Sołectwo Pogwizdów Stary
S T A T U T
Sołectwa Pogwizdów Stary
Gminy Głogów Małopolski
Rada Miejska działając na podstawie postanowień art.18 ust.2, pkt.7, art.35 ust.1 i art.40 ust.2 pkt.1 ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj.Dz U z 2001r Nr 142 poz.1591 z późn. zmianami ) ustala następującą treść statutu sołectwa Pogwizdów Stary Gminy Głogów Małopolski, zwanego dalej sołectwem
ROZDZIAŁ I
NAZWA I TEREN DZIAŁANIA
§ 1
- Ogół mieszkańców sołectwa Pogwizdów Stary stanowi Samorząd Mieszkańców Wsi.
- Nazwa Samorządu Mieszkańców Wsi brzmi: Sołectwo Pogwizdów Stary.
§ 2
- Sołectwo jest jednostką pomocniczą, której mieszkańcy wspólnie z innymi sołectwami tworzą wspólnotę samorządową Gminy Głogów Małopolski.
- Samorząd Mieszkańców Wsi, sołectwo Pogwizdów Stary działa na podstawie przepisów prawa , a szczególności :
- ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym,
- uchwały Nr I/3/2002 Rady Miejskiej z dnia 19 listopada 2002r w sprawie uchwalenia Statutu Gminy Głogów Małopolski,
- niniejszego statutu.
§ 3
Teren działania sołectwa obejmuje wieś Pogwizdów Stary.
ROZDZIAŁ II
ORGANIZACJA I ZAKRES DZIAŁANIA
§ 4
- Organami sołectwa są :
- zebranie wiejskie
- sołtys
- Zebranie wiejskie może powołać stałe lub doraźne organy samorządowe sołectwa (np.komisje), określając zakres ich działania. Kadencja sołtysa, rady sołeckiej i innych organów powołanych przez zebranie Wiejskie trwa 4 lata do chwili wyboru nowych władz wiejskich.
§ 5
- Zebranie wiejskie jest organem uchwałodawczym w sołectwie.
- Sołtys jest organem wykonawczym.
- Działalność sołtysa wspomaga Rada Sołecka.
§ 6
- Do zadań Samorządu Mieszkańców Wsi sołectwa Pogwizdów Stary należą:
- udział w rozpatrywaniu spraw socjalno-bytowych, opieki zdrowotnej, kulturalnej, sportu, wypoczynku i innych związanych z miejscem zamieszkania,
- kształtowanie zasad współżycia społecznego,
- organizowanie wspólnych prac na rzecz miejsca zamieszkania,
- tworzenia pomocy sąsiedzkiej,
- sprawowanie kontroli społecznej nad działalnością jednostek organizacyjnych związanych z warunkami życia na wsi.
- Samorząd Mieszkańców Wsi - sołectwo Pogwizdów Stary zarządza i korzysta ze składników mienia komunalnego stanowiącego własność gminy, powierzonego mu przez Radę Miejską. Wykaz przekazanych składników mienia komunalnego stanowić będzie załącznik do niniejszego statutu będącego jego integralną częścią.
- Zarządzanie i korzystanie z mienia komunalnego dotyczy zwykłego zarządu mieniem komunalnym, a mianowicie:
- załatwianie bieżących spraw związanych z eksploatacja mienia
- utrzymanie go w stanie nie pogorszonym w ramach jego aktualnego przeznaczenia,
- zachowanie mienia i osiąganie z niego normalnych korzyści np. pobieranie dochodów itp.
Do zwykłego zarządu nie zalicza się takich czynności jak: zbywanie, obciążanie nieruchomości, zaciąganie pożyczek, kredytów, czynienie darowizn itp.
§ 7
Zadania określone w § 6 Samorząd Mieszkańców Wsi realizuje w szczególności poprzez:
- podejmowanie uchwał w sprawach sołectwa w ramach przyznanych kompetencji,
- opiniowanie spraw należących do zakresu działania samorządu mieszkańców,
- współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Rade Miejską konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miejskiej w sprawach o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców sołectwa,
- występowanie z wnioskami do Rady Miejskiej o rozpatrzenie spraw, których załatwienie wykracza poza możliwość mieszkańców sołectwa,
- współpracę z radnymi z terenu sołectwa w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowanie do nich wniosków dotyczących sołectwa,
- ustalenie zadań dla sołtysa i rady sołeckiej do realizacji miedzy zebraniami wiejskimi.
§ 8
Zebranie wiejskie opiniuje w części dotyczącej sołectwa przedstawione do konsultacji przez Radę Miejska projekty uchwał w sprawach :
- planu zagospodarowania przestrzennego, w tym części dotyczącej lokalizacji obiektów uciążliwych dla środowiska,
- planu budżetu na nowy rok
- przepisów prawa miejscowego,
- innych uchwał Rady Miejskiej
§ 9
- Uchwały i opinie zebrania wiejskiego sołtys przekazuje w terminie 7 dni Burmistrzowi.
- Burmistrz w zależności od charakteru sprawy załatwia je we własnym zakresie lub przekazuje do rozpatrzenia na sesji Rady Miejskiej.
- O sposobie załatwienia spraw informuje się zebranie wiejskie lub sołtysa.
§ 10
Samorząd Mieszkańców Wsi może uczestniczyć w postępowaniu administracyjnym na zasadach ustalonych w kodeksie postępowania administracyjnego dla organizacji społecznych i w związku z tym, może występować z żądaniem wszczęcia postępowania w sprawach dotyczących innych osób albo z żądaniem dopuszczenia samorządu do udziału w postępowaniu na prawach strony, jeżeli jest to uzasadnione celami statutowymi samorządu i gdy przemawia za tym interes społeczny mieszkańców sołectwa. (art.26 kpa i następne)
§ 11
Dla realizacji wspólnych przedsięwzięć Samorząd Mieszkańców Wsi nawiązuje współpracę z samorządami mieszkańców sąsiednich sołectw w obrębie gminy, zawiera porozumienia określające zakres i sposób wspólnych zadań, może podejmować wspólne uchwały.
ROZDZIAŁ III
ZASADY GOSPODARKI FINANSOWEJ SOŁECTWA
§ 12
Gospodarka finansowa jest prowadzona w ramach budżetu gminy.
§ 13
Dochody sołectwa tworzą:
- fundusze wydzielone z budżetu gminy,
- dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych.
§ 14
Środki finansowe dla sołectwa przeznacza się :
- zakup wyposażenia
- remont i utrzymanie dróg gminnych
- utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego w zarząd sołectwa
- wydatki związane z utrzymaniem lokali,
- na działalność organów sołectwa i obsługę techniczno-kancelaryjną oraz finansową.
Środki finansowe sołectwa pochodzące z budżetu gminy wydzielone na wspomaganie określonych zadań sołectwa mogą być przeznaczone na cele określone w uchwale Rady Miejskiej.
§ 15
Księgowość dochodów i wydatków sołectwa prowadzi Urząd Miasta i Gminy.
ROZDZIAŁ IV
SOŁTYS I RADA SOŁECKA
§ 16
- w celu rozwijania aktywności społecznej i gospodarczej w sołectwie oraz zapewnienia stałej łączności między sołectwem a Radą Miejską i Burmistrzem mieszkańcy wybierają sołtysa i radę sołecką. Wybór na nową kadencję odbywa się na zebraniu wiejskim zwoływanym przez Burmistrza.
- Wybór na nowa kadencję ma być dokonany w terminie 6-ciu miesięcy po wyborach Rady Miejskiej.
- Pełnienie funkcji sołtysa ma charakter społeczny.
§ 17
- Do obowiązków sołtysa należą w szczególności:
- zwoływanie zebrań wiejskich,
- zwoływanie posiedzeń rady sołeckiej,
- działanie stosownie do wskazań zebrania wiejskiego, Rady Miejskiej i Burmistrza,
- wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki i warunków życia w sołectwie,
- reprezentowanie mieszkańców sołectwa wobec Rady Miejskiej i Burmistrza,
- uczestniczenie w naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza,
- pełnienie roli męża zaufania w miejscowym środowisku,
- wykonanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej,
- prowadzenie spraw w ramach zwykłego zarządu związanych z administrowaniem mieniem komunalnym, jak też gminnym.
- Sołtys korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
- Na zebraniach wiejskich sołtys przedkłada informacje o swej działalności.
§ 18
- Sołtys nie będący radnym bierze udział w sesjach Rady Miejskiej bez prawa udziału głosowaniu.
- Sołtys otrzymuje zawiadomienie i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługujących radnym gminy, zgodnie ze Statutem Gminy.
- Sołtys ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków na sesjach, zabierania głosu w dyskusji zgodnie ze Statutem Gminy.
- Sołtys za swoje uczestnictwo w pracach rady otrzymuje dietę w wysokości uchwalonej oddzielną uchwała Rady Miejskiej.
- Na posiedzeniach komisji stałych na których rozpatruje się: sprawy dotyczące bezpośrednio sołectwa, Burmistrz zaprasza sołtysa do udziału w tych posiedzeniach.
§ 19
- Przy wykonaniu swoich zadań sołtys trwale współdziała z rada sołecką Rada składa się z 5-10 osób.
- Do obowiązków rady sołeckiej należy wspomaganie działalności sołtysa. Rada sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.
- Posiedzenia rady sołeckiej odbywają się co najmniej jeden raz na kwartał i posiedzeniom przewodniczy sołtys jako przewodniczący rady sołeckiej.
- Rada sołecka w szczególności :
- opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty uchwał w sprawach będących przedmiotem rozpatrywania przez zebranie ,
- opracowuje i przedkłada zebraniu wiejskiemu projekty programów pracy samorządu,
- występuje wobec zebrania wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa i realizacji zadań własnych samorządu,
- organizuje wykonanie uchwał zebrania wiejskiego oraz kontroluje ich realizacje
- prowadzi społeczną kontrolę jednostek organizacyjnych prowadzących obsługę miejscowej ludności, formułuje wnioski pokontrolne i analizuje ich realizację,
- decyduje w sprawach udziału samorządu mieszkańców wsi w postępowaniu administracyjnym,
- współdziała z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej realizacji zadań.
- Na zebraniach wiejskich sołtys składa informację o działalności rady sołeckiej.
ROZDZIAŁ V
ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA ZEBRAŃ WIEJSKICH ORAZ WARUNKI WAŻNOŚCI PODEJMOWANIA UCHWAŁ.
§ 20
Prawo do udziału w zebraniu wiejskim mają wszyscy mieszkańcy sołectwa, posiadający czynne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.
§ 21
Zebranie wiejskie zwołuje sołtys :
- z własnej inicjatywy
- na żądanie co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do udziału w zebraniu,
- na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza.
§ 22
- Zebranie wiejskie odbywa się w miarę istniejących potrzeb , jednak nie rzadziej niż 2 razy w roku.
- Termin i miejsce oraz szczegółowy porządek zebrania wiejskiego sołtys podaje do wiadomości publicznej w sposób przyjęty w sołectwie. W ogłoszeniu podaje się drugi termin zebrania, w którym odbywa się ono bez względu na liczbę obecnych.
- Zebranie wiejskie zwoływane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Burmistrza winno odbywać się w terminie 7 dni, chyba że wnioskodawca proponuje termin późniejszy.
§ 23
- Zebranie wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim prawidłowo powiadomieni, zgodnie z wymogami statutu.
- Zebranie wiejskie otwiera sołtys i przewodniczy jego obradom. Zebranie może każdorazowo powierzyć prowadzenie zebrania poprzez wybór przewodniczącego spośród osób uczestniczących w zebraniu, przed zatwierdzeniem porządku obrad.
- Porządek obrad ustala zebranie wiejskie na podstawie projektu przedłożonego przez Przewodniczącego zebrania.
- Projekt porządku obrad powinien być skonsultowany z rada sołecką. Sporawy proponowane do rozpatrzenia na zebraniu winny być należycie przygotowane.
- Obowiązkiem sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Burmistrza o pomoc, którzy wyznaczają w tym celu odpowiednich radnych, lub pracowników Urzędu Miasta i Gminy.
§ 24
W celu udzielenia sołtysowi stałej pomocy w przygotowaniu materiałów, organizacji zebrań Burmistrz wyznacza poszczególnych pracowników Urzędu Miasta i Gminy do kontaktów z sołectwem.
§ 25
- Uchwały zebrania wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów tzn. liczba głosów "za" musi być większa od liczby głosów "przeciw ". Jeżeli nie zostały zachowane warunki określone w § 22 ust.2 statutu, uchwały nie mogą być podejmowane pod rygorem ich nieważności.
- Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o przeprowadzeniu głosowania tajnego nad konkretną sprawą.
R O Z D Z I A Ł VI
TRYB WYBORU SOŁTYSA I RADY SOŁECKIEJ
§ 26
- Zebranie wiejskie , na którym ma być dokonany wybór sołtysa i członków rady sołeckiej zwołuje Burmistrz. W tym celu Burmistrz określa miejsce, dzień i godzinę zebrania wiejskiego. Zebraniu przewodniczy sołtys, radny danego okręgu wyborczego lub zgłoszona przez zebranie osoba.
- Postanowienie Burmistrza o zwołaniu zebrania wiejskiego dla wyboru sołtysa podaje się do wiadomości mieszkańców sołectwa co najmniej na 7 dni przed wyznaczoną datę zebrania.
§ 27
- Dla dokonania ważnego wyboru sołtysa, rady sołeckiej na zebraniu wiejskim wymagana jest obecność co najmniej 1/10 uprawnionych mieszkańców sołectwa.
- O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano wymaganej obecności liczby mieszkańców wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu.
- Zebranie wiejskie, na którym przeprowadza się wybory może postanowić o obowiązku podpisania listy obecności przez uczestników zebrania uprawnionych do głosowania.
§ 28
- Wybory przeprowadza komisja skrutacyjna co najmniej 3 osób wybranych spośród uprawnionych uczestników zebrania. Członkiem komisji nie może być osoba kandydująca na sołtysa lub członka rady sołeckiej.
- Do zadań komisji należy :
- przyjęcie zgłoszeń kandydatów i uzyskanie przez nich zgody na kandydowanie,
- przeprowadzenie głosowania,
- ustalenie wyników wyborów,
- ogłoszenie wyników wyborów,
- sporządzenie protokołu o wynikach wyborów.
- Protokół podpisują członkowie komisji oraz przewodniczący zebrania.
§ 29
- Wybory odbywają się przy nieograniczonej liczbie kandydatów zgłoszonych bezpośrednio przez uprawnionych uczestników zebrania.
- W pierwszej kolejności należy przeprowadzić zgłaszanie kandydatów i głosowanie dla dokonania wyboru sołtysa. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.
- Zebranie może postanowić, iż wybory sołtysa i członków rady sołeckiej będą przeprowadzane równocześnie.
§ 30
Zgodnie z art.36 ust.2 ustawy o samorządzie gminnym sołtys oraz członkowie rady sołeckiej wybierani są w głosowaniu tajnym, bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów (również spoza sołectwa), przez stałych mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
§ 31
Sołtys jest równocześnie przewodniczącym rady sołeckiej.
§ 32
Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą liczbę głosów.
§ 33
- Sołtys i członkowie rady sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem wiejskim i mogą być przez zebranie wiejskie odwołani przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
- Z wnioskiem odwołanie sołtysa może zwrócić się do zebrania również Burmistrz.
- Odwołanie z zajmowanych funkcji winno być podjęte po wysłuchaniu zainteresowanego.
- Odwołanie sołtysa i członka rady sołeckiej następuje w głosowaniu jawnym zwykłą większością głosów przy zachowaniu wymogów określonych w § 27 statutu.
§ 34
- W przypadku odwołania lub ustąpienia sołtysa Burmistrz zwołuje zebranie wiejskie dla wyboru nowego sołtysa.
- Wybory dla uzupełnienia składu rady sołeckiej lub wybrania nowego składu całej rady sołeckiej przeprowadza samodzielnie zebranie wiejskie zwołane przez sołtysa.
- Do czasu wyboru nowego sołtysa jego obowiązki pełni dotychczasowy, lecz nie dłużej niż 3 miesiące od jego odwołania lub ustąpienia. W przypadku odwołania sołtysa w związku z chorobą lub śmiercią Burmistrz powierza prowadzenie spraw wsi członkowi rady sołeckiej lub innej osobie po uprzednim zasięgnięciu opinii zebrania wiejskiego do czasu wyboru nowego sołtysa.
R O Z D Z I A Ł VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 35
Zmiany statutu sołectwa dokonuje Rada Miejska.
§ 36
W przypadkach spornych postanowienia Statutu interpretuje wiążąco Burmistrz.
