły uczęszcza 62 uczniów oraz 13 dzieci do oddziału przedszkolnego. Zatrudnionych jest 7 nauczycieli na pełnych etatach oraz 3 nauczycieli na 1/2 etatu oraz nauczyciel muzyki na 3 godziny. Od października w szkole funkcjonuje szkolna stołówka i świetlica, wydawane są posiłki dla 52 dzieci w tym 25 płatne przez opiekę społeczną oraz herbata dla wszystkich dzieci.

(sprawozdanie stanowi załącznik, do protokołu)

Pani Kazimiera Przywara - Przewodnicząca Komisji Oświaty i Spraw Społecznych: wszystkie przedstawione sprawozdania były szczegółowe, dokładne, z przedstawionych sprawozdań wynika, że w mniejszych szkołach jest bardzo duże zaangażowanie rodziców, czego nie daje się zauważyć w szkołach dużych. We wszystkich szkołach zauważa się szanowanie budżetu.

Pan Burmistrz mgr inż.Kazimierz Rokita w swoim wystąpieniu powiedział, że taka coroczna ocena pracy w oświacie mobilizuje do lepszej pracy. Odczuwam wielką satysfakcję z tego co robią dyrektorzy, szczególnie w tych małych szkołach. Ponad 10 milionów zł z budżetu idzie na oświatę jest to ogromna kwota , która jest przekazana w ręce dyrektorów. Nie można lekceważyć pracy dużych szkół, chociaż są dużo trudniejsze warunki . Nasi pedagodzy są wyróżniani chociażby ostatnio wyróżnienie "Głogowianin Roku", które otrzymał Pan Dyrektor Zespołu Szkół w Głogowie, wyraził słowa uznania i podziękowania za trudną pracę. Musimy prowadzić ranking szkół i należy po zakończeniu semestru pokazywać średnią ocen jak to zrobiła pani dyrektor z Rudnej Małej. W Ziemi Głogowskiej pokazywaliśmy wyniki konkursu , chociaż będę dążył aby pokazywać wyniki imiennie będzie to na pewno mobilizacja dla uczniów słabszych. W przedstawianych sprawozdaniach zabrakło danych cyfrowych i statystycznych. Jest dobra współpraca z dyrektorami, zatrudniamy w tej szerokiej kadrze nauczycieli młodych z terenu gminy i poza, nauczyciele pracują bardzo dobrze, ale są i tacy którzy po godzinach nauki wyjeżdżają, nauczyciel powinien być zaangażowany w sprawy szkoły. Pomimo wszystkich osiągnięć jakie na swoich kontach mają nasze szkoły to jednak najważniejszym celem powinna być nauka, a później cała reszta. Przez okres poprzedniej kadencji nie żałowaliśmy pieniędzy ma oświatę, wiele zostało zrobione, potrzeby nadal są , przyznał rację pani dyrektor z Rudnej Małej że teraz to przysłowiowe "pięć minut" powinno być dla tej szkoły i salę gimnastyczną powinniśmy tam wybudować. Cały remont tej placówki był prowadzony "na wariackich papierach", obiekt w godzinach dopołudniowych służy dzieciom, a po tych godzinach dla mieszkańców należy przygotowywać dokumentację na budowę sali gimnastycznej. Na następnej sesji będzie zmiana w budżecie i będą środki na zakup książek do bibliotek aby więcej nie było mowy że brakuje lektur, również zostanie zakupiony stół do tenisa. Zaapelował do dyrektorów aby wykorzystać personel pomocniczy szczególnie konserwatorów do wszystkich drobnych prac aby nie zlecać na zewnątrz. Cieszymy się, że nauczyciele podnoszą swoje kwalifikacje ale to kosztuje budżet gminy. Na zakończenie swojego wystąpienia zwrócił się do dyrektorów aby rozwijać sport nie tylko koszykówka, zaapelował do wszystkich o integrację w promowaniu naszego liceum , poszli średniacy i są bardzo dobrymi uczniami, musimy wszyscy zachęcać. Zapewnił, że na pewno od nowego roku szkolnego w Budach Gł. zostanie utworzone gimnazjum, ponieważ są w tej chwili warunki lokalowe. Pan Burmistrz poinformował, że w dniach 6 i 7 lutego będzie objazd placówek oświatowych, 6.02 - Styków, Przewrotne, Hucisko, Pogwizdów Stary , Przedszkole, Głogów, SLO, 7.02 - Budy Gł Nr 1, Budy Gł. Nr 2 ,Pogwizdów Nowy, Rogoźnica, Rudna Mała, Wysoka Głogowska.

Pan Karol Kamler - Przewodniczący Rady poinformował, że na dzisiejszej sesji będzie zmiana w budżecie na ten rok, zabezpieczamy środki na budowę basenu , który będzie służył całej gminie, zaapelował do radnych aby pamiętać, że basen w tej kadencji będzie zadaniem priorytetowym z zakresu oświaty.

Ad.3

Kolejny punkt porządku obrad to podjęcie uchwał:

* * *

Uchwała w sprawie wprowadzenia zmian w budżecie miasta i gminy na 2003 rok.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Burmistrz .

U C H W A Ł A Nr IV/48/2003

(jak zał.do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie zaciągnięcia pożyczki na finansowanie zadań inwestycyjnych .

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz.

U C H W A Ł A Nr IV/49/2003

(jak zał. do protokołu)

Uchwała została podjęta bezwzględną większością głosów w obecności połowy ustawowego składu rady.

* * *

Uchwała w sprawie ustalenia wynagrodzenia miesięcznego dla Burmistrz Miasta i Gminy w Głogowie Młp.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Antoni Jeż - Zastępca Burmistrza.

U C H W A Ł A Nr IV/50/2003

(jak zał.do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie zmiany Uchwały Nr XLII/385/2002 Rady Miejskiej w Głogowie Młp.z dnia 15 marca 2002r w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Głogów Młp.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Jan Surowiec - Sekretarz MiG.

U C H W A Ł A Nr IV/51/2003

(jak zał. do protokołu)

W dyskusji głos zabrali :

Pan Andrzej Węglowski - radny Styków: punktów alkoholowych mamy dosyć, w ubiegłym roku w m-cu marcu była dyskusja nad zwiększeniem ilości punktów i odczułem że do tematu nie będzie się wracało, nie będzie mowy o zwiększeniu punktów alkoholowych, na czym komu zależy aby w każdym sklepie był alkohol. Zgłosił formalny wniosek aby nie zwiększać punktów alkoholowych.

Pan Furman Tadeusz - radny Wysoka Gł. zapytał w jakiej placówce w Wysokiej będzie alkohol.

Pan Sekretarz Jan Surowiec poinformował, jeden punkt alkoholowy będzie przyznany Firmie SAOL, która ma hurtownię alkoholu, zwrócili się o sprzedaż detaliczną, szczególnie na wesela.

Pani Irena Gil - radna Hucisko w swoim wystąpieniu powiedziała, że myśmy nie powinni limitować ilości punktów z alkoholem, w każdym sklepie powinien być dostępny alkohol, ale powinniśmy się nauczyć kultury picia alkoholu.

Zabierając głos Pan Burmistrz poinformował, że była konsultacja z mieszkańcami odnośnie przydzielenia alkoholu dla firmy SAOL , nie ma żadnych przeszkód.Ponadto Pan Walas otwiera hotel, restaurację i jak nie może być alkoholu, Pan Maj wykupił budynek od gazowni na osiedlu Słonecznym, będzie uruchamiał lokal gastronomiczny i też czyni starania o alkohol. Przychodząc zastaliśmy gminę z 27 punktami alkoholu, nie zwiększaliśmy ale w tej chwili jest taka potrzeba i powinniśmy zwiększyć ilość punktów.

Pani Kazimiera Przywara - radna Budy Gł w tej chwili wśród sprzedawców jest niezdrowa sytuacja, że w jednym sklepie jest alkohol, a w drugim nie ma , wszyscy muszą płacić podatki, aby było sprawiedliwie to w każdej placówce powinien być alkohol, nie można mówić czym więcej jest punktów to większe pijaństwo bo jest odwrotnie.

Pan Julian Pomykała - Przewodniczący Rady Osiedla kultura picia alkoholu powinna być kształtowana w sklepach , sklepowi nie powinni podawać alkoholu osobom nie trzeźwym oraz nieletnim, na terenie Głogowa szczególnie w Rynku jest już tak dużo punktów alkoholowych, że już nie powinno się zwiększać.

Pan Pado Ryszard - radny Głogów Młp. w swoim wystąpieniu był przeciwny zwiększaniu punktów alkoholowych, zaproponował aby tam gdzie wygasa zezwolenie to dawać tym którzy się zwrócą, w przypadkach otwartych sprzedaży korzystać z opinii miejscowego społeczeństwa.

W roku ubiegłym w m-cu marcu była burzliwa dyskusja nad tym tematem i nie wiem dlaczego temat ten wraca jak bumerang.

Na zakończenie swojego wystąpienia zapytał ilu sprzedający alkohol złożyło oświadczenia o ilości sprzedanego alkoholu, czy zwiększyły się opłaty, kto weryfikuje oświadczenia bo jeżeli w oświadczeniach podana jest nieprawda to można cofnąć zezwolenie.

Pani Przywara Kazimiera zabierając ponownie głos poinformowała, że komisja alkoholowa, której jest członkiem prowadzi profilaktykę w szkołach, kieruje uzależnionych na leczenie, prowadzone są kontrole punktów sprzedających alkohol, prowadzona jest na szeroką skalę profilaktyka. Przeznaczane są środki na organizacje młodzieżowe stowarzyszenia aby zająć młodzież by nie wpadała w alkoholizm.

Pan Jan Surowiec - Sekretarz MiG: Poinformował, że od listopada ubiegłego roku obowiązuje nowelizacja ustawy, do końca stycznia każdy kto ma alkohol musi złożyć oświadczenie ile sprzedał, co roku zezwolenie jest wznawiane, urząd nie ma możliwości sprawdzenia złożonego oświadczenia, sprawdza tylko Urząd Skarbowy, jeżeli oświadczenie nie zostanie złożone w terminie czyli do końca stycznia to zezwolenia na alkohol wygasa i po upływie 3-ch lat może starać się ponownie.

Pan Zygmunt Rusznica - radny Głogów uruchomienie lokalu na osiedlu Słonecznym nie było konsultowane z mieszkańcami, w tym rejonie jest już bardzo duże pijaństwo, duża przestępczość i nie powinno się przyznawać punktu alkoholowego .

Pan Burmistrz poinformował, że w czasie kiedy był przewodniczącym komisji alkoholowej zaczęliśmy zabierać zezwolenia, były odwołania do kolegium i kolegium było po stronie zainteresowanego, Pan Maj nabył jeżeli zaadoptuje budynek zgodnie z prawem budowlanym to może robić co chce , warunek czy będą ludzie, my nie możemy nic zrobić bo to jest jego prywatna własność.

Pan Ryszard Pado - zabierając ponownie głos powiedział, że jako rada powinniśmy ograniczać ilość punktów z alkoholem, zwiększając liczbę punktów przeczymy programowi który za chwilę będziemy uchwalać.

Pan Janusz Niemiec - radny Przewrotne - każdy z moich przedmówców był za ograniczeniem ilości punktów alkoholowych, ale ja się pytam czy macie dowody jeżeli będzie jeden sklep z alkoholem to będzie mniej pijących, będzie wypadków bo pojadą samochodami po pijanemu.

Pan Rzęsa Stanisław - sołtys Lipie - chcąc ograniczyć pijaństwo to alkohol powinien być w każdym sklepie, zakazami nic nie zrobimy, pamiętacie czasy kiedy alkohol sprzedawany był po godzinie 13-ej ilu pijanych było już przed tą godziną, ile było melin.

Pan Pado Ryszard - ponownie zaproponował aby korzystać z wzorów państw zachodnich takich jak Szwecja, Finlandia, Norwegia gdzie jest bardzo mało punktów alkoholowych, i nie zwiększać liczby punktów.

Pan Karol Kamler - Przewodniczący Rady w swoim wystąpieniu powiedział, że nie jest u nas problem w ilości punktów alkoholowych ale kulturze picia, w krajach zachodnich alkohol jest w kioskach na budowie i tam pracownicy w godzinach pracy nie piją.

Pan Węgrowski Andrzej zwrócił się do przewodniczącego rady o przegłosowanie jego wniosku formalnego.

Pani Kazimiera Przywara podała przykład Niemiec gdzie w każdym kiosku jest wódka a nie ma pijaków.

Przewodniczący Rady poddał wniosek "nie zwiększać ilości punktów alkoholowych" pod głosowanie, za wnioskiem głosowało 2 osoby, przeciw było 11 osób a 1 osoba się wstrzymała.

Uchwała została podjęta przy 2 głosach przeciwnych.

Pan radny Pado Ryszard głosował przeciwnie.

* * *

Uchwała w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2003.

Uchwałę i program przedstawił Pan Jan Surowiec - Sekretarz MiG.

U C H W A Ł A Nr IV/52/2003

(jak zał. protokołu)

Pan Radny Bąk Stanisław - zwrócił się do pana komendanta policji aby zatrzymanych nietrzeźwych kierujących przedstawić w rozbiciu na kierujących rowerami i pojazdami mechanicznymi.

Pan Andrzej Sępski - Komendant Komisariatu Policji

Kodeks karny rozdziela te przestępstwa na dwa rodzaje i z tych 128 zatrzymań - 77 to osoby kierujące rowerami a 51 pojazdami mechanicznymi.

Uchwała została podjęta przy 1 głosie przeciwnym i 1 wstrzymującym.

* * *

Uchwała w sprawie sprzedaży nieruchomości gruntowej stanowiącej własność Gminy Głogów Młp.

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz.

U C H W A Ł A Nr IV/53/2003

(jak zał. do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiącej własność gminy w Woli Cichej.

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz.

Pan Kazimierz Kruk - sołtys wsi poinformował, że w uchwale jest wymieniona tylko jedna działka a z mapki wynika że fundamenty położone są na dwóch działkach.

Pan Mieczysław Krok - Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej wyjaśniając powiedział ze aby wszcząć jakiekolwiek postępowanie w tej sprawie to ta uchwała jest niezbędna.

Pan Kretowicz Władysław - geodeta gminny - zgodnie z dokumentami geodezyjnymi fundamenty wychodzą na drugą działkę i należy dokonać podziału tej drugiej działki i wtedy przygotowywać do sprzedaży.

Pan Burmistrz zaproponował wycofać projekt uchwały z dzisiejszych obrad, dokonać podziału i wydzielić drogę dojazdową.

Pan Kruk Kazimierz zwrócił się z prośbą aby wydzielić drogę dojazdową 6 metrową bo taka zaznaczona jest w mapach.

Rada jednogłośnie wycofała uchwałę z porządku obrad.

Kolejna uchwała to w sprawie sprzedaży nieruchomości stanowiącej własność gminy na osiedlu Niwa. Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz.

Pan Julian Pomykała - Przewodniczący Rady Osiedla Zwrócił uwagę że projekt tej uchwały nie został skonsultowany z Radą Osiedla, ponadto zapytał czy działka ta nie jest zaznaczona w planie jako zieleń, na działce tej zlokalizowana jest stacja trafo i czy od stacji nie ma strefy ochronnej.

Pan Krok Mieczysław - poinformował, że jest to działka w szeregu działek budowlanych, jest trochę okaleczona bo na niej jest zlokalizowana jest stacja trafo, jest to działka typowo budowlana.

Pan radny Rusznica Zygmunt zaproponował wycofać z obrad , przekazać do konsultacji Rady Osiedla.

Rada jednogłośnie wycofała projekt uchwały z porządku obrad.

* * *

Uchwała w sprawie dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność Gminy.

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz.

U C H W A Ł A Nr IV/ 54/2003

(jak zał.do protokołu)

Pan Kowalczyk Marian - sołtys wsi Rogoźnica poinformował, że jest to kontynuacja dzierżawy.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie dzierżawy nieruchomości stanowiącej własność gminy.

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz.

U C H W A Ł A Nr IV/55/2003

(jak zał. do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie wykonywania lub niewykonywania prawa pierwokupu nieruchomości.

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz.

U C H W A Ł A Nr IV/56/2003

(jak zał. do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie rozpatrzenia zarzutu wniesionego do ":Projektu miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenu drogi wojewódzkiej łączącej drogi krajowe nr 9 i 19 w rejonie lotniska Rzeszów - Jasionka we wsi Rudna Mała.

Uchwałę przedstawił Pan Burmistrz .

U C H W A Ł A Nr IV/57/2003

(jak zał. do protokołu)

Pan Rusznica Zygmunt - zwrócił się z prośbą o przedstawienie trasy przebiegu tej drogi oraz jak jest planowane włączenie, w chwili obecnej dojazd do CPN-u jest niebezpieczny było w tym rejonie kilka śmiertelnych wypadków.

Uczestniczący projektanci wyjaśnili, że droga ta łączyć będzie dwie drogi krajowe nr 9 i 19. Wjazd na teren Exbudu po trasie istniejącej drogi przez las w kierunku torów, wychodzi obok lotniska w Jasionce, działki położone po lewej stronie przebiegu drogi muszą być wykupione.

Włączenie z drogi krajowej nr 9 uzgodnione zostało z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad, droga ta poprawi dojazd do istniejącego w tym rejonie CPN - u wyjaśnili projektanci.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie zmiany Uchwały Nr XXV/214/2000 Rady Miejskiej w Głogowie Młp. z dnia 30 sierpnia 2000r w sprawie ustalenia regulaminów określających niektóre zasady wynagradzania za pracę oraz zasady przyznawania nauczycielom zatrudnionym w oświatowych jednostkach organizacyjnych na terenie Gminy Głogów Młp. dodatków do wynagrodzenia i nagród.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Antoni Jeż - Zastępca Burmistrza MiG

U C H W A Ł A Nr IV/58/2003

(jak zał. do protokołu)

Pani Kazimiera Przywara poinformowała, że komisja oświaty popiera propozycję zwiększenia dodatku motywacyjnego oraz wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowo i godziny zastępstw doraźnych dla nauczycieli.

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

* * *

Uchwała w sprawie ustalenia zasad udzielania stypendiów dla uczniów gimnazjów i szkół ponadgimnazjalnych dla których organem prowadzącym jest Gmina Głogów Młp.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Antoni Jeż - zastępca Burmistrza.

U C H W A Ł A Nr IV/59/2003

(jak zał. do protokołu)

Pan Andrzej Węglowski - radny Styków - zapytał dlaczego dyskryminuje się uczniów, każdy kto osiągnie wyniki w nauce na poziomie 4,75 powinien otrzymać stypendium, a z naszego regulaminu wynika że musi osiągnąć oceny 4,75 i mieć trudne warunki materialne to otrzyma stypendium, tak nie powinno być.

Pan Burmistrz mgr inż. Kazimierz Rokita odpowiadając powiedział, że to stypendium będzie bardziej socjalne niż naukowe, w budżecie na ten rok została założona tylko kwota 10 tys. zł.

Pan Antoni Jeż - Zastępca Burmistrza wyjaśnił że bardzo trudno jest połączyć stypendium naukowe z socjalnym.

Pani Kazimiera Przywara - poinformowała, że też na ten temat była dyskusja na posiedzeniu komisji ale gdy zaczniemy realizować, a okaże się że występują problemy to regulamin będzie można w każdej chwili zmienić.

Uchwała została podjęta przy 1 głosie przeciwnym.

* * *

Uchwała w sprawie nabycia przez gminę nieruchomości stanowiącej własność Rzeszowskiej Spółdzielni Mleczarskiej "RESMLECZ" w Trzebownisku.

Uchwałę przedstawił i wyjaśnił Pan Burmistrz.

U C H W A Ł A Nr IV/60/2003

(jak zał.do protokołu)

Uchwała została podjęta jednogłośnie.

Ad.4

Ostatnim punktem porządku obrad są zapytania i wolne wnioski.

Pani Kazimiera Przywara - zapytała dlaczego doszło do zwrotu dotacji celowej w kwocie 21.000 zł, która była przeznaczona na III etap podwyżek dla nauczycieli

.

Pan Burmistrz Kazimierz Rokita - była to dotacja celowa, która nie została wykorzystana zgodnie z jej przeznaczeniem i musieliśmy zwrócić .

Pan Roman Grodecki - wyjaśnił otrzymana kwota wystarczyłaby na podwyżki tylko na okres 3 miesięcy , a na pozostałe miesiące musielibyśmy zabezpieczyć środki w budżecie, których nie było. Chcąc dać podwyżki tylko na okres tych 3-ch miesięcy należało zmienić regulaminy wynagrodzeń, nie było możliwości ponieważ nie pracowała rada. Jeżeli byłaby możliwość to nauczyciele podwyżki by otrzymali i środki nie byłyby zwrócone.

Pan Andrzej Węglowski - radny Styków - zapytał dlaczego uregulowanie sprawy sklepu w sądzie toczyć będzie się odnowa, nowy jest skład sędziowski, radca prawny mówił że będzie wszystko załatwione a sprawa odroczona została do 16 lutego br. ponieważ nie było na ostatniej rozprawie reprezentanta gminy.

Kolejna poruszona sprawa to oczyszczenie rowów przydrożnych oraz odprowadzenie wód przy drodze Styków - Bugaj, dzisiaj są już skutki, przepust załamany, - droga powiatowa obok nowej szkoły dziura na dziurze, co roku w tym miejscu jest remont i co roku są dziury większe.

Pani Irena Gil - Wiceprzewodnicząca Rady - zwróciła się z prośbą o remont holu ratusza, wygląd holu odstrasza a jest to wizytówka gminy, należy rozwiązać problem kanalizacji i wentylacji w ratuszu.

Pan Zygmunt Rusznica - radny Głogów zwrócił się z prośbą o ustawienie znaku ograniczającego tonaż na ul. Polnej.

Na zgłoszone uwagi, wnioski, zapytania odpowiedzi udzielił Pan Burmistrz:

  • nie rozumiem dlaczego radca nie dotrzymał słowa, jest solidny, wszystko wyjaśnię,
  • remont drogi Głogów - Raniżów ujęty w programie SAPARD i będzie realizowana, ale wyślemy pismo do Starosty o remont dziur.
  • w roku bieżącym będziemy wykonywać rowy przy drogach gminnych, Styków - Bugaj będzie wykonany i przepust zostanie wymieniony,
  • jeżeli będzie możliwość ustawienia znaku przy ul.Polnej to taki znak zostanie postawiony
  • w miesiącu lutym będzie ogłoszony przetarg na remont Ratusza.

Pan Rzęsa Stanisław - sołtys wsi Lipie zgłosił następujące wnioski:

  • droga dojazdowa do lasu gminnego
  • wykonanie przecinki lasu
  • postawienie znaku ograniczającego tonaż na drodze w kierunku Mrowli.

Pan Burmistrz udzielił odpowiedzi na zgłoszone wnioski:

  • z Panem Krokiem należy wyjaśnić o którą drogę chodzi ,
  • odnośnie drogi do Mrowli to wspólnie z Gminą Świlcza będziemy chcieli utwardzić i jeżeli będzie możliwość postawienia znaku to się postawi,
  • przystępujemy do pielęgnacji lasów komunalnych, jest zatrudniony pracownik do tych celów z Lipia, na razie na Lipie nie pójdzie, lasów mamy kilkadziesiąt hektarów, w tej sprawie proszę o kontakt z Panią Dworak.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad Przewodniczący Rady zamknął obrady IV sesji Rady Miejskiej w Głogowie Młp. dziękując za udział w sesji radnym oraz zaproszonym gościom. Sesja trwała 6 godzin.

Protokołowała:
Krystyna Pomykała

Liczba odwiedzin: 476606

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl