Rejestr zmian 

Treść archiwalna z dnia: 2008-09-15 10:41:22Przepisy prawne / Uchwały V kadencjiUchwała Nr VI/ 50 /2007 w sprawie uchwalenia statutu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim - 2007-04-23

Uchwała Nr VI/ 50 /2007

Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim

z dnia 28 marca 2007 roku

 

 

w sprawie uchwalenia statutu Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim

 

 

Na podstawie art. 7 ust.1 pkt.6, art. 18 ust. 2 pkt 9 lit.h, art. 40 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2001r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) oraz art.110 ustawy o pomocy społecznej  z dnia 12 marca 2004r. (Dz. U. Nr 64, poz. 593 z późn. zm.)

 

 

Rada Miejska

uchwala co następuje:

 

 

§ 1

 

Uchwalić Statut Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Małopolskim stanowiący załącznik nr 1 do niniejszej uchwały.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierza się Kierownikowi Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp.

 

§ 3

 

Nadzór nad realizacją uchwały powierza się Burmistrzowi Głogowa Małopolskiego.

 

§ 4

 

Traci moc uchwała Nr XX/210/2004 Rady Miejskiej w Głogowie Młp. z dnia 23 czerwca 2004r. w sprawie uchwalenia statutu Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp. oraz Uchwała Nr XXV/271/2004 Rady Miejskiej w Głogowie Młp. z dnia 9 grudnia 2004r. w sprawie zmian w statucie Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp. oraz Uchwała Nr XXXV/375/2005 Rady Miejskiej w Głogowie Młp . z dnia 25 sierpnia 2005r. w sprawie zmian w Statucie Miejsko Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej.

 

§ 5

 

Uchwała wchodzi w życie 14 dni po ogłoszeniu w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

 

 

                             Przewodniczący Rady Miejskiej

 

                         Karol Kamler

 

 

Załącznik do Uchwały Nr VI/ 50 /2007 Rady Miejskie w Głogowie Młp z dnia 28 marca 2007 roku

 

 

Statut

Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej

w Głogowie Małopolskim

 

I. Postanowienia ogólne.

§1

1.  Miejsko - Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w Głogowie Młp., zwany dalej Ośrodkiem, jest jednostką organizacyjną Gminy Głogów Młp. utworzoną do realizacji zadań z zakresu pomocy społecznej określonych w ustawie o pomocy społecznej oraz innych ustawach określających zadania pomocy społecznej i innych przepisach szczególnych.

2. Ośrodek działa na podstawie:

1)     uchwały Nr IX /53/90 Rady Narodowej Miasta i Gminy w Głogowie Młp. z dnia 27 lutego 1990r. w sprawie powołania Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp.;

2)     ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tekst jednolity

Dz. U. z 2001 r. Nr 142, póz. 1591 z późniejszymi zmianami);

3)  ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (tekst jednolity Dz. U.
Nr 64, póz. 593 z późniejszymi zmianami);

4)  innych przepisów prawnych dotyczących Ośrodka i gminnych jednostek
organizacyjnych;

5)     niniejszego statutu.

 

§2

 

 

1.     Ośrodek jest samodzielną jednostką organizacyjną Gminy Głogów Młp., finansowaną ze środków własnych gminy i środków
administracji rządowej na zadania zlecone.

2.     Ośrodek wykonuje zadania własne gminy w zakresie pomocy społecznej
kierując się ustaleniami Burmistrza Głogowa Młp..

3.     Ośrodek realizuje zadania zlecone z zakresu administracji rządowej kierując się ustaleniami przekazanymi przez Wojewodę Podkarpackiego.

4.     Ośrodek ponadto realizuje inne zadania nałożone przepisami ustaw i aktów
prawnych wydanych w celu ich wykonania.

 

§3.

1.     Siedzibą Ośrodka jest miasto Głogów Młp. Obszarem działania Ośrodka
jest Gmina Głogów Młp.

2.     Podziału obszaru działania na rejony dokonuje Kierownik Ośrodka uwzględniając lokalne uwarunkowania i potrzeby z zapewnieniem należytej dostępności świadczeń.

3.     Ośrodek używa pieczęci z pełnym adresem i w pełnym brzmieniu.

4.     Ośrodek może używać nazwy skróconej „MGOPS w Głogowie Młp".

§4.

    Kontrolę nad działalnością Ośrodka oraz realizacją zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej sprawuje Burmistrz Głogowa Młp oraz Rada Miejska w Głogowie Małopolskim.

§5.

    Nadzór nad bieżącą działalnością Ośrodka oraz bieżącą realizacją zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej i zleconych gminie z zakresu administracji rządowej sprawuje Wojewoda Podkarpacki

 

 

II. Zakres i cele działania Ośrodka.

§6.

1.      Pomoc społeczna jest instytucją polityki społecznej państwa mająca na celu umożliwienie osobom i rodzinom przezwyciężenie trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie pokonać wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia.

2.      Podstawowym zadaniem Ośrodka jest zaspokajanie na terenie gminy niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin, umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka oraz działanie na rzecz usamodzielniania osób i rodzin, ich stabilizacji i integracji ze środowiskiem.

§7.

Do zadań Ośrodka z zakresu pomocy społecznej należą:

1. W zakresie wykonywania zadań własnych gminy o charakterze obowiązkowym

1)    opracowanie i realizacja gminnej strategii rozwiązywania problemów
społecznych ze szczególnym uwzględnieniem programów pomocy społecznej, profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych i innych , których celem jest integracja osób i rodzin z grup szczególnego ryzyka;

2)    sporządzanie bilansu potrzeb gminy w zakresie pomocy społecznej;

3)      udzielanie schronienia, zapewnienie posiłku oraz niezbędnego ubrania osobom tego pozbawionym;

4)    przyznawanie i wypłacanie zasiłków okresowych;

5)    przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych;

6)    przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków powstałych w wyniku zdarzenia losowego;

7)    przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków na
świadczenia zdrowotne osobom bezdomnym oraz innym osobom nie mającym dochodu i możliwości uzyskania świadczeń na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;

8)    przyznawanie zasiłków celowych w formie biletu kredytowego;

9)    opłacanie składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osobę, która
zrezygnuje z zatrudnienia w związku z koniecznością sprawowania bezpośred­niej, osobistej opieki nad długotrwale lub ciężko chorym członkiem rodziny oraz wspólnie niezamieszkującymi matką, ojcem lub rodzeństwem;

 

9)               praca socjalna;

10)     organizowanie i świadczenie usług opiekuńczych, w tym specjalistycznych,

w miejscu zamieszkania, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

11) prowadzenie i zapewnienie miejsc w placówkach opiekuńczo -
wychowawczych
wsparcia dziennego lub mieszkaniach chronionych;

12)       tworzenie gminnego systemu profilaktyki i opieki nad dzieckiem i rodziną;

13)     dożywianie dzieci;

14)     sprawienie pogrzebu, w tym osobom bezdomnym;

 

15)           kierowanie do domu pomocy społecznej i ponoszenie odpłatności za pobyt
mieszkańca gminy w tym domu;

16)    sporządzanie sprawozdawczości oraz przekazywanie jej właściwemu wojewodzie, również w wersji elektronicznej, z zastosowaniem systemu zastosowaniem informatycznego;

17) utworzenie i utrzymanie ośrodka pomocy społecznej, w tym zapewnienie środków na wynagrodzenia pracowników.

 

2. W zakresie zadań własnych gminy z zakresu pomocy społecznej :

1)    przyznawanie i wypłacanie zasiłków specjalnych celowych;

2)    przyznawanie i wypłacanie pomocy na ekonomiczne usamodzielnienie
w formie zasiłków, pożyczek oraz pomocy w naturze;

3) prowadzenie i zapewnienie miejsc w domach pomocy społecznej i ośrodkach
wsparcia o zasięgu gminnym oraz kierowanie do nich osób wymagających
opieki;

4) podejmowanie innych zadań z zakresu pomocy społecznej wynikających
z rozeznanych potrzeb gminy, w tym tworzenie i realizacja programów
osłonowych;

5)    współpraca z Powiatowym Urzędem Pracy w zakresie upowszechniania ofert

pracy oraz informacji o wolnych miejscach pracy, upowszechniania

 

 

informacji o usługach poradnictwa zawodowego i o szkoleniach.

 

§8

 

Do zadań Ośrodka z zakresu administracji rządowej zleconych gminie realizowanych przez Ośrodek należy:

1) przyznawanie i wypłacanie zasiłków stałych;

2) opłacanie składek na ubezpieczenia zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu w Narodowym Funduszu Zdrowia;

3)  organizowanie i świadczenie specjalistycznych usług opiekuńczych w miejscu
zamieszkania dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

4)  przyznawanie i wypłacanie zasiłków celowych na pokrycie wydatków
związanych z klęska żywiołową lub ekologiczną;

5)     prowadzenie i rozwój infrastruktury środowiskowych domów samopomocy
dla osób z zaburzeniami psychicznymi;

6)     realizacja zadań wynikających z rządowych programów pomocy społecznej,
mających na celu ochronę poziomu życia osób, rodzin i grup społecznych
oraz rozwój specjalistycznego wsparcia.

7)  środki na realizację i obsługę zadań, o których mowa w § 8 ,zapewnia
budżet państwa.

 

 

 

§9

Ośrodek realizuje inne zadania niż wymienione w § 7 i § 8 Statutu wynikające z ustaw; w tym przede wszystkim:

1)    ustawy z dnia 28 listopada 2003r. o świadczeniach rodzinnych (Dz. U. z 2006 roku Nr 139, poz.992 z późn. zm.);

2)    ustawy z dnia 22 kwietnia 2005 r. o postępowaniu wobec dłużników
alimentacyjnych oraz o zaliczce alimentacyjnej ( Dz .U. Nr 86, póz. 732
z późn. zm.);

3)    ustawy z dnia 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości

i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jednolity Dz. U. Z 2002 r. Nr 147, póz. 1231, z późn. zm.);

4)    ustawy z dnia 24 kwietnia 1997 r. o przeciwdziałaniu narkomanii ( Dz. U. z 2005 r. Nr 179, póz. 1485; z późn. zm.)

5)    ustawy z dnia 19 sierpnia 1994 r. o ochronie zdrowia psychicznego ( Dz. U. Nr 111, póz. 535, z późn. zm.);

6)    ustawy z dnia 13 października 1998 r. o systemie ubezpieczeń społecznych

(Dz.U. z 2007 r Nr 11, poz. 74, z późn. zm.);

7)        ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu
Ubezpieczeń Społecznych ( Dz. U. Z 2004 r. Nr 39, póz. 353, z późn. zm.);

8)        ustawy z dnia 27 sierpnia 2004r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanej ze środków publicznych ( Dz. U. Nr 210, póz. 2135, z późn. zm.);

 

9)             ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, póz. 873, z późn. zm.);

10)     ustawy z dnia 13 czerwca 2003 r. o zatrudnieniu socjalnym ( Dz. U. Nr 122,
póz. 1143, z późn. zm.);

11)     ustawy z dnia 20 kwietnia 2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach

rynku pracy ( Dz. U. Nr 99, póz. 1001 ).

 §10.

1.     Kierownik Ośrodka może wytaczać na rzecz obywateli powództwa o roszczenia alimentacyjne.

2.     Ośrodek może kierować wnioski o ustalenie niezdolności do pracy i stopnia niepełnosprawności do organów określonych odrębnymi przepisami.

§11.

  Ośrodek współpracuje, na zasadzie partnerstwa , z organizacjami społecznymi, Kościołem     Katolickim,     innymi     kościołami,     związkami     wyznaniowymi, fundacjami, stowarzyszeniami,    pracodawcami     oraz    osobami    fizycznymi i prawnymi w celu realizacji określonych zadań z zakresu pomocy społecznej.

 

III. Organizacja i zarządzanie Ośrodkiem.

§12.

1. Kierownik Ośrodka jest zatrudniony przez Burmistrza Głogowa Małopolskiego. Kieruje Ośrodkiem i reprezentuje go na zewnątrz.

2.  Kierownik Ośrodka wykonuje czynności pracodawcy w stosunku do osób zatrudnionych w Ośrodku

3.  Kierownik Ośrodka jest umocowany w ramach zwykłego zarządu do składania oświadczeń woli i dokonywania czynności prawnych związanych z funkcjonowaniem Ośrodka, mających na celu realizację zadań statutowych Ośrodka, wobec wszystkich władz, organów, instytucji, przedsiębiorstw i banków oraz do występowania i prowadzenia w imieniu Burmistrza Głogowa Młp. spraw przed sądami w charakterze strony, wnioskodawcy, uczestnika postępowania.

4. Burmistrz Głogowa Młp. udziela Kierownikowi Ośrodka upoważnienia

do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach z zakresu pomocy społecznej należących do właściwości gminy.

5. Burmistrz Głogowa Młp. udziela Kierownikowi Ośrodka upoważnienia do wydawania decyzji administracyjnych w indywidualnych sprawach dotyczących przyznawania innych świadczeń, wynikających z zapisów w niniejszym statucie, należących do właściwości gminy.

6. Upoważnienie, o którym mowa w ust. 4 i 5 może być udzielone innej osobie na  wniosek Kierownika Ośrodka.

7. Burmistrz Głogowa Młp. może udzielić Kierownikowi Ośrodka lub osobie go zastępującej pełnomocnictwa do dysponowania funduszami w zakresie realizacji zadań statutowych oraz funkcjonowania Ośrodka zgodnie z przeznaczeniem i obowiązującymi przepisami do wysokości kwot wydatków określonych w zatwierdzonym planie finansowym jednostki.

8. Szczegółowy zakres czynności i obowiązków dla Kierownika Ośrodka ustala Burmistrz Głogowa Młp..

§13.

 

1. W   strukturze   organizacyjnej   Ośrodka  wyodrębnia   się   następują komórki organizacyjne ;

1) Dział   Pomocy   Środowiskowej   i   Świadczeń,   w   skład   które; wchodzą:

a) wieloosobowe stanowisko pracownika socjalnego,

b) stanowisko d/s świadczeń,

2).   Dział   Świadczeń   Rodzinnych   i   Dodatków   Mieszkaniowych w skład którego wchodzą:

a) Stanowisko Świadczeń Rodzinnych,

b) Stanowisko Dodatków Mieszkaniowych,

c) Stanowisko do  Spraw Postępowania wobec Dłużników Alimentacyjnych,

3) Dział Usług Opiekuńczych w skład którego wchodzi:

a) wieloosobowe stanowisko opiekuna środowiskowego..

4) Dział Finansowo – Księgowy – Kadrowy w skład którego wchodzą:

a) stanowisko głównego księgowego,

b) stanowisko d/s kadr.

5) Świetlice Socjoterapeutyczne w skład wchodzi:

a) stanowisko opiekuna świelic,

b) pracownicy świetlic..

6) Środowiskowy Dom Samopomocy

2. Strukturę organizacyjną Ośrodka przedstawia Schemat Organizacyjnych
stanowiący załącznik do Statutu.

3. Szczegółową organizację i zakres działania komórek organizacyjnych
oraz zakres zadań,  uprawnień i obowiązków pracowników w nich
zatrudnionych określa Regulamin Organizacyjny Ośrodka.

4. Kierownik Ośrodka , stosownie do potrzeb, może tworzyć inne komórki
organizacyjne  lub stanowiska pracy po uzgodnieniu z Burmistrzem Głogowa Młp..

§14.

l. W strukturach Ośrodka działa Środowiskowy Dom Samopomocy w Wysokiej Głogowskiej przeznaczony dla osób z zaburzeniami psychicznymi, tj. przewlekle psychicznie chorymi oraz niepełnosprawnymi intelektualnie utworzony na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Głogowie Młp. Nr XXII/241/2004 z dnia 31 sierpnia 2004r.

2.  Środowiskowy Dom Samopomocy jest placówką pobytu dziennego,
przeznaczoną dla osób dorosłych z zaburzeniami psychicznymi, które nie
wymagają leczenia szpitalnego bądź opieki stacjonarnej i prowadzony jest jako zadanie zlecone gminie przez administrację rządową w ramach pomocy
społecznej.

3.      Dla prowadzenia działalności Środowiskowego Domu Samopomocy  jest przeznaczony budynek stanowiący własność parafii Rzymsko – Katolickiej w Wysokiej Głogowskiej na podstawie umowy użyczenia Nr 42/04 zawartej w dniu 10 września 2004r. .

4.      Przychody Środowiskowego Domu Samopomocy pochodzić będą

z wnoszonej przez podopiecznych odpłatności za pobyt oraz dotacji z budżetu Wojewody Podkarpackiego, przekazywanej na prowadzenie zadania zleconego, a rozchody przeznaczane będą na działalność regulaminową.

5.      Przychody i rozchody z działalności Środowiskowego Domu Samopomocy rozliczane będą z działu 852 - pomoc społeczna.

6.      Bezpośredni nadzór nad działalnością Środowiskowego Domu Samopomocy
sprawuje Kierownik Miejsko - Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp.

7.      Merytoryczny nadzór nad działalnością Środowiskowego Domu Samopomocy w Wysokiej Głogowskiej sprawuje Wojewoda Podkarpacki.

8.  Środowiskowy Dom Samopomocy działa na podstawie regulaminu

zatwierdzonego przez Kierownika Miejsko – Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Głogowie Młp

9.   Środowiskowym Domem Samopomocy kieruje Kierownik zatrudniony
przez Kierownika Ośrodka w porozumieniu z Burmistrzem Głogowa Młp..

§15.

1. Szczegółowe zasady dotyczące porządku wewnętrznego i organizację
wewnętrzną Ośrodka oraz prawa i obowiązki związane z procesem pracy pracowników Ośrodka określają regulaminy ustalone przez Kierownika Ośrodka.

2. Prawa i obowiązki pracowników Ośrodka określa ustawa z dnia 22 marca 1990 r o pracownikach samorządowych (Dz. U. z 2001 r. Nr 142, póz. 1593, z późn. zm.), ustawa z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 64, póz. 593, z późn. zm.), a w sprawach nieunormowanych Kodeks Pracy oraz akty wykonawcze.

 

 

IV. Gospodarka finansowa Ośrodka.

§16.

Zasady działalności finansowej Ośrodka regulują przepisy:

1)    ustawy z dnia 12 maca 2004 r. o pomocy społecznej ( Dz. U. Nr 64, póz. 593
z późn. zm.);

2)    ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jednolity Dz. U.
z 2002 r. Nr 76, póz. 694, z późn. zm.);

3)    ustawy z dnia 30 czerwca 2005r. o finansach publicznych
(
Dz. U.  Nr 249, póz. 2104, późn. zm.);

4)    ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych ( Dz. U. z 2006r , Nr 164, poz. 1163, z późn. zm.);

5)    porozumienia w sprawie realizacji zadań zleconych w zakresie pomocy
społecznej oraz innych zadań z zakresu administracji rządowej zawartego
pomiędzy Gminą Głogów Młp. a Wojewodą Podkarpackim.

§17.

1.Ośrodek działa jako jednostka budżetowa.

2.      Ośrodek posiada odrębny rachunek bankowy.

3.      Ośrodek w szczególności:

 

a)      pokrywa swoje wydatki bezpośrednio z budżetu Gminy Głogów Młp.,

b)     odprowadza dochody na rachunek dochodów budżetu Gminy Głogów Młp.,

 

4.      Podstawą gospodarki finansowej Ośrodka jest plan finansowy, opracowany na
podstawie uchwały budżetowej uchwalonej przez Radę Miejską Głogowa.

5. Za gospodarkę finansową oraz za prawidłowość wykorzystania środków finansowych odpowiada kierownik jednostki.

V. Postanowienia końcowe.

§18.

W sprawach nieuregulowanych treścią niniejszego Statutu stosuje się przepisy wymienione w § l pkt 2.

§19.

 

1.  Niniejszy Statut wchodzi w życie w terminie określonym w uchwale Rady Miejskiej w Głogowie Młp. o nadaniu Statutu.

2. Zmiana postanowień niniejszego Statutu następuje w trybie właściwym

dla jego uchwalenia.

 

 

 

 

 

 

 

Liczba odwiedzin: 467043

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl