Decyzje środowiskowe
Głogów Młp. 2012-08-02
GK.6220.17.2012
POSTANOWIENIE Działając na podstawie: art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (t.j. Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.) art. 63 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) po rozpatrzeniu wniosku „MINERAŁ” Reguła Krzysztof, ul. Krzywa 11, 36-060 Głogów Młp. z dnia 19.06.2012 r. dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja piasku ze złoża „Przewrotne-Borek”, gm. Głogów Młp.” p o s t a n a w i a m nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja piasku ze złoża „Przewrotne-Borek”, gm. Głogów Młp.” UZASADNIENIE W dniu 19.06.2012 r. do Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp. wpłynął wniosek „MINERAŁ” Reguła Krzysztof, ul. Krzywa 11, 36-060 Głogów Młp. o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Eksploatacja piasku ze złoża „Przewrotne-Borek”, gm. Głogów Młp.” Do wniosku Inwestor dołączył wymagane prawem dokumenty, w tym m. in. Kartę informacyjną przedsięwzięcia zawierającą dane określone w art. 3 ust. 1 pkt. 5 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Na podstawie § 3 ust. 1 pkt 40 lit. a rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), oraz art. 173 ust. 2 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, inwestycję należy zaliczyć do przedsięwzięć określonych w art. 59 ust. l pkt 2 ww. ustawy, tj. do planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, których realizacja zgodnie z art. 71 ust. 2 pkt 2 ww. ustawy wymaga uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. W dniu 04.07.2012 r. Burmistrz Głogowa Małopolskiego zwrócił się do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie z zapytaniem o potrzebę sporządzenia raportu oddziaływania na środowisko tego przedsięwzięcia. W odpowiedzi Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska pismem z dnia 30.07.2012 r. znak: WOOŚ.4240.17.43.2012.AJ-9 wyraził opinię o braku obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko. Po przeanalizowaniu w/w opinii oraz po przeprowadzeniu własnej analizy przedmiotowej inwestycji, uwzględniając łącznie uwarunkowania, o których mowa w art. 63 ust. l ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, stwierdzono brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Projektowane zamierzenie będzie polegać na wydobywaniu kopaliny pospolitej (piasku) z udokumentowanego złoża „Przewrotne-Borek" o powierzchni ok. 1,98 ha, zlokalizowanego na działce gruntowej nr ewid.: 2860 w miejscowości Przewrotne, gmina Głogów Małopolski. Wielkość zasobów geologicznych złoża wynosi ok. 47,36 tys. m3 (tj. ok. 78,61 tys. Mg). Planowane roczne wydobycie kopaliny nie przekroczy 20 tys. m3, w związku z powyższym okres eksploatacji zasobów złoża wyniesie około 4 lata. Miąższość złoża waha się od 2,2 m do 2,6 m, natomiast miąższość nadkładu (warstwa gleby próchniczej oraz piasków zanieczyszczonych korzeniami drzew i krzewów leśnych) wynosi średnio ok. 0,23 m. Zwierciadło wód podziemnych w rejonie przedsięwzięcia występuje poniżej udokumentowanego spągu złoża, przedmiotowe złoże w związku z tym jest złożem suchym. Teren planowanego przedsięwzięcia zlokalizowany jest na stoku wzniesienia. Rzędne rejonu eksploatacji wynoszą od ok. 231,0 m n.p.m. do ok. 237,1 m n.p.m. Teren planowanego przedsięwzięcia stanowi obecnie lasy i grunty leśne. Na obszarze złoża nie występują cieki powierzchniowe ani urządzenia wodne. Teren planowanego zamierzenia znajduje się poza granicami zalewu wodami powodziowymi. Planowane przedsięwzięcie zlokalizowane jest w zlewni jednolitej części wód powierzchniowych PLRW200017219829 Łęg do Turka, stanowiącej silnie zmienioną część wód, której stan określono jako zły. Jest to część wód zagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych, objęta derogacją czasową (brak możliwości technicznych), ze względu na to, że sposób użytkowania zasobów wód oraz konieczność zapewnienia ochrony przed powodzią uniemożliwia likwidację zabudowy cieków i udrożnienie przed 2012 r. Celem środowiskowym dla tej części wód jest osiągnięcie co najmniej dobrego potencjału ekologicznego, przy utrzymaniu co najmniej dobrego stanu chemicznego. Zamierzone przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami głównych zbiorników wód podziemnych i poza strefami ochronnymi ujęć wód podziemnych. Teren przedsięwzięcia zlokalizowany jest w obrębie jednolitej części wód podziemnych: PLGW2200126, dla której stan wód (chemiczny i ilościowy) oceniono jako dobry. Jest to część wód niezagrożona nieosiągnięciem celów środowiskowych. Celem środowiskowym dla tej części wód jest utrzymanie jej dobrego stanu. Udostępnianie złoża obejmuje wycinkę drzewostanu, wykarczowanie karp i korzeni, zdjęcie nadkładu i wykonanie wkopu w warstwie złożowej. Hałdy nadkładu deponowane będą okresowo w granicach złoża, na przedpolu wyrobiska eksploatacyjnego. Zgromadzony nadkład zostanie w całości wykorzystywany do rekultywacji wyrobiska. Eksploatacja kopaliny będzie prowadzona metodą odkrywkową, przy użyciu sprzętu mechanicznego (koparko-ładowarki i ładowarki kołowej). Wydobycie piasku prowadzone będzie jednym poziomem wydobywczym, do udokumentowanego spągu złoża. Urobek bezpośrednio po wydobyciu, bez poddawania procesowi przeróbki, będzie wywożony poza teren przedsięwzięcia do drogi powiatowej Raniżów-Głogów Małopolski, a następnie do drogi krajowej E9 (Rzeszów-Warszawa). Przekształcony w wyniku eksploatacji teren zostanie zrekultywowany poprzez zalesienie. Tereny przeznaczone pod eksploatacje piasku będą sukcesywnie wyłączane z produkcji leśnej, a wyrobisko pogórnicze będzie niezwłocznie rekultywowane. Tereny poeksploatacyjne łącznie ze skarpami stałymi zostaną równomiernie obsypane masami ziemnymi z nadkładu i przerostami płonnymi złoża, a następnie zalesione sadzonkami sosny zwyczajnej. Skarpy wyrobiska wyprofilowane pod kątem 34. Rekultywacja prowadzona będzie wieloetapowo, systematycznie, w miarę jak kończona będzie eksploatacja złoża na wydzielonej powierzchni wydobywczej. W trakcie prac związanych z udostępnianiem, eksploatacją i rekultywacją wyrobiska będzie występować emisja hałasu oraz spalin do środowiska. Emisja zanieczyszczeń do powietrza atmosferycznego oraz emisja hałasu będzie związana z pracą sprzętu urabiającego złoże oraz transportem kopaliny. Emisja zanieczyszczeń do powietrza będzie miała charakter lokalny i nie wpłynie na stan powietrza w rejonie przedsięwzięcia. W celu ograniczenia nadmiernego pylenia podczas transportu urobku przewiduje się stosowanie samochodów wyposażonych w plandeki, a w okresach długotrwałych suszy droga wywozu kruszywa będzie zraszana. Ponadto wyjazd z terenu kopalni na drogę powiatową Raniżów-Głogów Małopolski zostanie utwardzony płytami żelbetowymi na odcinku ok. 20 m, a koła środków transportujących kopalinę będą czyszczone w przypadku zaistnienia takiej potrzeby. Przewiduje się przejazd ok. 5-6 pojazdów dziennie. Przewiduje się także, iż na złożu pracować będzie koparko-ładowarka i ładowarka kołowa. Najbliższa zabudowa mieszkalno-zagrodowa znajduje się w odległości ok. 750-950 m od granic złoża. Uciążliwości akustyczne związane z etapem udostępnienia i eksploatacji złoża będą krótkotrwałe i odwracalne, prace prowadzone będą wyłącznie w porze dziennej. Z przedłożonej dokumentacji wynika, iż poziom hałasu już w odległości ok. 300 m od źródła nie przekroczy wartości 45 dB(A), zatem nie zostaną przekroczone wartości dopuszczalne hałasu dla pory dnia (55 dB) na terenach prawnie chronionych pod względem akustycznym. Gospodarka odpadami wytwarzanymi w miejscu prowadzonej eksploatacji prowadzona będzie zgodnie z ustawą z dnia 27 kwietnia 2001 r. o odpadach (Dz. U. z 2010 r. Nr 185 poz. 1243 z późn. zm.). Zapewnione zostaną prawidłowe rozwiązania gospodarki wodno-ściekowej. Zaplecze socjalne urządzone zostanie w mobilnym kontenerze. Zaopatrzenie w wodę zaspokajane będzie wodą dostarczaną w pojemnikach. Ścieki bytowe gromadzone będą w przewoźnych sanitariatach regularnie opróżnianych przez uprawnionego odbiorcę. Negatywne oddziaływanie na środowisko planowanego do realizacji przedsięwzięcia może być związane z zajęciem i przekształceniem powierzchni terenu oraz zanieczyszczeniem środowiska wodno-gruntowego. W celu wyeliminowania ewentualnego zanieczyszczenia gruntu stosowanymi substancjami w pracujących na terenie kopalni maszynach i urządzeniach, sprzęt służący do eksploatacji złoża będzie utrzymywany w stanie technicznym gwarantującym szczelność układów paliwowych, a tankowanie maszyn i urządzeń będzie się odbywało w wyznaczonym i zabezpieczonym miejscu, w sposób wykluczający możliwość zanieczyszczenia środowiska wodno-gruntowego substancjami ropopochodnymi. Wszelkie remonty sprzętu wykorzystywanego podczas eksploatacji będą wykonywane poza terenem Zakładu Górniczego. W celu zabezpieczenia skarp wyrobiska przed powstawaniem ruchów masowych oraz zapewnienia bezpieczeństwa pracujących tam ludzi, w okresie eksploatacji złoża masy ziemne z nadkładu będą składowane w sposób nie powodujący dodatkowych obciążeń skarp wyrobiska i ich obrywania, natomiast urobek nie będzie składowany na terenie przedsięwzięcia, lecz bezpośrednio po wydobyciu wywożony od odbiorców. Ze względu na to, że złoże zlokalizowane jest wewnątrz działki, której właścicielem jest Inwestor, nie będą wyznaczone pasy ochronne od granic przedmiotowego złoża. Biorąc pod uwagę rodzaj i skalę planowanego przedsięwzięcia oraz jego lokalizację i zasięg oddziaływania, jak również działania podejmowane w celu minimalizacji skutków jego realizacji uznano, że przedsięwzięcie to nie spowoduje znaczących negatywnych oddziaływań na środowisko gruntowo-wodne oraz nie będzie stanowiło zagrożenia dla osiągnięcia celów środowiskowych wyznaczonych dla jednolitych części wód. Biorąc pod uwagę lokalizację przedmiotowego zadania w znacznej odległości od granicy państwa oraz jego przewidywany lokalny zasięg oddziaływania na etapie realizacji i eksploatacji nie zachodzą możliwości generowania oddziaływań o charakterze transgranicznym. Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do zrealizowania poza granicami wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody, o których mowa w art. 6 ust. l ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.). Teren, na którym planowana jest realizacja przedsięwzięcia znajduje się także poza granicami obszarów Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem Natura 2000 względem miejsca realizacji planowanego przedsięwzięcia jest znajdujący się w jego bezpośrednim sąsiedztwie obszar specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska PLB180005. Z uwagi na lokalizację przedsięwzięcia w bezpośrednim sąsiedztwie obszaru specjalnej ochrony ptaków Puszcza Sandomierska, planowana wycinka drzewostanu przeprowadzona będzie poza głównym okresem lęgowym ptaków, tj. poza okresem l kwietnia - 31 lipca. Mając na uwadze usytuowanie oraz zakres przedsięwzięcia, uznano, iż nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko, a tym samym oceny oddziaływania na obszary Natura 2000, wymaganej zapisami art. 6.3 Dyrektywy Rady 92/43/EWG z dnia 21 maja 1992 r. w sprawie ochrony siedlisk przyrodniczych oraz dzikiej fauny i flory. Uwzględniając powyższe uznano, że przedsięwzięcie nie wymaga przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu o oddziaływaniu na środowisko. Przedsięwzięcie którego dotyczy wniosek nie zalicza się do przedsięwzięć, o których mowa w art. 59 ust. l pkt l ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. nr 199 poz. 1227 z późn. zm.). Z uwagi na niewielką skalę i zasięg oddziaływania oraz biorąc pod uwagę zebraną dokumentację należy stwierdzić, że przeprowadzenie oceny oddziaływania inwestycji na środowisko w ramach, którego sporządzony zostanie raport o oddziaływaniu na środowisko nie jest konieczny. Wobec tego postanowiono orzec jak w sentencji. Niniejsze postanowienie zostaje podane do publicznej wiadomości przez zamieszczenie na stronie internetowej Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp.: www.glogow-mlp.pl, oraz wywieszone na tablicy ogłoszeń tut. Urzędu ul. Rynek 1, w celu powiadomienia zainteresowanych właścicieli nieruchomości.
Pouczenie: Przedmiotowe postanowienie jest ostateczne i nie przysługuje stronom zażalenie.
Otrzymują :
Do wiadomości:
35-001 Rzeszów, al. Józefa Piłsudskiego 38 |
