Osiedle Niwa 

data publikacji: 06-09-2016 | 21:57data ostatniej modyfikacji: 06-09-2016 | 22:00
Statut Osiedla Niwa w Głogowie Małopolskim06 września 2016

UCHWAŁA Nr VI/42/2007
Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim
z dnia 28 marca 2007 roku

w sprawie uchwalenia statutu Osiedla Niwa w Głogowie Małopolskim

Na podstawie art.18 ust.2 pkt.7 , art.35 ust. l oraz art.40 ust.2 pkt. l ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001 r. Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami)

Rada Miejska postanawia:

§ l

Uchwalić Statut Osiedla Niwa w Głogowie Małopolskim stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Głogowa Małopolskiego.

§ 3

Traci moc uchwała Nr I/23/2002 Rady Miejskiej w Głogowie Młp. z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie uchwalenia statutu Miasta Głogowa Małopolskiego.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

Przewodniczący Rady Miejskiej
 
Karol Kamler
 
Załącznik do Uchwały Nr VI/42/2007

Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim

z dnia 28 marca 2007 r.

STATUT OSIEDLA NIWA

ROZDZIAŁ I
 Nazwa i teren działania.

§ 1

 Osiedle Niwa jest jednostką pomocniczą Gminy Głogów Małopolski.
 Nazwa jednostki pomocniczej brzmi „Osiedle Niwa " zwane w dalszej części statutu „Osiedlem".

§2

 Samorząd mieszkańców Osiedla działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

 1) ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001r Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami),

 2) Statutu Gminy Głogów Małopolski,

 3) niniejszego statutu.

§ 3

 Terenem działania jest Osiedle obejmuje granice określone Uchwałą Rady Miejskiej Nr VI/ 40/2007 .
 Siedzibą Rady Osiedla jest budynek ratusza Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp. Rynek 1.

ROZDZIAŁ II
Tryb wyboru organów, organizacja i zakres działania

§ 4

l. Organami Osiedla są:

- Rada Osiedla

- Zarząd Osiedla

§ 5

Organem uchwałodawczym w Osiedlu jest Rada Osiedla.

 W skład Rady wchodzą członkowie wybrani z grona mieszkańców Osiedla .
 Liczba członków Rady Osiedla ustalona zgodnie z art. 17 pkt 1. ustawy o samorządzie gminnym wynosi 15 osób.
 Członkowie Rady Osiedla wybierani są przez ogólne zebranie zwykłą większością głosów spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców Osiedla uprawnionych do głosowania.
 Przygotowanie wyborów, zawiadomienie o terminie, dokonuje Burmistrz i podaje do wiadomości mieszkańców Osiedla na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania. Przeprowadzenie wyborów dokonuje komisja skrutacyjna wybrana z mieszkańców Osiedla w składzie co najmniej 3 – osobowym, wybrana spośród uczestników zebrania. Członkowie komisji skrutacyjnej nie mogą kandydować do Rady Osiedla.
 Do obowiązków komisji należy ustalenie listy kandydatów, przeprowadzenie wyborów, sporządzenie protokołu z wynikami wyborów. Protokół podpisują członkowie komisji. Z zebrania sporządza się protokół w 2. egzemplarzach, który podpisywany jest przez przewodniczącego zebrania oraz protokolanta.
 Dla dokonania ważnego wyboru Rady Osiedla na zebraniu wymagana jest obecność co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Osiedla.
 O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu, jeżeli ta informacja została zawarta w ogłoszeniu o zwołaniu zebrania.
 Wybory do Rady Osiedla przeprowadza się według następujących zasad:

- głosowanie odbywa się w trybie tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów na opieczętowanych pieczęcią Rady Miejskiej kartach do głosowania

- przed przystąpieniem do głosowania wszyscy kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie

- nazwiska na karcie do głosowania umieszczone są w kolejności alfabetycznej

- nieważne są karty całkowicie przedarte oraz inne niż ustalone przez komisje skrutacyjną

- głos otrzymują ci kandydaci, których nazwiska na karcie nie zostały skreślone w ilości odpowiadającej liczbie członków Rady Osiedla

- jeżeli na karcie do głosowania pozostało więcej nazwisk od liczby członków Rady Osiedla oznacza to, że uprawniony do głosowania nie dokonał wyboru

- jeżeli skreślono wszystkie nazwiska oznacza to również, że uprawniony do głosowania nie dokonał wyboru

 Wyniki głosowania i wyborów do Rady Osiedla stwierdza uchwała zebrania mieszkańców.

10. Rada Osiedla obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Osiedla w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał

11. Wybrani członkowie Rady Osiedla ze swojego grona wybierają i mogą odwołać:

Przewodniczącego Rady Osiedla, który pełni zarazem funkcję Przewodniczącego Zarządu Osiedla, Zastępcę Przewodniczącego Rady Osiedla oraz pozostałych członków Zarządu Osiedla. Zarząd Osiedla składa się z 4 osób wybranych spośród Rady Osiedla. W skład Zarządu Osiedla wchodzi Przewodniczący Rady Osiedla i jego zastępca.

§ 6

1. Do kompetencji zebrania mieszkańców Osiedla należy:

1) Wybranie i odwoływanie Rady Osiedla.

2) Członkowie Rady Osiedla są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem mieszkańców i mogą być przez zebranie odwołani przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają po stanowienia Statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

3) Odwołanie z zajmowanych funkcji może być podjęte jedynie po wysłuchaniu zainteresowanego.

4) Odwołanie następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym z zachowaniem warunków określonych w §21.

 Z wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Rady Osiedla może wystąpić również Burmistrz.

§ 7

Do zadań i kompetencji Rady Osiedla należy:

 Przygotowywanie zebrań mieszkańców miasta.
 Zbieranie wniosków i innych propozycji mieszkańców w sprawach istotnych dla miasta.
 Podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących Osiedla .
 Sporządzanie projektów wystąpień wykraczających w sprawach dotyczących Osiedla.
 Inicjowanie działań społecznych, użytecznych dla miasta i jego mieszkańców.
 Zatwierdzanie preliminarza przychodów i rozchodów Rady Osiedla.
 Współdziałanie ze spółdzielczymi radami w Osiedlu.
 Utrzymanie stałej więzi z Radą Parafialną.
 Kuratela nad świetlicami mającymi swoją siedzibę w Osiedlu.
 Współpraca z organizacjami społecznymi działającymi na terenie Osiedla.
 Kształtowanie zasad współżycia społecznego.
 Organizowanie na terenie miasta imprez w ramach ogólnie obowiązujących przepisów.
 Współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Osiedla konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miejskiej o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców miasta, a w szczególności mienia komunalnego oraz programów inwestycyjnych i remontowych.
 Współdziałanie z radnymi z terenu Osiedla w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowania wniosków dotyczących miasta.
 Informacja ogólna o możliwości kontaktu mieszkańców z dyżurującymi członkami Zarządu Osiedla.
 Współpraca z organami odpowiedzialnymi za utrzymanie ładu i porządku publicznego.
 Rada Osiedla poprzez wydelegowanych swoich przedstawicieli może brać udział w posiedzeniach komisji stałych Rady Miejskiej, jeżeli dotyczą spraw miasta na prawach ekspertów w sprawach miasta.

ROZDZIAŁ III

Zarząd Osiedla, Przewodniczący Zarządu Osiedla.

§ 8

Organem wykonawczym Osiedla jest Zarząd Osiedla zwany Zarządem. Do zadań i kompetencji Zarządu Osiedla należy :

 Koordynowanie i organizowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych.
 Kierowanie realizacją uchwał Rady Osiedla.
 Prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki składnikami majątkowymi mienia które Osiedle ma w swojej dyspozycji w tym również środkami finansowymi, akceptowanie dokumentów z tym związanych.
 Potwierdzenie okoliczności przy których załatwianiu wymagają tego przepisy prawne.
 Występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Osiedla i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie.
 Prowadzenie administracji i ewidencji w ramach instrukcji kancelaryjnej Rady Miejskiej obiegu dokumentów finansowych zgodnie z wytycznymi Skarbnika Gminy w ramach budżetu gminy.
 Sporządzanie rozliczeń działalności gospodarczej i finansowej miasta w zakresie kompetencji Osiedla.
 Opracowanie i przedkładanie Radzie Osiedla do akceptacji projektów uchwał oraz programów pracy samorządu Osiedla.

§9

1. Na czele Zarządu stoi Przewodniczący Rady Osiedla.

Do obowiązków Przewodniczącego w szczególności należy :

1) Zwoływanie zebrań mieszkańców.

2) Zwoływanie posiedzeń Rady Osiedla.

3) Zwoływanie posiedzeń Zarządu Osiedla.

4) Wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki warunków życia w osiedlu

5) Uczestniczenie na naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza.

6) Pełnienie roli męża zaufania w lokalnym środowisku.

7) Wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej

2. Przewodniczący Rady Osiedla korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

3. Przewodniczący Rady Osiedla nie będący radnym bierze udział w sesjach Rady Miejskiej bez prawa udziału w głosowaniu.

l) Przewodniczący otrzymuje zawiadomienia i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługującym radnym,

2) Ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków na sesjach zabierania głosu w dyskusji, zgodnie ze statutem gminy.

3) Przewodniczący za swoje uczestnictwo w pracach Rady otrzymuje dietę w wysokości uchwalonej oddzielną uchwałą Rady Miejskiej

4)Na posiedzenia komisji stałych Rady Miejskiej w Głogowie Młp. na których rozpatruje się sprawy dotyczące bezpośrednio Osiedla, Burmistrz zaprasza Przewodniczącego Rady Osiedla do udziału w tych posiedzeniach
ROZDZAŁ IV
Zasady gospodarki finansowej Osiedla.

§ 10

 Uprawnienia Osiedla jako jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy określa Statut Gminy Głogów Małopolski.

§ 11

Gospodarka finansowa jest prowadzona w ramach budżetu gminy.

§ 12

Dochody Osiedla tworzą:

- przychody własne pochodzące z najmu i dzierżawy lokali oraz z organizowanych przez Radę Osiedla imprez.

- środki pochodzące z budżetu gminy,

- dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych,

- inne dochody

§ 13

Środki finansowe dla Osiedla przeznacza się na :

- zakup wyposażenia,

- remonty ulic oraz pozostałej infrastruktury na Osiedlu,

- utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego w zarząd Osiedla,

- wydatki związane z utrzymaniem lokali,

działalność organów Osiedla i obsługę techniczno-kancelaryjną oraz finansową.

§ 14

Plan finansowo-rzeczowy Osiedla podlega uzgodnieniu z Radą Miejską w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

Uchwała budżetowa jest podstawą wydatkowania środków będących w dyspozycji Osiedla.

§ 15

Księgowość dochodów i wydatków Osiedla prowadzi Urząd Miejski w Głogowie Młp.

§ 16

Osiedle nie posiada osobowości prawnej.

§ 17

Rada Miejska za pomocą własnych komisji dokonuje rewizji gospodarki finansowej osiedla, z której protokoły wraz z wnioskami winny być przedkładane Radzie Miejskiej.
ROZDZIAŁ V
Zasady i tryb zwoływania zebrań mieszkańców oraz warunki i ważność podejmowania uchwał.

§ 18

Prawo do udziału w zebraniach mieszkańców mają wszyscy mieszkańcy Osiedla. Prawo głosowania mają stali mieszkańcy miasta posiadający prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

§ 19

 Zebranie mieszkańców zwołuje Przewodniczący Rady Osiedla:

z własnej inicjatywy,

- na żądanie co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania,
- z inicjatywy Rady Osiedla,

- na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza.

§ 20

Zebranie mieszkańców odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż l raz w roku.

Termin i miejsce oraz szczegółowy porządek zebrania mieszkańców podaje do

wiadomości publicznej Przewodniczący Rady Osiedla w sposób zwyczajowo przyjęty w mieście.

Zebranie, zwoływane na zasadach określonych w niniejszym § , winno odbywać się w terminie 7 dni od daty ogłoszenia, chyba że wnioskodawca proponuje późniejszy termin.

§ 21

Zebranie mieszkańców jest ważne gdy mieszkańcy Osiedla zostali o nim powiadomieni zgodnie z przyjętym zwyczajowo sposobem.

Zebranie mieszkańców otwiera Przewodniczący Rady Osiedla i przewodniczy jego obradom. Zebranie może każdorazowo powierzyć prowadzenie zebrania poprzez wybór przewodniczącego spośród osób uczestniczących w zebraniu, przed zatwierdzeniem porządku obrad.

Skonsultowany z Radą Osiedla porządek zebrania przedstawia przewodniczący do zatwierdzenia.

Obowiązkiem Przewodniczącego Rady osiedla jest zapewnienie referentów spraw poruszanych na zebraniu.

Z odbytego zebrania spisywany jest protokół którego kopia przekazywana jest Burmistrzowi.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe.

§ 22

Uchwały organów Osiedla winny zawierać:

1) numer,

2) nazwę organu,

3) merytoryczną regulację,

Uchwały podpisuje przewodniczący organu, który podjął uchwałę.

§ 23

Z posiedzeń organów Osiedla sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący posiedzenia i protokolant.

§ 24

Zmiany Statutu Osiedla dokonuje Rada Miejska w Głogowie Młp. po skonsultowaniu z Radą Osiedla.

§ 25

W przypadkach spornych postanowień Statutu interpelacje wiążące podejmuje Burmistrz w Głogowie Młp

§ 26

W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie : ustawa z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz .U . z 2001 r Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami), Statut Gminy Głogów Małopolski.

Liczba odwiedzin: 469279

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl