Regulamin
Regulamin Organizacyjny Urzędu Gminy
Rozdział - 1
Zakres działania
Urzędu
Rozdział - 2
Zakres działania WÓJTA, SEKRETARZA I
SKARBNIKA GMINY
Rozdział - 3
Organizacja
Urzędu
Rozdział - 4
Wspólne zadania wszystkich
pracowników samorządowych
Rozdział 5
Zasady podpisywania
pism
Rozdział 6
Zasady funkcjonowania
Urzędu
Rozdział 7
Zasady działania Referatów
1. Urząd Gminy jest jednostką organizacyjną, przy pomocy której
Zarząd, jako organ wykonawczy Gminy realizuje swoje
zadania.
2. Urząd Gminy w Zakliczynie zwany dalej
"Urzędem" realizuje zadania:
- własne Gminy, określone ustawami, Statutem
Gminy, uchwałami Rady i Zarządu Gminy,
- zlecone z zakresu administracji
rządowej, przekazane Gminie z mocy przepisów ogólnie obowiązujących,
-
powierzone w drodze porozumień z właściwymi organami administracji
rządowej,
- wynikające z przepisów szczególnych,
3. Urzędem kieruje
WÓJT, który jest jednocześnie Przewodniczącym Zarządu.
4. Przy
załatwianiu spraw indywidualnych stosuje się przepisy Kodeksu Postępowania
Administracyjnego, chyba że przepisy stanowią inaczej.
Rozdział 2
ZAKRES DZIAŁANIA WÓJTA, SEKRETARZA I SKARBNIKA GMINY
Do zadań
WÓJTA jako kierownika Urzędu należy:
- realizacja zadań nałożonych przez Radę i Zarząd Gminy,
-
kierowanie bieżącymi sprawami Gminy,
- reprezentowanie Gminy na
zewnątrz,
- podejmowanie czynności należących do kompetencji Zarządu w
przypadkach nie cierpiących zwłoki związanych z bezpośrednim zagrożeniem
interesu publicznego,
- składanie jednoosobowo oświadczenia woli w związku z
prowadzeniem bieżącej działalności w ramach posiadanego upoważnienia
Zarządu,
- przedstawianie Radzie Gminy i Zarządowi projektów uchwał każdemu z
tych organów według jego kompetencji,
- nadzorowanie działalności organów
sołectwa i czuwanie nad mieniem sołectw,
- wydawanie decyzji w indywidualnych
sprawach z zakresu administracji publicznej. Wójt może upoważnić pracowników
Urzędu Gminy do wydawania w jego imieniu decyzji administracyjnych,
-
przyjmowanie obywateli w sprawach skarg i wniosków,
- przekazywanie
Wojewodzie wszystkich Uchwał Rady Gminy w terminie 7 dni od daty ich
podjęcia,
- współdziałanie z wojewodą przy wykonywaniu zadań zleconych z
zakresu administracji rządowej nakazanych ustawami , nadzorowanie realizacji
zadań zleconych z zakresu administracji rządowej w ramach podpisanych
porozumień,
- informowanie Wojewody o zamiarze przystąpienia do związku
międzygminnego,
- zabezpieczanie terminowego przedstawiania projektów budżetu
Regionalnej Izbie Obrachunkowej,
- prowadzenie polityki kadrowej i gospodarki
funduszem płac w Urzędzie,
- nadzorowanie dyscypliny pracy,
-
rozstrzyganie sporów kompetencyjnych,
- ustalanie zakresów czynności i
odpowiedzialności dla pracowników Urzędu,
- wykonywanie uprawnień
zwierzchnika służbowego w stosunku do pracowników Urzędu oraz kierowników
jednostek organizacyjnych z wyłączeniem zatrudniania i zwalniania kierowników
jednostek organizacyjnie wyodrębnionych,
- przyjmowanie ustnych oświadczeń
ostatniej woli spadkodawcy,
- przyjmowanie oświadczeń o stanie majątkowym
członków Zarządu i pracowników Urzędu,
- organizowanie pracy Zarządu i
przewodniczenie jego posiedzeniom,
- składanie oświadczeń woli w imieniu
Gminy wraz z wybranym przez Radę członkiem Zarządu,
- składanie Radzie Gminy
informacji o działalności międzysesyjnej Wójta i Zarządu Gminy,
-
uczestniczenie w pracach związków i porozumień komunalnych międzygminnych o ile
Rada Gminy nie wyznaczy innego przedstawiciela,
- wykonywanie innych zadań
zastrzeżonych do kompetencji Wójta przepisami prawa a nie wymienione
wyżej.
2. Jeżeli Wójt nie pełni obowiązków z powodu urlopu, choroby albo
innych przyczyn zastępuje go Sekretarz Gminy.
Zakres zastępstwa rozciąga się
na wszystkie prawem określone czynności należące do
Wójta.
SEKRETARZ GMINY zapewnia w
szczególności:
1.W zakresie zabezpieczenia organizacji pracy Zarządu:
-
zabezpiecza przygotowanie materiałów na posiedzenia,
- zapewnia przygotowanie
projektów uchwał Zarządu i Rady Gminy,
- przedstawia propozycje dotyczące
sposobu wykonywania Uchwał,
- zabezpiecza niezbędną dokumentację dotyczącą
zatrudniania i zwalniania kierowników gminnych jednostek,
- zabezpiecza
wykonanie zadań zleconych i przejętych z zakresu administracji
rządowej.
2. W zakresie pomocy Radzie Gminy w wykonywaniu jej funkcji
:
- zabezpiecza obsługę sesji oraz prowadzenie prawem wymaganej
dokumentacji,
- zabezpiecza zawiadomienie radnych o terminach i tematach
posiedzeń zgodnie z ustaleniami Przewodniczącego Rady, oraz dostarczanie im
materiałów niezbędnych do wykonania przez nich powierzonej im funkcji ,
-
zabezpiecza pomoc radnym w utrzymywaniu stałej więzi z mieszkańcami,
-
zabezpiecza obsługę Przewodniczących, komisji stałych i doraźnych powołanych
przez Radę Gminy,
- zabezpiecza ewidencjonowanie postulatów mieszkańców i ich
realizację
- zabezpiecza przygotowanie projektów przepisów gminnych
-
zabezpiecza podanie przepisów gminnych do publicznej wiadomości w sposób
zwyczajowo przyjęty
- zabezpiecza prowadzenie zbioru przepisów gminnych
-
zabezpiecza wypłatę radnym i członkom komisji spoza Rady oraz sołtysom należnych
diet i zwrot kosztów podróży
3. W zakresie funkcjonowania Urzędu :
-
organizuje pracę biura
- odpowiada za dyscyplinę pracy
- egzekwuje
przestrzeganie przez pracowników samorządowych postanowień Statutu Gminy ,
instrukcji kancelaryjnej przepisów k.p.a. oraz Regulaminu Pracy Urzędu
-
zabezpiecza wykonanie przez Urzędników zakresów czynności
- prowadzi kontrolę
wewnętrzną w Urzędzie i w jednostkach podległych organizacyjnie
wyodrębnionych
- zabezpiecza podnoszenie kwalifikacji zawodowych przez
pracowników Urzędu
- przedstawia propozycje rozstrzygnięć w sporach
kompetencyjnych między kierownikami referatów
- załatwia skargi i wnioski
obywateli
- usprawnia organizację pracy Urzędu,
- zabezpiecza warunki
pracy i niezbędne warunki socjalne dla podległych pracowników,
- spisuje
protokoły oświadczenia ostatniej woli spadkodawcy na wypadek
śmierci.
SKARBNIK GMINY w
szczególności:
1. opracowuje projekt budżetu Gminy,
2.
nadzoruje realizację budżetu Gminy,
3. dokonuje analizy budżetu Gminy i na
bieżąco informuje Zarząd Gminy o jego realizacji,
4. stanowi podstawowe
ogniwo kontroli finansowej w jednostkach organizacyjnie wyodrębnionych,
5.
opracowuje i organizuje obieg dokumentów finansowych,
6. nadzoruje pracę
referatu budżetu i podatków,
7. realizuje ustawy o dochodach i finansach
gminy o podatkach i opłacie skarbowej oraz wszystkich innych aktów prawnych
dotyczących finansowej działalności gmin,
8. zapewnia prawidłowe rozliczanie
oraz ochronę mienia komunalnego Gminy przez wskazanie jak to rozliczenie i
ochrona ma wyglądać,
9. informuje Radę Gminy i RIO o odmowie złożenia
kontrasygnaty , względnie sytuacji która tę odmowę mogła spowodować,
10.
przygotowuje projekty uchwał związane z budżetem, podatkami oraz działalnością
finansową Gminy,
11. opracowuje sprawozdania z wykonania budżetu
Gminy,
12. nadzoruje sprawy związane z windykacją należności
podatkowych,
13. odpowiada za stosowanie w Urzędzie Gminy i jednostkach
organizacyjnie wyodrębnionych przepisów ustawy o rachunkowości, prawa
budżetowego i innych ustaw finansowych.
Rozdział 3 ORGANIZACJA URZĘDU
1. Strukturę organizacyjną Urzędu przedstawia schemat
organizacyjny będący integralną częścią regulaminu organizacyjnego i stanowi
załącznik nr 1 do niniejszego regulaminu.
2. Strukturę organizacyjną Urzędu
stanowią referaty w ramach których utworzone są stanowiska pracy, bądź
samodzielne stanowiska pracy.
3. Na czele Referatu stoi kierownik.
4.
Działalnością Referatów kieruje Wójt Gminy przy pomocy Sekretarza Gminy.
5.
Kierownicy referatów odpowiadają za pełną i sprawną oraz terminową realizację
zadań z zakresu nadzorowanego referatu , bądź poleconych im do realizacji
zadań.
6. Stanowiskami kierowniczymi w Urzędzie są:
- Sekretarz
Gminy
- Skarbnik Gminy będący równocześnie Kierownikiem Referatu Budżetu i
Podatków
- Kierownik Referatu Organizacyjno - Prawnego i Spraw
Obywatelskich
- Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego Budownictwa,
Inwestycji i Drogownictwa
- Kierownik Referatu rozwoju gospodarczego,
Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Mienia Komunalnego,
- Kierownik Urzędu Stanu
Cywilnego.
7. Osoby zatrudnione w Urzędzie Gminy na podstawie wyboru,
powołania umowy o pracę są pracownikami samorządowymi, a ich status prawny
określa Ustawa o pracownikach samorządowych.
8. Rozkład czasu pracy
Urzędu:
- w Urzędzie Gminy obowiązuje 5-cio dniowy tydzień pracy w
godzinach od 7.45 - 15.45 codziennie od poniedziałku do piątku.
- w
uzasadnionych przypadkach wójt na wniosek pracownika Urzędu może ustalić
indywidualne godziny pracy w ramach ustawowej normy czasu pracy.
- na
podstawie przepisów Kodeksu Pracy i ustawy samorządowej Wójt może wyznaczyć
dodatkowe dni wolne od pracy.
9.Obsługa stron :
- Środa jest dniem
przyjęć stron przez Wójta.
Gdy środa jest dniem ustawowo wolnym od pracy, to
dniem przyjęć stron jest kolejny dzień tygodnia.
- Sekretarz Gminy,
kierownicy Referatów oraz wszyscy pracownicy samorządowi przyjmują strony
codziennie w godzinach pracy Urzędu.
Rozdział 4 WSPÓLNE ZADANIA
WSZYSTKICH PRACOWNIKÓW SAMORZĄDOWYCH
1. Dbanie o wykonywanie zadań
publicznych Gminy z uwzględnieniem interesu Państwa i Gminy.
2. Dbanie o
prawidłowe i terminowe wykonywanie zadań oraz załatwianie spraw indywidualnych
obywateli.
3. Przestrzeganie przepisów prawa.
4. Wykonywanie wszystkich
zadań sumiennie, sprawnie i bezstronnie.
5. Udzielanie wszelkich informacji
zainteresowanym organom, instytucjom i osobom fizycznym oraz udostępnianie
dokumentacji znajdującej się na stanowisku pracy jeżeli przepisy prawa tego nie
zabraniają.
6. Zachowanie tajemnicy państwowej i służbowej w zakresie przez
prawo przewidzianym.
7. Zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach ze
zwierzchnikami, podwładnymi współpracownikami oraz we wszystkich kontaktach z
obywatelami.
8. Zachowywanie się z godnością w miejscu pracy i poza
nim.
9.Rzetelne realizowanie zakresu powierzonych zadań, a w przypadku
trudności i niepowodzeń zgłaszanie tego bezpośredniemu przełożonemu.
10.
Sumienne i staranne wypełnianie poleceń przełożonych.
Zgłaszanie
Wójtowi na piśmie w przypadkach gdy polecenie przełożonego jest niezgodne z
prawem.
11. Przestrzeganie dyscypliny pracy.
12. Podnoszenie swoich
umiejętności i kwalifikacji zawodowych poprzez zgłębianie wiedzy potrzebnej na
stanowisku pracy.
13. Interesowanie się życiem społecznym i gospodarczym
kraju i Gminy oraz śledzenie działań ustawodawczych Sejmu i Senatu.
14.
Dbanie o powierzony sprzęt oraz inwentarz Urzędu.
15. Zachowanie porządku i
estetyki na stanowisku pracy.
Rozdział V. ZASADY PODPISYWANIA
PISM
1. W Ó J T podpisuje:
- pisma zastrzeżone do podpisu
Wójta odrębnymi przepisami lub mające ze względu na swój charakter specjalne
znaczenie,
- pisma stanowiące korespondencję do organów administracji
rządowej , samorządowej, Sądu Administracyjnego, związków i porozumień
komunalnych,
- pisma stanowiące korespondencję do Regionalnej Izby
Obrachunkowej,
- wszelkie informacje dotyczące Gminy adresowane do Rady i
członków komisji stałych i doraźnych,
- materiały na Sesje Rady i posiedzenia
Komisji,
- umowy o pracę z pracownikami samorządowymi oraz z kierownikami
jednostek organizacyjnie wyodrębnionych,
- zakresy czynności
pracowników,
- odpowiedzi na skargi i wnioski obywateli,
- decyzje
administracyjne w sprawach w których nie zostało udzielone upoważnienie ,
-
zarządzenia i polecenia służbowe,
- odpowiedzi na wnioski radnych, posłów i
senatorów.
2. S E K R E T A R Z G M I N Y
podpisuje:
- pisma kierowane do różnych podmiotów gospodarczych w
sprawach funkcjonowania Urzędu
- korespondencje z zakresu spraw
powierzonych przez Wójta.
3. S K A R B N I K G M I N Y
podpisuje:
- pisma prawnie zastrzeżone do podpisu Skarbnika
Gminy
- korespondencję nie zastrzeżoną do podpisu Wójta, a dotyczącą
polityki finansowej Gminy realizowanej w oparciu o budżet Gminy oraz
obowiązujące przepisy.
4. K I E R O W N I C Y R E F E R A
T Ó W podpisują:
-pisma nie zastrzeżone do podpisu Wójta,
Sekretarza i Skarbnika Gminy
- decyzje w indywidualnych sprawach z
zakresu administracji publicznej w ramach posiadanego pisemnego
upoważnienia.
5. D o k u m e n t y przedstawione do podpisu Wójta,
Sekretarza bądź Skarbnika powinny być uprzednio parafowane przez
zainteresowanego kierownika Referatu a w przypadku, gdy dokument dotyczy kilku
referatów, parafowania pisma dokonują wszyscy zainteresowani kierownicy
.
6. W dokumentach przedstawionych do podpisu Wójta, a w szczególności
sprawozdaniach, analizach materiałach o zasadniczym znaczeniu, powinna być
adnotacja wymieniająca nazwisko i stanowisko pracownika, który materiał
opracował wraz z jego podpisem.
7. Wójt może określić rodzaje spraw do
podpisywania w jego imieniu podległym pracownikom
samorządowym.
Rozdział 6 ZASADY
FUNKCJONOWANIA URZĘDU
1. W Urzędzie Gminy obowiązują zasady i tryb
wykonywania czynności kancelaryjnych określony instrukcją kancelaryjną dla
Urzędów Gmin z dnia 19 07 1990 r.
2. Korespondencja wpływająca do Urzędu
podlega zarejestrowaniu w rejestrze- dzienniku podawczym- w którym wpisuje się
kolejny numer wpływającej korespondencji, nadawcę, czego dotyczy, do kogo jest
skierowana oraz podpis odbierającego.
Rozdział 7 ZASADY DZIAŁANIA
REFERATÓW
REFERAT ORGANIZACYJNO - PRAWNY I SPRAW
OBYWATELSKICH
1. W zakresie organizacji
a) wdrażanie i
czuwanie nad przestrzeganiem Statutu Gminy, Regulaminu Organizacyjnego
instrukcji kancelaryjnej i zakresów działania,
b) przygotowanie i wdrażanie w
życie aktów o charakterze ogólnym regulujących funkcjonowanie Urzędu,
c)
badanie z własnej inicjatywy lub na polecenie przełożonych struktury
organizacyjnej jej usprawnianie celem zapewnienia sprawnego i rytmicznego
funkcjonowania Urzędu,
d) właściwe określenie więzi organizacyjnych
szczególnie służbowych i informacyjnych,
e) koordynowanie terminowego
załatwiania spraw obywateli,
f) racjonalne gospodarowanie
personelem.
2. W zakresie spraw kadrowych
a) prowadzenie spraw
osobowych pracowników Urzędu Gminy oraz kierowników jednostek organizacyjnie
wyodrębnionych,
b) prowadzenie spraw rentowych i emerytalnych tych
pracowników,
c) prowadzenie pełnej dokumentacji w zakresie
wykorzystania urlopów przez pracowników Urzędu Gminy i kierowników jednostek
podległych,
d) kontrolowanie jednostek podległych w zakresie
prawidłowego prowadzenia dokumentacji z zakresu prawa pracy,
e) sporządzanie
list obecności, ewidencji wyjść pracowników w godzinach pracy, ewidencji pracy
poza obowiązującymi godzinami pracy, rejestru zwolnień lekarskich, rejestru umów
zleceń i o dzieło w U. G. , ewidencji wydanych delegacji.
3. W zakresie
nadzoru nad samorządami wsi :
a) nadawanie Statutów sołectwom, czuwanie
nad prawidłowością wyborów organów sołectwa
b) ewidencja protokołów
uchwał i wniosków oraz przekazywanie ich za potwierdzeniem do
realizacji
4. Organizowanie prac w porozumieniu z RUP dla osób
poszukujących pracy i prowadzenie całości wymaganej dokumentacji.
5.
Prowadzenie dokumentacji w zakresie skarg i wniosków.
6. Obsługa techniczna
narad i szkoleń instruktażowych pracowników Urzędu.
7. W zakresie spraw
gospodarczych - administrowanie budynkiem Urzędu Gminy
a)
zabezpieczenie nadzoru budynkiem administracyjnym , prowadzenie badań instalacji
zgodnie z obowiązującymi przepisami , zabezpieczenia p.poż,
b) zakup
inwentarza ruchomego , materiałów i pomocy biurowych , a także konserwacja
sprzętu biurowego,
c) zamawianie pieczęci , prowadzenie ewidencji w zakresie
wydawania do użytku i kasacji oraz ich zabezpieczenie,
d) obsługa
łączności radio-technicznej Urzędu - radiocentrum i prowadzenie spraw łączności
telefonicznej,
e) czuwanie nad zabezpieczeniem alarmowym w U. G.,
konserwacją instalacji i ciągłym utrzymaniem w sprawności
technicznej,
f) prowadzenie spraw z zakresu bhp w Urzędzie Gminy
.
8. W zakresie obsługi obywateli
a) organizowanie przyjęć stron
przez Wójta zgodnie z ustaleniami Wójta,
b) usprawnianie organizacji
pracy kancelarii ogólnej oraz zabezpieczenie informacji wizualnej,
c)
informowanie obywateli o działalności i zamierzeniach Wójta w miarę posiadanych
na ten temat informacji,
d) reagowanie na krytyczne informacje
dotyczące zakresu działania Urzędu.
9. Prowadzenie spraw kancelaryjnych
zgodnie z instrukcją kancelaryjną i obowiązującymi w tym zakresie przepisami
oraz ustaleniami Rady Gminy i Wójta.
10. W zakresie prowadzenia archiwum
zakładowego:
a) współpraca z komórkami organizacyjnymi Urzędu w zakresie
przygotowywania dokumentacji do przekazania do archiwum,
b) przyjmowanie z
poszczególnych referatów akt zgodnie ze spisem zdawczo-odbiorczym,
c)
kwalifikacja akt do odpowiedniej kategorii archiwalnej,
d) przechowywanie akt
w należytym porządku,
e) prowadzenie ewidencji archiwum zakładowego,
f)
przygotowywanie akt do brakowania, załatwianie zgody na brakowanie,
g)
przekazywanie akt do Archiwum Państwowego,
h) dbanie o ład i porządek w
archiwum oraz przestrzeganie przepisów o ochronie p.poż i bhp.
11.
Prowadzenie obsługi prawnej w Urzędzie Gminy i obsługa prawna Sesji Rady
Gminy.
12. W zakresie spraw obywatelskich
a) wydawanie, wymiana i
kasowanie dokumentów stwierdzających tożsamość,
b) prowadzenie ewidencji
ruchu ludności,
c) prowadzenie postępowania oraz przygotowywanie decyzji
administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania, ustalenia charakteru
pobytu, a także orzekanie o rejestracji zgłoszenia meldunkowego,
d) wydawanie
poświadczeń zamieszkania, zaświadczeń i poświadczeń w sprawach rentowych i
związanych z zatrudnieniem poza granicami Polski,
e) udzielanie informacji
adresowych,
f) sporządzanie spisów wyborców oraz innych wykazów wymaganych
przepisami /np. wykazy przedpoborowych, wykazy sześciolatków/,
g)
współdziałanie z "PESEL", TBD, USC, Urzędami gmin, organami policji i wojskowymi
w sprawach wynikających z ruchu ludności oraz w zakresie przestrzegania
dyscypliny meldunkowej, a także w związku z wystawieniem dokumentu
tożsamości,
h) nadawanie numerów ewidencyjnych w dokumentacji ewidencyjnej i
dowodowej,
i) prowadzenie archiwum teczek dokumentów tożsamości oraz
dokumentacji ewidencyjnej,
j) załatwianie wszelkich spraw obywateli
wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych,
k)
współdziałanie z instytucjami, organizacjami w zakresie ewidencji
ludności,
l) prowadzenie i aktualizowanie komputerowej bazy danych w zakresie
ewidencji ludności,
ł) prowadzenie stałego rejestru wyborców.
13. W
zakresie spraw wojskowych:
a) podejmowanie zadań mających na celu
przygotowanie ludności i mienia komunalnego na wypadek wojny oraz wykonywanie
innych zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, określonych w
ustawach,
b) organizowanie wykonania przez jednostki organizacyjne gminy
zadań w ramach powszechnego obowiązku obrony, w tym ustalenie zadań
szczegółowych oraz trybu ich realizacji,
c) uwzględnianie postulatów
dotyczących potrzeb sił zbrojnych i obrony cywilnej, przekazywanych przez organy
wojskowe upoważnione przez Ministra Obrony Narodowej lub organy obrony
cywilnej,
d) podejmowanie działań związanych z wykonywaniem powszechnego
obowiązku obrony oraz współdziałanie w tych sprawach z organami
wojskowymi,
e) udział w przygotowaniu poboru i jego przeprowadzaniu,
f)
orzekanie o konieczności sprawowania przez żołnierzy oraz osoby spełniające
zastępczo obowiązek służby wojskowej bezpośredniej opieki nad członkiem rodziny,
prowadzenia gospodarstwa rolnego, oraz o uznaniu ich za jedynych żywicieli
rodzin,
g) przyznawanie i wypłacanie zasiłków dziennych członkom rodzin
żołnierzy rezerwy powołanych na ćwiczenia wojskowe oraz żołnierzom zwolnionym z
czynnej służby wojskowej,
h) wypłacanie zasiłków miesięcznych członkom rodzin
żołnierzy oraz osób spełniających zastępczo obowiązek służby wojskowej,
uznawanych za jedynych żywicieli rodzin,
i) tworzenie formacji obrony
cywilnej,
j) przeznaczanie na stanowiska komendantów formacji obrony
cywilnej,
k) nakładanie obowiązków w ramach powszechnej samoobrony
ludności,
l) przygotowanie decyzji o nakładaniu obowiązku świadczeń
osobistych i rzeczowych na rzecz obrony kraju - prowadzenie ewidencji wykonanych
świadczeń,
ł) realizacja zadań związanych z natychmiastowym uzupełnieniem sił
zbrojnych,
m) sprawowanie nadzoru nad aktualizacją zestawów zadań
obronnych,
n) utrzymanie stałego dyżuru w pełnej gotowości do
działania,
o) ustalenie zadań dla poszczególnych komórek organizacyjnych oraz
pracowników Urzędu Gminy,
p) określenie jednostek organizacyjnych, które będą
realizować zadania obronne - określenie zakresów zadań,
r) prowadzenie
kancelarii wydzielonej Urzędu -tajnej-
s) opracowanie regulaminu
organizacyjnego Urzędu na czas wojny,
t) prowadzenie postępowania w sprawach
przekwaterowania z osobnych kwater stałych osób nie będących żołnierzami
zawodowymi
u) wydawanie decyzji dotyczących zajęcia na cele przejściowego
zakwaterowania sił zbrojnych budynków, pomieszczeń i terenów oraz wydawanie
decyzji o odszkodowaniu w tych sprawach.
14. W zakresie realizacji zadań
obrony cywilnej:
a) opracowywanie i aktualizowanie planów obrony
cywilnej,
b) planowanie i organizacja systemu kierowania obroną
cywilną,
c) zorganizowanie i przygotowanie do działania sił obrony
cywilnej,
d) aktualizacja planów działania formacji OC
e) planowanie
i utrzymanie w gotowości do użycia sił i środków OC do likwidacji skutków klęsk
żywiołowych, awarii, katastrof,
f) opracowywanie i aktualizowanie
planów:
- ewakuacji ludności z miejsc zagrożonych,
- zastępczego miejsca
szpitalnego,
g) współdziałanie z zakładami lecznictwa otwartego w zakresie
pomocy ludności poszkodowanej,
h) przygotowanie i zapewnianie działania
systemu powszechnego ostrzegania i alarmowania oraz systemu wykrywania
skażeń,
i) współdziałanie z zakładami pracy oraz innymi jednostkami
organizacyjnymi w zakresie realizacji zadań obrony cywilnej,
j) planowanie i
organizacja działalności szkoleniowej.
15. W zakresie bezpieczeństwa
przeciwpożarowego:
a) realizacja zadań w zakresie ochrony przeciwpożarowej
oraz innych nadzwyczajnych zagrożeń,
b) współpraca w tym zakresie z organami
policji i straży pożarnych,
c) współpraca oraz analizowanie potrzeb jednostek
OSP w zakresie wyposażenia w niezbędny sprzęt,
d) współpraca z Komendantem
OSP w sprawie prawidłowej realizacji zadań własnych gminy z zakresu ochrony
przeciwpożarowej,
e) obsługa organizacyjna OSP działających na terenie gminy
w zakresie zadań własnych gminy,
f) realizacja innych zadań wynikających z
ustawy o ochronie przeciwpożarowej.
16. W zakresie wyborów i
referendów:
a) organizacja i przygotowanie wyborów do Sejmu i Senatu, rad
województwa powiatu i gminy, wyborów prezydenckich oraz referendum krajowego i
gminnego oraz wyborów do izb rolniczych ,
b) współdziałanie z komisjami
wyborczymi - organizowanie szkoleń, udzielanie wszelkiej pomocy komisjom ,
c)
pełne współdziałanie z Delegaturą Wojewódzką KBW.
17. W zakresie
zdrowia:
a) pokrywanie kosztów przewozu osób podlegających przymusowej
hospitalizacji lub izolacji kosztów przejazdu do zakładu społecznego służby
zdrowia osób podlegających przymusowemu leczeniu lub przymusowym badaniom stanu
zdrowia,
b) zgłaszanie organom Państwowej Inspekcji Sanitarnej a także
określonym zakładom społecznym służby zdrowia przypadków zachorowania ,
podejrzenia o zachorowanie na choroby zakaźne natychmiast po powzięciu o nich
wiadomości,
c) realizacja zadań z ustawy o uzdrowiskach i lecznictwie
uzdrowiskowym,
d) wyrażanie zgody na utworzenie apteki otwartej, zmianę jej
typu i unieruchomienie apteki.
18. Prowadzenie spraw związanych ze zbiórkami
publicznymi oraz zabawami publicznymi,
19. Prowadzenie spraw wyborów ławników
i członków kolegium d/s wykroczeń,
20. W zakresie ochrony przed powodzią i
innymi klęskami żywiołowymi oraz w zakresie spraw wodnych:
a) koordynowanie
całości spraw związanych z zabezpieczeniem przed powodzią i innymi klęskami
żywiołowymi,
b) prowadzenie spraw związanych z szacowaniem strat powstałych w
wyniku klęski,
c) współdziałanie z właścicielami gruntów w sprawach
dotyczących zebrania płodów w wyznaczonym terminie z terenów zmeliorowanych
zaopatrzonych w urządzenia nawadniające,
d) współdziałanie z wojewódzkim
komitetem przeciwpowodziowym w zakresie wystąpienia klęski,
e) koordynowanie
spraw związanych z podawaniem meldunków strat wynikłych wskutek klęsk
żywiołowych,
f) zarządzanie ewakuacji ludności z obszarów zagrożonych
powodzią,
g) organizowanie ochotniczych drużyn ratunkowych.
21. Referat
przy znakowaniu pism używa symboli U.G. I
22. Do obowiązkowych zadań
wszystkich pracowników Referatu należy stosowanie przepisów ustawy z dnia 10
czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych, /Dz. U. Nr. 76 poz.344 z późn. zm
/.
REFERAT BUDŻETU I PODATKÓW
1. W zakresie budżetu
Gminy:
a) opracowywanie projektu budżetu Gminy,
b) opracowywanie
sprawozdań z działalności finansowej Gminy,
c) opracowywanie projektów uchwał
w sprawach podatków i opłat,
d) opracowywanie projektów uchwał w sprawach
majątkowych gminy /określonych ustawą z dnia 08 marca 1990 r o samorządzie
terytorialnym art. 18 ust. 2 pkt. 9/,
e) czuwanie nad realizacją dochodów
Gminy i sporządzanie analiz wpływów,
f) dokonywanie określonych analiz i ocen
wykonywania budżetu Gminy i gospodarki pozabudżetowej,
g) koordynacja i
realizacja zobowiązań finansowych inwestycji i remontów,
h) nadzorowanie i
kontrolowanie gospodarki finansowej jednostek i zakładów budżetowych,
i)
opracowywanie sprawozdań z wykonania budżetu Gminy i gospodarki pozabudżetowej
,
j) dysponowanie środkami oraz prowadzenie gospodarki finansowej gminnego
funduszu ochrony środowiska i gospodarki wodnej,
k) prowadzenie spraw
dotyczących gospodarki finansowej stowarzyszeń w zakresie działalności
określonej ustawami,
l) sporządzanie bilansów rocznych,
ł) prowadzenie
księgi głównej i ksiąg pomocniczych,
m) prowadzenie ewidencji księgi druków
ścisłego zarachowania, czeków gotówkowych i bezgotówkowych,
n) sprawowanie
bieżącej kontroli równowagi budżetowej,
o) prowadzenie ksiąg
inwentarzowych, środków trwałych i środków trwałych w użytkowaniu,
p)
uzgadnianie operacji bankowych z wyciągami bankowymi,
r) naliczanie
wynagrodzeń,
s) ewidencja materiałów.
2. W zakresie księgowości
budżetowej:
a) przyjmowanie dowodów księgowych wraz z raportami
kasowymi, kontrolowanie ich pod względem formalnym i rachunkowym,
b)
prowadzenie dokumentów rachunkowo-kasowych,
c) księgowanie dochodów i
wydatków w rejestrach dochodów i kartach wydatków,
d) comiesięczne zamykanie
kartotek wydatków, rejestrów dochodów w sumach narastających.
3. W
zakresie zobowiązań pieniężnych:
a) czuwanie nad prawidłowym przygotowaniem
projektów uchwał podatkowych,
b) właściwe obliczanie zobowiązań
pieniężnych,
c) naliczanie podatków na kartach gospodarstw
indywidualnych,
d) bieżące wprowadzanie wszelkich zmian dotyczących
naliczania zobowiązań pieniężnych,
e) przyjmowanie i rozliczanie rat
zobowiązań pieniężnych, oddzielnie podatek rolny, oddzielnie podatek od
nieruchomości,
f) wpisywanie należności podatkowych,
g) wysyłanie upomnień
do osób zalegających w płatności,
h) księgowanie wpłat sołtysów inkasentów w
dziennikach obrotów,
i) wypisywanie decyzji w sprawie ulg w płatnościach
podatkowych,
j) obliczanie podatków od działów specjalnych,
k) określanie
wysokości stawek podatku od posiadania psów, terminów płatności tego podatku i
sposobu jego poboru, zarządzanie poboru tego podatku w drodze inkasa i
określenie inkasentów a także wprowadzanie ulg i zwolnień w tym podatku innych
niż określone w ustawie,
l) określanie wysokości stawek podatku od środków
transportowych, pobór tego podatku i rozliczenie,
ł) wprowadzanie opłat
administracyjnych za czynności urzędowe za które nie pobiera się opłaty
skarbowej,
m) windykacja należności gminnych,
n) wydawanie zaświadczeń o
stanie majątkowym,
o) prowadzenie księgi druków ścisłego zarachowania,
kwitariuszy przychodowych i opłaty targowej.
4. W zakresie prowadzenia
kasy Urzędu:
a) przyjmowanie wpłat bieżących i zaległych,
b) wypłata
rachunków bieżących,
c) sporządzanie raportów kasowych,
d) sprzedaż i
kupno znaczków skarbowych,
e) dekadowe zamykanie raportów kasowych,
f)
wypłacanie radnym, oraz członkom komisji Rady i Sołtysom diet i kosztów podróży
zgodnie z podjętymi uchwałami,
g) dokonywanie wypłat wynagrodzeń.
5.
Prowadzenie całości spraw związanych z podatkiem VAT,
6. Organizowanie i
prowadzenie działalności socjalnej na rzecz pracowników Urzędu i ich
rodzin.
7. Referat przy znakowaniu pism używa symbolu U.G. II
8. Do
obowiązkowych zadań wszystkich pracowników Referatu należy stosowanie przepisów
ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych, /Dz. U. Nr. 76
poz.344 z późn. zm /.
REFERAT PLANOWANIA PRZESTRZENNEGO, BUDOWNICTWA
INWESTYCJI I DROGOWNICTWA
1. W zakresie planowania
przestrzennego
a) przygotowywanie projektów uchwał w sprawie planowania
przestrzennego leżących w kompetencji organów Gminy między innymi:
- uchwał o
przystąpieniu do sporządzania Studium Uwarunkowań i Kierunków Zagospodarowania
przestrzennego gminy tzw. "Studium",
- uchwał o uchwaleniu
studium,
- uchwał o przystąpieniu do sporządzania miejscowego planu
zagospodarowania przestrzennego Gminy Zakliczyn,
- uchwalenia miejscowego
planu zagospodarowania przestrzennego,
b) sporządzanie studium
uwzględniającego cele i kierunki polityki przestrzennej Państwa na terenie
województwa,
c) przedkładanie Studium do zaopiniowania stosownym
organom,
d) ustalenie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego:
-
rysunek planu
- ustalenia planu
- prognoza skutków wpływu ustaleń planu na
środowisko przyrodnicze,
- podawanie do publicznej wiadomości o przystąpieniu
do sporządzania planu zagospodarowania przestrzennego,
- pisemne
zawiadomienie o przystąpieniu do sporządzania planu organów właściwych do
uzgodnienia projektu planu oraz sejmiku samorządowego,
- wystąpienia o opinie
właściwych organów administracji rządowej stosownie do przedmiotu planu,
-
uzgadnianie planu z właściwymi organami,
- zawiadamianie na piśmie o terminie
wyłożenia projektu planu,
* właścicieli lub władających nieruchomościami
których interes prawny może być naruszony ustaleniami planu
* właścicieli
nieruchomości od których może być pobrana opłata w związku ze wzrostem wartości
nieruchomości
* osoby których wnioski nie zostały uwzględnione w projekcie
planu,
- wyłożenie projektu planu i prognozy do publicznego wglądu na okres
co najmniej 21 dni a o wyłożeniu ogłoszenie w prasie miejscowej oraz przez
obwieszczenie, a także w sposób zwyczajowo przyjęty co najmniej na 7 dni przed
wyłożeniem,
- przyjmowanie protestów i zarzutów do projektu planu
zagospodarowania,
- ogłaszanie w prasie miejscowej oraz przez obwieszczenia w
sposób zwyczajowo przyjęty o terminie sesji na której Rada Gminy rozpatrzy nie
uwzględnione w projekcie planu projekty i zarzuty,
- doręczenie
zainteresowanym wyciągu z uchwały Rady Gminy rozstrzygającej o nieuwzględnieniu
złożonych zarzutów wraz z pouczeniem o dopuszczalności wniesienia skargi do
NSA
- obwieszczenie w miejscowej prasie oraz przez obwieszczenia w sposób
zwyczajowo przyjęty na terenie gminy o terminie sesji na której będzie
rozpatrzony projekt planu zagospodarowania przestrzennego,
-przygotowanie
całości dokumentów związanych z uchwaleniem miejscowego planu zagospodarowania
przestrzennego gminy,
- przedłożenie Wojewodzie uchwały Rady Gminy wraz z
dokumentacją planistyczną w celu oceny zgodności z prawem,
- w terminie nie
dłuższym niż 30 dni kierowanie uchwał Rady Gminy do ogłoszenia w wojewódzkim
dzienniku urzędowym,
- dokonywanie oceny zmian w zagospodarowaniu
przestrzennym gminy i przedstawienie wyników tej oceny Radzie Gminy Zakliczyn,
co najmniej raz w okresie kadencji,
- dokonywanie analiz wniosków w sprawie
sporządzenia lub zmian miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Gminy,
e) wydawanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania
terenu,
2. W zakresie budownictwa:
Zakres zadań określa Porozumienie
podpisane między Kierownikiem Urzędu Rejonowego w Tarnowie a Zarządem Gminy
Zakliczyn w sprawie powierzenia zadań z zakresu ustawy z dnia 07 lipca 1994r
Prawo Budżetowe /Dz. U Nr. 89 poz. 414 z późn. zm./
3. W zakresie ochrony
dóbr kultury:
a) wydawanie zarządzeń w celu zabezpieczania zabytku w nagłych
przypadkach i niezwłoczne zawiadomienie o tym właściwego wojewódzkiego
konserwatora zabytków,
b) zgłoszenie wojewódzkiemu konserwatorowi zabytków
przedmiotów zasługujących na wciągnięcie do rejestru zabytków,
c) składanie
wniosków o wpis do rejestru zabytków dóbr kultury nieruchomych oraz
kolekcji
d) przyjmowanie zawiadomień o ujawnieniu przedmiotu, który posiada
cechy zabytku,
e) przyjmowanie zawiadomień o znalezieniu przedmiotu
archeologicznego lub o odkryciu wykopaliska,
f) niezwłoczne zawiadomienie
wojewódzkiego konserwatora zabytków o otrzymaniu wiadomości o znalezieniu lub
odkryciu przedmiotu archeologicznego lub wykopaliska,
g) działanie w
porozumieniu z wojewódzkim konserwatorem zabytków w zakresie użytkowania obiektu
zabytkowego zgodnie z zasadami opieki nad zabytkami i w sposób odpowiadający
jego wartości zabytkowej,
h) przejmowanie w zarząd zabytku
nieruchomego,
i) określanie zespołu dawnej zabudowy wymagającej
uporządkowania ze środków państwowych
j) realizacja zadań wynikających z
ustawy o terenowych funduszach odnowy zabytków.
4. Z zakresu inwestycji,
remontów, i czynów lokalnych:
a) opracowywanie planów inwestycji, remontów i
czynów społecznych,
b) przygotowywanie dokumentacji technicznej związanej z
prowadzonymi przez Gminę inwestycjami, remontami i czynami społecznymi,
c)
przed rozpoczęciem jakichkolwiek robót budowlanych, uzyskanie stosownych
uzgodnień decyzji, zezwoleń, itp,
d) prowadzenie całości spraw związanych z
realizacją inwestycji, remontu i czynu społecznego,
e) prowadzenie ewidencji
każdego zadania inwestycyjnego,
f) przeprowadzanie przetargów na każde
zadanie inwestycyjne, modernizację, remont, zakup, usługę itp. zgodnie z ustawą
o zamówieniach publicznych,
g) prawidłowe dokumentowanie przetargów,
h)
nadzorowanie spraw związanych z inwentaryzacją materiałów i kosztów
poszczególnych zadań inwestycyjnych, remontowych i czynów społecznych,
i)
dokonywanie pełnego rozliczenia zakończonych zadań inwestycyjnych,
j)
zabezpieczanie środków na realizację zadań inwestycyjnych, remontowych,
k)
protokolarne przekazywanie inwestorom placów budów,
l) zabezpieczanie na
każdym zadaniu inwestycyjnym, remontowym i czynowym inspektora nadzoru oraz
kierownika budowy,
ł) prowadzenie spraw związanych z przygotowaniem dla
Zarządu Gminy stosownych umów i porozumień,
m) opracowywanie harmonogramów
realizacji zadań wynikających z podjętych przez Radę Gminy uchwał
budżetowych,
n) dokonywanie kompleksowych analiz, prognoz i opinii oraz ocen
dotychczasowej działalności inwestycyjnej, remontowej, modernizacyjnej,
o)
przygotowanie informacji związanych z zagrożeniem realizacji inwestycji czy
remontu i przedstawienie ich Zarządowi i Radzie Gminy,
p) czynienie starań
związanych z pozyskiwaniem środków na realizację inwestycji gminnych z różnych
fundacji i funduszy.
5. Rozliczanie komitetów społecznych w zakresie
partycypacji w kosztach budowy inwestycji.
6. W zakresie drogownictwa:
a)
wydawanie opinii w sprawie przebiegu dróg wojewódzkich,
b) wydawanie opinii w
sprawie zaliczania drogi do kategorii dróg gminnych i lokalnych miejskich,
c)
zaliczanie drogi do kategorii dróg zakładowych
d) planowanie i
finansowanie budowy, modernizacji utrzymania i ochrony dróg lokalnych
miejskich,
e) planowanie i finansowanie budowy, modernizacji utrzymania i
ochrony dróg gminnych,
f) zarządzanie siecią dróg gminnych i lokalnych
miejskich,
g) realizacja zadań w zakresie budowy, modernizacji, utrzymania i
ochrony dróg gminnych,
h) orzekanie o przywróceniu pasa drogowego , drogi
gminnej do stanu poprzedniego w razie jego naruszenia,
i) wydawanie zezwoleń
na lokalizowanie w pasie drogowym dróg gminnych obiektów nie związanych z
gospodarką drogową,
j) wydawanie zezwoleń na zajmowanie pasa drogowego drogi
gminnej,
k) zaliczanie odcinka drogi krajowej, wojewódzkiej, gminnej lub
lokalnej miejskiej pozostałego po zbudowaniu obwodnicy miejscowości lub lokalnym
przełożeniu do odpowiedniej kategorii dróg w zależności od jego komunikacyjnego
znaczenia,
l) ustalanie udziału jednostek gospodarki uspołecznionej w
kosztach budowy, modernizacji utrzymania i ochrony drogi zakładowej w przypadku
gdy droga zakładowa stanowi dojazd do więcej niż jednej jednostki a jednostki te
nie ustaliły tego udziału w drodze porozumienia,
ł) organizacja ruchu na
drogach gminnych oraz oznakowanie dróg gminnych,
m) koordynacja spraw
związanych z oświetleniem ulic i placów.
7. Organizowanie i sprawowanie
opieki nad grobami i cmentarzami wojennymi.
8. Realizacja zadań wynikających
z ustawy o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
9. Współpraca z PKS-em odnośnie
utrzymania przystanków na terenie gminy i kursów autobusowych.
10.
Umieszczanie i utrzymanie tabliczek z nazwami ulic i placów oraz oznaczanie
nieruchomości numerami porządkowymi. Nadawanie nazw ulicom i placom.
11.
Prowadzenie postępowania o udzielenie zamówień publicznych we wszystkich
sprawach prowadzonych przez Gminę w trybie innym niż zamówienia z wolnej
ręki.
12. Referat przy znakowaniu pism używa symbolu U.G. III
13. Do
obowiązkowych zadań wszystkich pracowników referatu należy stosowanie przepisów
ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych /Dz. U. Nr. 76 poz.
344 z późn. zm./.
REFERAT ROZWOJU GOSPODARCZEGO ROLNICTWA,
OCHRONYŚRODOWISKA I MIENIA KOMUNALNEGO
1. W zakresie rozwoju
gospodarczego Gminy:
a) podejmowanie inicjatyw mających na celu
społeczno-gospodarczy rozwój Gminy,
b) podejmowanie działań zmierzających do
pozyskiwania partnerów krajowych i zagranicznych do współpracy z
Gminą.
2. W zakresie działalności gospodarczej:
a) współuczestniczenie
w działaniach na rzecz poprawy jakości, przeprowadzanie na rzecz ochrony
konsumenta społecznej kontroli i oceny jakości,
b) określenie strefy cen
/taryfowej/ obowiązujących przy przewozie osób i ładunków taksówkami osobowymi i
bagażowymi,
c) ewidencjonowanie działalności gospodarczej,
d) sprawowanie
nadzoru nad targowiskami, ustalenie regulaminów targowisk,
e) określanie
wysokości dziennych stawek opłaty targowej i sposobu poboru tej opłaty,
zarządzanie poboru opłaty targowej w drodze inkasa oraz określanie inkasentów i
ich wynagrodzenia, rozliczanie zainkasowanych kwot,
f) wydawanie zezwoleń na
sprzedaż napojów alkoholowych przeznaczonych do spożycia na miejscu lub poza
miejscem sprzedaży,
g) przygotowywanie projektów uchwał dotyczących liczby
punktów sprzedaży napojów alkoholowych zawierających powyżej 4.5% alkoholu / z
wyjątkiem piwa/ przeznaczonych do spożycia poza miejscem sprzedaży,
h)
przygotowanie projektów uchwał dotyczących zasad usytuowania na terenie Gminy
miejsc sprzedaży napojów alkoholowych oraz realizacja przyjętych
uchwał.
3. W zakresie ochrony przyrody:
a) ustalenie parku wiejskiego,
określenie jego granic oraz sposobu wykonania ochrony,
b) uznawanie za park
wiejski terenów, na których znajduje się starodrzew.
4. W zakresie spraw
wodnych:
a) zawieranie ugód w sprawach zmian stosunków wodnych na
gruntach,
b) w razie konieczności nakazywanie wykonania niezbędnych urządzeń
zabezpieczających wodę przed zanieczyszczeniami lub zabronienie wprowadzania
ścieków do wody w przypadku wprowadzania przez właściciela gruntu do wody
ścieków nienależycie oczyszczonych.
5. W zakresie ochrony
środowiska:
a) wydawanie zezwoleń na usunięcie drzew lub krzewów z terenów
nieruchomości, a w przypadku gdy nieruchomość jest wpisana do rejestru zabytków
za zgodą Wojewody,
b) ustanowienie ograniczeń co do czasu pracy lub
korzystania z urządzeń technicznych oraz środków transportu stwarzających dla
środowiska uciążliwości w zakresie hałasu i wibracji,
c) zapewnienie warunków
niezbędnych do ochrony środowiska przed odpadami oraz dbanie o utrzymanie
porządku i czystości,
d) nakazywanie użytkownikowi maszyny lub urządzenia
technicznego wykonania czynności ograniczających uciążliwość dla
środowiska,
e) wymierzanie kar pieniężnych za samowolne usuwanie drzew lub
krzewów,
f) w przypadku niezastosowania się użytkownika do nakazu określonego
w art. 76 ust. 1, zobowiązanie do unieruchomienia maszyny lub innego urządzenia
technicznego.
6. Realizowanie zadań w zakresie utrzymania czystości i
porządku w Gminie.
7. W zakresie rolnictwa:
a) sprawowanie administracji w
zakresie łowiectwa ,
b) przeznaczanie kwot otrzymanych z czynszu
dzierżawczego za obwód łowiecki na cele społeczne Gminy oraz na hodowlę i
ochronę zwierzyny,
c) współdziałanie z dzierżawcą lub zarządcą obwodu
łowieckiego w zagospodarowaniu łowieckim obszarów Gminy, a w szczególności w
zakresie ochrony zwierzyny na jej terenie,
d) sporządzanie projektu programu
rolniczego wykorzystania gruntu i wykładania go do wglądu miejscowej
ludności,
e) przyjmowanie i przekazywanie zgłoszeń o podejrzeniu zachorowania
lub zachorowaniu zwierząt na chorobę zakaźną, a w przypadku wałęsania się psa
chorego i podejrzanego o wściekliznę, podjęcie starań mających ma celu jego
schwytanie i zabicie, a w razie niemożności dokonania tego powiadomienie
sąsiednich gmin i Komisariatu Policji,
f) wyznaczanie biegłych do wyceniania
zwierząt zabitych lub padłych w związku z wystąpieniem choroby zakaźnej,
ponoszenia kosztów stosowania środków ochrony i nadzór na obszarze Gminy w
związku ze zwalczaniem zakaźnej choroby zwierząt,
g) przyjmowanie informacji
o pojawieniu się chorób, szkodników i chwastów oraz podejmowanie działań w celu
ich likwidacji
h) nakazywanie posiadaczom gruntu rolnego zniszczenia zasiewów
lub nasadzeń o nieprawidłowej zdrowotności,
i) podawanie do wiadomości osób
zainteresowanych lub do wiadomości publicznej o zarządzanych przez państwowego
lekarza weterynarii tymczasowych środków w celu umiejscowienia choroby i
dopilnowanie jej wykonania,
j) wydawanie zezwoleń na uprawę maku i
konopi,
k) koordynacja spraw związanych ze spisem rolnym.
8.
Prowadzenie spraw w zakresie leśnictwa.
9. W zakresie gospodarowania wspólnot
gruntowych:
a) zatwierdzanie statutu spółki oraz jego zmiany,
b) nadzór
nad działalnością spółki.
10. W zakresie obsługi Rady:
a) prowadzenie
pełnej dokumentacji z posiedzeń Rady i jej organów,
b) udzielanie pomocy
radnym w wypełnianiu ich funkcji,
c) prowadzenie zbioru przepisów gminnych,
rejestru uchwał Rady, rejestru wniosków komisji,
11. Z zakresu ustawy z
dnia 21 sierpnia 1997 roku o gospodarce nieruchomościami /Dz. U. Nr. 115, poz.
741 z późn. zm./
a) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem
nieruchomościami w sposób zgodny z zasadami prawidłowej gospodarki; dotyczy to
między innymi sprzedaży, zamiany, zrzeczenia, oddania w użytkowanie wieczyste,
oddania w najem, dzierżawę, użyczenie, oddawanie w trwały zarząd, itp.
b)
prowadzenie ewidencji mienia komunalnego tzw. gminnego zasobu
nieruchomości,
c) przygotowywanie i prowadzenie zgodnie ze wskazówkami i
ustaleniami Zarządu Gminy wszelkich spraw związanych ze sprzedażą, oddawaniem w
użytkowanie wieczyste nieruchomości zmierzające do zawarcia umowy w formie aktu
notarialnego,
d) prowadzenie spraw związanych z prawidłowym przygotowaniem i
przeprowadzaniem przetargów na sprzedaż lub oddawanie w wieczyste użytkowanie
nieruchomości, /przygotowanie dokumentacji, ogłoszenie, organizacja przetargów,
itp./,
e) przygotowywanie dla Zarządu Gminy wykazu nieruchomości
przeznaczonych do sprzedaży, oddania w użytkowanie wieczyste, najem lub
dzierżawę,
f) podawanie wykazu nieruchomości do publicznej wiadomości,
g)
prowadzenie całości spraw związanych z:
- oddawaniem nieruchomości w trwały
zarząd,
- przekazywaniu nieruchomości na cele szczególne,
- ustalenie
sposobu i terminów zagospodarowania nieruchomości,
- ustalenie cen i opłat,
dokonywanie aktualizacji opłat rocznych oraz rozliczeń nieruchomości,
-
wydawanie decyzji zatwierdzających podział nieruchomości,
- przygotowywanie
wniosków o ujawnienie w księdze wieczystej praw gminy do działek, gruntów
wydzielonych pod drogi,
- sprawy odszkodowań,
h) prowadzenie spraw
związanych ze scalaniem i podziałem nieruchomości
- przygotowywanie projektów
uchwał Zarządu Gminy o:
* przystąpienie do scalenia i podziału
nieruchomości,
* wystąpienie o ujawnienie w księdze wieczystej przystąpienia
do scalania lub podziału nieruchomości,
- wywieszanie uchwał o przystąpieniu
do scalania oraz wyłożenie do wglądu uczestnikom scalania na okres 21 dni,
-
zbieranie wniosków itd,
* przygotowywanie projektów uchwał o scalaniu i
podziale nieruchomości oraz wykonywanie wszelkich czynności z tym związanych, o
których mówi ustawa oraz wydane na jej podstawie akty wykonawcze,
-
koordynowanie całości spraw związanych z przyjęciem przez Radę Gminy opłat
adiacenckich, które winny być ujęte w uchwale Rady Gminy o scalaniu i podziale
nieruchomości,
i) prowadzenie całości spraw związanych z prawem pierwokupu
przez Gminę nieruchomości,
j) prowadzenie spraw związanych z wywłaszczeniem
nieruchomości,
k) prowadzenie wszelkich innych spraw uregulowanych w
powołanej wyżej ustawie i aktach wykonawczych do niej, nie wymienionych wyżej, a
należących do zadań Gminy.
12. Z zakresu komunalizacji mienia:
a)
prowadzenie całości spraw związanych z komunalizacją mienia,
- ogłaszanie o
przystąpieniu do komunalizacji mienia,
- rozpatrywanie wniosków wpływających
w czasie publicznego ogłoszenia o przystąpieniu do komunalizacji,
-
przygotowywanie kart komunalizacyjnych,
- przekazywanie kart do Wojewody w
celu otrzymania decyzji komunalizacyjnej,
b) przygotowywanie całości
dokumentów niezbędnych do złożenia wniosków do Sądu- wydział Ksiąg Wieczystych
celem uwidocznienia własności komunalnej,
13. W zakresie spraw
lokalowych:
a) realizacja ustawy z dnia 10 kwietnia 1974 r. Prawo Lokalowe
/Dz. U. z 1987 r. Nr. 30, poz. 165 z późn. zm.- w zakresie zadań należących do
kompetencji Gminy,
b) realizacja ustawy z dnia 2 lipca 1994r. o najmie lokali
i dodatkach mieszkaniowych /Dz. U. Nr. 105, poz. 509, z późn. zm./ w zakresie
spraw należących do kompetencji organów Gminy, związanych z zaspokojeniem
potrzeb mieszkaniowych mieszkańców gminy, w tym między innymi:
*
przygotowywanie dla Rady Gminy projektów zasad gospodarowania mieszkaniowym
zasobem gminy,
* przygotowywanie projektów uchwał Rady Gminy w sprawie
stawek czynszu regulowanego za 1m2 powierzchni użytkowej lokalu,
c)
przydzielanie lokali mieszkalnych osobom, które zajęły je bez tytułu prawnego
przed dniem 1 sierpnia 1974 roku.
14. W zakresie gospodarowania mieniem
gminy:
a) prowadzenie spraw związanych z gospodarowaniem mieniem gminy -
nieruchomościami / budynki, lokale/,
- prowadzenie ewidencji
nieruchomości,
- koordynowanie spraw związanych ze zbyciem, dzierżawą,
wynajem nieruchomości,
- koordynowanie spraw związanych z remontami,
modernizacją budynków będących w zasobach mienia komunalnego gminy,
-
zabezpieczanie w budżecie gminy środków finansowych na realizację remontów,
modernizacji,
- prowadzenie dokumentacji w zakresie gospodarowania
mieniem,
- prowadzenie egzekucji należności Gminy w związku z gospodarowaniem
mieniem Gminy.
15. W zakresie geodezji:
a) prowadzenie zadań własnych
gminy wynikających z ustaw szczególnych, a między innymi:
- wnioskowanie o
zgodę na przeznaczenie gruntów rolnych, leśnych na cele nierolnicze i
nieleśne,
- tworzenie zasobów gruntów na cele zabudowy wsi i przygotowanie
niezbędnej dokumentacji dla uzbrojenia w urządzenia komunalne.
16.
Prowadzenie spraw Agencji Własności Rolnej Skarbu Państwa zgodnie z zawartym
porozumieniem.
17. W zakresie realizacji ustawy o wychowaniu w trzeźwości i
przeciwdziałaniu alkoholizmowi:
a) powoływanie komisji d/s przeciwdziałania
alkoholizmowi oraz prowadzenie obsługi tej komisji,
b) organizowanie i
prowadzenie izb wytrzeźwień,
c) opracowanie gminnego programu profilaktyki i
rozwiązywania problemów alkoholowych, realizacja tego programu.
18. Referat
przy znakowaniu pism używa symbolu U. G. IV.
19. Do obowiązkowych zadań
wszystkich pracowników referatu należy stosowanie przepisów ustawy z dnia 10
czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych /Dz. U. Nr. 76 poz. 344 z późn.
zm./.
DWUOSOBOWE STANOWISKO PRACY DO
SPRAW OŚWIATY
I KULTURY
1. W zakresie szkolnictwa
podstawowego:
a) analiza organizacji sieci szkół w Gminie w celu zapewnienia
najbardziej korzystnych rozwiązań umożliwiających dzieciom spełnienie obowiązku
szkolnego,
b) współpraca z Dyrektorami szkół odnośnie organizacji
administracyjnej , finansowej i gospodarczej obsługi szkół,
c) realizacja
zadań wynikających z karty nauczyciela w stosunku do nauczycieli szkół i innych
pracowników zatrudnionych w szkołach, będących w zakresie organu
prowadzącego,
d) współpraca z dyrektorami szkół i referatem budżetu i
podatków w zakresie opracowywania projektu planu finansowego szkół.
2. W
zakresie przedszkoli:
a) kierowanie przedszkolami- dbanie o ich rozwój,
wyposażenie w pomoce, zabawki, meble i sprzęt,
b) zabezpieczanie przedszkoli
w dostępne środki finansowe i materialne,
c) zapewnienie warunków
mieszkaniowych i świadczeń nauczycielom i innym pracownikom zatrudnionym w
przedszkolach w miarę posiadanych możliwości,
d) wykonywanie zadań organu
nadzorującego w zakresie stosunku pracy nauczycieli przedszkoli.
3.
Współdziałanie z Dyrektorami szkół i przedszkoli w zakresie remontów
obiektów.
4. Nadzór nad rodzinami zastępczymi.
5. Prowadzenie inwentarza
Gminy.
6. Pełnienie obowiązków społecznego inspektora pracy.
7. Realizacja
zadań Gminy w zakresie dowozu młodzieży do szkół podstawowych:
a) wydawanie
kart drogowych kierowcom autobusów,
b) rozliczanie kart drogowych i zużycia
paliwa wynikających z przebiegu kursu autobusu,
c) zapewnienie opieki w
czasie dowozu.
8. W zakresie kultury:
a) tworzenie, łączenie,
przekształcanie i znoszenie bibliotek i jednostek kultury,
b) nadawanie
bibliotekom, jednostkom kultury statutu,
c) zapewnianie bibliotekom i
jednostkom kultury odpowiednich warunków działania i rozwoju a w szczególności
zapewniania lokalu z odpowiednim wyposażeniem, środków finansowych na
prowadzenie bibliotek, w tym na zakup materiałów bibliotecznych, doskonalenie
pracowników oraz pomoc metodyczną i bibliograficzną,
d) nadzorowanie
bibliotek publicznych i jednostek kultury,
e) zakładanie i utrzymywanie
bibliotek i jednostek kultury oraz zapewnianie im warunków działania i
rozwoju,
f) ustalanie w planach gminy zadań z zakresu upowszechniania kultury
z określeniem zasad i sposobów ich realizacji, uchwalanie wieloletnich programów
upowszechniania kultury, uzgadnianie programów działania w zakresie
upowszechniania kultury z jednostkami gospodarki uspołecznionej i organizacjami
społecznymi na swoim terenie,
g) organizowanie współdziałania w zakresie
upowszechniania kultury państwowych jednostek organizacyjnych, spółdzielczych i
społecznych działających na terenie ich własności, w tym inicjowanie określonych
działań i uzgadnianie kierunków upowszechniania kultury oraz form ich
realizacji, a także podejmowanie wspólnych inwestycji o charakterze
kulturalnym,
h) tworzenie instytucji i placówek upowszechnianiu kultury
samodzielnie albo wspólnie w drodze umów i porozumień, określanie nazw
instytucji i placówek upowszechniania kultury, ich siedzib, przedmiotu działania
a także wyposażenia w niezbędne środki materialne, techniczne oraz
finansowe,
i) nadawanie statutu instytucjom upowszechniania
kultury,
j) prowadzenie ewidencji placówek upowszechniania kultury,
k)
odmawianie wpisu do ewidencji i wykreślanie z ewidencji,
l) wyrażanie opinii
co do likwidacji placówek upowszechniania kultury, przyjmowania zawiadomień o
zamiarze likwidacji placówki, udzielanie stosownej pomocy placówkom, których
dalsza działalność jest celowa,
ł) utrzymywanie własnych instytucji i
placówek upowszechniania kultury i kontrolowanie ich a także nadzorowanie
działalności instytucji i placówek upowszechniania kultury prowadzonych przez
jednostki gospodarki uspołecznionej oraz inne osoby prawne i fizyczne na terenie
Gminy,
m) żądanie od placówek upowszechniania kultury informacji o realizacji
zadań statutowych oraz rozliczeń ze środków pochodzących z Funduszu Rozwoju
Kultury, a także wizytowanie placówek w zakresie działalności programowej i
wydawanie wiążących zaleceń,
n) przekazywanie oceny wizytowanych placówek z
wnioskami w zakresie działalności programowej tych placówek,
o)
współdziałanie ze społecznym ruchem kulturalnym,
p) zlecanie organizacjom
społecznym i ogniwom społecznego ruchu kulturalnego, za ich zgodą realizacji
zadań w zakresie upowszechniania kultury , z przyznaniem na ten cel odpowiednich
środków,
r) nadzorowanie działań Gminnego Centrum Kultury i Turystyki w
zakresie rozwoju turystyki na terenie Gminy,
s) opracowywanie projektów
planów funduszy gminnych wraz z projektami budżetów lokalnych,
t)
dysponowanie środkami gminnego funduszu rozwoju kultury zgodnie z uchwalonymi
planami.
9. W zakresie kultury fizycznej:
a) współdziałanie w rozwoju
kultury fizycznej ze stowarzyszeniami kultury fizycznej oraz udzielanie im
pomocy w realizacji zadań,
b) realizacja zadań związanych z budową urządzeń
kultury fizycznej,
c) realizacja innych zadań wynikających z ustawy o
kulturze fizycznej należących do kompetencji Gminy.
10. W zakresie
obsługi Zarządu:
a) prowadzenie pełnej dokumentacji dotyczącej pracy Zarządu
Gminy,
b) rozpracowywanie ustaleń Zarządu,
c) prowadzenie zbiorów i
rejestrów uchwał, decyzji i zarządzeń Zarządu.
11. Dwuosobowe stanowisko
pracy przy znakowaniu pism używa symbolu U. G. V.
12. Do obowiązkowych zadań
dwuosobowego stanowiska pracy ds. oświaty i kultury należy stosowanie przepisów
ustawy z dnia 10 czerwca 1994r. o zamówieniach publicznych /Dz. U. Nr. 76 poz.
344 z późn. zm./.
URZĄD STANU CYWILNEGO
1. Do zakresu
działania Urzędu Stanu Cywilnego należy:
a) przyjmowanie oświadczeń o
wstąpieniu w związek małżeński,
b) potwierdzanie braku okoliczności
wyłączających zawarcie małżeństwa oraz wydawanie zezwolenia na zawarcie
małżeństwa przed upływem miesięcznego terminu,
c) stwierdzanie legitymacji
procesowej do wystąpienia do Sądu w sprawach możności lub niemożności zawarcia
małżeństwa,
d) przyjmowanie oświadczeń o wyborze nazwiska, jakie będą nosić
małżonkowie i dzieci zrodzone z małżeństwa,
e) przyjmowanie oświadczeń o
wstąpieniu w związek małżeński w przypadku grożącego niebezpieczeństwa,
f)
przyjmowanie oświadczeń o powrocie małżonka rozwiedzionego do nazwiska noszonego
przed zawarciem małżeństwa,
g) przyjmowanie oświadczeń o uznanie dziecka w
przypadku grożącego niebezpieczeństwa,
h) przyjmowanie oświadczeń o wskazanie
kandydata na opiekuna prawnego,
i) ustanawianie pełnomocnika w sprawach o
ustalenie ojcostwa i roszczenia alimentacyjne,
j) przyjmowanie pism
sądowych,
k) przyjmowanie pism sądowych lub prokuratorskich w przypadku
niemożności doręczenia ich adresatowi w jego miejscu zamieszkania,
l)
wywieszanie w budynku Urzędu ogłoszeń o ustanowieniu kuratora dla strony, której
miejsce pobytu jest nieznane,
ł) powiadamianie sądu opiekuńczego o zdarzeniu
uzasadniającym wszczęcie postępowania z Urzędu,
m) ustanowienie pełnomocnika
w sprawach o przysposobienie,
n) składanie na wezwania sądu urzędowego
poświadczenia dokumentów w celu odtworzenia akt sądowych.
2. Stanowisko przy
znakowaniu pism używa symbolu USC.
WYKAZ STANOWISK W URZĘDZIE
GMINY ZAKLICZYN według regulaminu organizacyjnego:
1. Wójt
2.
Sekretarz Gminy
3. Stanowiska w referacie Organizacyjno-Prawnym i Spraw
Obywatelskich
a) Kierownik Referatu,
b) stanowisko d/s kadr, nadzoru nad
samorządami wsi, koordynacja bezrobocia,
c) stanowisko d/s obsługi
Sekretariatu, obywateli, spraw kancelaryjnych, bhp i archiwum,
d) radca
prawny- 1/2 etatu,
e) stanowisko d/s ewidencji ruchu ludności i d. o.
f)
stanowisko d/s wojskowych, O. C. p. poz. i przeciwpowodziowych,
Stanowiska
obsługi:
g) konserwator, obsługa ksera,
h) sprzątaczka.
4. Stanowiska w
Referacie Budżetu i Podatków
a) kierownik Referatu- Skarbnik Gminy ,
b)
stanowisko d/s księgowości budżetowej- Zastępca Skarbnika,
c) stanowisko d/s
księgowości budżetowej,
d) stanowisko d/s księgowości zakładów budżetowych i
podatku Vat,
e) stanowisko d/s księgowości szkół,
f) stanowisko d/s
obsługi informatycznej księgowości i inwentarza,
g) stanowisko d/s płac U. G.
i przedszkoli,
h) stanowisko d/s płac nauczycieli i obsługi szkół,
i)
stanowisko d/s obsługi kasowej,
j) stanowisko d/s koordynacji podatków,
k)
stanowisko d/s wymiaru podatków,
l) stanowisko d/s wymiaru podatków.
5.
Stanowiska w Referacie Planowania Przestrzennego, Budownictwa, Inwestycji i
Drogownictwa:
a) Kierownik Referatu,
b) Stanowisko d/s planowania
przestrzennego, budownictwa i ochrony dóbr kultury,
c) Stanowisko d/s
inwestycji,
d) Stanowisko d/s drogownictwa.
6. Stanowiska w Referacie
Rozwoju Gospodarczego, Rolnictwa, Ochrony Środowiska i Mienia Komunalnego
a)
Kierownik Referatu,
b) Stanowisko d/s rolnictwa i obsługi Rady Gminy,
c)
Stanowisko d/s mienia komunalnego i gospodarki nieruchomościami,
d)
Stanowisko d/s profilaktyki i rozwiązywania problemów alkoholowych.
7.
Dwuosobowe stanowisko pracy d/s oświaty i kultury
a) Stanowisko d/s
oświaty,
b) Stanowisko d/s kultury i obsługi Zarządu Gminy,
Kierowcy
autobusów - dwóch
8. Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego