Decyzje środowiskowe
Głogów Młp. 2012-10-03
GK.6220.19.2012 POSTANOWIENIE Działając na podstawie: art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t. j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t. j. Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku Fabryka Mebli „Meblo – System” Sp. z o. o., Zabajka 365, 36-060 Głogów Młp. z dnia 21.06.2012 r. dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa budynku hali magazynowej z zapleczem socjalnym oraz części biurowej w miejscowości Zabajka, gm. Głogów Młp.” p o s t a n a w i a m nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa budynku hali magazynowej z zapleczem socjalnym oraz części biurowej w miejscowości Zabajka, gm. Głogów Młp.” UZASADNIENIE W dniu 21.06.2012 r. do Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp. wpłynął wniosek Fabryka Mebli „Meblo – System” Sp. z o. o., Zabajka 365, 36-060 Głogów Młp. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa budynku hali magazynowej z zapleczem socjalnym oraz części biurowej w miejscowości Zabajka, gm. Głogów Młp.”. Do wniosku Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, w tym m. in. Kartę informacyjną przedsięwzięcia zawierającą dane określone w art. 3 ust. 1 pkt. 5 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 52 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397) - „zabudowa przemysłowa lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a przy czym przez powierzchnię zabudowy rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia w wyniku realizacji przedsięwzięcia)”, oraz art. 173 ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestycję należy zaliczyć do przedsięwzięć określonych w art. 59 ust. l pkt 2 ww. ustawy, tj. do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W dniu 25.06.2012 r. Burmistrz Głogowa Młp. zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rzeszowie z zapytaniem o potrzebę sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko tego przedsięwzięcia. W odpowiedzi Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Rzeszowie opinią sanitarną z dnia 10.07.2012 r. znak: PSNZ.465-37/2012 stwierdził, że nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tego przedsięwzięcia. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska opinią z dnia 26.09.2012 r. znak: WOOŚ.4240.17.41.2012.AD-9 wyraził opinię o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Po przeanalizowaniu w/w opinii oraz po przeprowadzeniu własnej analizy przedmiotowej inwestycji, uwzględniając łącznie uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. l ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na budowie budynku hali magazynowej z zapleczem socjalnym oraz częściami biurowymi na łącznej powierzchni wynoszącej ok. 5,75 ha. W ramach projektowanego działania wybudowana zostanie hala magazynowa z pięcioma częściami biurowo — socjalnymi i pomieszczeniem technicznym o powierzchni wynoszącej ok. 2,49 ha oraz wartownia. Ponadto powstaną drogi wewnętrzne, place, parkingi na samochody osobowe (ok. 78 miejsc postojowych) i samochody ciężarowe (ok. 9 miejsc), zostanie wykonane uzbrojenie terenu, tj. sieć wodociągowa, kanalizacja sanitarna, kanalizacja deszczowa, grzewcza, wentylacja mechaniczna, elektroenergetyczna, instalacja słabopradowa) oraz infrastruktura towarzysząca (zbiornik wody przeciwpożarowej o pojemności około 950 m3, pompownia wody, zbiornik retencyjny wody deszczowej o pojemności ok. 1000 m3) na działkach nr 634/2, 651/6, 656/7, 633/2, 635/10, 635/11, 635/9, 652/6 położonych w miejscowości Zabajka, gmina Głogów Małopolski. Podstawowym celem przedsięwzięcia jest stworzenie kompleksu biurowo - logistycznego, dającego możliwość efektywnego wykorzystania i dostosowania obiektu hali magazynowej do potrzeb przyszłych użytkowników. Projektowany obiekt składać się będzie z dwóch zasadniczych części: magazynowej oraz biurowo - socjalnej z zapewnionym dojazdem samochodów zaopatrzeniowych od strony wschodniej do doków załadunkowych usytuowanych po obu stronach budynku (od strony północnej i południowej). Podstawowy program użytkowy hali magazynowej mieścić się będzie w jednej kondygnacji nadziemnej, natomiast 5 zespołów pomieszczeń socjalno - biurowych usytuowanych wewnątrz budynku pozwoli na łatwą aranżację wnętrz według potrzeb poszczególnych najemców. Projektowany obiekt będzie pełnił funkcje magazynowo - biurowe i logistyczne, dostosowane dla potrzeb przyszłych użytkowników (hala magazynowa z 5 biurami jest budowana pod wynajem, brak obecnie wiedzy na temat jej przyszłych użytkowników). W obiektach hali magazynowej nie będzie prowadzona produkcja o charakterze przemysłowym oraz nie będą składowane paliwa i substancje niebezpieczne. Funkcjonowanie hali przewidywane jest zarówno w porze dziennej, jak i nocnej. Realizacja planowanego przedsięwzięcia będzie się wiązała z eksploatacją maszyn budowlanych i tym samym z emisją zanieczyszczeń do powietrza oraz emisją hałasu. Prace budowlane realizowane będą tylko w porze dziennej. Masy ziemne z wykopów pod fundamenty budynku i sieci zewnętrzne będą wykorzystane na terenie działek Inwestora. W pierwszym okresie budowy woda będzie dostarczana w pojemnikach wymiennych, a ścieki magazynowane w szczelnych, okresowo wywożonych zbiornikach bezodpływowych, do czasu przyłączenia zaplecza budowy do sieci wodociągowej i kanalizacyjnej. Ewentualne wody zbierające się w wykopach, w przypadku wystąpienia deszczów nawalnych będą odprowadzane za pomocą pomp budowlanych (wyłączając początkowy etap budowy) do sieci kanalizacji deszczowej. Materiały budowlane wymagające magazynowania pod zadaszeniem będą składowane w zadaszonych tymczasowych wiatach budowlanych, a pozostałe materiały (np. ceramiczne czy płyty warstwowe zabezpieczone folią) na utwardzonym placu. Powstające odpady będą stanowiły własność firmy wykonującej roboty budowlane i zostaną przez nią zagospodarowane. Emisje na etapie realizacji planowanego zamierzenia inwestycyjnego będą miały charakter lokalny i przemijający, a przewidywany okres budowy będzie wynosił do 2 lat od uzyskania pozwolenia na budowę. W związku z planowanym przedsięwzięciem nastąpi wycinka kilkunastu drzew (samosiejek sosen, wierzb i brzóz w wieku około 5-10 lat). Hala magazynowa wyposażona będzie w grawitacyjne wywietrzaki dachowe i wentylatory mechaniczne dachowe. Dodatkowo każdy z pięciu bloków biurowo - socjalnych Na terenie projektowanego przedsięwzięcia przewidywana jest budowa 5 kotłowni gazowych w każdej z części biurowo - socjalnych o mocy cieplnej po 85 kW każda. Hala magazynowa standardowo jest ogrzewana promiennikami lub nagrzewnicami gazowymi - przewiduje się lokalizację do 10 urządzeń o mocy cieplnej po 130 kW każde. W projektowanym obiekcie nie będzie prowadzonej działalności produkcyjnej, w związku z tym nie będzie technologicznych źródeł hałasu. Najbliższa istniejąca zabudowa mieszkaniowa zlokalizowana jest w odległości około 320 m w kierunku zachodnim. W związku z powyższym można sądzić, że projektowane przedsięwzięcie budowy hali magazynowej w Zabajce nie zwiększy zagrożeń dla klimatu akustycznego w miejscu najbliższych chronionych terenów. Także ruch samochodów ciężarowych w zakładanej ilości do 31 szt/godz. w porze dziennej i ok. 16 szt/godz. w porze nocnej, odbywał się będzie od strony wschodniej, a więc poza lokalizacją najbliższej zabudowy mieszkaniowej. Planowane przedsięwzięcie znajduje się poza granicami głównych zbiorników wód podziemnych oraz poza strefami ochrony ujęć wód. W sąsiedztwie przedsięwzięcia nie występują obszary wodno - błotne. Wody podziemne występują na głębokości ok. 2,2 m. Teren objęty przedmiotowym przedsięwzięciem znajduje się w obrębie jednolitych części wód podziemnych o kodzie: PLGW2200127, dla której stan wód chemiczny i ilościowy oceniono jako dobry. Jest to część wód niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Na obszarze planowanego przedsięwzięcia nie występują wody powierzchniowe i znajduje się on poza zasięgiem zalewu wodami powodziowymi. W odległości około 100 m za drogą gminną asfaltową od północy jest rzeka Szlachcianka. Woda dla potrzeb bytowo-socjalnych i przeciwpożarowych będzie dostarczana z sieci wodociągowej Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Głogowie Małopolskim (Zakład Wodociągów i Kanalizacji w Zabajce). Ścieki bytowe z pięciu części socjalno - biurowych hali magazynowej w Zabajce będą odprowadzane do sieci kanalizacji Zakładu Gospodarki Komunalnej i Mieszkaniowej w Głogowie Małopolskim. Wody opadowe z terenu ruchu pojazdów będą podczyszczane w separatorze i odprowadzane do zbiornika retencyjnego i stąd odprowadzane będą okresowo do odbiornika (rzeka Szlachcianka). W związku z planowaną działalnością nie będą powstawały ścieki przemysłowe. Zgodnie z Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły (M.P. z 2011 r. Nr 49, poz. 549) celem środowiskowym dla części wód podziemnych, będących co najmniej w dobrym stanie chemicznym i ilościowym, jest utrzymanie tego stanu, natomiast celem środowiskowym dla części wód powierzchniowych silnie zmienionych, celem jest osiągnięcie, co najmniej dobrego potencjału ekologicznego. W oparciu o załączone dokumenty uznano, że skutki jego realizacji nie zagrażają celom środowiskowym wyznaczonym dla jednolitych części wód. Odpady powstające z prowadzonej działalności będą selektywnie magazynowane, a następnie przekazywane do odzysku lub unieszkodliwiania. Przez wzgląd na charakter przedsięwzięcia i zasięg oddziaływania, przedsięwzięcie nie będzie generowało oddziaływań o charakterze transgranicznym. Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. l ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220, z późn. zm), w tym poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliższym obszarem Natura 2000, względem lokalizacji przedmiotowego przedsięwzięcia jest obszar specjalnej ochrony Puszcza Sandomierska PLB180005, oddalony o ok. 3 km oraz obszar mający znaczenie dla Wspólnoty Mrowle Łąki PLH180043, oddalony o ok. 670 m. Ewentualna wycinka drzew zostanie ograniczona do minimum niezbędnego do realizacji inwestycji i zostanie przeprowadzona poza głównym okresem lęgowym ptaków tj. poza okresem l marca - 15 października. Wykopy na terenie budowy będą systematycznie kontrolowane pod kątem możliwości przedostania się do nich drobnych zwierząt. Ponadto, będą one zabezpieczone za pomocą desek oraz folii budowlanej. Istnieje możliwość ewentualnego przeniesienia znalezionych zwierząt na sąsiadujące z budową, niezagrożone siedliska. Po analizie przedłożonej dokumentacji stwierdzono, że planowane przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, a tym samym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory. Ponadto decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach nie zezwala na przeprowadzenie czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych, decyzje te wydawane są w odrębnych postępowaniach i mają inny charakter, dlatego też w przypadku gdy realizacja przedsięwzięcia będzie wiązać się z łamaniem zakazów obowiązujących w stosunku do gatunków roślin, zwierząt i grzybów objętych ochroną gatunkową, konieczne będzie uzyskanie stosownych zezwoleń, o których mowa w art. 56 przywołanej ustawy o ochronie przyrody. Mając powyższe na uwadze, po uwzględnieniu kryteriów selekcji określonych w art. 63 ust. l ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, na podstawie których dokonano analizy przewidywanych oddziaływań przedsięwzięcia na poszczególne elementy środowiska, będące w zasięgu jego oddziaływania uznano, że brak jest potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego zadania i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Z uwagi na niewielką skalę i zasięg oddziaływania oraz biorąc pod uwagę zebraną dokumentację należy stwierdzić, że przeprowadzenie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko nie jest konieczne. Wobec tego postanowiono orzec jak w sentencji. Niniejsze postanowienie zostaje podane do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp.: www.glogow-mlp.pl, oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń tut. Urzędu ul. Rynek 1, w celu powiadomienia zainteresowanych właścicieli nieruchomości.
Pouczenie: Przedmiotowe postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje stronom zażalenie.
Otrzymują :
Do wiadomości:
35-040 Rzeszów, ul. Dąbrowskiego 79a
35-001 Rzeszów, al. Józefa Piłsudskiego 38 |
