Uchwały IV kadencji 

data publikacji: 02-10-2008 | 12:05data ostatniej modyfikacji: 02-10-2008 | 12:05
Uchwały Nr XXXIX/411/2005 w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla zadania pn. „Budowa sieci szerokopasmowej Resman na terenie Gminy Głogów Młp.”
15 grudnia 2005

Uchwała Nr XXXIX/ 411/2005

Rady Miejskiej w Głogowie Młp.

z dnia 5 grudnia 2005

 

w sprawie uchwalenia Wieloletniego Programu Inwestycyjnego dla zadania pn. „Budowa sieci szerokopasmowej Resman na terenie Gminy Głogów Młp.”

 

Na podstawie art.18 ust. 2 pkt 6 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym

(tekst jednolity Dz. U. z 2001r. nr 142 poz. 1591 z późn. zm) oraz ustawy z dnia 26 listopada1998r. o finansach publicznych (tj. Dz. U. z 2003 r. nr 15 poz. 148)

 

Rada Miejska uchwala, co następuje:

 

§ 1

 

  1. Uchwala się Wieloletni Program Inwestycyjny dla działania pn. „Infrastruktura społeczeństwa informatycznego”
  2. Cel programu: Budowa sieci szerokopasmowej Resman na terenie Gminy Głogów Młp.
  3. Okres realizacji programu: lata 2007-2008
  4. Łączne nakłady na program: 870 000 złotych
  5. Nazwa zadania: Budowa sieci szerokopasmowej Resman na terenie Gminy Głogów Młp.”
  6. Uzasadnienie celowości: Na przeważającym obszarze Gminy Głogów Młp. siecią szerokopasmową dysponuje tylko operator dominujący, który ze względu na swą monopolistyczną pozycję nie jest zainteresowany dążeniem do zdecydowanego obniżania cen oferowanych usług. Ceny łącz szerokopasmowych i ograniczenia w ich dostępie generują duże wydatki na telekomunikację i Internet tak poszczególnych jednostek budżetowych, jak mieszkańców gminy. Opłaty za łącza szerokopasmowe i usługi towarzyszące dla samych miejskich jednostek oświatowych u operatora dominującego rocznie generują wysokie kwoty Bez sieci szerokopasmowej działającej w schemacie Intranetu oprogramowanie to nie będzie funkcjonowało, gdyż wymaga ciągłego przesyłania dużych ilości danych pomiędzy placówkami i Urzędem Miasta. Jeszcze większa kwota jest rocznie ponoszona na opłaty telefoniczne. Gminna sieć szerokopasmowa umożliwia zastosowanie cyfrowej telefonii internetowej typu VoIP (Voice over Internet Protocol, głos oparty na protokole internetowym), dokładnie odpowiadającej od strony funkcjonalnej, niezawodności i jakości połączeń telekomunikacji stacjonarnej, ale wykorzystującej typową infrastrukturę sieci komputerowej, co powoduje znaczną obniżkę kosztów połączeń.
  7. Planowany zakres rzeczowy:

-    połączenia siecią szerokopasmową Urzędu Miejskiego z jednostkami: ZGKiM, Zespól Administracyjny Szkół (budynek Sokoła), MGOPS, GDKiB, SLO, Zespół Szkół w Głogowie Młp., Przedszkole Samorządowe, OSP Głogów Młp., Stacja Uzdatniania Wody w Zabajce.

-         zakup oprogramowania systemu elektronicznego obiegu dokumentów

-         instalacja kiosku internetowego w Urzędzie Miejskim umożliwiający dostęp mieszkańcom do szerokopasmowego internetu

-         wymiana komputerów 117 sztuk

-         zakup oprogramowania systemowego oraz pakietów biurowych

  1. Planowany okres realizacji zadania: lata 2007 – 2008
  2. Przewidywane efekty realizacji zadania: realizacja zadania przyczyni się do szybkiej wymiany informacji pomiędzy jednostkami budżetowymi Gminy, obniży koszty połączeń telefonicznych, umożliwi mieszkańcom załatwianie spraw w Urzędzie oraz jednostkach organizacyjnych w systemie elektronicznego obiegu dokumentów.
  3. Planowane łączne nakłady finansowe na zadanie: 870 000 złotych

-         rok 2007 – 522 000 zł z tego EFRR 391 500 zł – w tym środki własne 130 500zł

-         rok 2008 – 348 000 zł z tego EFRR 261 000 zł – w tym środki własne 87 000zł

  1. Jednostka realizująca program: Urząd Miejski w Głogowie Młp.

 

§ 2

 

Wykonanie uchwały powierz się Burmistrzowi Głogowa Młp.

 

§ 3

 

Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

 

 

Przewodniczący Rady Miejskiej

 

  Karol Kamler               

 

 


 

 

 

 

 

Budowa sieci szerokopasmowej

Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego na lata 2004 – 2006 w ramach Priorytetu 1 – Rozbudowa i modernizacja infrastruktury służącej wzmacnianiu konkurencyjności regionów przewiduje Działanie 1.5 – Infrastruktura społeczeństwa informacyjnego. Uzupełnienie programu ZPORR, przyjęte do realizacji 16 kwietnia br. przewiduje dofinansowanie w wysokości 75% kwalifikujących się wydatków publicznych na budowę lokalnych szerokopasmowych i bezpiecznych sieci, współdziałających ze szkieletowymi sieciami regionalnymi i krajowymi, których beneficjentami są samorządy lokalne lub ich związki.
Na przeważającym obszarze Gminy Miasto Rzeszów siecią szerokopasmową dysponuje tylko operator dominujący, który ze względu na swą monopolistyczną pozycję nie jest zainteresowany dążeniem do zdecydowanego obniżania cen oferowanych usług. Ceny łącz szerokopasmowych i ograniczenia w ich dostępie generują duże wydatki na telekomunikację i Internet tak poszczególnych jednostek budżetowych, jak mieszkańców gminy. Opłaty za łącza szerokopasmowe i usługi towarzyszące dla samych miejskich jednostek oświatowych u operatora dominującego rocznie generowałyby kwotę znacznie przekraczającą 1 mln zł, stąd też na dzień dzisiejszy łącza takie posiada zaledwie kilka jednostek. Tym czasem trwa wdrożenie w prawie 100 placówkach oświatowych kompleksowego pakietu „Budżet Optivum” – czyli oprogramowania automatyzującego tworzenie i rozliczanie budżetu oświaty, powiązanego z Wydziałem Edukacji w zakresie planowania i Wydziałem Budżetowym na szczeblu rozliczeń i sprawozdawczości. Bez sieci szerokopasmowej działającej w schemacie Intranetu oprogramowanie to nie będzie funkcjonowało, gdyż wymaga ciągłego przesyłania dużych ilości danych pomiędzy placówkami i Urzędem Miasta. Jeszcze większa kwota jest rocznie ponoszona na opłaty telefoniczne. Gminna sieć szerokopasmowa umożliwia zastosowanie cyfrowej telefonii internetowej typu VoIP (Voice over Internet Protocol, głos oparty na protokole internetowym), dokładnie odpowiadającej od strony funkcjonalnej, niezawodności i jakości połączeń telekomunikacji stacjonarnej, ale wykorzystującej typową infrastrukturę sieci komputerowej, co powoduje znaczną obniżkę kosztów połączeń.
Zatem sieć szerokopasmowa pozwoli połączyć wszystkie jednostki organizacyjne gminy jedną dużą siecią komputerową typu MAN (Metropolitan Area Network), eliminując koszty dzierżawy łącz internetowych i telefonicznych i umożliwiając bezpłatne rozmowy wewnątrz sieci. Wyjście do operatorów szkieletowych zapewni zmodernizowana 5-letnia centrala cyfrowa Urzędu Miasta, zdolna obsłużyć kilkanaście tysięcy abonentów.
Sieć ta będzie podstawą służącą jako nośnik informacji między instytucjami Gminy i jej mieszkańcami w ramach realizacji priorytetów, wynikających ze Strategii Informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej na lata 2004-2006, która zakłada uruchomienie elektronicznej obsługi spraw mieszkańców przez Internet w gminach w drugiej połowie 2005 roku, co jest pochodną wymagań tzw. Strategii Lizbońskiej, przyjętej przez Unię Europejską. Według doświadczeń państw unijnych, które już wprowadziły obsługę spraw przez Internet, efektywność administracji publicznej zostanie przez to zwiększona o ponad 40%. Aby zapewnić środki na utrzymanie i rozwój sieci po jej uruchomieniu przewiduje się włączenie do niej ok. 5000 mieszkańców Rzeszowa i gmin ościennych, głównie z bloków osiedli mieszkaniowych, którzy dzięki temu będą mogli zrezygnować z dostaw operatora dominującego, gdyż w studium wykonalności zakłada się ponad 20% obniżkę kosztów połączeń zewnętrznych w porównaniu ze stawkami operatora dominującego. Dla maksymalnego obniżenia kosztów inwestycji i czasu jej trwania (brak uzyskiwania pozwoleń na budowę) sieć szerokopasmowa nie będzie wykorzystywać drogich i czasochłonnych w budowie połączeń światłowodowych, tylko radiowe, oparte na chronionych pasmach częstotliwości radiowych służących do profesjonalnej telekomunikacji z zakresu 3,5 – 3,7 GHz, które zostały uzyskane w Urzędzie Regulacji Telekomunikacji i Poczty w roku ubiegłym, dla potrzeb cyfrowego monitoringu miasta. Obok urządzeń sieciowych i częstotliwości radiowych również pomieszczenia służące do monitoringu miasta zostaną w pełni wykorzystane do budowy sieci szerokopasmowej, w wyniku standaryzacji urządzeń służących obu celom, co pozwoli obniżyć koszty realizacji i eksploatacji obydwu tych zadań. Całość inwestycji szacuje się na 4 mln euro, to jest 19 mln zł w ciągu 2 lat, począwszy od II połowy 2004 r. i uzyskanie zwrotu 75% kosztów kwalifikowanych do końca roku 2006. Przewiduje się, że obsługę techniczną i konserwację sieci będzie realizował zespół 10 osób w ramach gospodarstwa pomocniczego lub zakładu budżetowego gminy.
Tworząc własną infrastrukturę komputerowej sieci miejskiej miasto nie zamierza w żaden sposób ograniczać działalności, dotychczasowych operatorów telekomunikacyjnych i providerów internetowych na swym terenie – zarówno dużych, jak i małych firm internetowych, korzystających z rozwiązań WiFi, a jedynie wprowadzić na swym terytorium zdrowe zasady konkurencji, korzystne dla wszystkich, udostępniając tę infrastrukturę wszystkim dostawcom usług zewnętrznych, z podstawowym kryterium - za jak najniższą cenę. Nie można liczyć na rozwiązanie problemu stworzenia komputerowej sieci miejskiej przez małe firmy internetowe, gdyż dysponują one niewielkim potencjałem finansowym, przy ewentualnym wsparciu unijnym dla biznesu sięgającym kwoty 50% całości kosztów kwalifikowanych. Tylko dla samorządów lokalnych jest możliwe dofinansowanie na poziomie 75% kosztów. Jak widać, optymalnym dla wszystkich działających na terenie gminy podmiotów prywatnych i publicznych jest stworzenie przez Miasto powszechnej usługi komunalnej. Własną siecią telekomunikacyjną i internetową dysponują ponad 10 lat wiejskie samorządy gminne na wschód i południe od Rzeszowa, zapoczątkowując w ten sposób dynamiczny rozwój gospodarczy swych społeczności lokalnych, co potwierdza słuszność wdrożenia nowocześniejszego technicznie i technologicznie rozwiązania na terenie miasta i pozostałych gmin ościennych, wchodzących w skład aglomeracji rzeszowskiej.

 

Uruchomienie elektronicznych usług dla ludności
Zbudowanie sieci szerokopasmowej będącej uniwersalnym nośnikiem informacji w postaci elektronicznej na terenie Gminy i włączenie do niej wszystkich jednostek organizacyjnych Miasta oraz znaczącej części mieszkańców, którzy wyrażą na to zgodę, stanowi medium, w którym może dobrze zafunkcjonować zespół pakietów oprogramowania pozwalający zrealizować świadczenie elektronicznych usług dla mieszkańców za pośrednictwem Internetu, znanych pod skrótową nazwą e-urząd. Jest to działanie wpisujące się we wspomniane źródło finansowania ZPORR (1.5). Gmina Miasto Rzeszów wspólnie z Urzędem Marszałkowskim oraz Powiatem Rzeszowskim Ziemskim jest w trakcie uzgadniania porozumienia z Ministerstwem Nauki i Informatyzacji w sprawie wspólnego tworzenia regionalnego portalu internetowego pod nazwą „Wrota Podkarpackie”, który będzie zawierał także elektroniczny obieg i archiwizację wszelkich dokumentów, w tym zeskanowanych tradycyjnych papierowych. Sam portal, umożliwiając obsługę spraw ludności przez Internet, będzie działał w oparciu o zestaw procedur załatwiania tych spraw zgodny z zespołem norm znanych pod nazwą ISO 9000. Oznacza to, że wszystkie urzędy biorące udział w tym przedsięwzięciu przy wsparciu specjalistycznego oprogramowania równocześnie wdrożą i uzyskają certyfikaty zgodności z ISO 9000, co jest warunkiem niezbędnym działania administracji w strukturach unijnych. Równocześnie jednolity sposób załatwiania spraw przez Internet w urzędach wszystkich szczebli Województwa Podkarpackiego w ramach „Wrót Podkarpackich” będzie włączony w portal wyższego szczebla pod nazwą „Wrota Polski”, tworzony przez Ministerstwo Nauki i Informatyzacji, a ten z kolei będzie włączony we „Wrota Europy”, co zakończy budowę systemu jednolitego załatwiania spraw przez Internet w urzędach administracji publicznej Unii. Udział w tym przedsięwzięciu na etapie tworzenia procedur i powstawania specjalistycznego oprogramowania pozwoli Urzędowi Miasta Rzeszowa jak najlepiej uwzględnić w nim własną specyfikę funkcjonowania, a tym samym najlepsze zaspokojenie swych potrzeb w tym zakresie. Przystosowywanie się w okresie późniejszym do gotowego oprogramowania opracowanego pod kątem innych jednostek jest zawsze bardziej kłopotliwe, niewygodne i podrażające koszty wdrożenia, niż oprogramowanie „szyte na miarę”. Wnioski z wprowadzenia przez państwa unijne pakietu elektronicznych usług załatwiania spraw w urzędzie jednoznacznie wskazują na co najmniej 40% wzrost efektywności funkcjonowania urzędu oraz redukcję wydatków na obsługę spraw poprzez wyeliminowanie papierowego obiegu dokumentów i kartotek klasycznych. Budowa portali regionalnych została wpisana także do Strategii informatyzacji Rzeczypospolitej Polskiej e-Polska.

 

 

««« powrót
Liczba odwiedzin: 483705

Urząd Miejski w Głogowie Małopolskim
tel. +48 17 789 7000
e-mail umig@glogow-mlp.pl
www.glogow-mlp.pl