Uchwały V kadencji 

UCHWAŁA Nr VI/41/2007 w sprawie uchwalenia statutu Osiedla Centrum w Głogowie Małopolskim
17 kwietnia 2007

UCHWAŁA Nr VI/41/2007

Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim

z dnia 28 marca 2007 roku

w sprawie uchwalenia statutu Osiedla Centrum w Głogowie Małopolskim Na podstawie art.18 ust.2 pkt.7 , art.35 ust. l oraz art.40 ust.2 pkt. l ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001 r. Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami)

Rada Miejska postanawia:

§ l

Uchwalić Statut Osiedla Centrum w Głogowie Małopolskim stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.

§ 2

Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Głogowa Małopolskiego.

§ 3

Traci moc uchwała Nr I/23/2002 Rady Miejskiej w Głogowie Młp. z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie uchwalenia statutu Miasta Głogowa Małopolskiego.

§ 4

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.

 

                                                              Przewodniczący Rady Miejskiej

 

Karol Kamler


 

Załącznik do Uchwały Nr VI/41/2007

Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim

z dnia 28 marca 2007 r.

 

STATUT OSIEDLA CENTRUM

 


 

ROZDZIAŁ I

          Nazwa i teren działania.

§ l

  1. Osiedle Centrum jest jednostką pomocniczą Gminy Głogów Małopolski.
  2. Nazwa jednostki pomocniczej brzmi „Osiedle Centrum " zwane w dalszej części statutu „Osiedlem".

§2

  1. Samorząd mieszkańców Osiedla działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:

                              1)            ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001r Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami),

                              2)            Statutu Gminy Głogów Małopolski,

                              3)            niniejszego statutu.

§ 3

  1. Terenem działania jest Osiedle obejmuje granice określone Uchwałą Rady Miejskiej Nr VI/ 39/2007 .
  2. Siedzibą Rady Osiedla jest budynek ratusza Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp. Rynek 1.

ROZDZIAŁ II

Tryb wyboru organów, organizacja i zakres działania

§ 4

l. Organami Osiedla są:

- Rada Osiedla

- Zarząd Osiedla

§ 5

Organem uchwałodawczym w Osiedlu jest Rada Osiedla.

  1. W skład Rady wchodzą członkowie wybrani z grona mieszkańców Osiedla .
  2. Liczba członków Rady Osiedla ustalona zgodnie z art. 17 pkt 1. ustawy o samorządzie gminnym wynosi 15 osób.
  3. Członkowie Rady Osiedla wybierani są przez ogólne zebranie zwykłą większością głosów spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców Osiedla uprawnionych do głosowania.
  4. Przygotowanie wyborów, zawiadomienie o terminie, dokonuje Burmistrz i podaje do wiadomości mieszkańców Osiedla na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania. Przeprowadzenie wyborów dokonuje komisja skrutacyjna wybrana z mieszkańców Osiedla w składzie co najmniej 3 – osobowym, wybrana spośród uczestników zebrania. Członkowie komisji skrutacyjnej nie mogą kandydować do Rady Osiedla.
  5. Do obowiązków komisji należy ustalenie listy kandydatów, przeprowadzenie wyborów, sporządzenie protokołu z wynikami wyborów.  Protokół podpisują członkowie komisji. Z zebrania sporządza się protokół w 2. egzemplarzach, który podpisywany jest przez przewodniczącego zebrania oraz protokolanta.
  6. Dla dokonania ważnego wyboru Rady Osiedla na zebraniu wymagana jest obecność co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Osiedla.
  7. O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę  obecnych na zebraniu, jeżeli ta informacja została zawarta w ogłoszeniu o zwołaniu zebrania.
  8. Wybory do Rady Osiedla przeprowadza się według następujących zasad:

-             głosowanie odbywa się w trybie tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów na opieczętowanych pieczęcią Rady Miejskiej kartach do głosowania

-             przed przystąpieniem do głosowania wszyscy kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie

-             nazwiska na karcie do głosowania umieszczone są w kolejności alfabetycznej

-             nieważne są karty całkowicie przedarte oraz inne niż ustalone przez komisje skrutacyjną

-             głos otrzymują ci kandydaci, których nazwiska na karcie nie zostały skreślone w ilości odpowiadającej liczbie członków Rady Osiedla

-             jeżeli na karcie do głosowania pozostało więcej nazwisk od liczby członków Rady Osiedla oznacza to, że uprawniony do głosowania nie dokonał wyboru

-             jeżeli skreślono wszystkie nazwiska oznacza to również, że uprawniony do głosowania nie dokonał wyboru

  1. Wyniki głosowania i wyborów do Rady Osiedla stwierdza uchwała zebrania mieszkańców.

10.  Rada Osiedla obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Osiedla w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał

11.  Wybrani członkowie Rady Osiedla ze swojego grona wybierają i mogą odwołać:

Przewodniczącego Rady Osiedla, który pełni zarazem funkcję Przewodniczącego Zarządu Osiedla, Zastępcę Przewodniczącego Rady Osiedla oraz pozostałych członków Zarządu Osiedla. Zarząd Osiedla składa się   z 4 osób wybranych spośród Rady Osiedla. W skład Zarządu Osiedla wchodzi Przewodniczący Rady Osiedla  i jego zastępca.

§ 6

1. Do kompetencji zebrania mieszkańców Osiedla należy:

1)      Wybranie i odwoływanie Rady Osiedla.

2)      Członkowie Rady Osiedla są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem mieszkańców i mogą być przez zebranie odwołani przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają po stanowienia Statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.

3)      Odwołanie z zajmowanych funkcji może być podjęte jedynie po wysłuchaniu zainteresowanego.

4)      Odwołanie następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym z zachowaniem warunków określonych w §21.

  1.  Z wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Rady Osiedla może wystąpić również Burmistrz

§ 7

Do zadań i kompetencji Rady Osiedla należy:

  1. Przygotowywanie zebrań mieszkańców miasta.
  2. Zbieranie wniosków i innych propozycji mieszkańców w sprawach istotnych dla miasta.
  3. Podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących Osiedla .
  4. Sporządzanie projektów wystąpień wykraczających w sprawach dotyczących Osiedla.
  5. Inicjowanie działań społecznych, użytecznych dla miasta i jego mieszkańców.
  6. Zatwierdzanie preliminarza przychodów i rozchodów Rady Osiedla.
  7. Współdziałanie ze spółdzielczymi radami w Osiedlu.
  8. Utrzymanie stałej więzi z Radą Parafialną.
  9. Kuratela nad świetlicami mającymi swoją siedzibę w Osiedlu.
  10. Współpraca z organizacjami społecznymi działającymi na terenie Osiedla.
  11. Kształtowanie zasad współżycia społecznego.
  12. Organizowanie na terenie miasta imprez w ramach ogólnie obowiązujących przepisów.
  13. Współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Osiedla konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miejskiej o podstawowym znaczeniu  dla mieszkańców miasta, a w szczególności mienia komunalnego oraz programów   inwestycyjnych i remontowych.
  14. Współdziałanie z radnymi z terenu Osiedla w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowania wniosków dotyczących miasta.
  15. Informacja ogólna o możliwości kontaktu mieszkańców z dyżurującymi członkami Zarządu Osiedla.
  16. Współpraca z organami odpowiedzialnymi za utrzymanie ładu i porządku publicznego.
  17. Rada Osiedla poprzez wydelegowanych swoich przedstawicieli może brać udział w posiedzeniach komisji stałych Rady Miejskiej, jeżeli dotyczą spraw miasta na prawach ekspertów w sprawach miasta.

ROZDZIAŁ III

Zarząd Osiedla, Przewodniczący Zarządu Osiedla.

§ 8

Organem wykonawczym Osiedla jest Zarząd Osiedla zwany Zarządem. Do zadań i kompetencji Zarządu Osiedla należy :

  1. Koordynowanie i organizowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych.
  2. Kierowanie realizacją uchwał Rady Osiedla.
  3. Prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki składnikami majątkowymi mienia które Osiedle ma w swojej dyspozycji w tym również środkami finansowymi, akceptowanie dokumentów z tym związanych.
  4. Potwierdzenie okoliczności przy których załatwianiu wymagają tego przepisy prawne.
  5. Występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Osiedla i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie.
  6. Prowadzenie administracji i ewidencji w ramach instrukcji kancelaryjnej Rady Miejskiej obiegu dokumentów finansowych zgodnie z wytycznymi Skarbnika Gminy w ramach budżetu gminy.
  7. Sporządzanie rozliczeń działalności gospodarczej i finansowej miasta w zakresie kompetencji Osiedla.
  8. Opracowanie i przedkładanie Radzie Osiedla do akceptacji projektów uchwał oraz programów pracy samorządu Osiedla.

§9

1.      Na czele Zarządu stoi Przewodniczący Rady Osiedla.

Do obowiązków Przewodniczącego w szczególności należy :

1)      Zwoływanie zebrań mieszkańców.

2)      Zwoływanie posiedzeń Rady Osiedla.

3)      Zwoływanie posiedzeń Zarządu Osiedla.

4)      Wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki warunków życia w osiedlu

5)      Uczestniczenie na naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza.

6)      Pełnienie roli męża zaufania w lokalnym środowisku.

7)      Wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej

 

2.      Przewodniczący Rady Osiedla korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.

3.      Przewodniczący Rady Osiedla nie będący radnym bierze udział w sesjach Rady Miejskiej bez prawa udziału w głosowaniu.

l) Przewodniczący otrzymuje zawiadomienia i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługującym radnym,

2) Ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków na sesjach   zabierania głosu w dyskusji, zgodnie ze statutem gminy.

3) Przewodniczący za swoje uczestnictwo w pracach Rady otrzymuje dietę w wysokości uchwalonej oddzielną uchwałą Rady Miejskiej

4)Na posiedzenia komisji stałych Rady Miejskiej w Głogowie Młp. na których rozpatruje się sprawy dotyczące bezpośrednio Osiedla, Burmistrz zaprasza Przewodniczącego Rady Osiedla do udziału w tych posiedzeniach

ROZDZAŁ IV

Zasady gospodarki finansowej Osiedla.

 

 

 

§ 10

 

Uprawnienia Osiedla jako jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy określa Statut Gminy Głogów Małopolski.

§ 11

Gospodarka finansowa jest prowadzona w ramach budżetu gminy.

§ 12

Dochody Osiedla tworzą:

-       przychody własne pochodzące z najmu i dzierżawy lokali oraz z organizowanych przez Radę Osiedla imprez.

-         środki pochodzące z budżetu gminy,

-      dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych,

-         inne dochody

 

 

§ 13

Środki finansowe dla Osiedla przeznacza się na :

-         zakup wyposażenia,

-         remonty ulic oraz pozostałej infrastruktury na Osiedlu,

-         utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego w zarząd Osiedla,

-         wydatki związane z utrzymaniem lokali,

działalność organów Osiedla i obsługę techniczno-kancelaryjną oraz finansową.

§ 14

Plan finansowo-rzeczowy Osiedla podlega uzgodnieniu z Radą Miejską w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.

Uchwała budżetowa jest podstawą wydatkowania środków będących w dyspozycji Osiedla.

§ 15

Księgowość dochodów i wydatków Osiedla prowadzi Urząd Miejski w Głogowie Młp.

§ 16

Osiedle nie posiada osobowości prawnej.

§ 17

Rada Miejska za pomocą własnych komisji dokonuje rewizji gospodarki finansowej osiedla, z której protokoły wraz z wnioskami winny być przedkładane Radzie Miejskiej.

 

ROZDZIAŁ V

Zasady i tryb zwoływania zebrań mieszkańców oraz warunki i ważność podejmowania uchwał.

§ 18

Prawo do udziału w zebraniach mieszkańców mają wszyscy mieszkańcy Osiedla. Prawo głosowania mają stali mieszkańcy miasta posiadający prawo wyborcze do Rady Miejskiej.

§ 19

 Zebranie mieszkańców zwołuje Przewodniczący Rady Osiedla:

z własnej inicjatywy,

-         na żądanie co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania,
- z inicjatywy Rady Osiedla,

-         na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza.

§ 20

Zebranie mieszkańców odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż l raz w roku.

Termin i miejsce oraz szczegółowy porządek zebrania mieszkańców podaje do

wiadomości publicznej Przewodniczący Rady Osiedla w sposób zwyczajowo przyjęty w mieście.

Zebranie, zwoływane na zasadach określonych w niniejszym § , winno odbywać się w terminie 7 dni od daty ogłoszenia, chyba że wnioskodawca proponuje późniejszy termin.

§ 21

Zebranie mieszkańców jest ważne gdy mieszkańcy Osiedla zostali o nim powiadomieni zgodnie z przyjętym zwyczajowo sposobem.

Zebranie mieszkańców otwiera Przewodniczący Rady Osiedla i przewodniczy jego obradom. Zebranie może każdorazowo powierzyć prowadzenie zebrania poprzez wybór przewodniczącego spośród osób uczestniczących w zebraniu, przed zatwierdzeniem porządku obrad.

Skonsultowany z Radą Osiedla porządek zebrania przedstawia przewodniczący do zatwierdzenia.

Obowiązkiem Przewodniczącego Rady osiedla jest zapewnienie referentów spraw poruszanych na zebraniu.

Z odbytego zebrania spisywany jest protokół którego kopia przekazywana jest Burmistrzowi.

ROZDZIAŁ VI

Postanowienia końcowe.

§ 22

Uchwały organów Osiedla winny zawierać:

1)      numer,

2)      nazwę organu,

3)      merytoryczną regulację,

Uchwały podpisuje przewodniczący organu, który podjął uchwałę.

§ 23

Z posiedzeń organów Osiedla sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący posiedzenia i protokolant.

§ 24

Zmiany Statutu Osiedla dokonuje Rada Miejska w Głogowie Młp. po skonsultowaniu z Radą Osiedla.

§ 25

W przypadkach spornych postanowień Statutu interpelacje wiążące podejmuje Burmistrz w Głogowie Młp

§ 26

W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem maj ą zastosowanie : ustawa z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz .U . z 2001 r Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami), Statut Gminy Głogów Małopolski.

 

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 477470

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl