Uchwały V kadencji
U C H W A Ł A Nr XVII/ 143 /2008
Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim
z dnia 31 stycznia 2008r
w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2008.
Na podstawie art.18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U z 2001r, Nr 142 poz.1591 z późn.zmianami) i art.41 ust.1, 2 i 5 ustawy z 26 października 1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U z 2007r, Nr 70 poz. 473 z późn. zmianami)
Rada Miejska
uchwala co następuje :
§ 1
Uchwala się dla terenu Miasta i Gminy Głogów Małopolski program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych związanych z potrzebą ograniczenia dostępności alkoholu stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Głogowa Małopolskiego.
§ 3
Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Karol Kamler
GMINNY PROGRAM
Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008.
Celem programu jest prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych na terenie gminy.
I. Diagnoza stanu problemów alkoholowych na terenie gminy za rok 2007.
Ogólna liczba mieszkańców gminy:
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
17.554 |
17.794 |
18.017 |
18.237 |
Ogółem wydano na zakup napojów alkoholowych:
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
13.975.202,00 zł |
11.723.816,00 zł |
7.420.154,03 |
14.040.337,64 |
Każdy statystyczny mieszkaniec gminy przeciętnie wydał:
2003 |
2004 |
2005 |
2006 |
796,10 zł |
658,86 zł |
411,84 zł |
769,88 |
|
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
Interwencja po spożyciu alkoholu |
471 |
309 |
440 |
500 |
Izolowano w Izbie Wytrzeźwień |
99 |
81 |
113 |
96 |
Zatrzymano nietrzeźwych kierujących |
114 |
65 |
86 |
31 |
Za inne wykroczenia po spożyciu alkoholu |
15 |
25 |
49 |
82 |
Przestępstwa ze znęcaniem nad rodziną |
12 |
13 |
11 |
19 |
Bójki pobicia |
9 |
8 |
8 |
5 |
Wypadki drogowe w tym śmiertelne |
26 1 |
13 1 |
11 1 |
4 1 |
Ilość ogólnych wykroczeń |
570 |
425 |
312 |
451 |
Sporządzone wnioski do Sądu |
114 |
pod wpływem alkoholu 15 (127) |
pod wpływem alkoholu 15 (125) |
pod wpływem alkoholu 24 (81) |
Do komisji wpłynęło: wniosków o leczenie osób uzależnionych |
22 |
31 |
29 |
35 |
Do sądu celem podjęcia leczenia odwykowego skierowano |
9 |
21 |
15 |
12 |
Osoby objęte pomocą materialną przez Pomoc Społeczną |
1158 |
1450 |
1485 |
2232 |
Z pomocy socjalnej skorzystało osób |
411 |
380 |
357 |
213 |
Do najważniejszych problemów społecznych występujących na terenie gminy należą: bezrobocie, brak mieszkań, brak środków finansowych dla osób najniżej zarabiających, alkoholizm.
II. Zadania programu i sposobu realizacji.
- Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu poprzez:
a) prowadzenie stałych dyżurów w punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych,
b) prowadzenie stałego punktu terapeutycznego dla osób uzależnionych i współuzależnionych ( terapia zbiorowa i indywidualna),
c) wydatki w tym zakresie,
- Udzielanie rodzinom w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej, prawnej i materialnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.
a) udzielanie porad przez psychologów, terapeutów i innych
profesjonalistów wg potrzeb które odbywają się w punkcie
konsultacyjnym,
b) współpraca z placówkami leczniczymi w rozwiązywaniu problemów uzależnienia i współuzależnienia,
c) wydatki w tym zakresie.
- Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, a w szczególności dla dzieci i młodzieży poprzez:
a) współpraca z psychologami ze stowarzyszenia B4
b) realizacja programu profilaktycznego „Nasze spotkania”
c) prowadzenie warsztatów psychologicznych,
d) prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych w gminie,
e) informowanie społeczności lokalnej na łamach prasy lokalnej o problemach alkoholowych,
f) organizowanie czasu wolnego dla dzieci i młodzieży (organizacja zawodów sportowych, wycieczek obozów itp. dla dzieci z rodzin z problemami alkoholowymi),
g) wydatki w tym zakresie,
h) realizacja gminnej kampanii profilaktycznej,
i) prowadzenie klubu socjoterapeutycznego,
j) współpraca z pedagogami szkolnymi
- Wspieranie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych takich jak:
Świetlic Socjoterapeutycznych, Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, Ruch Światło- Życie, klubów sportowych, organizacji młodzieżowych, Instytucji kulturalno-oświatowych i innych.
- Wspieranie instytucji kościelnych w zakresie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi takich jak:
Parafie, Stowarzyszenie Rodzin Katolickich, Caritas, Akcja Katolicka.
III. Na terenie gminy działa Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana przez Burmistrza Głogowa Małopolskiego.
Komisja liczy 9 osób w skład, której wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
Ustala się wynagrodzenie za posiedzenie komisji dla członka Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz za kontrolę przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia w wysokości 180,00 zł brutto.
- Wydatki związane z działalnością Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych muszą mieścić się w ramach budżetu uchwalonego przez Radę Miejską.
Do wydatków należą w szczególności:
a) wydatki z tytułu diet, szkoleń, zwrotu kosztów przejazdów,
b) wynagrodzenie za prace zlecone,
c) wydatki rzeczowe związane z obsługą komisji (punkt konsultacyjny, dyżury, posiedzenia komisji, kontrole punktów sprzedaży),
d) wydatki związane z dofinansowaniem imprez i akcji propagujących bezalkoholowy tryb życia,
e) zakup literatury fachowej z zakresu profilaktyki,
f) dotacje i darowizny dla Świetlicy i Klubu Socjoterapeutycznego, Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, Ruch Światło-Życie, organizacji młodzieżowych i instytucji kulturalno-oświatowych, parafii, Stowarzyszenia Rodzin Katolickich, Caritas, Akcji Katolickiej, policji, KGW, ZMW, chóru, orkiestry, Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych, Polskiego Związku Niewidomy i innych.
Zwroty kosztów dojazdów na gruby AA skierowanych przez sąd lub psychologa, dofinansowanie izby wytrzeźwień, dofinansowanie centrum integracyjnego,
g) wydatki związane z prowadzeniem pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych , dla których organem prowadzącym jest Gmina Głogów Młp.,
h) wydatki związane z prowadzeniem zajęć sportowych przez kluby sportowe działające na terenie gminy Głogów Młp. rozumiane jako element szerszego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci, młodzieży i dorosłych w oparciu o bazę lokalową i przygotowaną kadrę trenerską klubów sportowych, przy ścisłej współpracy ze szkołą; w tym zakup sprzętu sportowego, opłata trenera, sędziów, posiłek podczas zawodów organizowanych poza terenem gminy,
i) dopuszcza się zakup dla KGW i innych organizacji społecznych książek, albumów, symboli organizacyjnych, wyposażenia niezbędnego do prowadzenia określonego zadania związanego z szeroko pojętą profilaktyką alkoholową,
j) dotacja dla Gminnego Domu Kultury i Biblioteki na realizację zadań
związanych z dofinansowaniem imprez i akcji propagujących
bezalkoholowy tryb życia.
Zadania komisji:
a) opracowanie gminnego programu profilaktyki i czuwanie nad jego realizacją,
b) opiniowanie podań za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych co do zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałą Rady Miejskiej Nr XLII/385/2002 z dnia 15 marca 2002r w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i ustalenie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Głogów Małopolski,
c) podejmowanie działań zmierzających do wywołania motywacji do leczenia odwykowego osób uzależnionych, w przypadku odmowy dobrowolnego poddania się terapii odwykowej kierowanie sprawy do sądu w celu orzeczenia przymusu leczenia,
d) współpraca z Wojewódzką Przychodnią Uzależnień, Miejskim Ośrodkiem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rzeszowie, Diecezjalnym Duszpasterstwem Trzeźwości oraz innymi instytucjami,
e) udzielanie niezbędnych porad osobom nietrzeźwym,
f) kierowanie wniosków do Burmistrza Głogowa Małopolskiego o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w przypadkach naruszenia przepisów ustawy z 26 października 1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art.18 ust.10 pkt.1-6)
g) współpraca ze szkołami, domem kultury , z instytucjami wdrażającymi zdrowy tryb życia,
h) na podstawie upoważnienia burmistrza członkowie komisji organizują bieżące kontrole przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia nie rzadziej niż raz w miesiącu.
- Liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) ustala Rada Miejska w drodze uchwały i wynosi ona:
- 40 do spożycia poza miejscem sprzedaży,
- 12 do spożycia w miejscu sprzedaży.
- Zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych są określone w uchwale rady miejskiej Nr XLII/385/2002 z dnia 15 marca 2002r i w uchwale
Nr XII/130/2003 z dnia 30 kwietnia 2003r.
- W punkcie sprzedaży winny być uwidocznione informacje o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych, zakazie sprzedaży napojów alkoholowych młodzieży do lat 18, osobom nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw oraz w przypadku prowadzenia sprzedaży detalicznej tylko na wynos.
IV. Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych składa roczne sprawozdanie Radzie Miejskiej z wykonania programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok poprzedni przed uchwaleniem nowego programu.
Przewodniczący Rady Miejskiej
Karol Kamler