Uchwały V kadencji
UCHWAŁA Nr VI/41/2007
Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim
z dnia 28 marca 2007 roku
w sprawie uchwalenia statutu Osiedla Centrum w Głogowie Małopolskim Na podstawie art.18 ust.2 pkt.7 , art.35 ust. l oraz art.40 ust.2 pkt. l ustawy z dnia 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001 r. Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami)
Rada Miejska postanawia:
§ l
Uchwalić Statut Osiedla Centrum w Głogowie Małopolskim stanowiący załącznik do niniejszej uchwały.
§ 2
Wykonanie uchwały powierza się Burmistrzowi Głogowa Małopolskiego.
§ 3
Traci moc uchwała Nr I/23/2002 Rady Miejskiej w Głogowie Młp. z dnia 19 listopada 2002 r. w sprawie uchwalenia statutu Miasta Głogowa Małopolskiego.
§ 4
Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia jej ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podkarpackiego.
Karol Kamler
Załącznik do Uchwały Nr VI/41/2007
Rady Miejskiej w Głogowie Małopolskim
z dnia 28 marca 2007 r.
STATUT OSIEDLA CENTRUM
ROZDZIAŁ I
Nazwa i teren działania.
§ l
- Osiedle Centrum jest jednostką pomocniczą Gminy Głogów Małopolski.
- Nazwa jednostki pomocniczej brzmi „Osiedle Centrum " zwane w dalszej części statutu „Osiedlem".
§2
- Samorząd mieszkańców Osiedla działa na podstawie przepisów prawa, a w szczególności:
1) ustawy z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz U z 2001r Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami),
2) Statutu Gminy Głogów Małopolski,
3) niniejszego statutu.
§ 3
- Terenem działania jest Osiedle obejmuje granice określone Uchwałą Rady Miejskiej Nr VI/ 39/2007 .
- Siedzibą Rady Osiedla jest budynek ratusza Urzędu Miejskiego w Głogowie Młp. Rynek 1.
ROZDZIAŁ II
Tryb wyboru organów, organizacja i zakres działania
§ 4
l. Organami Osiedla są:
- Rada Osiedla
- Zarząd Osiedla
§ 5
Organem uchwałodawczym w Osiedlu jest Rada Osiedla.
- W skład Rady wchodzą członkowie wybrani z grona mieszkańców Osiedla .
- Liczba członków Rady Osiedla ustalona zgodnie z art. 17 pkt 1. ustawy o samorządzie gminnym wynosi 15 osób.
- Członkowie Rady Osiedla wybierani są przez ogólne zebranie zwykłą większością głosów spośród nieograniczonej liczby kandydatów przez stałych mieszkańców Osiedla uprawnionych do głosowania.
- Przygotowanie wyborów, zawiadomienie o terminie, dokonuje Burmistrz i podaje do wiadomości mieszkańców Osiedla na 7 dni przed wyznaczoną datą zebrania. Przeprowadzenie wyborów dokonuje komisja skrutacyjna wybrana z mieszkańców Osiedla w składzie co najmniej 3 – osobowym, wybrana spośród uczestników zebrania. Członkowie komisji skrutacyjnej nie mogą kandydować do Rady Osiedla.
- Do obowiązków komisji należy ustalenie listy kandydatów, przeprowadzenie wyborów, sporządzenie protokołu z wynikami wyborów. Protokół podpisują członkowie komisji. Z zebrania sporządza się protokół w 2. egzemplarzach, który podpisywany jest przez przewodniczącego zebrania oraz protokolanta.
- Dla dokonania ważnego wyboru Rady Osiedla na zebraniu wymagana jest obecność co najmniej 1/10 uprawnionych do głosowania mieszkańców Osiedla.
- O ile w wyznaczonym terminie nie uzyskano wymaganej liczby mieszkańców, wybory w nowym terminie mogą być przeprowadzone bez względu na liczbę obecnych na zebraniu, jeżeli ta informacja została zawarta w ogłoszeniu o zwołaniu zebrania.
- Wybory do Rady Osiedla przeprowadza się według następujących zasad:
- głosowanie odbywa się w trybie tajnym, spośród nieograniczonej liczby kandydatów na opieczętowanych pieczęcią Rady Miejskiej kartach do głosowania
- przed przystąpieniem do głosowania wszyscy kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie
- nazwiska na karcie do głosowania umieszczone są w kolejności alfabetycznej
- nieważne są karty całkowicie przedarte oraz inne niż ustalone przez komisje skrutacyjną
- głos otrzymują ci kandydaci, których nazwiska na karcie nie zostały skreślone w ilości odpowiadającej liczbie członków Rady Osiedla
- jeżeli na karcie do głosowania pozostało więcej nazwisk od liczby członków Rady Osiedla oznacza to, że uprawniony do głosowania nie dokonał wyboru
- jeżeli skreślono wszystkie nazwiska oznacza to również, że uprawniony do głosowania nie dokonał wyboru
- Wyniki głosowania i wyborów do Rady Osiedla stwierdza uchwała zebrania mieszkańców.
10. Rada Osiedla obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez Przewodniczącego Rady Osiedla w miarę potrzeb, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał
11. Wybrani członkowie Rady Osiedla ze swojego grona wybierają i mogą odwołać:
Przewodniczącego Rady Osiedla, który pełni zarazem funkcję Przewodniczącego Zarządu Osiedla, Zastępcę Przewodniczącego Rady Osiedla oraz pozostałych członków Zarządu Osiedla. Zarząd Osiedla składa się z 4 osób wybranych spośród Rady Osiedla. W skład Zarządu Osiedla wchodzi Przewodniczący Rady Osiedla i jego zastępca.
§ 6
1. Do kompetencji zebrania mieszkańców Osiedla należy:
1) Wybranie i odwoływanie Rady Osiedla.
2) Członkowie Rady Osiedla są bezpośrednio odpowiedzialni przed zebraniem mieszkańców i mogą być przez zebranie odwołani przed upływem kadencji jeżeli nie wykonują swoich obowiązków, naruszają po stanowienia Statutu i uchwał zebrania lub dopuścili się czynu dyskwalifikującego w opinii środowiska.
3) Odwołanie z zajmowanych funkcji może być podjęte jedynie po wysłuchaniu zainteresowanego.
4) Odwołanie następuje zwykłą większością głosów w głosowaniu jawnym z zachowaniem warunków określonych w §21.
- Z wnioskiem o odwołanie Przewodniczącego Rady Osiedla może wystąpić również Burmistrz
§ 7
Do zadań i kompetencji Rady Osiedla należy:
- Przygotowywanie zebrań mieszkańców miasta.
- Zbieranie wniosków i innych propozycji mieszkańców w sprawach istotnych dla miasta.
- Podejmowanie uchwał w sprawach dotyczących Osiedla .
- Sporządzanie projektów wystąpień wykraczających w sprawach dotyczących Osiedla.
- Inicjowanie działań społecznych, użytecznych dla miasta i jego mieszkańców.
- Zatwierdzanie preliminarza przychodów i rozchodów Rady Osiedla.
- Współdziałanie ze spółdzielczymi radami w Osiedlu.
- Utrzymanie stałej więzi z Radą Parafialną.
- Kuratela nad świetlicami mającymi swoją siedzibę w Osiedlu.
- Współpraca z organizacjami społecznymi działającymi na terenie Osiedla.
- Kształtowanie zasad współżycia społecznego.
- Organizowanie na terenie miasta imprez w ramach ogólnie obowiązujących przepisów.
- Współuczestnictwo w organizowaniu i przeprowadzaniu przez Radę Osiedla konsultacji społecznej projektów uchwał Rady Miejskiej o podstawowym znaczeniu dla mieszkańców miasta, a w szczególności mienia komunalnego oraz programów inwestycyjnych i remontowych.
- Współdziałanie z radnymi z terenu Osiedla w zakresie organizacji spotkań z wyborcami, dyżurów oraz kierowania wniosków dotyczących miasta.
- Informacja ogólna o możliwości kontaktu mieszkańców z dyżurującymi członkami Zarządu Osiedla.
- Współpraca z organami odpowiedzialnymi za utrzymanie ładu i porządku publicznego.
- Rada Osiedla poprzez wydelegowanych swoich przedstawicieli może brać udział w posiedzeniach komisji stałych Rady Miejskiej, jeżeli dotyczą spraw miasta na prawach ekspertów w sprawach miasta.
ROZDZIAŁ III
Zarząd Osiedla, Przewodniczący Zarządu Osiedla.
§ 8
Organem wykonawczym Osiedla jest Zarząd Osiedla zwany Zarządem. Do zadań i kompetencji Zarządu Osiedla należy :
- Koordynowanie i organizowanie inicjatyw i przedsięwzięć społecznych.
- Kierowanie realizacją uchwał Rady Osiedla.
- Prowadzenie zarządu, administracji i gospodarki składnikami majątkowymi mienia które Osiedle ma w swojej dyspozycji w tym również środkami finansowymi, akceptowanie dokumentów z tym związanych.
- Potwierdzenie okoliczności przy których załatwianiu wymagają tego przepisy prawne.
- Występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb Osiedla i jego mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie.
- Prowadzenie administracji i ewidencji w ramach instrukcji kancelaryjnej Rady Miejskiej obiegu dokumentów finansowych zgodnie z wytycznymi Skarbnika Gminy w ramach budżetu gminy.
- Sporządzanie rozliczeń działalności gospodarczej i finansowej miasta w zakresie kompetencji Osiedla.
- Opracowanie i przedkładanie Radzie Osiedla do akceptacji projektów uchwał oraz programów pracy samorządu Osiedla.
§9
1. Na czele Zarządu stoi Przewodniczący Rady Osiedla.
Do obowiązków Przewodniczącego w szczególności należy :
1) Zwoływanie zebrań mieszkańców.
2) Zwoływanie posiedzeń Rady Osiedla.
3) Zwoływanie posiedzeń Zarządu Osiedla.
4) Wpływanie na wykorzystanie aktywności mieszkańców służącej poprawie gospodarki warunków życia w osiedlu
5) Uczestniczenie na naradach sołtysów, zwoływanych okresowo przez Burmistrza.
6) Pełnienie roli męża zaufania w lokalnym środowisku.
7) Wykonywanie powierzonych mu przepisami prawa zadań z zakresu administracji publicznej
2. Przewodniczący Rady Osiedla korzysta z ochrony prawnej przysługującej funkcjonariuszom publicznym.
3. Przewodniczący Rady Osiedla nie będący radnym bierze udział w sesjach Rady Miejskiej bez prawa udziału w głosowaniu.
l) Przewodniczący otrzymuje zawiadomienia i materiały dotyczące obrad na warunkach przysługującym radnym,
2) Ma prawo zgłaszania interpelacji i wniosków na sesjach zabierania głosu w dyskusji, zgodnie ze statutem gminy.
3) Przewodniczący za swoje uczestnictwo w pracach Rady otrzymuje dietę w wysokości uchwalonej oddzielną uchwałą Rady Miejskiej
4)Na posiedzenia komisji stałych Rady Miejskiej w Głogowie Młp. na których rozpatruje się sprawy dotyczące bezpośrednio Osiedla, Burmistrz zaprasza Przewodniczącego Rady Osiedla do udziału w tych posiedzeniach
ROZDZAŁ IV
Zasady gospodarki finansowej Osiedla.
§ 10
Uprawnienia Osiedla jako jednostki pomocniczej do prowadzenia gospodarki finansowej w ramach budżetu gminy określa Statut Gminy Głogów Małopolski.
§ 11
Gospodarka finansowa jest prowadzona w ramach budżetu gminy.
§ 12
Dochody Osiedla tworzą:
- przychody własne pochodzące z najmu i dzierżawy lokali oraz z organizowanych przez Radę Osiedla imprez.
- środki pochodzące z budżetu gminy,
- dobrowolne wpłaty osób fizycznych i prawnych,
- inne dochody
§ 13
Środki finansowe dla Osiedla przeznacza się na :
- zakup wyposażenia,
- remonty ulic oraz pozostałej infrastruktury na Osiedlu,
- utrzymanie i konserwację mienia komunalnego przekazanego w zarząd Osiedla,
- wydatki związane z utrzymaniem lokali,
działalność organów Osiedla i obsługę techniczno-kancelaryjną oraz finansową.
§ 14
Plan finansowo-rzeczowy Osiedla podlega uzgodnieniu z Radą Miejską w terminie do końca roku poprzedzającego rok budżetowy.
Uchwała budżetowa jest podstawą wydatkowania środków będących w dyspozycji Osiedla.
§ 15
Księgowość dochodów i wydatków Osiedla prowadzi Urząd Miejski w Głogowie Młp.
§ 16
Osiedle nie posiada osobowości prawnej.
§ 17
Rada Miejska za pomocą własnych komisji dokonuje rewizji gospodarki finansowej osiedla, z której protokoły wraz z wnioskami winny być przedkładane Radzie Miejskiej.
ROZDZIAŁ V
Zasady i tryb zwoływania zebrań mieszkańców oraz warunki i ważność podejmowania uchwał.
§ 18
Prawo do udziału w zebraniach mieszkańców mają wszyscy mieszkańcy Osiedla. Prawo głosowania mają stali mieszkańcy miasta posiadający prawo wyborcze do Rady Miejskiej.
§ 19
Zebranie mieszkańców zwołuje Przewodniczący Rady Osiedla:
z własnej inicjatywy,
- na żądanie co najmniej 1/10 mieszkańców uprawnionych do głosowania,
- z inicjatywy Rady Osiedla,
- na polecenie Rady Miejskiej lub Burmistrza.
§ 20
Zebranie mieszkańców odbywa się w miarę istniejących potrzeb, jednak nie rzadziej niż l raz w roku.
Termin i miejsce oraz szczegółowy porządek zebrania mieszkańców podaje do
wiadomości publicznej Przewodniczący Rady Osiedla w sposób zwyczajowo przyjęty w mieście.
Zebranie, zwoływane na zasadach określonych w niniejszym § , winno odbywać się w terminie 7 dni od daty ogłoszenia, chyba że wnioskodawca proponuje późniejszy termin.
§ 21
Zebranie mieszkańców jest ważne gdy mieszkańcy Osiedla zostali o nim powiadomieni zgodnie z przyjętym zwyczajowo sposobem.
Zebranie mieszkańców otwiera Przewodniczący Rady Osiedla i przewodniczy jego obradom. Zebranie może każdorazowo powierzyć prowadzenie zebrania poprzez wybór przewodniczącego spośród osób uczestniczących w zebraniu, przed zatwierdzeniem porządku obrad.
Skonsultowany z Radą Osiedla porządek zebrania przedstawia przewodniczący do zatwierdzenia.
Obowiązkiem Przewodniczącego Rady osiedla jest zapewnienie referentów spraw poruszanych na zebraniu.
Z odbytego zebrania spisywany jest protokół którego kopia przekazywana jest Burmistrzowi.
ROZDZIAŁ VI
Postanowienia końcowe.
§ 22
Uchwały organów Osiedla winny zawierać:
1) numer,
2) nazwę organu,
3) merytoryczną regulację,
Uchwały podpisuje przewodniczący organu, który podjął uchwałę.
§ 23
Z posiedzeń organów Osiedla sporządza się protokół, który podpisuje przewodniczący posiedzenia i protokolant.
§ 24
Zmiany Statutu Osiedla dokonuje Rada Miejska w Głogowie Młp. po skonsultowaniu z Radą Osiedla.
§ 25
W przypadkach spornych postanowień Statutu interpelacje wiążące podejmuje Burmistrz w Głogowie Młp
§ 26
W sprawach nie uregulowanych niniejszym Statutem maj ą zastosowanie : ustawa z 8 marca 1990r o samorządzie gminnym (tj. Dz .U . z 2001 r Nr 142 póz. 1591 z późn. zmianami), Statut Gminy Głogów Małopolski.