Uchwały V kadencji 

data publikacji: 07-02-2008 | 15:02data ostatniej modyfikacji: 07-02-2008 | 15:02
Uchwała Nr XVII/ 143 /2008 w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2008.
07 lutego 2008

U C H W A Ł A  Nr XVII/ 143 /2008

Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim

z dnia 31 stycznia 2008r

 

 

w sprawie uchwalenia gminnego programu profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych na rok 2008.

 

 

            Na podstawie art.18 ust.1 ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (t.j. Dz.U z 2001r, Nr 142 poz.1591 z późn.zmianami) i art.41 ust.1, 2 i  5 ustawy z 26 października 1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (t.j. Dz.U  z 2007r, Nr 70 poz. 473 z późn. zmianami)

 

Rada Miejska

uchwala co następuje :

 

§  1

 

Uchwala się dla terenu Miasta i Gminy Głogów Małopolski program profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych związanych z potrzebą ograniczenia dostępności alkoholu stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

 

§  2

 

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Głogowa Małopolskiego.

 

§  3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

                                                           Przewodniczący Rady Miejskiej

 

                                                                                  Karol Kamler

 

 

 

GMINNY PROGRAM

Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2008.

 

Celem programu jest prowadzenie działań związanych z profilaktyką i rozwiązywaniem problemów alkoholowych na terenie gminy.

 

I.                   Diagnoza stanu problemów alkoholowych na terenie gminy za rok 2007.

 

Ogólna liczba mieszkańców gminy:

 

2003

2004

2005

2006

17.554

17.794

18.017

18.237

 

Ogółem wydano na zakup napojów alkoholowych:

 

             2003

2004

 

2005

2006

   13.975.202,00 zł

11.723.816,00 zł

7.420.154,03

14.040.337,64

 

Każdy statystyczny mieszkaniec gminy przeciętnie wydał:

 

            2003

2004

 

2005

2006

       796,10 zł

658,86 zł

411,84 zł

769,88

 

 

 

2004

2005

 

2006

2007

Interwencja po spożyciu alkoholu

471

309

440

500

Izolowano w Izbie Wytrzeźwień

99

81

113

96

Zatrzymano nietrzeźwych kierujących

114

65

86

31

Za inne wykroczenia po spożyciu alkoholu

15

25

49

82

Przestępstwa ze znęcaniem nad rodziną

12

13

11

19

Bójki pobicia

9

8

8

5

Wypadki drogowe

 w tym śmiertelne

26

1

13

1

11

1

4

1

Ilość ogólnych wykroczeń

570

425

312

451

Sporządzone wnioski do Sądu

 

114

pod wpływem alkoholu

15 (127)

pod wpływem alkoholu

15 (125)

pod wpływem alkoholu

24 (81)

Do komisji wpłynęło:

wniosków o leczenie osób uzależnionych

 

22

 

31

 

29

 

35

Do sądu celem podjęcia leczenia odwykowego skierowano

9

 

21

 

15

12

Osoby objęte pomocą materialną przez Pomoc Społeczną

1158

1450

1485

2232

Z pomocy socjalnej skorzystało osób

411

380

357

213

 

Do najważniejszych problemów społecznych występujących na terenie gminy należą: bezrobocie, brak mieszkań, brak środków finansowych dla osób najniżej zarabiających, alkoholizm.

 

II.                Zadania programu i sposobu realizacji.

 

  1. Zwiększenie dostępności pomocy terapeutycznej i rehabilitacyjnej dla osób uzależnionych od alkoholu poprzez:

 

a)      prowadzenie stałych dyżurów w punkcie konsultacyjnym dla osób uzależnionych,

b)      prowadzenie stałego punktu terapeutycznego dla osób uzależnionych i współuzależnionych ( terapia zbiorowa i indywidualna),

c)      wydatki w tym zakresie,

 

  1. Udzielanie rodzinom w których występują problemy alkoholowe pomocy psychospołecznej, prawnej i materialnej, a w szczególności ochrony przed przemocą w rodzinie.

 

a)      udzielanie porad przez psychologów, terapeutów i innych

     profesjonalistów wg potrzeb które odbywają się w punkcie

     konsultacyjnym,

b)      współpraca z placówkami leczniczymi w rozwiązywaniu problemów uzależnienia i współuzależnienia,

c)      wydatki w tym zakresie.

 

  1. Prowadzenie profilaktycznej działalności informacyjnej i edukacyjnej, a w szczególności dla dzieci i młodzieży poprzez:

a)      współpraca z psychologami ze stowarzyszenia B4

b)      realizacja programu profilaktycznego „Nasze spotkania”

c)      prowadzenie warsztatów psychologicznych,

d)      prowadzenie świetlic socjoterapeutycznych w gminie,

e)      informowanie społeczności lokalnej na łamach prasy lokalnej o problemach alkoholowych,

f)        organizowanie czasu wolnego dla dzieci i młodzieży (organizacja zawodów sportowych, wycieczek obozów itp. dla dzieci z rodzin z problemami alkoholowymi),

g)      wydatki w tym zakresie,

h)      realizacja gminnej kampanii profilaktycznej,

i)        prowadzenie klubu socjoterapeutycznego,

j)        współpraca z pedagogami szkolnymi

 

  1. Wspieranie działalności instytucji, stowarzyszeń i osób fizycznych zajmujących się rozwiązywaniem problemów alkoholowych takich jak:

 

Świetlic Socjoterapeutycznych, Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, Ruch Światło- Życie, klubów sportowych, organizacji młodzieżowych, Instytucji kulturalno-oświatowych i innych.

 

  1. Wspieranie instytucji kościelnych w zakresie wychowania w trzeźwości i przeciwdziałania alkoholizmowi takich jak:

 

Parafie, Stowarzyszenie Rodzin Katolickich, Caritas, Akcja Katolicka.

 

III.             Na terenie gminy działa Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powołana przez Burmistrza Głogowa Małopolskiego.

 

Komisja liczy 9 osób w skład, której wchodzą osoby przeszkolone w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.

 

Ustala się wynagrodzenie za posiedzenie komisji dla członka Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz za kontrolę przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia w wysokości 180,00 zł brutto.

 

  1. Wydatki związane z działalnością Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych muszą mieścić się w ramach budżetu uchwalonego przez Radę Miejską.

 

        Do wydatków należą w szczególności:

 

a)      wydatki z tytułu diet, szkoleń, zwrotu kosztów przejazdów,

b)      wynagrodzenie za prace zlecone,

c)      wydatki rzeczowe związane z obsługą komisji (punkt konsultacyjny, dyżury, posiedzenia komisji, kontrole punktów sprzedaży),

d)      wydatki związane z dofinansowaniem imprez i akcji propagujących bezalkoholowy tryb życia,

e)      zakup literatury fachowej z zakresu profilaktyki,

f)        dotacje i darowizny dla Świetlicy i Klubu Socjoterapeutycznego, Katolickiego Stowarzyszenia Młodzieży, Ruch Światło-Życie, organizacji młodzieżowych i instytucji kulturalno-oświatowych, parafii, Stowarzyszenia Rodzin Katolickich, Caritas, Akcji Katolickiej, policji, KGW, ZMW, chóru, orkiestry, Stowarzyszenia Osób Niepełnosprawnych, Polskiego Związku Niewidomy i innych.

Zwroty kosztów dojazdów na gruby AA skierowanych przez sąd lub psychologa, dofinansowanie izby wytrzeźwień, dofinansowanie centrum integracyjnego,

g)      wydatki związane z prowadzeniem pozalekcyjnych zajęć sportowych dla dzieci i młodzieży w placówkach oświatowych , dla których organem prowadzącym jest Gmina Głogów Młp.,

h)      wydatki związane z prowadzeniem zajęć sportowych przez kluby sportowe działające na terenie gminy Głogów Młp. rozumiane jako element szerszego programu profilaktycznego adresowanego do dzieci, młodzieży i dorosłych w oparciu o bazę lokalową i przygotowaną kadrę trenerską klubów sportowych, przy ścisłej współpracy ze szkołą; w tym zakup sprzętu sportowego, opłata trenera, sędziów, posiłek podczas zawodów organizowanych poza terenem gminy,

i)        dopuszcza się zakup dla KGW i innych organizacji społecznych książek, albumów, symboli organizacyjnych, wyposażenia niezbędnego do prowadzenia określonego zadania związanego z szeroko pojętą profilaktyką alkoholową,

       j) dotacja dla Gminnego Domu Kultury i Biblioteki na realizację zadań

           związanych z dofinansowaniem imprez i akcji propagujących

           bezalkoholowy tryb życia.

 

 

 

 

 

 Zadania komisji:

 

a)      opracowanie gminnego programu profilaktyki i czuwanie nad jego realizacją,

b)      opiniowanie podań za wydanie zezwoleń na sprzedaż napojów alkoholowych co do zgodności lokalizacji punktu sprzedaży z uchwałą Rady Miejskiej Nr XLII/385/2002 z dnia 15 marca 2002r w sprawie zasad usytuowania miejsc sprzedaży i ustalenie liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych na terenie Miasta i Gminy Głogów Małopolski,

c)      podejmowanie działań zmierzających do wywołania motywacji do leczenia odwykowego osób uzależnionych, w przypadku odmowy dobrowolnego poddania się terapii odwykowej kierowanie sprawy do sądu w celu orzeczenia przymusu leczenia,

d)      współpraca z Wojewódzką Przychodnią Uzależnień, Miejskim Ośrodkiem Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Rzeszowie, Diecezjalnym Duszpasterstwem Trzeźwości oraz innymi instytucjami,

e)      udzielanie niezbędnych porad osobom nietrzeźwym,

f)        kierowanie wniosków do Burmistrza Głogowa Małopolskiego o cofnięcie zezwolenia na sprzedaż napojów alkoholowych w przypadkach naruszenia przepisów ustawy z 26 października 1982r o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (art.18 ust.10 pkt.1-6)

g)      współpraca ze szkołami, domem kultury , z instytucjami wdrażającymi zdrowy tryb życia,

h)      na podstawie upoważnienia burmistrza członkowie komisji organizują bieżące kontrole przestrzegania zasad i warunków korzystania z zezwolenia nie rzadziej niż raz w miesiącu.

 

  1. Liczbę punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4,5% alkoholu (z wyjątkiem piwa) ustala Rada Miejska w drodze uchwały i wynosi ona:

- 40 do spożycia poza miejscem sprzedaży,

- 12 do spożycia w miejscu sprzedaży.

 

  1. Zasady usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i ustalenia liczby punktów sprzedaży napojów alkoholowych są określone w uchwale rady miejskiej Nr XLII/385/2002 z dnia 15 marca 2002r i w uchwale

Nr XII/130/2003 z dnia 30 kwietnia 2003r.

 

  1. W punkcie sprzedaży winny być uwidocznione informacje o szkodliwości spożywania napojów alkoholowych, zakazie sprzedaży napojów alkoholowych młodzieży do lat 18, osobom nietrzeźwym, na kredyt lub pod zastaw oraz w przypadku prowadzenia sprzedaży detalicznej tylko na wynos.

 

 

        IV.      Przewodniczący Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych składa roczne sprawozdanie Radzie Miejskiej z wykonania programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za rok poprzedni przed uchwaleniem nowego programu.

 

 

                                                             Przewodniczący Rady Miejskiej

 

                                                                           Karol Kamler

««« powrót
Liczba odwiedzin: 477470

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl