Sołectwo Wysoka Głogowska 

Statut Wysoka Głogowska22 lipca 2005

S T A T U T

Sołectwa Wysoka Głogowska

Gminy Głogów Małopolski

Rada Miejska działając na podstawie postanowień art.18 ust.2, pkt.7, art.35 ust.1 i art.40 ust.2 pkt.1 ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj.Dz U z 2001r Nr 142 poz.1591 z późn. zmianami ) ustala następującą treść statutu sołectwa Wysoka Głogowska Gminy Głogów Małopolski, zwanego dalej sołectwem

ROZDZIAŁ I
NAZWA I TEREN DZIAŁANIA

§ 1

  1. Ogół mieszkańców sołectwa Wysoka Głogowska stanowi Samorząd Mieszkańców Wsi.
  2. Nazwa Samorządu Mieszkańców Wsi brzmi: Sołectwo Wysoka Głogowska.

§ 2

  1. Sołectwo jest jednostką pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Głogów Małopolski.
  2. Samorząd Mieszkańców Wsi, sołectwo Wysoka Głogowska działa na podstawie przepisów prawa , a szczególności :
    • ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym,
    • uchwały Nr I/3/2002 Rady Miejskiej z dnia 19 listopada 2002r w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Głogów Małopolski,
    • niniejszego statutu.

§ 3

Teren działania sołectwa obejmuje wieś Wysoka Głogowska.

ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA

§ 4

  1. Organami sołectwa są :
    • zebranie wiejskie
    • sołtys
  2. Zebranie wiejskie może powołać stałe lub doraźne organy samorządowe sołectwa (np.komisje), określając zakres ich działania. Kadencja sołtysa, rady sołeckiej i innych organów powołanych przez zebranie Wiejskie trwa 4 lata do chwili wyboru nowych władz wiejskich.

§ 5

  1. Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
  2. Sołtys jest organem wykonawczym.
  3. Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka.

§ 6

  1. Do zadań Samorządu Mieszkańców Wsi sołectwa Wysoka Głogowska należą:
    1. udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kulturalnej, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,
    2. kształtowanie zasad współżycia społecznego,
    3. organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
    4. tworzenia pomocy sąsiedzkiej,
    5. sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.
  2. Samorząd Mieszkańców Wsi - sołectwo Wysoka Głogowska zarządza i korzysta ze składników mienia komunalnego stanowiącego własność gminy, powierzonego mu przez Radę Miejską. Wykaz przekazanych składników mienia komunalnego stanowić będzie załącznik do niniejszego statutu będącego jego integralną częścią.
  3. Zarządzanie i korzystanie z mienia komunalnego dotyczy zwykłego zarządu mieniem komunalnym, a mianowicie:
    • załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacja mienia
    • utrzymanie go w stanie nie pogorszonym w ramach jego aktualnego przeznaczenia,
    • zachowanie mienia i osiąganie z niego normalnych korzyści np. pobieranie dochodów itp.

    Do zwykłego zarządu nie zalicza się takich czynności jak: zbywanie, obciążanie nieruchomości, zaciąganie pożyczek, kredytów, czynienie darowizn itp.

§ 7

Zadania określone w § 6 Samorząd Mieszkańców Wsi realizuje w szczególności poprzez:

  1. podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,
  2. opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców,
  3. współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Rade Miejską konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,
  4. występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwość mieszkańców sołectwa,
  5. współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,
  6. ustalenie zadań dla sołtysa i rady sołeckiej do realizacji miedzy zebraniami wiejskimi.

§ 8

Zebranie wiejskie opiniuje w części dotyczącej sołectwa przedstawione do konsultacji przez Radę Miejska projekty uchwał w sprawach :

  1. planu zagospodarowania przestrzennego, w tym części dotyczącej lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska,
  2. planu budżetu na nowy rok
  3. przepisów prawa miejscowego,
  4. innych uchwał Rady Miejskiej

§ 9

  1. Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje w terminie 7 dni Burmistrzowi.
  2. Burmistrz w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej.
  3. O sposobie załatwienia spraw informuje się zebranie wiejskie lub sołtysa.

§ 10

Samorząd Mieszkańców Wsi może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji społecznych i w związku z tym, może występować z żądaniem wszczęcia postępowania w sprawach dotyczących innych osób albo z żądaniem dopuszczenia samorządu do udziału w postępowaniu na prawach strony, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi samorządu i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa. (art.26 kpa i następne)

§ 11

Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć Samorząd Mieszkańców Wsi nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw w obrębie gminy, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wspólnych zadań, może podejmować wspólne uchwały.

ROZDZIAŁ III
ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ SOŁECTWA

§ 12

Gospodarka finansowa jest prowadzona w ramach budżetu gminy.

§ 13

Dochody sołectwa tworzą:

  1. fundusze wydzielone z budżetu gminy,
  2. dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych.

§ 14

Środki finansowe dla sołectwa przeznacza się :

  1. zakup wyposażenia
  2. remont i utrzymanie dróg gminnych
  3. utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego w zarząd sołectwa
  4. wydatki związane z utrzymaniem lokali,
  5. na działalność organów sołectwa i obsługę techniczno-kancelaryjną oraz finansową.

Środki finansowe sołectwa pochodzące z budżetu gminy wydzielone na wspomaganie określonych zadań sołectwa mogą być przeznaczone na cele określone w uchwale Rady Miejskiej.

§ 15

Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzi Urząd Miasta i Gminy.

ROZDZIAŁ IV
SOŁTYS I RADA SOŁECKA

§ 16

  1. w celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w sołectwie oraz zapewnienia stałej łączności między sołectwem a Radą Miejską i Burmistrzem mieszkańcy wybierają sołtysa i radę sołecką. Wybór na nową kadencję odbywa się na zebraniu wiejskim zwoływanym przez Burmistrza.
  2. Wybór na nowa kadencję ma być dokonany w terminie 6-ciu miesięcy po wyborach Rady Miejskiej.
  3. Pełnienie funkcji sołtysa ma charakter społeczny.

§ 17

  1. Do obowiązków sołtysa należą w szczególności:
    1. zwoływanie zebrań wiejskich,
    2. zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej,
    3. działanie stosownie do wskazań zebrania wiejskiego, Rady Miejskiej i Burmistrza,
    4. wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,
    5. reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Miejskiej i Burmistrza,
    6. uczestniczenie w naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza,
    7. pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,
    8. wykonanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,
    9. prowadzenie spraw w ramach zwykłego zarządu związanych z administrowaniem mieniem komunalnym, jak też gminnym.
  2. Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
  3. Na zebraniach wiejskich sołtys przedkłada informacje o swej działalności.

§ 18

  1. Sołtys nie będący radnym bierze udział w sesjach Rady Miejskiej bez prawa udziału głosowaniu.
  2. Sołtys otrzymuje zawiadomienie i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługujących radnym gminy, zgodnie ze Statutem Gminy.
  3. Sołtys ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków na sesjach, zabierania głosu w dyskusji zgodnie ze Statutem Gminy.
  4. Sołtys za swoje uczestnictwo w pracach rady otrzymuje dietę w wysokości uchwalonej oddzielną uchwała Rady Miejskiej.
  5. Na posiedzeniach komisji stałych na których rozpatruje się: sprawy dotyczące bezpośrednio sołectwa, Burmistrz zaprasza sołtysa do udziału w tych posiedzeniach.

§ 19

  1. Przy wykonaniu swoich zadań sołtys trwale współdziała z rada sołecką Rada składa się z 5-10 osób.
  2. Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa. Rada sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.
  3. Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się co najmniej jeden raz na kwartał i posiedzeniom przewodniczy sołtys jako przewodniczący rady sołeckiej.
  4. Rada sołecka w szczególności :
    1. opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie ,
    2. opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty programów pracy samorządu,
    3. występuje wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa i realizacji zadań własnych samorządu,
    4. organizuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego oraz kontroluje ich realizacje
    5. prowadzi społeczną kontrolę jednostek organizacyjnych prowadzących obsługę miejscowej ludności, formułuje wnioski pokontrolne i analizuje ich realizację,
    6. decyduje w sprawach udziału samorządu mieszkańców wsi w postępowaniu administracyjnym,
    7. współdziała z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań.
  5. Na zebraniach wiejskich sołtys składa informację o działalności rady sołeckiej.
ROZDZIAŁ V
ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA ZEBRAŃ WIEJSKICH ORAZ WARUNKI WAŻNOŚCI PODEJMOWANIA UCHWAŁ.

§ 20

Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

§ 21

Zebranie wiejskie zwołuje sołtys :

  1. z własnej inicjatywy
  2. na żądanie co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
  3. na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza.

§ 22

  1. Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb , jednak nie rzadziej niż 2 razy w roku.
  2. Termin i miejsce oraz szczegółowy porządek zebrania wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób przyjęty w sołectwie. W ogłoszeniu podaje się drugi termin zebrania, w którym odbywa się ono bez względu na liczbę obecnych.
  3. Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza winno odbywać się w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.

§ 23

  1. Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo powiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.
  2. Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom. Zebranie może każdorazowo powierzyć prowadzenie zebrania poprzez wybór przewodniczącego spośród osób uczestniczących w zebraniu, przed zatwierdzeniem porządku obrad.
  3. Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez Przewodniczącego zebrania.
  4. Projekt porządku obrad powinien być skonsultowany z rada sołecką. Sporawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.
  5. Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Burmistrza o pomoc, którzy wyznaczają w tym celu odpowiednich radnych, lub pracowników Urzędu Miasta i Gminy.

§ 24

W celu udzielenia sołtysowi stałej pomocy w przygotowaniu materiałów, organizacji zebrań Burmistrz wyznacza poszczególnych pracowników Urzędu Miasta i Gminy do kontaktów z sołectwem.

§ 25

  1. Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów tzn. liczba głosów "za" musi być większa od liczby głosów "przeciw ". Jeżeli nie zostały zachowane warunki określone w § 22 ust.2 statutu, uchwały nie mogą być podejmowane pod rygorem ich nieważności.
  2. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu głosowania tajnego nad konkretną sprawą.
R O Z D Z I A Ł VI
TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ

§ 26

  1. Zebranie wiejskie , na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje Burmistrz. W tym celu Burmistrz określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego. Zebraniu przewodniczy sołtys, radny danego okręgu wyborczego lub zgłoszona przez zebranie osoba.
  2. Postanowienie Burmistrza o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datę zebrania.

§ 27

  1. Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa, rady sołeckiej na zebraniu wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców sołectwa.
  2. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano wymaganej obecności liczby mieszkańców wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
  3. Zebranie wiejskie, na którym przeprowadza się wybory może postanowić o obowiązku podpisania listy obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.

§ 28

  1. Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
  2. Do zadań komisji należy :
    • przyjęcie zgłoszeń kandydatów i uzyskanie przez nich zgody na kandydowanie,
    • przeprowadzenie głosowania,
    • ustalenie wyników wyborów,
    • ogłoszenie wyników wyborów,
    • sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.
  3. Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.

§ 29

  1. Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.
  2. W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłaszanie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.
  3. Zebranie może postanowić, iż wybory sołtysa i członków rady sołeckiej będą przeprowadzane równocześnie.

§ 30

Zgodnie z art.36 ust.2 ustawy o samorządzie gminnym sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów (również spoza sołectwa), przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.

§ 31

Sołtys jest równocześnie przewodniczącym rady sołeckiej.

§ 32

Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.

§ 33

  1. Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
  2. Z wnioskiem odwołanie sołtysa może zwrócić się do zebrania również Burmistrz.
  3. Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.
  4. Odwołanie sołtysa i członka rady sołeckiej następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy zachowaniu wymogów określonych w § 27 statutu.

§ 34

  1. W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa Burmistrz zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.
  2. Wybory dla uzupełnienia składu rady sołeckiej lub wybrania nowego składu całej rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa.
  3. Do czasu wyboru nowego sołtysa jego obowiązki pełni dotychczasowy, lecz nie dłużej niż 3 miesiące od jego odwołania lub ustąpienia. W przypadku odwołania sołtysa w związku z chorobą lub śmiercią Burmistrz powierza prowadzenie spraw wsi członkowi rady sołeckiej lub innej osobie po uprzednim zasięgnięciu opinii zebrania wiejskiego do czasu wyboru nowego sołtysa.
R O Z D Z I A Ł VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE

§ 35

Zmiany statutu sołectwa dokonuje Rada Miejska.

§ 36

W przypadkach spornych postanowienia Statutu interpretuje wiążąco Burmistrz.

Liczba odwiedzin: 467043

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl