Osiedle Niwa
UCHWAŁA Nr VI/42/2007 w sprawie uchwalenia statutu Osiedla Niwa w Głogowie Małopolskim Na podstawie art.18 ust.2 pkt.7 , art.35 ust. l oraz art.40 ust.2 pkt. l ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001 r. Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami) Rada Miejska postanawia: § l Uchwalić Statut Osiedla Niwa w Głogowie Małopolskim stanowiący załącznik do niniejszej uchwały. § 2 Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Głogowa Małopolskiego. § 3 Traci moc uchwała Nr I/23/2002 Rady Miejskiej w Głogowie Młp. z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie uchwalenia statutu Miasta Głogowa Małopolskiego. § 4 Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego. Przewodniczący Rady Miejskiej Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim z dnia 28 marca 2007 r. STATUT OSIEDLA NIWA ROZDZIAŁ I § 1 Osiedle Niwa jest jednostką pomocniczą Gminy Głogów Małopolski. §2 Samorząd mieszkańców Osiedla działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności: 1) ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001r Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami), 2) Statutu Gminy Głogów Małopolski, 3) niniejszego statutu. § 3 Terenem działania jest Osiedle obejmuje granice określone Uchwałą Rady Miejskiej Nr VI/ 40/2007 . ROZDZIAŁ II § 4 l. Organami Osiedla są: - Rada Osiedla - Zarząd Osiedla § 5 Organem uchwałodawczym w Osiedlu jest Rada Osiedla. W skład Rady wchodzą członkowie wybrani z grona mieszkańców Osiedla . - głosowanie odbywa się w trybie tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów na opieczętowanych pieczęcią Rady Miejskiej kartach do głosowania - przed przystąpieniem do głosowania wszyscy kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie - nazwiska na karcie do głosowania umieszczone są w kolejności alfabetycznej - nieważne są karty całkowicie przedarte oraz inne niż ustalone przez komisje skrutacyjną - głos otrzymują ci kandydaci, których nazwiska na karcie nie zostały skreślone w ilości odpowiadającej liczbie członków Rady Osiedla - jeżeli na karcie do głosowania pozostało więcej nazwisk od liczby członków Rady Osiedla oznacza to, że uprawniony do głosowania nie dokonał wyboru - jeżeli skreślono wszystkie nazwiska oznacza to również, że uprawniony do głosowania nie dokonał wyboru Wyniki głosowania i wyborów do Rady Osiedla stwierdza uchwała zebrania mieszkańców. 10. Rada Osiedla obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Osiedla w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał 11. Wybrani członkowie Rady Osiedla ze swojego grona wybierają i mogą odwołać: Przewodniczącego Rady Osiedla, który pełni zarazem funkcję Przewodniczącego Zarządu Osiedla, Zastępcę Przewodniczącego Rady Osiedla oraz pozostałych członków Zarządu Osiedla. Zarząd Osiedla składa się z 4 osób wybranych spośród Rady Osiedla. W skład Zarządu Osiedla wchodzi Przewodniczący Rady Osiedla i jego zastępca. § 6 1. Do kompetencji zebrania mieszkańców Osiedla należy: 1) Wybranie i odwoływanie Rady Osiedla. 2) Członkowie Rady Osiedla są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem mieszkańców i mogą być przez zebranie odwołani przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają po stanowienia Statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska. 3) Odwołanie z zajmowanych funkcji może być podjęte jedynie po wysłuchaniu zainteresowanego. 4) Odwołanie następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym z zachowaniem warunków określonych w §21. Z wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Rady Osiedla może wystąpić również Burmistrz. § 7 Do zadań i kompetencji Rady Osiedla należy: Przygotowywanie zebrań mieszkańców miasta. ROZDZIAŁ III Zarząd Osiedla, Przewodniczący Zarządu Osiedla. § 8 Organem wykonawczym Osiedla jest Zarząd Osiedla zwany Zarządem. Do zadań i kompetencji Zarządu Osiedla należy : Koordynowanie i organizowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych. §9 1. Na czele Zarządu stoi Przewodniczący Rady Osiedla. Do obowiązków Przewodniczącego w szczególności należy : 1) Zwoływanie zebrań mieszkańców. 2) Zwoływanie posiedzeń Rady Osiedla. 3) Zwoływanie posiedzeń Zarządu Osiedla. 4) Wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki warunków życia w osiedlu 5) Uczestniczenie na naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza. 6) Pełnienie roli męża zaufania w lokalnym środowisku. 7) Wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej 2. Przewodniczący Rady Osiedla korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym. 3. Przewodniczący Rady Osiedla nie będący radnym bierze udział w sesjach Rady Miejskiej bez prawa udziału w głosowaniu. l) Przewodniczący otrzymuje zawiadomienia i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługującym radnym, 2) Ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków na sesjach zabierania głosu w dyskusji, zgodnie ze statutem gminy. 3) Przewodniczący za swoje uczestnictwo w pracach Rady otrzymuje dietę w wysokości uchwalonej oddzielną uchwałą Rady Miejskiej 4)Na posiedzenia komisji stałych Rady Miejskiej w Głogowie Młp. na których rozpatruje się sprawy dotyczące bezpośrednio Osiedla, Burmistrz zaprasza Przewodniczącego Rady Osiedla do udziału w tych posiedzeniach § 10 Uprawnienia Osiedla jako jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy określa Statut Gminy Głogów Małopolski. § 11 Gospodarka finansowa jest prowadzona w ramach budżetu gminy. § 12 Dochody Osiedla tworzą: - przychody własne pochodzące z najmu i dzierżawy lokali oraz z organizowanych przez Radę Osiedla imprez. - środki pochodzące z budżetu gminy, - dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych, - inne dochody § 13 Środki finansowe dla Osiedla przeznacza się na : - zakup wyposażenia, - remonty ulic oraz pozostałej infrastruktury na Osiedlu, - utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego w zarząd Osiedla, - wydatki związane z utrzymaniem lokali, działalność organów Osiedla i obsługę techniczno-kancelaryjną oraz finansową. § 14 Plan finansowo-rzeczowy Osiedla podlega uzgodnieniu z Radą Miejską w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy. Uchwała budżetowa jest podstawą wydatkowania środków będących w dyspozycji Osiedla. § 15 Księgowość dochodów i wydatków Osiedla prowadzi Urząd Miejski w Głogowie Młp. § 16 Osiedle nie posiada osobowości prawnej. § 17 Rada Miejska za pomocą własnych komisji dokonuje rewizji gospodarki finansowej osiedla, z której protokoły wraz z wnioskami winny być przedkładane Radzie Miejskiej. § 18 Prawo do udziału w zebraniach mieszkańców mają wszyscy mieszkańcy Osiedla. Prawo głosowania mają stali mieszkańcy miasta posiadający prawo wyborcze do Rady Miejskiej. § 19 Zebranie mieszkańców zwołuje Przewodniczący Rady Osiedla: z własnej inicjatywy, - na żądanie co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania, - na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza. § 20 Zebranie mieszkańców odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż l raz w roku. Termin i miejsce oraz szczegółowy porządek zebrania mieszkańców podaje do wiadomości publicznej Przewodniczący Rady Osiedla w sposób zwyczajowo przyjęty w mieście. Zebranie, zwoływane na zasadach określonych w niniejszym § , winno odbywać się w terminie 7 dni od daty ogłoszenia, chyba że wnioskodawca proponuje późniejszy termin. § 21 Zebranie mieszkańców jest ważne gdy mieszkańcy Osiedla zostali o nim powiadomieni zgodnie z przyjętym zwyczajowo sposobem. Zebranie mieszkańców otwiera Przewodniczący Rady Osiedla i przewodniczy jego obradom. Zebranie może każdorazowo powierzyć prowadzenie zebrania poprzez wybór przewodniczącego spośród osób uczestniczących w zebraniu, przed zatwierdzeniem porządku obrad. Skonsultowany z Radą Osiedla porządek zebrania przedstawia przewodniczący do zatwierdzenia. Obowiązkiem Przewodniczącego Rady osiedla jest zapewnienie referentów spraw poruszanych na zebraniu. Z odbytego zebrania spisywany jest protokół którego kopia przekazywana jest Burmistrzowi. § 22 Uchwały organów Osiedla winny zawierać: 1) numer, 2) nazwę organu, 3) merytoryczną regulację, Uchwały podpisuje przewodniczący organu, który podjął uchwałę. § 23 Z posiedzeń organów Osiedla sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący posiedzenia i protokolant. § 24 Zmiany Statutu Osiedla dokonuje Rada Miejska w Głogowie Młp. po skonsultowaniu z Radą Osiedla. § 25 W przypadkach spornych postanowień Statutu interpelacje wiążące podejmuje Burmistrz w Głogowie Młp § 26 W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie : ustawa z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz .U . z 2001 r Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami), Statut Gminy Głogów Małopolski. |
