Decyzje środowiskowe 

data publikacji: 02-04-2012 | 11:09data ostatniej modyfikacji: 02-04-2012 | 11:09Wprowadził: Anna Nabożny
Postanowienie02 kwietnia 2012
                                                                          Głogów Młp. 2012-03-30

GK.6220.8.2012

                 
                                                         POSTANOWIENIE


 

Działając na podstawie:

art. 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks Postępowania Administracyjnego (tekst jednolity Dz. U. z 2000 r. Nr 98, poz. 1071 z późn. zm.)

art. 63 ust. 1 i 4 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.),

po rozpatrzeniu wniosku D.A. GLASS Doros Teodora, 35-205 Rzeszów, ul. Warszawska 55 dotyczącego wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa Centrum Badawczo-Rozwojowego oraz zespołu hal produkcyjno-magazynowych firmy D.A. GLASS – Doros Teodora w miejscowości Rogoźnica, gm. Głogów Młp.”.

                                                                 postanawiam

I. Istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa Centrum Badawczo-Rozwojowego oraz zespołu hal produkcyjno-magazynowych firmy D.A. GLASS – Doros Teodora w miejscowości Rogoźnica, gm. Głogów Młp.”.

 

II. Raport o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko winien być sporządzony w pełnym zakresie zgodnie z art. 66 ust. 1 z wyłączeniem pkt 10 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.).

Raport powinien zawierać:

1)opis planowanego przedsięwzięcia, a w szczególności:

a)charakterystykę całego przedsięwzięcia i warunki użytkowania terenu w fazie budowy i eksploatacji lub użytkowania,

b)główne cechy charakterystyczne procesów produkcyjnych,

c)przewidywane rodzaje i ilości zanieczyszczeń, wynikające z funkcjonowania planowanego
przedsięwzięcia;

2)opis elementów przyrodniczych środowiska objętych zakresem przewidywanego
oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na środowisko, w tym elementów środowiska
objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2009 r. Nr 151, poz. 1220 z późn. zm.);

3)opis istniejących w sąsiedztwie lub w bezpośrednim zasięgu oddziaływania planowanego
przedsięwzięcia zabytków chronionych na podstawie przepisów o ochronie zabytków i opiece
nad zabytkami;

4) opis przewidywanych skutków dla środowiska w przypadku niepodejmowania przedsięwzięcia;

5) opis analizowanych wariantów, w tym:

a)wariantu proponowanego przez wnioskodawcę oraz racjonalnego wariantu alternatywnego,

b)wariantu najkorzystniejszego dla środowiska wraz z uzasadnieniem ich wyboru;

6)określenie przewidywanego oddziaływania na środowisko analizowanych wariantów,
w tym również w przypadku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej, a także możliwego
transgranicznego oddziaływania na środowisko;

7)uzasadnienie proponowanego przez wnioskodawcę wariantu, ze wskazaniem jego
oddziaływania na środowisko, w szczególności na:

a)ludzi, rośliny, zwierzęta, grzyby i siedliska przyrodnicze i powietrze,

b)powierzchnię ziemi, z uwzględnieniem ruchów masowych ziemi, klimat i krajobraz,

c)dobra materialne,

d)zabytki i krajobraz kulturowy, objęte istniejącą dokumentacją, w szczególności rejestrem
lub ewidencją zabytków,

e)wzajemne oddziaływanie między elementami, o których mowa w lit. a-d;

8)opis metod prognozowania zastosowanych przez wnioskodawcę oraz opis przewidywanych znaczących oddziaływań planowanego przedsięwzięcia na środowisko, obejmujący bezpośrednie, pośrednie, wtórne, skumulowane, krótko-, średnio- i długoterminowe, stałe i chwilowe oddziaływania na środowisko, wynikające z:

a)istnienia przedsięwzięcia,

b)wykorzystywania zasobów środowiska,

c)emisji;

9)opis przewidywanych działań mających na celu zapobieganie, ograniczanie lub
kompensację przyrodniczą negatywnych oddziaływań na środowisko, w szczególności na cele
i przedmiot ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;

10)jeżeli planowane przedsięwzięcie jest związane z użyciem instalacji, porównanie
proponowanej technologii z technologią spełniającą wymagania, o których mowa w art. 143
ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. - Prawo ochrony środowiska (Dz. U. z 2008 r. Nr 25, póz.
150 z późn. zm.);

11)wskazanie, czy dla planowanego przedsięwzięcia jest konieczne ustanowienie obszaru
ograniczonego użytkowania w rozumieniu przepisów ustawy Prawo ochrony środowiska,
oraz określenie granic takiego obszaru, ograniczeń w zakresie przeznaczenia terenu,
wymagań technicznych dotyczących obiektów budowlanych i sposobów korzystania z nich;

12)przedstawienie zagadnień w formie graficznej;

13)przedstawienie zagadnień w formie kartograficznej w skali odpowiadającej przedmiotowi
i szczegółowości analizowanych w raporcie zagadnień oraz umożliwiającej kompleksowe
przedstawienie przeprowadzonych analiz oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;

14)analizę możliwych konfliktów społecznych związanych z planowanym przedsięwzięciem;

15)przedstawienie propozycji monitoringu oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na
etapie jego budowy i eksploatacji lub użytkowania, w szczególności na cele i przedmiot
ochrony obszaru Natura 2000 oraz integralność tego obszaru;

16)wskazanie trudności wynikających z niedostatków techniki lub luk we współczesnej
wiedzy, jakie napotkano, opracowując raport;

17)streszczenie w języku niespecjalistycznym informacji zawartych w raporcie, w odniesieniu do każdego elementu raportu;

18)nazwisko osoby lub osób sporządzających raport;

19)źródła informacji stanowiące podstawę do sporządzenia raportu.

    III. Dodatkowo Raport powinien zawierać:

    1)informację o usytuowaniu przedsięwzięcia względem występowania cieków wodnych,
    urządzeń wodnych, istniejących ujęć wody oraz ustanowionych dla nich stref ochronnych,
    a w przypadku lokalizacji przedsięwzięcia w obrębie tych stref, ustosunkować się do
    obowiązujących na nich zakazów i ograniczeń;

    2)ocenę oddziaływania planowanego przedsięwzięcia w stosunku do zachowania
    odpowiedniego stanu wód podziemnych, propozycję adekwatnego systemu monitorowania
    jakości środowiska: gleby i wód podziemnych, charakteryzację sposobu prowadzenia
    ww. systemu monitoringu, biorąc pod uwagę położenie przedmiotowego przedsięwzięcia
    w rejonie głównego zbiornika wód podziemnych GZWP nr 425 „Dębica - Stalowa Wola -
    Rzeszów";

    3)określenie poziomu zalegania zwierciadła wód podziemnych w stosunku do rzędnej dna
    planowanych wykopów budowlanych oraz przedstawić sposób i miejsce wykonania
    ewentualnego odwodnienia ww. wykopów;

    4)informacje na temat potencjalnego oddziaływania planowanego przedsięwzięcia na cele
    ochrony wód zidentyfikowane w Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Wisły
    (M.P. 2011 r., Nr 49, poz. 549); analiza wpływu planowanego przedsięwzięcia na stan wód
    zawierać winna:

    - ocena stanu jednolitych części wód narażonych na oddziaływanie planowanego
    przedsięwzięcia,

    - wskazanie celów ochrony wód obowiązujących względem części wód podlegającej
    oddziaływaniom,

    - identyfikację potencjalnych oddziaływań na cele ochrony wód,

    - wskazanie w jaki sposób w odniesieniu do parametrów decydujących o możliwości osiągnięcia celu dla danej części wód podjęto działania ukierunkowane na maksymalne złagodzenie skutków danego przedsięwzięcia dla określonego celu,

    5)załączniki graficzne, na których będą oznaczone i opisane lokalizacje poszczególnych
    obiektów technologicznych, instalacji oraz systemu monitoringu środowiska gruntowo -
    wodnego, wchodzące w skład przedmiotowego przedsięwzięcia;

    6)analizę potrzeb w zakresie kontroli, sterowania i monitorowania procesów (wytyczne do
    monitoringu powinny uwzględniać uwarunkowania wynikające z procesu technologicznego).

UZASADNIENIE

W dniu 21 lutego 2012 r. do Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp. wpłynął wniosek D.A. GLASS Doros Teodora, 35-205 Rzeszów, ul. Warszawska 55 o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą: „Budowa Centrum Badawczo-Rozwojowego oraz zespołu hal produkcyjno-magazynowych firmy D.A. GLASS – Doros Teodora w miejscowości Rogoźnica, gm. Głogów Młp.”.

Do wniosku Inwestor dołączył wymagane dokumenty w tym kartę informacyjną przedsięwzięcia zawierającą dane określone w art. 3 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.).

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę (etapowo) trzech hal produkcyjno-magazynowych z zapleczem socjalnym, obiektu Centrum Badawczo-Rozwojowego oraz wykonanie infrastruktury teletechnicznej, drogowej i niezbędnych przyłączy. W projektowanych pomieszczeniach prowadzona będzie działalność badawczo-rozwojowa oraz produkcja szkła antyrefleksyjnego metodą obróbki chemicznej w kąpielach technologicznych. Inwestycja zrealizowana zostanie na działce w sąsiedztwie istniejącego zakładu Inwestora, na terenie Podkarpackiego Parku Naukowo-Technologicznego AEROPOLIS. Powierzchnia zabudowy (hali i obiektu Centrum – 102000 m2. Zaopatrzenie w wodę – z wodociągu na terenie PPN-T AEROPOLIS. Odprowadzanie ścieków socjalnych – do kanalizacji sanitarnej na terenie PPN-T AEROPOLIS. Odprowadzenie wód opadowych – po uprzednim podczyszczeniu do sieci kanalizacji deszczowej na terenie PPN-T AEROPOLIS. Ogrzewanie gazowe. Sąsiedztwo inwestycji stanowić będzie istniejąca lub realizowana zabudowa przemysłowa strefy. Najbliższa zabudowa mieszkalna w odległości ok. 70 m w kierunku południowym od granic terenów PPN-T-AEROPOLIS.

Przedsięwzięcie objęte wnioskiem zalicza się do mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, dla których przeprowadzenie procedury oceny oddziaływania na środowisko może być wymagane, w związku z art. 59 ust. 1 pkt 2 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko. Projektowane zamierzenie inwestycyjne zaliczone jest do grupy przedsięwzięć wymienionych w § 3 ust. 1 pkt 52 lit. b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 9 listopada 2010 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. Nr 213, poz. 1397), dla których obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko może być stwierdzony – „zabudowa przemysłowa lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż: 1 ha na obszarach innych niż wymienione w lit. a) ”.

Zgodnie z przepisem art. 64 powołanej ustawy o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko w przedmiotowej sprawie zasięgnięto opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie, oraz Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rzeszowie. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Rzeszowie opinią z dnia 19 marca 2012 r. znak sprawy WOOŚ.4240.17.18.2012.KB-2 nałożył obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny opinią z dnia 15 marca 2012 r. znak sprawy: PSNZ.465-12/2012 uznał iż dla planowanego przedsięwzięcia nie istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko planowanego przedsięwzięcia uzasadniając, że realizacja wskazanej inwestycji nie spowoduje istotnych zmian w sferze oddziaływania na zdrowie ludzi.

Mając na uwadze zapisy art. 63 ust. 1 i 2 przywołanej ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko, analizując skalę i rodzaj przedsięwzięcia celem stwierdzenia, czy w analizowanym przypadku istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Uwzględniając informacje zawarte w przedłożonej Karcie informacyjnej przedsięwzięcia ustalono, że przedmiotowe przedsięwzięcie będzie polegało m.in. na budowie zespołu hal produkcyjno-magazynowych o powierzchni projektowanej zabudowy oraz terenu przekształconego wynoszącego około 1,45 ha. Aktualnie teren działek przeznaczonych pod planowane przedsięwzięcie w Rogoźnicy, na którym usytuowany będzie zespół hal magazynowo - produkcyjnych wraz z Centrum Badawczo-Rozwojowym oraz infrastrukturą stanowi w większości nieużytek, nie występują na tym terenie drzewa i krzewy wymagające wycinki. Dla terenu, na którym będzie realizowane przedsięwzięcie obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, który ze względu na znajdujący się główny zbiornik wód podziemnych GZWP-Nr 425 „Dębica - Stalowa Wola - Rzeszów" ustala zasady korzystania z tego terenu. Do zasad tych należy odnieść się w przygotowywanym raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko. Na podstawie przedłożonej karty informacyjnej nie można jednoznacznie określić oddziaływania przedsięwzięcia na poszczególne komponenty środowiska, gdyż w dokumencie tym brak jest istotnych informacji o wielkości produkcji, zastosowanej technologii jak również wielkości zużywanych substancji do procesu nakładania warstw antyrefleksyjnych na tafle szkła i pojemności wanien (dołów technologicznych). Tym samym należy stwierdzić, że przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia jest uzasadnione.

Po analizie całości zgromadzonego materiału dowodowego uwzględniając opinie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Rzeszowie i Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Rzeszowie kierując się kryteriami zawartymi w art. 63 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2008 r. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.) postanowiono orzec jak w sentencji.

Pouczenie:

Na niniejsze postanowienie służy stronom zażalenie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Rzeszowie za moim pośrednictwem w terminie 7 dni od dnia doręczenia.



 

Otrzymują:

  1. Wnioskodawca

  2. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska, 35-001 Rzeszów, al. Józefa Piłsudskiego 38

  3. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny, 35-040 Rzeszów, ul. Dąbrowskiego 79a

  4. Strony wg wykazu

  5. Tablica ogłoszeń, BIP tut. Urzędu

  6. a/a

Liczba odwiedzin: 492316

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl